|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO CIVILINIŲ BYLŲ SKYRIAUS TEISĖJŲ KOLEGIJŲ NUTARTYS 1. 38. Dėl rūšinio teismingumo Jeigu ginčas kyla iš civilinio teisinio santykio, tai nepriklausomai nuo to, kad viena iš šio ginčo šalių yra valstybės ar savivaldybės institucija, šis ginčas turi būti laikomas civiliniu, o ne administraciniu, ir yra teismingas bendrosios kompetencijos teismams. Bendrosios kompetencijos teismų kompetencija, kaip platesnė pagal savo pobūdį, turi apimti tuos atvejus, kai ginčas nėra grynai administracinio pobūdžio. Pagal šį principą, jeigu valstybės ar savivaldybės aktas tėra tik vienas iš kelių juridinių faktų, kurių pagrindu atsiranda, pasikeičia ar pasibaigia civilinis teisinis santykis, tai ginčas dėl tokio akto turi būti sprendžiamas kartu su civiliniu ginču, t. y. ne administraciniame, o bendrosios kompetencijos teisme. Kasacinės instancijos teismo Civilinė byla Nr. 3K–7–989/2000 pranešėja J. S-ienė, Bylų kategorija 35 apeliacinės instancijos teismo pranešėjas E. M-kevičius, pirmosios instancijos teismo teisėjas P. Viščinis NUTARTIS 2000 m. spalio 31 d. Vilnius Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus išplėstinė teisėjų kolegija, susidedanti iškolegijos pirmininko Č. J-o, teisėjų: J. S-ienės, A. D-o, E. L-o, R. Č-os, V. M-o, B. P-o, viešame teismo posėdyje kasacine tvarka išnagrinėjo civilinę bylą pagal ieškovo Petro Micevičiaus kasacinį skundą dėl Marijampolės rajono apylinkės teismo 2000 m. kovo 30 d. sprendimo ir Kauno apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2000 m. gegužės 30 d. nutarties peržiūrėjimo civilinėje byloje pagal ieškovo Petro Micevičiaus ieškinį atsakovams – Jonui Anusauskui, Marijampolės apskrities viršininko administracijai, Marijampolės rajono valdybai, Žemės ir kito nekilnojamojo turto registro ir kadastro valstybinei įmonei dėl žemės pirkimo–pardavimo sutarties pripažinimo negaliojančia, potvarkių ir nuosavybės teisių į žemės sklypą įregistravimo panaikinimo. Teisėjų kolegija nustatė: Ieškovas P. Micevičius 1999 m. birželio 2 d. kreipėsi į teismą su ieškininiu pareiškimu, kuriame nurodė, kad jis nuo 1979 m. naudojosi 1,5 ha ploto žemės sklypu, esančiu prie jo sodybos Marijampolės rajone, Meškučių kaime. Greta šio sklypo yra J. Anusausko sodyba. Marijampolės rajono valdyba 1993 m. gruodžio 8 d. potvarkiu Nr. 14–33 ir 1995 m. kovo 14 d. potvarkiu Nr. 3–7 leido J. Anusauskui įsigyti nuosavybėn 2 ha žemės. Šią žemę J. Anusauskas įsigijo pagal 1996 m. balandžio 12 d. valstybinės žemės pirkimo–pardavimo sutartį Nr. P51/96–0798 (b. l. 82). Įsigytą žemę sudaro 0,77 ha ploto namų valda ir 1,23 ha ploto asmeninio ūkio žemės sklypas (b. l. 83, 85). Į pastarąjį sklypą buvo įtraukta 0,34 ha pievos, kuria naudojosi ieškovas. Ieškovas teigia, kad šiais veiksmais buvo pažeista jo kaip žemės naudotojo teisė, todėl prašė pripažinti negaliojančiais žemės pirkimo–pardavimo sutartį ir jos įregistravimą Valstybiniame žemės kadastro duomenų registre. Papildomu ieškininiu pareiškimu, pateiktu teismui 1999 m. lapkričio 3 d. , ieškovas patikslino ir papildė ieškininius reikalavimus: prašė panaikinti Marijampolės rajono valdybos 1993 m. gruodžio 8 d. potvarkio Nr. 14–33 (b. l. 87) ir 1995 m. kovo 14 d. potvarkio Nr. 3–7 (b. l. 97) dalį dėl leidimo J. Anusauskui įsigyti 1,23 ha ploto žemės sklypą, pripažinti negaliojančia 1996 m. balandžio 12 d. valstybinės žemės pirkimo–pardavimo sutarties Nr. 951/96–0798 dalį dėl 1,23 ha ploto žemės sklypo pirkimo J. Anusausko vardu bei panaikinti įrašą Valstybinio žemės kadastro duomenų registre Nr. 51/7891–2, kadastro Nr. 5148/0005: 19 dėl 1,23 ha ploto žemės sklypo registracijos