|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr. 5 1998 m. gegužės 15 d. Dėl Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 1998 m. sausio 5 d. nutarties, kuria išaiškinta, kaip taikyti Lietuvos Respublikos CPK 150 str. 2 d. 2 p. ir 479 str. 1 d. , aprobavimo Aprobavimo dalykas - Lietuvos Respublikos CPK 150 str. 2 d. 2 punkto ir 479 str. 1 dalies aiškinimas ir taikymas nagrinėjant civilines bylas pagal ieškinius užsienio valstybėms. Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. numato, kad pareikšti ieškinį užsienio valstybei gali būti leidžiama tiktai kompetentingų atitinkamos užsienio valstybės institucijų sutikimu. Aprobuojant nutartį, atkreiptinas dėmesys, kad CPK 479 str. 1 d. įtvirtintas valstybės imuniteto nuo užsienio valstybės teismų jurisdikcijos principas yra ne teisės pareikšti ieškinį prielaida, o bylos nagrinėjimo teisme iš esmės sąlyga, kurios buvimas ar nebuvimas gali būti nustatomas tik priėmus ieškovo pareiškimą teismo žinion. Ar teismas yra kompetentingas nagrinėti civilinę bylą, kai ieškinys reiškiamas užsienio valstybei, turi nustatyti pats teismas, nes pagal CPK 150 str. prasmę bylos žinybin-gumą ir teismingumą įvertina teisėjas ex officio. T-ėl teisėjas, spręsdamas ieškininio pareiškimo, pareikšto užsienio valstybei, priėmimo klausimą, negali, remdamasis CPK 150 str. 2 d. 2 punktu, atsisakyti priimti pareiškimo, motyvuodamas tuo, kad ieškovas nepateikė užsienio valstybės kompetentingų institucijų sutikimo ieškiniui pareikšti. Tokiais atvejais teisėjas turi priimti ieškininį pareiškimą ir diplomatiniais kanalais persiųsti jį užsienio valstybės kompetentingoms institucijoms, kad būtų gautas jų atsakymas dėl valstybės imuniteto principo taikymo ar netaikymo. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 20 str. 1 d. 1 p. bei Lietuvos Aukščiausiojo Teismo statuto 5 str. 1 d. 1 p. , Aukščiausiojo Teismo senatas nutarė: Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 1998 m. sausio 5 d. nutartį civilinėje byloje pagal ieškovo V-o S-onio ieškinį JAV ambasadai dėl neteisėto atleidimo iš darbo aprobuoti ir paskelbti Lietuvos Aukščiausiojo Teismo biuletenyje. Aukščiausiojo Teismo Senato Pirmininkas P. KŪRIS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO SENATO SEKRETORĖ L. ŽILIENĖ P-šėjas V. M-a- Civilinė byla Nr. 3K-1/1998 n u t a r t i s 1998 m. sausio 5 d. Vilnius Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija, susidedanti iš pirmininko Č. J-o, teisėjų V. M-o ir A. S-io, sekretoriaujant N. R-, dalyvaujant ieškovui V. S-oniui, viešajame teismo posėdyje kasacine tvarka išnagrinėjo civilinę bylą pagal V-o S-onio kasacinį skundą dėl Vilniaus apygardos teismo teisėjos 1997 m. birželio 3 d. nutarties ir Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 1997 m. rugpjūčio 25 d. nutarties civilinėje byloje pagal ieškovo V-o S-onio ieškinį JAV ambasadai dėl neteisėto atleidimo iš darbo. Teisėjų kolegija, išklausiusi teisėjo V. M-o pranešimą ir ieškovo V. S-onio paaiškinimus, nustatė: 1997 m. gegužės 27 d. ieškovas V-a- S-onis su ieškininiu pareiškimu kreipėsi į Vilniaus apygardos teismą, prašydamas pripažinti jo atleidimą iš darbo JAV ambasadoje neteisėtu ir priteisti iš atsakovo 19 200 litų kompensaciją. Ieškininiame pareiškime ieškovas nurodė, kad 1996 m. sausio 8 d. buvo priimtas dirbti į JAV ambasados Ūkio skyrių, neapibrėžiant pareigų pobūdžio; 1997 m. balandžio mėnesį iš JAV ambasados jis gavo raštą, kuriame nurodyta, kad “darbas JAV ambasadoje nutraukiamas”; apie atleidimą iš darbo ambasada jam iš anksto nepranešė, socialinio draudimo pažymėjimą grąžino tik gegužės mėnesį; 1997 m. gegužės 12 d. gavęs socialinio draudimo pažymėjimą jis sužinojo, kad yra atleistas iš darbo pagal Lietuvos Respublikos darbo sutarties įstatymo 29 str. , t. y. darbdavio iniciatyva (socialinio draudimo pažymėjime nedetalizuota, pagal kokį konkretų 29 str. punktą V. S-onis atleistas). Vilniaus apygardos teismo teisėja 1997 m. birželio 3 d. nutartimi atsisakė priimti V. S-onio pareiškimą, remdamasi Lietuvos Respublikos CPK 150 str. 2 d. 2 p. Nutartyje teisėja nurodė, jog “Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. nustato, kad pareikšti ieškinį užsienio valstybei gali būti leidžiama tiktai kompetentingų atitinkamos užsienio valstybės institucijų sutikimu. JAV įstatymai nustato, kurie organai turi teisę duoti sutikimą pareikšti ieškinį. Tokio sutikimo ieškovas nepateikė, todėl atsisakytina priimti jo ieškininį pareiškimą. ” Šią Vilniaus apygardos teisėjos nutartį ieškovas atskiruoju skundu apskundė Lietuvos apeliaciniam teismui. Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija, išnagrinėjusi bylą apeliacine tvarka, 1997 m. rugpjūčio 25 d. nutartimi ieškovo atskirąjį skundą atmetė, o Vilniaus apygardos teismo teisėjos 1997 m. birželio 3 d. nutartį paliko nepakeistą, savo nutartyje nurodydama, kad pagal Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. nuostatą ieškinį užsienio valstybei pareikšti galima tiktai kompetentingų atitinkamos užsienio valstybės institucijų sutikimu. Kolegijos nuomone, taip yra apibrėžtas užsienio valstybių teisminio imuniteto principas. Taip pat nutartyje kolegija nurodė, kad Lietuvos Respublikos 1991 m. spalio 3 d. įstaty-mo “Dėl užsienio valstybių diplomatinių atstovybių Lietuvos Respublikoje statuso” 1 str. apibrėžia, jog užsienio valstybės diplomatinė atstovybė yra Lietuvos Respublikoje veikiantis užsienio valstybės užsienio reikalų tarnybos padalinys, atstovaujantis tai užsienio valstybei. Šio įstatymo 2 str. numato, kad diplomatinėms atstovybėms Lietuvos Respublikoje suteikiamos privilegijos ir imunitetai, numatyti 1961 m. balandžio 18 d. V-os konvencijoje “Dėl diplomatinių santykių”. Kolegija nurodė, kad ieškovas, remdamasis minėtais įstatymais, turėjo per Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją kreiptis į atitinkamas JAV institucijas ir gauti sutikimą pareikšti ieškinį teisme. Ieškovas 1997 m. lapkričio 26 d. kasaciniu skundu, remdamasis Lietuvos Respublikos CPK 370 str. 2 p. , 3701 str. , 3712 str. , prašo Aukščiausiąjį Teismą panaikinti Vilniaus apygardos teismo teisėjos 1997 m. birželio 3 d. nutartį ir Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 1997 m. rugpjūčio 25 d. nutartį ir perduoti bylą nagrinėti iš naujo. Kasaciniame skunde ieškovas nurodo, kad teismai neteisingai taikė Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. , nes ieškinį jis pareiškė ne užsienio valstybei, o užsienio valstybės juridiniam asmeniui, t. y. JAV ambasadai; Lietuvos Respublikos CK 612 str. užsienio juridinių asmenų civilinis teisnumas nustatomas pagal valstybės, kurios teritorijoje faktiškai yra juridinių asmenų buveinės, įstatymus, t. y. pagal Lietuvos Respublikos įstatymus; teismo nutartys pažeidžia ieš-kovo konstitucines teises, nes JAV ambasados administracija priėmė ir atleido iš darbo, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais, taip pat mokėjo socialinio draudimo mokesčius už ieškovą per visą jo darbo ambasadoje laikotarpį; teismų nurodymas kreiptis į JAV atitinkamas institucijas, idant būtų gautas sutikimas pareikšti ieškinį teisme, ypač apriboja ieškovo teises ir sunkina jo padėtį. Teisminio nagrinėjimo metu ieškovas patvirtino, kad tokios teismų nutartys suvaržė jo teises ir prašė teismų nutartis panaikinti. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija konstatuoja: 1. Dėl Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. aiškinimo ir taikymo. Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. norma, nustatanti, kad pareikšti ieškinį užsienio valstybei, užtikrinti ieškinį ir nukreipti išieškojimą į užsienio valstybės turtą, esantį Lietuvos Respublikoje, gali būti leidžiama tiktai kompetentingų atitinkamos užsienio valstybės institucijų sutikimu, įtvirtina valstybės imuniteto principą. Tarptautinės teisės doktrina pripažįsta, kad visų valstybių suverenitetas yra lygus, todėl vienos valstybės teismų ir kitų valdžios institucijų jurisdikcija negali būti tiesiogiai taikoma kitai valstybei. Valstybės suvereniteto imunitetas reiškia, kad: a) valstybė naudojasi imunitetu nuo užsienio valstybių teismų jurisdikcijos; b) valstybė naudojasi imunitetu nuo ieškinio užtikrinimo; c) valstybė naudojasi imunitetu nuo užsienio valstybių teismų sprendimų priverstinio vykdymo. Laikotarpis, kurio metu naują valstybinę, politinę, ekonominę santvarką įgijusioje valstybėje taikomi iki jos gyvavusioje valstybėje priimti teisės aktai, šių aktų taikymo prasme laikytinas “pereinamuoju”: kitos ar buvusios valstybės įstatymai tam tikrą laiko tarpą gali būti taikomi, tačiau ne taip, kaip tai buvo daroma juos priėmu-sioje valstybėje, o atsižvelgiant į pasikeitusius visuomeninius santykius. Remiantis istoriniu teisės aiškinimo principu, teisės normos turi būti taikomos istoriškai įvertinus laikmetį, kada jos buvo priimtos, bei po to įvykusius esminius visuomenės ir valstybės ekonominio, politinio ir socialinio funkcionavimo pasikeitimus. Taigi vertinant, aiškinant ir taikant teisės aktus, priimtus iki 1990 m. kovo 11 d. , būtina atsižvelgti į iš esmės pasikeitusias Lietuvos Respublikos visuomenės gyvenimo ir valstybės funkcionavimo politines, ekonomines, socialines bei kitokias sąlygas. T-ėl, aiškinant ir taikant Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. , privalu atsižvelgti į istorines šios normos atsiradimo sąlygas. Aiškinant šią normą istoriniu aspektu, akivaizdu, kad ji faktiškai atkartojo 1961 m. gruodžio 8 d. TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų civilinio proceso įstaty-mų pagrindų 61 straipsnį. 1994 m. lapkričio 8 d. Lietuvos Respublikos įstatymu buvo padaryti CPK 479 str. pakeitimai, kuriais šio straipsnio 3 dalis buvo pripažinta netekusia galios, o 1 dalyje žodžiai “TSRS” buvo pakeisti žodžiais “Lietuvos Respublika”. Kaip matyti, nurodytieji pakeitimai normos esmės nepakeitė ir, formaliai vertinant, šiandien, kaip ir 1961 m. , ji reiškia absoliutaus valstybės imuniteto įtvirtinimą. Tarybinė teisė ir teisės doktrina pripažino absoliutų valstybės imunitetą nuo užsienio teismų jurisdikcijos. Tokia nuostata buvo aiškinama tuo, kad valstybė per valstybės įmones, įstaigas ir organizacijas dalyvavo praktiškai visuose visuo-meniniuose santykiuose. Taigi Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. visų pirma buvo skirta užsienio valstybių asmenims ir užsienio valstybių teismams ir reiškė ne ką kita, o faktą, kad užsienio asmenys negali pareikšti ieškinio valstybei be jos institucijų išankstinio sutikimo. Kadangi toks principas buvo taikomas užsienio valstybių asmenims ir teismams, tai abipusiškumo principas buvo taikomas ir savos valstybės asmenims, kai jie reikšdavo ieškinius užsienio valstybei. T-ėl ši norma turi būti vertinama kaip visų valstybių absoliutų imunitetą įtvirtinanti norma. Tuo tarpu dauguma užsienio valstybių jau XX a. pradžioje atsisakė absoliutaus valstybės imuniteto doktrinos. Šiuolaikinė tarptautinė teisė ir tarptautinės teisės doktrina daro skirtumą tarp valstybės veiklos viešosios teisės reguliuojamojoje srityje (acta jure imperii) ir valstybės veiklos privatinės teisės reguliuojamojoje srityje (acta jure gestionis). Pripažįstama, kad privatinės teisės reguliuojamuose santykiuose valstybė dalyvauja tokiais pat pagrindais, kaip ir privatūs asmenys, todėl šiuose santykiuose valstybė negali turėti imuniteto nuo užsienio teismų jurisdikcijos. Dėl šios priežasties ieškinys, kylantis iš privatinės teisės reguliuojamų santykių, valstybei gali būti pareikštas bendra tvarka. Valstybės imuniteto (absoliutaus ir riboto) samprata yra apibrėžta 1972 m. gegužės 16 d. Europos konvencijoje “Dėl valstybės imuniteto”. N-s Lietuvos Respublika nėra prisijungusi prie šios konvencijos, taip pat ir JAV nėra jos šalimi, tačiau ji analizuotina lyginamuoju aspektu kaip svarbus tarptautinės teisės šaltinis, galintis būti laikomas šiuolaikiniu valstybės imuniteto supratimo etalonu, nes po šios konvencijos pasirašymo daugelis valstybių priėmė nacionalinius įstatymus valstybės imuniteto klausimais, šalia kitų dalykų įtvirtindamos ir riboto imuniteto principą. 1976 m. tokį įstatymą priėmė ir JAV (The Foreign Sovereign Immunity Act, 1976). Šios konvencijos preambulėje konstatuotas faktas, jog tarptautinėje teisėje egzistuoja tendencija apriboti bylų kategorijų skaičių, kuriose valstybė galėtų reikalauti imuni-teto nuo užsienio teismų jurisdikcijos. Šios konvencijos 4-11 str. nustato, kad valstybė negali reikalauti taikyti imuniteto doktrinos bylose, kylančiose iš prievolinių bei kitokių santykių, reguliuojamų privatinės teisės normomis. Konvencijos 5 str. konkrečiai nustato, kad valstybė negali reikalauti imuniteto nuo užsienio valstybės teismo jurisdikcijos, jeigu ginčas kilo iš darbo sutarties tarp valstybės ir asmens, kai darbas pagal šią sutartį turėjo būti atliktas teismo vietos valstybėje. Šioje srityje nesiskiria ir JAV praktika, nes JAV valstybės departamentas dar 1952 m. pareiškė, kad JAV taikys riboto valstybės imuniteto doktriną (26 Department of State Bulletin, 984 (1952). Šią nuostatą patvirtina ir JAV Aukščiausiojo Teismo praktika, pvz. , JAV Aukščiausiojo Teismo sprendimas A- D-hill of London Inc. v. Republic of Cuba (1976) byloje. 1990 m. kovo 11 d. aktas dėl Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo reiškė Lietuvos Respublikos tapimą tarptautinės bendrijos nare. Lietuvos integracija į tarptautinę bendriją reikalauja Lietuvos teisės harmonizavimo ir unifikavimo, idant tebegaliojančios teisės normos, priimtos iki 1990 m. kovo 11 d. , būtų aiškinamos ir taikomos atsižvelgiant į pasikeitusią Lietuvos valstybės vidaus ir užsienio politiką. Absoliutaus valstybės imuniteto, įtvirtinto Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. , taikymas reikštų, kad Lietuvos Respublika pripažįsta ir laikosi tarybinės teisės doktrinos ir aklai remiasi tarybine teise. Tuo pačiu tai neatitiktų po 1990 m. kovo 11 d. pasikeitusio Lietuvos valstybės vidaus ir tarptautinio statuso, o tai reiškia, kad trukdytų Lietuvai integruotis į tarptautinę bendriją. Tačiau teismas neturėtų įstatymo taikyti formaliai ir mechaniškai, neatsižvelgdamas į realią padėtį ir Lietuvos valstybės veiksmus tarptautiniuose santykiuose. Faktinė padėtis patvirtina, kad Lietuvos Respublika yra atsisakiusi absoliu-taus valstybės imuniteto, t. y. Lietuvos Respublika pripažįsta valstybės imunitetą tik viešosios teisės srityje: kai JAV kompanija “Mobil” Niujorko apygardos teisme pareiškė ieškinį Lietuvos Respublikai be jos išankstinio sutikimo, Lietuvos Respublika nesirėmė absoliutaus imuniteto doktrina ir dalyvauja procese. Lietuvos Respublika taip pat nesirėmė valstybės imuniteto doktrina ir nepareiškė prieštaravimų, kai užsienio valstybių asmenys pareiškė ieškinius Lietuvos Respublikai A-entinos teismuose dėl buvusios valstybinės įmonės “J-a” prievolių. Šie atvejai rodo Lietuvos Respubliką pripažįstant, kad privatinės teisės reguliuojamų santykių srityje valstybė negali remtis imuniteto doktrina. V-a- pagrindinių tarptautinės teisės principų - suvereni valstybių lygybė ir abipusiškumas - reikalauja, kad valstybės vienodai traktuotų viena kitos padėtį teismų jurisdikcijos atžvilgiu bei sudarytų vienodas galimybes savo piliečiams ir juridiniams asmenims ginti savo pažeistas teises. Praktiškai (realiai) šis principas jau susi-klosčiusioje Lietuvos tarptautinių santykių situacijoje reiškia štai ką: jeigu Lietuvos Respublika neprieštarauja, užsienio asmenims reiškiant jai ieškinius be jokio išankstinio šios sutikimo, ir nereikalauja taikyti imuniteto doktrinos, tai turėtų būti pripažįstama, kad Lietuvos piliečiams bei juridiniams asmenims yra sudarytos tokios pat sąlygos pareikšti ieškinius atitinkamai užsienio valstybei ginant savo teises, kylančias iš privatinės teisės reguliuojamų santykių. Ši nuostata įtvirtinta ir 1991 m. spalio 3 d. Lietuvos Respublikos įstatymo “Dėl užsienio valstybių diplomatinių atstovybių Lietuvos Respublikoje statuso” preambulėje, kurioje konstatuojama, jog “Lietuvos Respublika vadovaujasi visuotinai pripažintais tarptautinės teisės principais ir pabrėžia ištikimybę valstybių suvereniai lygybei”. Ieškovas pareiškė ieškinį JAV ambasadai, manydamas, kad JAV ambasada yra juridinis asmuo, kurio teisnumą nustato Lietuvos Respublikos teisė. Tačiau tarp-tautinės teisės požiūriu, ambasada ar kitokia diplomatinė atstovybė, kaip valstybės aparato dalis, yra neatskiriama nuo valstybės. T-ėl ieškinio pareiškimas ambasa-dai iš esmės reiškia ieškinio pareiškimą valstybei. Taigi faktiškai ieškovas pareiškė ieškinį Jungtinėms Amerikos Valstijoms. Remiantis valstybių suverenios lygybės ir abipusiškumo principu, teismai turėjo išsiaiškinti, ar JAV reikalauja taikyti valstybės imuniteto principą ar ne. T-ėl, kolegijos nuomone, tiek Vilniaus apygardos teismo teisėja, tiek ir Lietuvos apeliacinio teismo teisėjų kolegija neteisingai aiškino ir taikė Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. (Lietuvos Respublikos CPK 3701 str. 1 d. , 3713 str. 1 d. ). 2. Dėl Lietuvos Respublikos CPK 150 str. 2 d. 2 p. taikymo. Vilniaus apygardos teismo teisėja, atsisakydama priimti ieškininį pareiškimą, rėmėsi Lietuvos Respublikos CPK 150 str. 2 d. 2 punktu, t. y. manė, kad ieškovas nesilaikė įstatymo nustatytos tai bylų kategorijai išankstinio neteisminio sprendimo tvarkos. Tačiau Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. numato ne išankstinę neteisminę ginčo sprendimo tvarką, o prielaidą, kuriai esant Lietuvos Respublikos teismai gali taikyti valstybės prievartą užsienio valstybei. Valstybės imunitetas ir imunitetas nuo ieškinio pareiškimo - netapačios sampratos. Valstybės imunitetas reiškia ne imunitetą nuo ieškinio pareiškimo, o imuni-tetą nuo užsienio valstybės teismo jurisdikcijos. Kadangi teisę kreiptis į teismą garantuoja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 30 straipsnis (o Lietuvos Respublikos Konstitucija yra tiesioginio taikymo aktas (6 str. ), tai reiškia, kad ieškovas turi teisę kreiptis į teismą, remdamasis vien Lietuvos Respublikos Konstitucija. Tačiau, kaip jau minėta, teismo galimybė apginti pažeistas ieškovo teises, kuomet atsakovu yra užsienio valstybė, priklauso nuo to, ar užsienio valstybė reikalaus jos atžvilgiu taikyti valstybės imuniteto doktriną. Tarptautinė praktika rodo, kad valstybė apie imuniteto jai taikymą ar netaikymą pareiškia teisme, t. y. po to, kai teismas priima ieškovo ieškininį pareiškimą ir pats kreipiasi į savo valstybės U-io reikalų ministeriją, prašydamas diplomatiniais kanalais susisiekti su užsienio valstybe, kad pastaroji pareikštų savo nuomonę dėl jai pareikšto ieškinio bei patvirtintų arba paneigtų valstybės imuniteto doktrinos taikymą jos atžvilgiu. 1972 m. gegužės 16 d. Europos konvencijos “Dėl valstybės imuniteto” 16 str. aiškiai nurodo tolimesnius teismo veiksmus priėmus pareiškimą: gavus dokumentą, kuriuo inicijuojamas teismo procesas, teismas privalo jo originalą ar kopiją su pridėtu vertimu į atitinkamos valstybės oficialią kalbą diplomatiniu keliu nusiųsti užsienio valstybei. N-nt tiksliai nustatyti, ar ginčas kilo iš santykių, kuriuose galioja absoliutus valstybės imunitetas, ar iš santykių, kuriuose valstybė neturi imuniteto, būtina išsiaiškinti ginčo santykių pobūdį, o tai yra įmanoma tik priėmus ieškininį pareiš-kimą teismo žinion. Ieškovas nurodo, kad darbo sutartis buvo sudaryta tarp jo ir JAV ambasados. Šiuo atveju svarbu nustatyti, ar tarp ieškovo ir JAV (JAV ambasados asmenyje) susiklostė darbo teisiniai santykiai ar valstybės tarnybos santykiai. Pagal 1961 m. balandžio 18 d. V-os konvencijos “Dėl diplomatinių santykių” 1 str. skiriami diplomatinės atstovybės personalo nariai (administracinio techninio personalo nariai, aptarnaujančio personalo nariai), kurie yra akreditavusios valstybės tarnautojai, ir personalo nariai (privatūs namų darbininkai), kurie nėra akreditavusios valstybės tarnautojai. Taigi santykių pobūdis tarp ieškovo ir užsienio valstybės lemia, koks imunitetas - absoliutus ar ribotas - bus taikomas valstybei. Šiuos klausimus teismas taip pat gali išsiaiškinti tik priėmęs ieškovo pareiškimą ir išklausęs jo argumentus. Dėl visų aukščiau nurodytų priežasčių pripažintina, kad valstybės imunitetas yra ne teisės pareikšti ieškinį prielaida, o bylos nagrinėjimo teisme iš esmės prielaida, kurios buvimas ar nebuvimas turi ir gali būti nustatomas tik priėmus pareiškimą teismo žinion. Tai reiškia, kad valstybės imuniteto nuo užsienio valstybės teismų jurisdikcijos buvimas ar nebuvimas pirmiausiai yra svarbus pačiam teismui, kad jis galėtų nuspręsti, ar yra kompetentingas nagrinėti šią bylą. Ar Lietuvos teismas yra kompetentingas nagrinėti bylą, kai ieškinys yra reiškiamas užsienio valstybei, pagal Lietuvos Respublikos įstatymų prasmę turi nustatyti pats teismas: pagal Lietuvos Respublikos CPK 150 str. prasmę bylos žinybingumą ir teismingumą įvertina pats teisėjas ex officio. Valstybės imuniteto doktrina leidžia valstybei gintis nuo jai reiškiamo ieškinio atsisakant dalyvauti procese atsakovu pagal jai pareikštą ieškinį. Pritaikius valstybės imuniteto doktriną, teismas negalėtų taikyti valstybės prievartos atsakovo atžvilgiu, ir byla taptų nenagrinėtina teisme. Pagal Lietuvos Respublikos CPK 150 str. 2 d. 2 p. įstatymo nustatytais atvejais šalys privalo pabandyti ginčą išspręsti pačios betarpiškai arba turi kreiptis į tam tikrą neteisminę instituciją. Tačiau Lietuvos Respublikos CPK 479 str. 1 d. nenumato tokios privalomos tvarkos. Pagal šio straipsnio prasmę teismas privalo išsiaiškinti, ar jis yra kompetentingas nagrinėti atitinkamą bylą. Tą padaryti galima tik priėmus pareiškimą ir išsiaiškinus santykių, iš kurių kilo ginčas, pobūdį, taip pat diplomatiniais kanalais nustačius, ar valstybė sutinka, kad jai pareikštas ieškinys būtų nagrinėjamas iš esmės. Jeigu paaiškėtų, kad valstybei, kuriai pareikštas ieškinys, taikoma valstybės imuniteto doktrina, ieškinys negalėtų būti teisminio nagrinėjimo dalyku, ir teismas bylą turėtų nutraukti (Lietuvos Respublikos CPK 243 str. 1 p. ). 3. Dėl Lietuvos Respublikos 1991 m. spalio 3 d. įstatymo “Dėl užsienio valstybių diplomatinių atstovybių Lietuvos Respublikoje statuso” ir 1961 m. balandžio 18 d. V-os konvencijos “Dėl diplomatinių santykių” aiškinimo ir taikymo. Lietuvos apeliacinio teismo nurodymo, kad ieškovas turėjo kreiptis į JAV atitinkamas institucijas ir gauti sutikimą pareikšti ieškinį teisme, argumentavimas įstatymu “Dėl užsienio valstybių diplomatinių atstovybių Lietuvos Respublikoje statuso” ir V-os konvencija “Dėl diplomatinių santykių”, yra netinkamo minėtų Įstatymo ir Konvencijos taikymo rezultatas. Nei Įstatymas, nei Konvencija tokios tvarkos nenumato. Abu šie aktai išplečia valstybės imuniteto nuo užsienio teismų jurisdikcijos taikymą diplomatinės atstovybės personalo nariams. Teismas neatkreipė dėmesio į tai, kad ieškinys pareikštas ne konkrečiam diplomatinio personalo nariui, o JAV ambasadai, kaip JAV valstybės aparato sudėtinei daliai. Teismai nesiaiškino, ar ieškovas sudarė sutartį su JAV ambasada, kaip juridi-niu asmeniu, ar su JAV, kaip valstybe. Šis klausimas gali būti išsiaiškintas tik taikant JAV teisę ir nustatant, ar pagal JAV teisę ambasados veiksmai gali būti nepripažinti valstybės veiksmais, nes visuotinai pripažinta, kad valstybės ir jos institucijų teisinis statusas nustatomas pagal tos valstybės, o ne pagal užsienio valstybės teisę. Šiuolaikinė tarptautinės teisės doktrina patvirtina, kad valstybės institucijų, pvz. , ambasados, veiksmai pripažįstami valstybės veiksmais, nors valstybės institucija ir veikia kaip juridinis asmuo. T-ėl šiuo atveju turėjo būti taikomas ne 1991 m. spalio 3 d. Lietuvos Respublikos įstatymas “Dėl užsienio valstybių diplomatinių atstovybių Lietuvos Respublikoje statuso” ir 1961 m. balandžio 18 d. V-os konvencija “Dėl diplomatinių santykių”, o JAV teisė, nustatanti JAV valstybės imunitetą ir jo ribas. Teisėjų kolegija, remdamasi išdėstytais motyvais ir vadovaudamasi CPK 370 str. 2 p. , 3701 ir 3713 str. 1 d. , nutarė: patenkinti ieškovo V-o S-onio kasacinį skundą ir panaikinti Vilniaus apygardos teismo teisėjos 1997 m. birželio 3 d. nutartį bei Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 1997 m. rugpjūčio 25 d. nutartį, perduodant ieškininio pareiškimo priėmimo klausimą nagrinėti iš naujo Vilniaus apygardos teismui. Teisėjų kolegijos pirmininkas Č. J-a- Teisėjai V. M-a- A. S-is Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |