Belgija- teisėtvarkos sistema : Leidiniai :TEISĖS GIDAS
Sveiki atvykę!!!


Belgija- teisėtvarkos sistema
Paskelbtas: Moderator , Įjungta: 29-7-2009

Ši informacinė medžiaga padalyta į tris pagrindines dalis. Pirmojoje, įžanginėje, dalyje apžvelgiami bendrieji Belgijos teismų organizavimo principai. Antrojoje dalyje išsamiai aprašomi bendrosios civilinės jurisdikcijos teismai. Trečiojoje dalyje pateikiamos organizacinės schemos, iliustruojančios įvairius teismų lygius: nuo pirmosios instancijos teismų iki apeliacijos Kasaciniam teismui.

1. Įžanginė dalis
a) Principai
Prieš išdėstant, kokia yra Belgijos teismų sistema, reikėtų priminti keletą konstitucinių ir bendrųjų teisminės valdžios organizavimo principų. 
Belgijos Konstitucija [1] šalia dviejų kitų valdžių, įstatymų leidžiamosios ir vykdomosios, įtvirtina ir teisminę valdžią, kurią vykdo teismai. Taigi teismai sudaro valdžią, atskirtą nuo kitų Konstitucijoje įtvirtintų valdžių.
Teisminę valdžią vykdo teismai pagal Konstitucijos ir įstatymų nuostatas.
Pagal Konstitucijos 144 ir 145 straipsnio nuostatas ginčai, kurių objektas yra civilinės teisės, priklauso išimtinai teismų jurisdikcijai, o ginčai, kurių objektas yra politinės teisės, įeina į teismų jurisdikciją, išskyrus įstatymo nustatytas išimtis.
Joks teismas, jokia teismo komisija negali būti įsteigti niekaip kitaip tik pagal įstatymą. Pagal Konstitucijos 146 straipsnį negalima steigti nei ypatingųjų komisijų, nei ypatingųjų teismų, nesvarbu, kaip jie vadintųsi.
Teismų posėdžiai yra vieši, nebent toks viešumas trukdytų tvarkai ar pažeistų papročius; tokiu atveju teismas tai paskelbia nutarimu (Konstitucijos 148 straipsnio pirmoji pastraipa). Teismo posėdžių viešumo principas leidžia, be kita ko, užtikrinti teismų veiklos skaidrumą.
Kiekvienas teismo nutarimas yra pagrįstas. Jis skelbiamas viešame posėdyje (Konstitucijos 149 straipsnis). Pagrindimo įpareigojimas, nustatytas Konstitucijoje ir Teismų įstatymo 780 straipsnyje, reiškia, kad teisėjas turi atsakyti į faktinius ir teisinius ieškinio pagrindus, išdėstytus šalių reikalavimuose. Pagrindimas turi būti išsamus, aiškus, tikslus ir adekvatus. Teismo nutarimų pagrindimo įpareigojimas, kaip ir teisėjo nepriklausomumas, apsaugo besibylinėjantįjį nuo teisėjo galimo savavaliavimo ir leidžia, atsižvelgiant į pagrindimą, įvertinti apskundimo apeliacine ar kasacine tvarka galimybę.
Teisėjų nepriklausomumą atliekant savo teismines funkcijas, taip pat prokuratūros nepriklausomumą atliekant tyrimus ir procesinius veiksmus prieš atskirus asmenis, nepažeidžiant kompetentingo ministro teisės nurodyti, kad būtų taikomi procesiniai veiksmai, ar teisės priimti įsakymus, susijusius su kriminaline politika, įskaitant tyrimų ir procesinių veiksmų sritį, įteisina Konstitucijos 151 straipsnio 1 dalis.
Pagal to paties straipsnio 4 dalį taikos teisėjus, pirmosios instancijos teismų teisėjus, apeliacinių teismų ir Kasacinio teismo teisėjus įstatymų nustatytomis sąlygomis ir tvarka skiria Karalius.
Teisėjai skiriami iki gyvos galvos. Jie išleidžiami į pensiją sukakę įstatymo nustatytą amžių ir gauna įstatymo apibrėžtą pensiją. Joks teisėjas negali būti atleistas iš pareigų ar laikinai nuo jų nušalintas niekaip kitaip tik teismo sprendimu. Teisėjas gali būti perkeltas į kitą vietą tik paskyrus jį į naujas pareigas ir jam sutinkant (Konstitucijos 152 straipsnis). Karalius taip pat skiria ir atleidžia prokuratūrų prie teismų pareigūnus (Konstitucijos 153 straipsnis).
Teismų sistemos narių atlyginimai yra nustatyti įstatymų (Konstitucijos 154 straipsnis).
Be to, joks teisėjas negali priimti vyriausybės siūlomų atlyginamų pareigų, nebent eitų jas neatlygintinai, išskyrus įstatymų nustatytus nesuderinamumo atvejus (Konstitucijos 155 straipsnis).
b) Keletas žodžių apie Arbitražinį teismą [2]
Įgyvendinus Belgijoje federalines struktūras, 1983 m. buvo įkurtas Arbitražinis teismas.
Belgijoje yra vienintelis Arbitražinis teismas, jo sudėtį, jurisdikciją ir funkcijas apibrėžia įstatymas (Konstitucijos 142 straipsnio pirmoji pastraipa).
Arbitražinio teismo jurisdikcijai priklauso (Konstitucijos 142 straipsnio antra pastraipa):
Konstitucijos 141 straipsnyje nurodyti ginčai, t. y. ginčai dėl jurisdikcijos tarp įstatymo, dekreto ir potvarkio, taip pat ginčai dėl jurisdikcijos tarp dekretų bei jurisdikcijos tarp potvarkių Konstitucijoje ar pagal ją nustatytų taisyklių, apibrėžiančių atitinkamą valstybės, bendruomenių ir regionų kompetenciją, pažeidimo;
įstatymu, dekretu ar potvarkiu padaryti Konstitucijos 10, 11 ir 24 straipsnių pažeidimai, t. y. Konstitucijos nuostatų, įtvirtinančių lygybės, nediskriminacijos ir mokymo laisvės principus, pažeidimai.
Į Arbitražinį teismą gali kreiptis Ministrų Taryba, bendruomenių ir regionų vyriausybės, įstatymų leidybos federalinių rūmų pirmininkai, bendruomenių ir regionų parlamentų pirmininkai (dviejų trečdalių jų narių prašymu), jei mano, kad reikia, ir kiekvienas asmuo (fizinis arba juridinis), turintis pagrįstų interesų, arba kiekvienas teismas su prašymu priimti preliminarų nutarimą (Konstitucijos 142 straipsnio trečioji pastraipa ir 1989 m. sausio 6 d. Specialiojo įstatymo dėl Arbitražinio teismo 2 straipsnis).
Taigi kiekvienas asmuo (privatus ar valstybės institucija), turintis pagrįstų interesų, gali kreiptis į Arbitražinį teismą su prašymu panaikinti teisės normą, kuri, jo manymu, yra diskriminacinė ar prieštarauja mokymo laisvės principui. Lygybės ir nediskriminacijos principai taikomi ne tik toms teisėms ir laisvėms, kurios nustatytos Belgijos teisės aktuose, bet ir toms, kurias įtvirtina tarptautinės sutartys, tiesiogiai taikomos Belgijos teisėtvarkoje, ypač 1950 m. Europos Žmogaus Teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija.

2. Bendrosios jurisdikcijos teismai
a) Su teismų sistema susiję principai
Teismų sistema yra pagrįsta hierarchine struktūra.
Aukščiausią šios hierarchijos pakopą užima Kasacinis teismas (Cour de cassation). Tai aukščiausia teisminė instancija visoje Belgijos Karalystėje. Kasacinis teismas ne nagrinėja bylas iš esmės, o aiškinasi, ar sprendimai, perduoti jam ištirti, neprieštarauja įstatymui arba procedūros taisyklėms (Teismų įstatymo 608 straipsnis). Jis turi jurisdikciją visoje Belgijos teritorijoje.
Žemesnę nei Kasacinis teismas pakopą (apeliacinės instancijos pakopą) užima Konstitucijoje minimi apeliaciniai teismai (cours d’appel). Belgijoje yra penki apeliaciniai teismai, jų teritorinė jurisdikcija apibrėžta Konstitucijoje. Apeliaciniai teismai yra šie: Briuselio apeliacinis teismas, turintis jurisdikciją valoniškai kalbančioje Brabanto provincijoje, flamandiškai kalbančioje Brabanto provincijoje ir dvikalbiame Briuselio-Sostinės regione; Gento apeliacinis teismas, turintis jurisdikciją Vakarų ir Rytų Flandrijos provincijose; Antverpeno apeliacinis teismas, turintis jurisdikciją Antverpeno ir Limburgo provincijose; Lježo apeliacinis teismas, turintis jurisdikciją Lježo, Namiūro ir Liuksemburgo provincijose, ir galiausiai Monso apeliacinis teismas, turintis jurisdikciją Heno provincijoje.
Apeliacinės instancijos pakopą užima ir darbo teismai (cours du travail), turintys tokią pat teritorinę jurisdikciją kaip ir pirmiau minėti apeliaciniai teismai.
Dar žemesnę šios struktūros pakopą užima pirmosios instancijos teismas (tribunal de première instance), komercinių bylų teismas (tribunal de commerce), darbo ginčų teismas (tribunal du travail) ir policijos teismas (tribunal de police). Šių teismų teritorinės jurisdikcijos ribos sutampa su apygardų ribomis. Belgijoje yra dvidešimt septynios apygardos. Daugumoje teisminių apygardų yra vienas policijos teismas, tačiau kai kurios apygardos, pavyzdžiui, Briuselio apygarda, turi po kelis baudžiamųjų bylų teismus [3].
Žemiausią hierarchijos pakopą užima taikos teismas (justice de paix). Belgijoje yra šimtas aštuoniasdešimt septyni taikos teismai. Šių teismų teritorinė jurisdikcija apibrėžiama pagal kantoną, kuriam jie priklauso. Kiekviename teisminiame kantone yra po vieną taikos teismą.
T
eismų sistemą reglamentuoja ne tik Konstitucijos VI skyriaus, susijusio su teismine valdžia, nuostatos, bet ir Teismų įstatymo antroji dalis, tiksliau, šio įstatymo 58-555quater straipsniai.
Teismų įstatymo antrosios dalies pirmoji knyga skirta teisminės valdžios organams. Antrojoje knygoje rašoma apie teismų funkcijas, trečiojoje knygoje dėstoma medžiaga, susijusi su advokatų kolegija, o ketvirtojoje (paskutiniojoje) knygoje pateikiamos nuostatos, susijusios su teismo antstoliais. Taigi nuostatos, susijusios su taikos teismo, policijos teismo, apygardos teismo [4]. Apygardos teismas kaip pirmoji instancija nagrinėja ginčus dėl teisėjo, kuriam perduota byla, jurisdikcijos, kai ji yra ginčijama (Teismų įstatymo 639 straipsnis)], pirmosios instancijos teismo, darbo ginčų teismo, komercinių bylų teismo, Apeliacinio teismo, Darbo teismo, Prisiekusiųjų teismo ir Kasacinio teismo organizacine struktūra, yra išdėstytos specialiuose Teismų įstatymo straipsniuose (Teismų įstatymo 58 straipsnis).
Be to, pažymėtina, kad Apeliacinio teismo Baudžiamųjų nusižengimų skyriai, Prisiekusiųjų teismas (Cour d'assises) [5], pirmosios instancijos teismo Baudžiamųjų nusižengimų skyriai (baudžiamųjų nusižengimų teismas) ir policijos teismas (nagrinėjantis baudžiamąsias bylas), be civilinių bylų, nagrinėja ir civilinius ieškinius baudžiamosiose bylose (paprastai susijusius su žalos atlyginimu), kuriuos pateikia civiliniai ieškovai, t. y. nusikaltimų plačiąja prasme aukos.

Toliau pateikiama piramidinė bendrosios (civilinės) jurisdikcijos teismų struktūra:

Kasacinis teismas

Apeliacinis teismas Darbo teismas
  • Pirmosios instancijos teismas
  • Komercinių bylų teismas
  • Darbo ginčų teismas
Taikos teismas Policijos teismas


 

b) Prokuratūros vaidmuo civilinėse bylose
Prokuratūros prie Kasacinio, Apeliacinio ir Darbo teismų funkcijų vykdymą užtikrina generalinis prokuroras. Prokuratūros prie pirmosios instancijos, komercinių bylų, policijos ir taikos teismų – Karaliaus prokuroras, o prokuratūros prie darbo ginčų teismo – darbo ginčų teismo prokuroras, vadinamasis darbo auditorius (auditeur du travail).

viršų

Civilinėse bylose prokuratūra dalyvauja kaip bylos šalis, kaip įsikišusi į bylą šalis arba kaip šalis, pareiškianti nuomonę. Ji oficialiai įsikiša įstatymuose numatytais atvejais ir kai to reikalauja viešoji tvarka (Teismų įstatymo 138 straipsnio trečioji pastraipa).

Taigi prokuratūra atlieka savo funkcijas bylose, kurios nagrinėjamos apeliaciniame teisme, darbo teisme, pirmosios instancijos teisme, darbo ginčų teisme, komercinių bylų teisme, policijos teisme ir taikos teisme.

Viena svarbiausių prokuratūros funkcijų civilinėse bylose – nuomonės pareiškimas. Visos bylos, susijusios su specifiniais dalykais, išvardytais Teismų įstatymo 764 straipsnio pirmojoje pastraipoje, turi būti perduotos prokuratūrai, kad ši pareikštų nuomonę. Prokuratūra gali susipažinti ir su bet kuriomis kitomis bylomis, kad pareikštų nuomonę, jei mano esant reikalinga, taip pat ir teismas gali to pareikalauti oficialiai (Teismų įstatymo 764 straipsnio antroji pastraipa).

Ne tik Teismų įstatyme, bet ir kituose teisės aktuose nustatyta, jog tam tikros bylos turi būti perduotos prokuratūrai, kad ši pareikštų nuomonę. Teismų įstatymo 764 straipsnyje, kuris šiuo atveju ypač svarbus, nustatyta, kad prokuratūrai dėl nuomonės pareiškimo būtinai turi būti perduoti prašymai (antraip sprendimas gali tapti niekiniu), susiję su asmenų statusu, kai į bylą yra įtraukti nepilnamečiai arba neteisnūs asmenys, prašymai, susiję su civilinės būklės aktais, prašymai suteikti teisinę pagalbą, susitarimo su kreditoriais prašymai, prašymai paskelbti bankrotą, nukelti mokėjimo sustabdymo datą, taip pat bylos, susijusios su mokėjimo atidėjimo atšaukimu ir bankroto procedūros užbaigimu.

Prokuratūra prie Kasacinio teismo dalyvauja visose bylose (Teismo įstatymo 1105 straipsnio antroji pastraipa). 
 Išsamus bendrosios jurisdikcijos teismų aprašymas

3. Organizacinės schemos
a) Įžanginės pastabos
Pagal galiojančią teisę sprendimo apskundimo būdai, t. y. įstatymo numatytos procedūros, leidžiančios bylos šalims arba tam tikrais atvejais tretiesiems asmenims pasiekti, kad būtų priimtas kitas sprendimas teismo jau išnagrinėtoje byloje, skirstomi į dvi rūšis: paprastuosius ir nepaprastuosius sprendimo apskundimo būdus.
Paprastieji sprendimo apskundimo būdai yra du: prieštaravimo pareiškimas ir apskundimas apeliacine tvarka (Teismų įstatymo 21 straipsnio pirmoji pastraipa). Bylos šalys praktiškai visada gali pasinaudoti šiais būdais.
Be paprastųjų sprendimo apskundimo būdų, yra ir vadinamieji nepaprastieji, kurių pagrindinis yra kasacinio skundo pateikimas Kasaciniam teismui (Teismų įstatymo 21 straipsnio antroji pastraipa). Pasinaudojimas nepaprastuoju sprendimo apskundimo būdu nereiškia, kad kreipiamasi į trečiąją instanciją ar į teismą, užimantį trečiąją teismų sistemos pakopą. Kasacinis teismas tikrina, ar laikomasi įstatymų, o ne nagrinėja jam perduotos bylos faktus.
Prieštaravimo pareiškimas (Teismų įstatymo 1047-1049 straipsniai)
Prieštaravimas gali būti pareikštas dėl kiekvieno už akių priimto sprendimo (jei nebuvo apklaustas atsakovas). Apie tai raštu praneša teismo antstolis pridėdamas šaukimą atvykti pas sprendimą už akių priėmusį teisėją. Bylos šalys taip pat gali nuspręsti atvykti pas teisėją laisva valia (Teismų įstatymo 1047 straipsnio pirmoji–trečioji pastraipos) – žr. „Ieškinio pateikimas teismui – Belgija”). Vienintelis teismas, turintis jurisdikciją nagrinėti prieštaravimo pareiškimą, yra sprendimą už akių priėmęs teismas (Teismų įstatymo 1047 straipsnio antroji pastraipa).
Prieštaravimą galima pareikšti per vieną mėnesį nuo teismo antstolio įteikto pranešimo apie priimtą sprendimą arba informavimo apie priimtą sprendimą dienos. Šis terminas pratęsiamas, jei neapklaustoji bylos šalis Belgijoje neturi nei nuolatinės gyvenamosios vietos, nei gyvenamosios vietos, nei nėra nurodžiusi adreso dokumentams Belgijoje įteikti (Teismų įstatymo 1048 ir 55 straipsniai).

Apskundimas apeliacine tvarka (Teismų įstatymo 1050-1072bis straipsniai)
Apskundimas apeliacine tvarka – tai procedūra, leidžianti bylos šaliai, laikančiai save nukentėjusia dėl priimto sprendimo, prašyti aukštesnės teisminės instancijos jį pakeisti. Ši procedūra aukštesnės instancijos teisėjams leidžia ištaisyti ne tik galimas pirmųjų teisėjų padarytas klaidas, bet ir tas, kurios pirmojoje instancijoje buvo padarytos ginant savo interesus. Apskundimas apeliacine tvarka – tai naujas, atskiras procesas, kitoks nei tas, kuris vyko pirmojoje teisminėje instancijoje ir kuris pasibaigė priėmus sprendimą, tapusį apeliacinio skundo objektu. Apeliacinis skundas gali būti susijęs su bet kuriais klausimais, kai tik yra paskelbtas teismo sprendimas, net jei pastarasis nėra galutinis ar buvo priimtas už akių (Teismų įstatymo 1050 straipsnis).
Apskųsti sprendimą apeliacine tvarka galima per vieną mėnesį nuo teismo antstolio įteikto pranešimo apie priimtą sprendimą arba informavimo apie priimtą sprendimą dienos. Kaip ir prieštaravimo pareiškimo atveju, šis terminas pratęsiamas, jei viena bylos šalių, kuriai antstolis įteikė pranešimą apie priimtą sprendimą arba kuri buvo informuota apie priimtą sprendimą, arba kurios prašymu apie jį buvo pranešta, Belgijoje neturi nei nuolatinės gyvenamosios vietos, nei gyvenamosios vietos, nei nėra nurodžiusi adreso dokumentams Belgijoje įteikti (Teismų įstatymo 1051 straipsnio pirmoji, trečioji, ketvirtoji pastraipos ir 55 straipsnis).
Apskundimas kasacine tvarka (Teismų įstatymo 1073-1121 straipsniai)
Kasaciniam teismui apskundžiami galutiniai sprendimai, bet kuriais klausimais priimti antrojoje instancijoje (Teismų įstatymo 608 ir 609 straipsniai). Kasaciniam teismui sprendimai perduodami dėl įstatymo pažeidimo arba dėl esminio procedūrinio reikalavimo pažeidimo, arba dėl neatsižvelgimo į reikalavimus, kurių nepaisymas sprendimą paverčia niekiniu.
Išskyrus atvejus, kai įstatyme nustatytas trumpesnis terminas, apskųsti sprendimą kasacine tvarka galima per tris mėnesius nuo teismo antstolio įteikto pranešimo apie priimtą sprendimą arba informavimo apie priimtą sprendimą dienos. Jeigu ieškovas Belgijoje neturi nei nuolatinės gyvenamosios vietos, nei gyvenamosios vietos, nei nėra nurodęs adreso dokumentams Belgijoje įteikti, pagal Teismų įstatymo 55 straipsnį trijų mėnesių terminas pratęsiamas (Teismų įstatymo 1073 straipsnio pirmoji ir antroji pastraipos).

b) Organizacinės schemos

1)Kelias, kurį nueina taikos teisėjo arba policijos teismo kaip pirmosios instancijos priimtas sprendimas, apskundžiamas apeliacine tvarka pirmosios instancijos teismui arba komercinių bylų teismui, ir dar galintis būti apskųstas Kasaciniam teismui:
Taikos teisėjo ir policijos teismo priimti sprendimai
Apeliacinis skundas dėl sprendimų, kuriuos kaip pirmoji instancija priėmė taikos teisėjas ir Teismų įstatymo 601bis straipsnyje minimais atvejais policijos teismas, turi būti pateikiamas pirmosios instancijos teismui (Teismų įstatymo 577 straipsnis).
Apeliacinis skundas dėl sprendimų, kuriuos kaip pirmoji instancija priėmė taikos teisėjas dėl prekybininkų ginčų, susijusių su veiksmais, įstatymo laikomais komerciniais, arba dėl ginčų, susijusių su vekseliais, pateikiamas komercinių bylų teismui (Teismų įstatymo 557 straipsnis).
Taikos teisėjas ir policijos teismas sprendimus, susijusius su žalos, padarytos dėl eismo nelaimės, atlyginimu, net jei ši nelaimė įvyko žmonėms neprieinamoje vietoje, priima kaip antroji instancija, jei nagrinėjamo ieškinio vertė neviršija 1240 eurų. Kitaip tariant, sprendimai, priimti išnagrinėjus ieškinius, kurių vertė neviršija 1240 eurų, apeliaciniam teismui neskundžiami.
Tačiau taikos teisėjo ar policijos teismo kaip antrosios instancijos priimti sprendimai gali būti skundžiami Kasaciniam teismui.

2) Kelias, kurį nueina komercinių bylų teismo arba pirmosios instancijos teismo kaip pirmosios instancijos priimtas sprendimas, apskundžiamas apeliacine tvarka Apeliaciniam teismui, dar galintis būti apskųstas Kasaciniam teismui:
Pirmosios instancijos teismo ir komercinių bylų teismo priimti sprendimai
Apeliacinis skundas dėl sprendimų, kuriuos kaip pirmoji instancija priėmė pirmosios instancijos teismas ir komercinių bylų teismas, taip pat dėl sprendimų, kuriuos kaip pirmoji instancija priėmė pirmosios instancijos teismo pirmininkas ir komercinių bylų teismo pirmininkas, yra pateikiamas Apeliaciniam teismui (Teismų įstatymo 602 straipsnio 1 ir 2 punktai).


3) Kelias, kurį nueina darbo ginčų teismo kaip pirmosios instancijos priimtas sprendimas, apskundžiamas apeliacine tvarka Darbo teismui, dar galintis būti apskųstas Kasaciniam teismui:
Darbo ginčų teismo priimti sprendimai
Apeliacinis skundas dėl sprendimų, kuriuos kaip pirmoji instancija priėmė darbo ginčų teismas ir darbo ginčų teismo pirmininkas, pateikiamas Darbo teismui (Teismų įstatymo 607 straipsnis).

 
Liens utiles
Svetainė Service Public Fédéral JUSTICE Deutsch - français - Nederlands
Belgijos teisminės valdžios svetainė français - Nederlands

----------------------

[1] Nuorodos į Konstituciją šiame tekste daromos remiantis 1994 m. vasario 17 d. Suderintosios Konstitucijos tekstu; šaltinis: 1994 m. vasario 17 d. Moniteur belge.
[2] Žr. taip pat 1989 m. sausio 6 d. Specialųjį įstatymą dėl Arbitražinio teismo, paskelbtą 1989 m. sausio 7 d. Moniteur belge ir interneto svetainę Arbitražinis teismas  -  -  -  
[3] Teismų įstatymo priedo dėl teritorijų ribų ir teismų būstinių 3 straipsnis.
[4] Apygardos teismą sudaro pirmosios instancijos teismo, darbo ginčų teismo ir komercinių bylų teismo pirmininkai arba juos pavaduojantys kiekvieno šio teismo teisėjai (Teismų įstatymo 74 straipsnis). Apygardos teismas kaip pirmoji instancija nagrinėja ginčus dėl teisėjo, kuriam perduota byla, jurisdikcijos, kai ji yra ginčijama (Teismų įstatymo 639 straipsnis)
[5] Prisiekusiųjų teismas nagrinėja pačius sunkiausius nusikaltimus, tokius kaip tyčinis nužudymas, žmogžudystė ir t. t.
info ec.europa.eu




Straipsnis iš Belgija- teisėtvarkos sistema : Leidiniai :TEISĖS GIDAS
https://www.teisesgidas.lt

Straipsnio URL:
index.php?op=viewarticle&artid=123