J. Anusausko vardu. Be to, ieškovas paaiškino, kad, sužinojęs apie skundžiamus potvarkius ir sutartį, 1997 m. jis kreipėsi į įvairias institucijas ir, gavęs jų atsakymus, buvo priverstas kreiptis į teismą, todėl laikytina, kad senaties terminas nepraleistas. Marijampolės rajono apylinkės teismas 2000 m. kovo 30 d. sprendimu ieškinį atmetė. Teismas sprendimą motyvavo tuo, kad ieškovas, nors ir aiškino, jog visą laiką naudojosi ginčijamu sklypu, nepateikė jokių įrodymų, patvirtinančių teisėtą naudojimosi šiuo sklypu pagrindą, šio sklypo vietą ir ribas. Byloje esančiu 1996 m. liepos 4 d. nutarimu administracinio teisės pažeidimo byloje nustatyta, kad ieškovas nepagrįstai naudojasi ginčijamu žemės sklypu, šis nutarimas neapskųstas. Teismas nenustatė įstatymų, reglamentuojančių žemės įsigijimo privačion nuosavybėn, pažeidimų. Kauno apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija 2000 m. gegužės 30 d. nutartimi pirmosios instancijos teismo sprendimą paliko nepakeistą. Kolegija nurodė, kad ieškovas nepateikė teismui įrodymų, patvirtinančių jo teisių pažeidimą, pardavus atsakovui ginčo sklypą. 1994 m. liepos 1 d. įsigaliojus Žemės įstatymui, ieškovas privalėjo žemės sklypo naudojimo teisę įforminti pagal šio įstatymo reikalavimus: sudaryti naudojamo žemės sklypo ribų planą, žemės naudojimo (nuomos) sutartį ir įregistruoti sklypą Valstybiniame žemės kadastre. Kolegijos nuomone, tokio įforminimo neatlikus, negalima pripažinti, kad faktinis žemės sklypo naudojimas suteikia ieškovui prieš atsakovą pirmumo teisę naudotis ginčo žemės sklypu. Kasaciniu skundu ieškovas prašo panaikinti Marijampolės rajono apylinkės teismo 2000 m. kovo 30 d. sprendimą ir Kauno apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2000 m. gegužės 30 d. nutartį. Savo prašymą kasatorius grindžia šiais argumentais: Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. kovo 16 d. nutarimu Nr. 183 ,,Dėl asmeninio ūkio žemės pardavimo” nustatyta, kad ne aukciono tvarka iš valstybės galima pirkti tik naudojamą žemės sklypą. Teismai neatsižvelgė į šio nutarimo priėmimo tikslus, Žemės reformos įstatymo normas. 1. Kauno apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija Žemės įstatymo normas laiko atžvilgiu taikė atgal. Šis įstatymas įsigaliojo 1994 m. liepos 1 d. Kasatoriui 1,6 ha ir 0,5 ha ploto žemės sklypus suteikė Marijampolės rajono Marijampolės apylinkės taryba atitinkamai 1991 m. balandžio 26 d. sprendimu Nr. 28 ir 1992 m. balandžio 3 d. sprendimu Nr. 84 (b. l. 134, 135). Žemės sklypų planai tuo metu nebuvo daromi. 2. Kauno apygardos Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija nesilaikė CPK 222 str. ir Lietuvos Aukščiausiojo Teismo senato 1997 m. birželio 13 d. nutarimo Nr. 15 nuostatų, t. y. jose įtvirtinto reikalavimo nutartyje nurodyti materialinės ir procesinės teisės normas, kuriomis teismas vadovavosi išspręsdamas bylą. 3. Teismai nepagrįstai nelaikė pažeidimu žemės pardavimo J. Anusauskui neatlikus geodezinių matavimų, nesilaikius Asmeninio ūkio žemės sklypų matavimo darbų metodikos, patvirtintos Žemės ūkio ministerijos 1993 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 495. 4. Teismai, vertindami byloje esančius Seimo kontrolieriaus išvadą, nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje, pažeidė CPK 65 str. Atsiliepimas į kasacinį skundą negautas. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų išplėstinė kolegija konstatuoja: Kasacinio proceso dalykas – apskųstų teismo sprendimo ir nutarties patikrinimas teisės taikymo aspektu (CPK 358 str. 1 d. ). Kasacinio skundo argumentai susiję su įrodinėjimo procesą reglamentuojančių proceso teisės normų bei žemės sklypų asmeniniam ūkiui suteikimą ir pardavimą privačion nuosavybėn reguliavusių teisės normų aiškinimu ir taikymu, todėl šie argumentai laikytini teisės klausimais ir dėl jų kolegija pasisako. Šioje byloje teismas priėmė nagrinėti individualių administracinių aktų teisėtumo ir pagrįstumo klausimą, sandorio negaliojimo ir nuosavybės teisių įregistravimo klausimą kaip vieningą ieškovo materialų reikalavimą atsakovams. Toks rūšinio teismingumo klausimas dėl administracinių aktų teisėtumo ir pagrįstumo bendrosios kompetencijos teismuose teismų praktikoje sprendžiamas kitaip nei išspręstas šioje byloje. N-s kasatorius nekelia klausimo dėl tinkamo CPK normų, reglamentuojančių teismingumą, taikymo, siekiant užtikrinti piliečių saugomus interesus, kolegija pasisako ir dėl rūšinio teismingumo tarp bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų. Ieškovas suformulavo atsakovams materialų reikalavimą, kad atsakovui Jonui Anusauskui būtų panaikintas suteikimas ir leidimas išsipirkti 2 ha žemės sklypą asmeniniam žemės ūkiui, nes buvo pažeista jo teisė į jau naudojamą ir pirmiau už J. Anusauską jam suteiktą 34 arų pievą (CPK 146 str. 2 d. 7 punktas). CPK 222 straipsnio 4 dalies 2 ir 4 punktai nustato, kad motyvuojamoje teismo sprendimo dalyje teismas turi nurodyti įrodymus, kuriais grindžiamos teismo išvados, ir įstatymus, kuriais teismas vadovavosi. Šios procesinės normos reikalauja, kad teismas kiekvieną savo sprendimo teiginį pagrįstų tiek faktiškai, tiek ir teisiškai. Apylinkės teismas konstatavo, kad ieškovas nepateikė įrodymų, jog ginčijamu žemės sklypu naudojosi teisėtai. Apeliacinės instancijos teismas konstatavo, kad jeigu ieškovas ir naudojosi žemės sklypu, tai po Žemės įstatymo priėmimo, t . y. po 1994 m. liepos 1 d. , turėjo iš naujo įteisinti naudojimosi žeme santykius. Tokios teismų išvados nėra patvirtintos konkrečiais įrodymais ar grindžiamos konkrečiomis teisės normomis. Priešingai, byloje esantys dokumentai ir atitinkamų teisės aktų analizė šią teismo išvadą paneigia. 1991 m. balandžio 26 d. Marijampolės apylinkės tarybos sprendimu Nr. 28 ieškovui suteiktas sodybinis sklypas 1 ha 60 arų ir 1992 m. balandžio 3 d. tos pačios Tarybos sprendimu Nr. 84 ieškovui papildomai suteiktas 50 arų žemės sklypas (b. l. 134,135). Šie Marijampolės apylinkės tarybos sprendimai priimti, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1990 m. liepos 26 d. nutarimu Nr. I–411 ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1990 m. spalio 11 d. nutarimu Nr. 308. Aukščiausiosios Tarybos 1990 m. liepos 26 d. nutarimu buvo siekiama sudaryti sąlygas kaimo gyventojams plėtoti asmeninį ūkį ir valstybinės žemės apskaitoje įteisinti faktiškai tam tikslui naudojamą žemės plotą. Nutarimu numatyta kaimo vietovėse gyvenantiems žemės ūkio įmonių darbuotojams ir pensininkams asmeniniam ūkiui, jiems pageidaujant suteikti iki 3 ha žemės sklypą vienai šeimai. Nutarimo 2 punktu buvo pavesta Vyriausybei nustatyti detalesnę žemės asmeniniam ūkiui suteikimo, įforminimo ir apskaitos tvarką. Vyriausybės 1990 m. spalio 11 d. nutarimu „Dėl žemės asmeniniam ūkiui suteikimo, įforminimo ir apskaitos tvarkos” 2 punktas numatė, kad žemė asmeniniam ūkiui suteikiama apylinkės tarybos sprendimu, atsižvelgiant į žemės ūkio ar kitų įmonių ir pretendento į asmeninį ūkį interesus. Suteikto gyventojui asmeniniam ūkiui žemės sklypų ribas vietoje nustatė žemės ūkio įmonės, į kurią su pareiškimu kreipdavosi pretendentas, sudaryta komisija. 1990 m. spalio 11 d. nutarimas Nr. 308 neteko galios 1993 m. spalio 29 d. Vyriausybei priėmus nutarimą Nr. 816 „Dėl žemės sklypų asmeniniam ūkiui bei tarnybinėms daloms suteikimo ir žemės ploto rezervo nustatymo tvarkos patvirtinimo”. Tvarkos 5 punktas nustato, kad asmenų, kuriems žemės sklypai asmeniniam ūkiui jau suteikti pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1990 m. spalio 11 d. nutarimą Nr. 308, jeigu šios žemės gavimo sąlygos nėra pakitusios, naudojamas asmeniniam ūkiui įsigytas žemės plotas negali būti mažinamas. Tvarkos 6 punktas nustatė, kad asmenims, kuriems žemės sklypai asmeniniam ūkiui dar nesuteikti, tačiau kurie turi teisę juos gauti, iki 1993 m. gruodžio 1 d. turi pateikti prašymus suteikti žemės sklypą asmeniniam ūkiui. Tvarkos 14 punktas nustatė, kad žemės sklypų asmeniniam ūkiui matavimo darbai organizuojami kartu sprendžiant klausimus, susijusius su grąžinamų privačion nuosavybėn žemės sklypų išdėstymu, vadovaujantis 1993 m. spalio 19 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 785 „Dėl žemės reformos vykdymo kaimo vietovėje, iki bus parengti kompleksiniai žemės reformos žemėtvarkos projektai”. Teismai konstatavo, kad atsakovui asmeninio ūkio 2 ha žemės sklypas suteiktas, leistas išsipirkti ir nupirktas nepažeidžiant įstatymų, reglamentuojančių žemės įsigijimo privačion nuosavybėn tvarkos. Ši teismų išvada neparemta įrodymų byloje analize, kaip numato CPK 65 str. , ir nenurodyta, kokiomis konkrečiomis materialinės teisės normomis remiantis tokios išvados padarytos. Iš bylos medžiagos nematyti, kad bylą nagrinėję teismai būtų analizavę, ar atsakovui J. Anusauskui buvo atmatuotas ir suteiktas asmeniniam ūkiui 2 ha dydžio žemės sklypas laikantis minėtų aktų reikalavimų. Marijampolės apskrities viršininko administracija, atsakydama į ieškovo skundą, konstatavo, kad 34 arų pieva yra atsakovo J. Anusausko privatizuotoje asmeninio naudojimo žemėje, tačiau ši institucija neatsakė, kodėl ieškovui iš suteiktos 1991 m. ir 1992 m. asmeninio ūkio 2 ha 10 arų žemės liko tik 1 ha 27 arai (Marijampolės apskrities viršininko 1998 m. balandžio 3 d. įsakymu įteisinta kaip asmeninio ūkio naudojimo žemė). Teismai netyrė, kodėl, skiriant J. Anusauskui asmeninio ūkio žemę, agrarinės reformos tarnybos nevykdė 1993 m. spalio 29 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 816 nustatytos žemės sklypų asmeniniam ūkiui suteikimo tvarkos 5, 6, 14, 16 punktų, nors 1994 m. gegužės 14 d. sprendimu Nr. 115 palikdama atsakovui asmeniniam ūkiui 2 ha žemės sklypą, Marijampolės apylinkės taryba vadovavosi minėtu nutarimu (b. l. 136). Byloje pateiktas 1993 m. gruodžio 8 d. Marijampolės rajono valdybos potvarkis Nr. 14–33, kuriuo atsakovui leista įsigyti 77 arų dydžio ne žemės ūkio paskirties sklypą privačion nuosavybėn vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 21 d. nutarimu Nr. 550. Šis nutarimas reglamentavo valstybinės žemės sklypų ne žemės ūkio veiklai nuomą ir pardavimą nuolatiniams Lietuvos Respublikos gyventojams ir juridiniams asmenims ir nereglamentavo žemės sklypų asmeniniam ūkiui suteikimo. Kokiu individualiu administraciniu aktu atsakovui J. Anusauskui 1993 m. buvo suteiktas 3 ha žemės sklypas asmeniniam ūkiui, teismai neišaiškino. Be nurodyto 1994 m. gegužės 14 d. sprendimo (b. l. 136), kuriuo suteiktas 3 ha žemės sklypas sumažintas iki 2 ha, byloje nėra duomenų apie tokio pobūdžio žemės suteikimą atsakovui. Ieškovo ginčijamas 1995 m. kovo 14 d. Marijampolės rajono valdybos potvarkis Nr. 3–7 (b. l. 47) yra administracinis aktas, leidžiantis atsakovui pirkti asmeninio ūkio žemės sklypą – 1 ha 23 arus. Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. spalio 19 d. nutarimo Nr. 785 1. 2. 5 punktą apylinkių agrarinės reformos tarnybos iki 1994 m. rugpjūčio 1 d. turėjo pateikti duomenis apie suteiktus gyventojams žemės sklypus asmeniniam ūkiui ir vietovėje paženklinti žemės plotus. Už matavimo darbus buvo atsakingi apylinkių agrarinės reformos tarnybų vadovai ir žemės projektus rengiantys specialistai, o žemės sklypų įforminimą ir apskaitą kontroliavo rajono žemės ūkio valdyba. J. Anusauskui asmeninio ūkio žemės sklypo planą 1993 m. liepos 23 d. parengė V. Uleckas (b. l. 88), bet asmeninio ūkio žemės paženklinimo aktas (b. l. 91) atsakovo, žemės reformos projekto vadovų, žemės reformos tarnybos vadovo patvirtinti tik 1996 m. kovo mėnesį. Ar ieškovui 1991 ir 1992 metais suteiktas 2,1 ha žemės sklypas asmeninio žemės ūkio naudojimui pamatuotas iki pradedant matuoti atsakovui, teismai byloje nesiaiškino ir atitinkamų tarnybų veiksmų nevertino. Kadangi šie fakto klausimai yra esminiai, norint atsakyti į klausimą, ar ieškovo teisės į asmeninio ūkio žemės sklypą buvo pažeistos suteikiant atsakovui žemės sklypą asmeniniam ūkiui, byla perduotina nagrinėti iš naujo. Teismai, spręsdami 1996 m. balandžio 12 dienos 2 ha žemės sklypo pirkimo–pardavimo sutarties galiojimo klausimus, turėjo patikrinti, ar šis sandoris atitinka 1994 m. kovo 16 d. Vyriausybės nutarimą Nr. 183 „Dėl asmeninio ūkio žemės pardavimo” su 1996 m. vasario 26 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 282 padarytais pakeitimais. Šio nutarimo 2. 1 punktas (1996 m. vasario 26 d. redakcija) nustatė, kad parduodami asmeniniam ūkiui skirti naudotis žemės sklypai suteikti apylinkės tarybos sprendimu iki 1994 m. liepos 1 d. Jeigu apylinkės taryba sprendimo nepriėmė, tai prašymą iki 1994 m. liepos 1 d. pateikusių piliečių teisę pirkti žemės asmeniniam ūkiui įgyvendina apskrities valdytojas, kuris išanalizavęs žemėtvarkos tarnybos pateiktus duomenis priima sprendimą, kuriuo konstatuoja, kad šie piliečiai teisėtai naudojasi asmeninio ūkio žeme. Tik esant šiems individualiems teisės aktams, atsiranda teisė nupirkti asmeniniam ūkiui žemės sklypą iki 3 ha. 1994 m. kovo 16 d. nutarimo Nr. 183 antras punktas nustatė, kad parduodamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. spalio 29 d. nutarimu Nr. 816 nustatyta tvarka suteiktas, patikslintas ir šių asmenų naudojamas asmeninio ūkio žemės plotas. Atkreiptinas dėmesys, kad asmeniniam ūkiui žemė lengvatinėmis sąlygomis parduota asmenims, kurie 1990 m. liepos 26 d. nutarimo Nr. I–411 priėmimo dieną buvo įrašyti į apylinkės ūkio knygas. Ieškovas buvo įrašytas į knygas (b. l. 140), o atsakovas J. Anusauskas nebuvo (b. l. 141, 92). Teismai nevertino, kaip atitinkamos tarnybos, kurių kompetencijai priklauso įgyvendinti atitinkamas teisės normas, taikė jas. Žemės sklypai asmeniniam ūkiui turėjo būti suteikti, o vėliau parduoti, atsižvelgiant į įstatymo leidėjo tikslus: pirma, žemės suteikimas asmeniniam ūkiui turi skatinti kaimo gyventojų ūkį; antra, sudaryti palankesnes sąlygas ūkininkauti; trečia, turėjo atsižvelgti į faktinį naudojimą. Ieškovas dirbo žemės ūkyje nuo 1971 m. , sodybą pirko 1979 m. , o apie atsakovo darbą žemės ūkyje byloje duomenų nėra, sodybą jis nusipirko 1987 m. , bet apylinkės knygose įrašytas 1991 metais. Asmeninio ūkio žemė turėjo būti paskirta tokiu būdu, kad ja būtų galima lengvai naudotis ir kartu išvengti konfliktų tarp kaimyninių žemės sklypų naudotojų. 1991 m. liepos 25 d. Žemės reformos įstatymo (Nr. I–1607) 15 straipsnis nustatė, kad piliečių asmeninio ūkio žeme laikoma žemė, kuri pagal įstatymus buvo suteikta ir piliečių naudojama asmeniniam ūkiui iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Asmeninio ūkio žemės reformos žemėtvarkos projektas turėjo būti formuojamas pagal žemėnaudų projektavimui nustatytus reikalavimus ir aptariamos asmeninio ūkio žemės naudotojų bei kitų suinteresuotų piliečių susirinkimuose. Tik esant svarbioms priežastims, būtinumui užtikrinti kitų asmenų teisėtus ir pagrįstus interesus, į Žemės įstatymo tikslus būtų galima neatsižvelgti ir žemės sklypus skirti tokiu būdu, kad būtų suderinti tiek ieškovo, tiek atsakovo interesai. Išdėstyti argumentai patvirtina, kad bylą nagrinėję teismai ne tik pažeidė proceso teisės normas, reguliuojančias įrodinėjimo procesą, bet ir netaikė aptartų materialinės teisės normų, nors jas aiškinti ir taikyti privalėjo. Kolegija pritaikyti šių teisės normų negali, nes ne visos reikšmingos normų taikymui aplinkybės nustatytos, todėl teismų sprendimas ir nutartis naikintini ir byla perduotina nagrinėti iš naujo (CPK 3542 str. 2 d. ). 1999 m. sausio 14 d. priėmus Lietuvos Respublikos administracinių teismų įsteigimo įstatymą, skundams, prašymams dėl viešojo ir vidinio administravimo subjektų priimtų administracinių aktų bei veiksmų ar neveikimo nagrinėti įsteigti specializuoti administraciniai teismai. Šių teismų kompetenciją ir bylų nagrinėjimo tvarką nustatė Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymas (1999 m. sausio 14 d. įstatymo Nr. VIII–1029 redakcija). Bendrosios kompetencijos teismai civilinio proceso tvarka nagrinėja ginčus, kylančius iš civilinių, darbo, bankroto teisinių santykių (CPK 1 str. 2 dalies 1999 m. sausio 14 d. įstatymo Nr. VIII–1033 redakcija). Pradėjus veikti specializuotiems administraciniams teismams, teismų praktikoje iškilo bendrosios kompetencijos ir administracinių teismų jurisdikcijos atribojimo problema (rūšinio teismingumo problema). Ieškovas kreipėsi į bendrosios kompetencijos teismą, 1999 m. spalio 29 d. papildomu ieškininiu pareiškimu prašydamas išspręsti Marijampolės rajono valdybos 1993 m. gruodžio 8 d. potvarkio Nr. 14–33 ir 1995 m. kovo 14 d. potvarkio Nr. 3–7 dalies dėl leidimo įsigyti privačion nuosavybėn 1 ha 23 arų žemės sklypą J. Anusauskui teisėtumo ir pagrįstumo klausimą bei Žemės ir kito nekilnojamojo turto kadastro ir registro valstybės įmonės veiksmo – nuosavybės teisės į ginčo sklypą J. Anusauskui įregistravimo panaikinimo. Marijampolės rajono valdyba yra savivaldybių administravimo subjektas, o skundžiami jos potvarkiai pripažintini individualiais teisės aktais. Teismų praktikoje skirtingai sprendžiamas rūšinio teismingumo klausimas, todėl individualaus teisės akto teisėtumo ir pagrįstumo klausimą bendrosios kompetencijos teismai dažnai atsisako nagrinėti nurodydami, kad tai – administracinių teismų nagrinėjimo dalykas. Marijampolės rajono apylinkės teismas priėmė ieškovo papildomą ieškininį pareiškimą ir nagrinėjo kartu su kitais ieškovo reikalavimais. Bendrosios kompetencijos ir administracinių teismų kompetencijos atribojimas yra susijęs su viešu interesu, nes nuo šio klausimo sprendimo priklauso, ar bus užtikrinta žmogaus teisė į operatyvų teismo procesą, kurią garantuoja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 6 straipsnio 1 dalis. Todėl normos, reglamentuojančios rūšinį teismingumą, privalo būti aiškinamos ir taikomos atsižvelgiant į piliečių interesus. Pagal Konstitucijos 5 straipsnį valdžios įstaigos, taigi ir teismų sistema, privalo tarnauti žmonėms. Todėl bendrosios kompetencijos ir administracinių teismų kompetencijos atribojimo klausimas turi būti sprendžiamas tokiu būdu, kuris yra labiausiai priimtinas žmonėms ir užtikrintų Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 6 straipsnio 1 dalyje garantuotą žmogaus teisę į operatyvų teismo procesą. Pagal 1999 m. sausio 14 d. Administracinių bylų teisenos įstatymo 4 straipsnį administraciniams teismams teismingos bylos dėl valstybinio ir savivaldybių administravimo, t y. viešojo administravimo, subjektų priimtų aktų ir veiksmų teisėtumo. Pagal šio įstatymo 2 straipsnį viešojo administravimo subjektu laikoma institucijos ir pareigūnai, įgyvendinantys vykdomąją valdžią ar atskiras vykdomosios valdžios funkcijas. Taigi administracinių teismų kompetencija apibrėžta ne vien per teisinio santykio, iš kurio kilo ginčas, subjektą, bet ir per teisinio santykio pobūdį. Pažymėtina, kad valstybė ir savivaldybės, kaip viešieji asmenys, vykdo dvejopas funkcijas. Pirma, valstybė ir savivaldybės vykdo valdžios, t. y. viešojo administravimo, funkcijas. Šių funkcijų realizavimo tvarką reglamentuoja viešoji teisė, todėl šiems santykiams būdingas valdžios – pavaldumo elementas. Todėl ir ginčų, kilusių iš viešojo administravimo veiklos, nagrinėjimas priskirtas administracinių teismų kompetencijai. Tačiau tiek valstybė, tiek ir savivaldybės, be valdžios funkcijų, taip pat vykdo ir ūkinę komercinę veiklą, t. y. atlieka civilinio teisinio pobūdžio veiksmus – dalyvauja civiliniuose teisiniuose santykiuose kaip civilinių teisinių santykių subjektai. Valstybės ir savivaldybių veiklos skirstymą į viešąjį administravimą ir ūkinę–komercinę veiklą pripažįsta ne tik nacionalinė teisė (pvz. , Lietuvos CK 1, 33, 34, 95, 97, 98, 99, 101, 614 straipsniai, Žemės įstatymo 22–24 straipsniai), bet ir šiuolaikinė tarptautinė teisė (pvz. , Europos Tarybos 1972 m. gegužės 16 d. Konvencija dėl valstybės imuniteto). I- valstybė, ir savivaldybės yra tam tikro turto savininkai (Konstitucijos 47 str. ), jos sudaro įvairius sandorius (CK 96 str. , 99 str. , Žemės įstatymo 3 str. ). Civiliniuose teisiniuose santykiuose valstybė ir savivaldybė dalyvauja lygiais pagrindais kartu su kitais civilinių teisinių santykių subjektais, t. y. šiems santykiams nėra būdingas valdžios–pavaldumo arba subordinacijos elementas, nes šiuos santykius reguliuoja privatinė teisė. Tokia institucijų veikla negali būti pripažinta viešuoju administravimu. Valstybės ar savivaldybės veiksmai, pavyzdžiui: turto pardavimas, išnuomojimas ir pan. , vertintini kaip civilinio teisinio pobūdžio juridiniai faktai, sukuriantys, pakeičiantys ar nutraukiantys atitinkamus civilinius teisinius santykius. Akivaizdu, kad, pavyzdžiui, valstybės ar savivaldybės institucija, priimdama sprendimą dėl žemės išnuomojimo, skyrimo ar pardavimo, veikia savininko – valstybės ar savivaldybės – vardu ir jo įgaliota, t. y. įgyvendina savininko, kaip civilinių teisinių santykių subjekto, o ne valdžios institucijos, funkcijas. Civiliniam teisiniam santykiui atsirasti, pasikeisti ar pasibaigti neretai reikalingas ne vienas juridinis faktas, o keli juridiniai faktai, t. y. faktinė sudėtis. Pavyzdžiui, iki žemės pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo valstybė, kaip savininkas, turi priimti atitinkamą sprendimą, kam tą žemės sklypą parduoti. Tačiau nepriklausomai nuo to, kad vienas iš keleto faktinės sudėties, kurios pagrindu atsiranda, pasikeičia ar pasibaigia civilinis teisinis santykis, elementų yra valstybės ar savivaldybės institucijos aktas, ši faktinė sudėtis nepraranda savo civilinio teisinio pobūdžio. Todėl valstybės ar savivaldybės institucijos akto, priimto vykdant ūkines–komercines funkcijas, o ne viešojo administravimo funkcijas, negalima vertinti atsietai nuo visos faktinės sudėties, sukūrusios, pakeitusios ar nutraukusios civilinį teisinį santykį. Vadinasi, jeigu ginčas kyla iš civilinio teisinio santykio, tai nepriklausomai nuo to, kad viena iš šio ginčo šalių yra valstybės ar savivaldybės institucija, šis ginčas turi būti laikomas civiliniu, o ne administraciniu, ir yra teismingas bendrosios kompetencijos teismams. Be to, jeigu iš faktinės sudėties, kurios pagrindu atsirado, pasikeitė ar pasibaigė civilinis teisinis santykis, būtų dirbtinai eliminuojamas valstybės ar savivaldybės institucijos aktas ir jis būtų nagrinėjamas administraciniuose teismuose, žymiai pailgėtų ne tik bylų nagrinėjimo terminai, bet ir kiltų teismo sprendimo prejudicinės galios problema. Pagal savo prigimtį civilinių teisinių santykių priskyrimas subordinaciniams santykiams neatitinka šiuolaikinės teisės doktrinos požiūrio, pagal kurį valstybės ir jos institucijos taip pat yra ir civilinių teisinių santykių subjektai ir šiuose santykiuose dalyvauja lygiomis teisėmis su kitais asmenimis. Remiantis tokiu principu tektų pripažinti, kad administraciniams teismams teismingi visi ginčai, kurių viena iš šalių yra valstybė, savivaldybė ar jų institucija. Tokiu atveju administraciniuose teismuose tektų spręsti net ginčus, kylančius iš paskolos sutarties, pagal kurią skolininku yra valstybė ar savivaldybė, tai akivaizdžiai prieštarautų Administracinių bylų teisenos įstatymo 2 ir 4 straipsniams ir būtų dirbtinai ir nepagrįstai susiaurinta civilinės teisės reglamentavimo sfera. Todėl dėl nurodytų argumentų bendrosios kompetencijos teismų kompetencija, kaip platesnė pagal savo pobūdį, turi apimti tuos atvejus, kai ginčas nėra grynai administracinio pobūdžio. Pagal šį principą, jeigu valstybės ar savivaldybės aktas tėra tik vienas iš kelių juridinių faktų, kurių pagrindu atsiranda, pasikeičia ar pasibaigia civilinis teisinis santykis, tai ginčas dėl tokio akto turi būti sprendžiamas kartu su civiliniu ginču, t. y. ne administraciniame, o bendrosios kompetencijos teisme. Šis principas leistų visą ginčą išspręsti bendrosios kompetencijos teisme, dirbtinai neskaidant ginčo į atskirus elementus ir nenagrinėjant šių atskirų elementų skirtingų sistemų teismuose. Toks principas leistų ne tik taupyti žmonių laiką ir lėšas, bet būtų naudingas ir valstybei, nes leistų taupyti biudžeto lėšas, skiriamas teismų sistemai išlaikyti, – vietoj kelių bylų būtų tik viena. Šio principo įgyvendinimas taip pat sumažintų ginčų dėl teismingumo skaičių, leistų užtikrinti vienodos teismų praktikos formavimą ir pašalintų skirtingų, vienas kitam prieštaraujančių teismo sprendimų galimybę. Tokiu būdu administracinių teismų kompetencijai reikėtų priskirti tik grynai administracinio pobūdžio ginčų viešojo administravimo srityje sprendimą, t. y. ginčų, kurių išsprendimas nėra siejamas su tolesniu kokio nors civilinio teisinio ginčo išsprendimu. O ginčai, kylantys dėl valstybės ar savivaldybės institucijos aktų, joms veikiant kaip civilinių teisinių santykių subjektams ir kurių pagrindu atsiranda, pasikeičia ar pasibaigia teisiniai santykiai, yra teismingi bendrosios kompetencijos teismams. Kolegija konstatuoja, kad teismas, priimdamas papildomą ieškininį reikalavimą ir spręsdamas kartu su žemės pirkimo–pardavimo sutarties negaliojimo klausimu ir šiam sandoriui sudaryti privalomo teisės akto pagrįstumą ir teisėtumą, tinkamai išsprendė rūšinio teismingumo klausimą. Teisėjų kolegija, vadovaudamasi CPK 368 str. 1 d. 5 p. ir 370 straipsniu, nutarė: Marijampolės rajono apylinkės teismo 2000 m. kovo mėn. 30 d. sprendimą ir Kauno apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2000 m. gegužės 30 d. nutartį panaikinti. Bylą perduoti nagrinėti iš naujo Marijampolės rajono apylinkės teismui. Nutartis galutinė ir neskundžiama, įsiteisėja nuo priėmimo dienos. Teisėjų kolegijos pirmininkas Č. J-a- Teisėjai J. S-ė R. Č-a E. L-a- A. D-a- V. M-a- B. P-a- Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |