|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr LIETUVOS APELIACINIAM TEISMUI APYGARDŲ TEISMAMS MIESTŲ IR RAJONŲ APYLINKIŲ TEISMAMS 1998 m. vasario 13 d. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyrius, vadovaudamasis Teismų įstatymo 18 str. 3 d. 3 p. ir Lietuvos Aukščiausiojo Teismo statuto 1 str. 3 d. 3 p. , kai kurių Įmonių bankroto įstatymo (1997 m. birželio 17 d. , Nr. VIII - 270) normų tai-kymo klausimais konsultuoja: klausimas. Ar galima teismo sprendimą dėl darbo užmokesčio išieškojimo nukreipti vykdyti į bankrutuojančios įmonės įkeistą turtą? konsultacija. Įmonių bankroto įstatymo, priimto 1997 m. birželio 17 d. , 40 str. nustatyta, kad įkaito turėtojui atlyginama iš lėšų, gautų pardavus įkeistą įmonės turtą, o gautų lėšų likutis skiriamas kitų kreditorių reikalavimams (tarp jų ir darbuotojų reikalavimams, kylantiems iš darbo santykių) patenkinti. Tokiu būdu įstatymu įtvirtinta įkaito turėtojo pirmenybė patenkinti savo finansinius reikalavimus. Darbuotojų reikalavimai gali būti nukreipti tik į gautų už parduotą įkeistą turtą lėšų likutį, laikantis įstatymo 41 str. nustatytos kreditorių reikalavimų tenkinimo eilės tvarkos. klausimas. Ar įmonių finansiniais įsipareigojimais laikomos skolos, kurių mokėjimo terminai yra pasibaigę, ar ir tos skolos, kurių mokėjimo terminai dar nesibaigę? Ar įmonės turtas įvertinamas balansine ar rinkos kaina? Konsultacija. Įmonių bankroto įstatymo 6 str. minimi įmonės finansiniai įsipareigojimai, kurių įvykdymo terminai pasibaigę, taip pat ir įmonės finansiniai įsipareigojimai, kurių įvykdymo terminas sutartyse nebuvo nustatytas. Įstatymo 20 str. nurodyta, kad nuo bankroto bylos iškėlimo dienos laikoma, kad visi bank-rutuojančios įmonės skolų mokėjimo terminai yra pasibaigę. Pagal įstatymo 25 str. kreditoriai privalo ne vėliau kaip per du mėnesius nuo bankroto bylos iškėlimo dienos pareikšti savo finansinius reikalavimus ir perduoti juos administratoriui. Įstatymo 25 str. 2 dalyje numatytu atveju teismas turi teisę iki bankroto bylos nagrinėjimo pabaigos priimti kreditorių reikalavimus, kurie buvo pateikti pažeidus minėtą dviejų mėnesių terminą. Tais atvejais, kai bankroto bylą nagrinėjančiam teismui perduodami kredi-toriaus civiliniai ieškiniai baudžiamojo proceso tvarka, laikoma, kad dviejų mėnesių terminas kreditoriaus reikalavimams pareikšti nepraleistas. Tačiau ir tokie ieškiniai bankroto bylą nagrinėjančiam teismui gali būti perduodami tik iki bankroto bylos nagrinėjimo pabaigos (įstatymo 25 str. 3 dalis). Šių normų analizė leidžia teigti, kad įstatymo 2 str. 8 punkte minimi tiek tie finansiniai įsipareigojimai, kurių įvykdymo terminas jau pasibaigęs, tiek ir tie, kurių įvykdymo terminas dar nesibaigęs. Pagal Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos pagrindų 1992 06 18 įstatymo Nr. I-2654 16 str. įmonės turtas apskaitoje įkainojamas ir rodomas įsigijimo verte, o balanse - likutine verte (atskirai įsigijimo vertė ir nusidėvėjimas). Turtas įvertinamas balansine verte, o tais atvejais, kai yra ginčas tarp šalių arba teismui kyla abejonių dėl turto vertės, gali būti paskirta ekspertizė turto rinkos kainai nustatyti. Jeigu teismo paskirta ekspertizė nustatė turto rinkos vertę, teismas šį turtą vertina ne balansine, o rinkos verte. Sąvoka turtas apima materialų ir nematerialų turtą bei turtines teises, tačiau turtinių teisių turėjimas savaime nepaneigia įmonės nemokumo. klausimas. Ar bankrutuojančios įmonės darbuotojų ginčai, kilę iš darbo teisinių santykių, turi būti nagrinėjami bankroto byloje? K-s esamų ir buvusių įmonės darbuotojų teisinis statusas? konsultacija. Pagal Įmonių bankroto įstatymo 3 str. 2 punktą įmonės darbuotojai (jų įpėdiniai) laikomi įmonės kreditoriais, turinčiais teisę reikalauti iš įmonės įvykdyti prievoles ir įsipareigojimus dėl darbo užmokesčio ir dėl darbo santy-kių atsiradusios žalos atlyginimo. Darbuotojų finansiniai reikalavimai nagrinėjami kartu su kitų kreditorių reikalavimais. Šiuo atveju tiek esamų, tiek ir buvusių įmonės darbuotojų teisinis statusas vienodas, nes pagal kreditorių reikalavimų tenkinimo eilę ir tvarką jų reikalavimai priskirti prie pirmąja eile tenkinamų reikalavimų (įstatymo 41 str. ). Visos bylos, kuriose bankrutuojančiai įmonei pareikšti turtiniai reikalavimai, tarp jų ir iš darbo santykių kylantys finansiniai reikalavimai, perduodamos bankroto bylą iškėlusiam teismui (įstatymo 19 str. 1 d. ). klausimas. Įmonių bankroto įstatymo 4 str. numatyti 8 pagrindai paduoti pareiškimą teismui dėl bankroto bylos iškėlimo, o teismas pagal įstatymo 13 str. 3 dalį iškelia bylą tik esant vienam iš jų - įmonės nemokumui. Ar tai nėra įstatymo prieštaravimai? konsultacija. Įstatymo 4 str. išvardintos 8 sąlygos ir, esant bent vienai iš jų, gali būti paduodamas pareiškimas teismui dėl bankroto bylos iškėlimo. Pareiškimo padavimas dar nereiškia, kad besąlygiškai bus iškelta bankroto byla. Šios sąlygos tik suteikia teisę įstatymo 5 str. išvardintiems asmenims pateikti teismui pareiškimą dėl bankroto bylos iškėlimo. B-kroto byla iškeliama, jeigu teismas, pasirengęs bylos teisminiam nagri-nėjimui, turi pagrindo teigti, kad įmonė yra nemoki. Taigi prieštaravimų tarp įstatymo 4 str. numatytų kelių sąlygų pareiškimui dėl bankroto bylos iškėlimo paduoti ir įstatymo 13 str. 3 dalyje numatyto pagrindo bylai iškelti nėra. klausimas. K-ie dokumentai turi būti pateikiami prie pareiškimo dėl bankroto bylos iškėlimo? konsultacija. Įmonių bankroto įstatymo 5 str. numatyta, kad prie pareiškimo pridedami dokumentai, įrodantys pareiškimo pagrįstumą, tačiau nekonkretizuoja jų. K-ius dokumentus būtina pateikti priklausys nuo to, kuris iš įstatymo 5 str. išvardintų subjektų paduos pareiškimą. Pvz. , kreditorius prie pareiškimo teismui dėl bankroto bylos iškėlimo turi pateikti dokumentus, patvirtinančius skolininko įsipareigojimus, jų apimtį, įvykdymo terminus, faktinį įsipareigojimų įvykdymą, taip pat dokumentus, kad skolininkui buvo įteiktas pranešimas apie ketinimus kreiptis į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo, pranešimo kopiją (įstatymo 6 str. ). Įmonės, turinčios juridinio asmens teises, administracijos vadovas, paduodamas pareiškimą teismui dėl bankroto bylos iškėlimo įmonei tapus nemokia, prie pareiškimo turi pridėti įmonės kreditorių ir skolininkų sąrašą, nurodydamas jų skolas ir prievolių vykdymo terminus, finansinės atskaitomybės už paskutiniuosius metus ir paskutinį ataskaitinį laikotarpį iki pareiškimo padavimo dienos dokumentus, duomenis apie įkeistą turtą ir kitus įsipareigojimus. G- būti pateikiama ir kitų dokumentų, kurie gali būti svarbūs bankroto bylai. klausimas. K-ia yra procesinė padėtis asmenų, išvardintų Įmonių bank-roto įstatymo 5 str. 1 dalyje, pagal kurių pareiškimus iškeliamos bankroto bylos? konsultacija. Dalyvaujančių byloje asmenų procesinę padėtį nustato CPK 30 str. Pagal šio straipsnio nuostatas dalyvaujančiais byloje asmenimis laikomi: šalys, tretieji asmenys, šalių ir trečiųjų asmenų atstovai, taip pat prokuroras, valstybinio valdymo institucijos, įmonės, įstaigos ir organizacijos bei atskiri fiziniai asmenys, dalyvaujantys byloje šio kodekso 55 str. nurodytais pagrindais. Civilinio proceso kodekso 1 str. nustatyta, kad bylos, kylančios iš bankroto teisinių santykių, nagrinėjamos pagal bendrąsias proceso taisykles, išskyrus išimtis, kurias nustato šis kodeksas ir kiti Lietuvos Respublikos įstatymai. Įmonių bankroto įstatymo 5 str. yra išvardinti subjektai, turintys teisę pateikti pareiškimą teismui dėl bankroto bylos iškėlimo įmonei. Šių subjektų procesinė padėtis yra nevienoda. Tais atvejais, kai pareiškimą teismui dėl bankroto bylos iškėlimo pateikia kreditorius, jis laikytinas ieškovu, o įmonė, kuriai prašoma iškelti bankroto bylą, laikytina atsakovu. Kitokia procesinė padėtis yra įstatymo 5 str. 1 dalies 2-8 punktuose išvardintų subjektų. N-s įstatymas tiesiogiai ir nenurodo šių subjektų procesinės padėties, tačiau suteikia jiems teisę inicijuoti bankroto bylos iškėlimą, kurią nagrinėjant bus ginami skolininko, kreditorių ir trečiųjų asmenų interesai (įstatymo 18-34 str. ). Pagal įstatymo suteiktas teises ginti kitų asmenų interesus įstatymo 5 str. 1 dalies 2-8 punktuose paminėti subjektai pagal jų procesinę padėtį bankroto byloje prilygintini CPK 55 str. išvardintiems dalyvaujantiems byloje asmenims. Po bankroto bylos iškėlimo į bylą įstoję kiti kreditoriai, teismui nutartimi patvirtinus jų finansinius reikalavimus, pripažintini trečiaisiais asmenimis su sava-rankiškais reikalavimais (CPK 38 str. ). klausimas. Ar teismas, keldamas bankroto bylą, privalo tikrinti įmonės finansinės būklės pasikeitimą nuo pareiškimo dėl bankroto bylos iškėlimo pateikimo iki nutarties iškelti bankroto bylą priėmimo? konsultacija. Keldamas bankroto bylą, teismas vadovaujasi tiek prie pareiš-kimo pridėtais dokumentais, tiek ir įstatymo 13 str. tvarka gautais duomenimis bei atsižvelgia į įmonės pasikeitusią finansinę būklę per laikotarpį nuo pareiškimo gavimo iki bylos iškėlimo. Teismas taip pat privalo patikrinti, ar nėra įstatymo 14 str. 3 dalyje minėtų sąlygų, dėl kurių teismas turi atsisakyti kelti bankroto bylą. klausimas. Įstatymo 14 str. 3 dalies 1 punkte numatyta, kad teismas atsisako kelti bankroto bylą, jeigu įmonės turto pakanka finansiniams įsipareigojimams įvykdyti. Ar tai besąlyginė vada atsisakyti kelti bankroto bylą, ar turi būti atsižvel-giama ir į minėto straipsnio 3 dalies 2 ir 3 punktus? konsultacija. Įmonių bankroto įstatymo 14 str. 3 dalies 1, 2 ir 3 punktuose išdėstytos sąlygos yra savarankiški pagrindai atsisakyti kelti bankroto bylą. B- kurio iš jų pakanka, kad būtų atsisakyta kelti bankroto bylą. klausimas. Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 14 str. 4 dalis numato, kad iškėlus bankroto bylą teismas privalo paskirti įmonės administratorių. Nuo bankroto bylos iškėlimo momento įmonės valdymo organai netenka savo įgaliojimų (įstatymo 14 str. 8 d. ). Pagal 15 str. 3 dalį kreditorių susirinkimas įgalioja kreditorių susirinkimo pirmininką įmonės vardu su administratoriumi sudaryti pave-dimo sutartį. K-s įmonės administratoriaus statusas iki šios sutarties sudarymo bei kas tuo metu yra bankrutuojančios įmonės turto valdytojas? konsultacija. Įmonių bankroto įstatymo 15 str. nustatyta, kad teismo paskirtas administratorius yra įmonės valdytojas, teismo sprendimų ir nutarčių, kreditorių susirinkimo nutarimų vykdytojas nuo nutarties iškelti bankroto bylą iki sprendimo šioje byloje įsiteisėjimo arba iki nutarties nutraukti bylą įsiteisėjimo. Administrato-rius savo funkcijas vykdo nuo jo paskyrimo momento, nepriklausomai nuo to, kad dar nėra sudaryta pavedimo sutartis. klausimas. Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 18 str. 5 dalyje, 19 str. 1 dalyje, numatyta, kad visus minėtuose straipsniuose pareikštus ieškinius ar bylas, gautas iš kitų teismų, nagrinėja bankroto bylą nagrinėjantis teismas. Ar tai reiškia, kad šias bylas turi nagrinėti bankroto bylą nagrinėjantis teisėjas, ar jas gali nagrinėti kiti to teismo teisėjai ? konsultacija. Civilines bylas, kurių teismingumą reguliuoja Įmonių bankroto įstatymo 19 str. 1 dalis ir CPK 142 str. 2 dalies 5 punktas, išnagrinėja bankroto bylą nagrinėjantis teisėjas bankroto byloje. Administratoriaus reiškiamus ieškinius pagal Įmonių bankroto įstatymo 18 str. 5 dalį ir 21 str. 1 dalį gali nagrinėti ir kiti teismo, kuriame nagrinėjama bankroto byla, teisėjai. klausimas. Ar Įmonių bankroto įstatymo 21 str. 3 ir 4 dalyse yra nustatyti savarankiški sandorio pripažinimo negaliojančiu pagrindai, ar įkeitimo sutarties pripažinimas negaliojančia sietinas tik su įmonės nemokumu turto įkeitimo metu? konsultacija. Pagal Įmonių bankroto įstatymą administratorius neturėtų vyk-dyti įstatymo neatitinkančių sandorių ir nesąžiningų įmonės finansinių įsipareigojimų (įstatymo 15 str. 4 d. 7 p. ). Įstatymo 21 str. 3 dalis įpareigoja administratorių kreiptis į teismą dėl turto įkeitimo sutarčių pripažinimo negaliojančiomis, jeigu jos buvo sudarytos praėjus daugiau kaip vienam mėnesiui po sutarties dėl paskolos gavimo sudarymo. Ši įstatymo nuostata nėra savarankiškas sandorio pripažinimo pagrindas, o tik prielaida pareikšti ieškinį. Minėto straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatų analizė leidžia daryti išvadą, kad 21 str. 4 dalyje suformuluotas įkeitimo sutarties, kuri buvo sudaryta praėjus daugiau kaip vienam mėnesiui po sutarties dėl paskolos gavimo sudarymo ir esant įmonei nemokiai, pripažinimo negaliojančia pagrindas. Tokia sutartis pripažįstama negalio-jančia remiantis Įmonių bankroto įstatymo 21 str. 4 dalimi ir Civilinio kodekso 47 str. klausimas. Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 32 str. numa-tyta nutarties dėl įmonės sanavimo priėmimo tvarka, reikalavimai sanavimo projektui, sanavimo nutraukimas ir baigimas, tačiau nenumatyta pati sanavimo tvarka. Tokiu būdu neaišku, kaip renkami sanavimo dalyviai, kas turi pirmenybės teisę sanuoti, terminai, per kuriuos sanavimo projektai pateikiami administratoriui ir t. t. , nes Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. balandžio 20 d. nutarimas Nr. 276, numa-tęs sanavimo tvarką pagal 1992 09 15 Įmonių bankroto įstatymą, neatitinka 1997 m. Įmonių bankroto įstatymo keliamų reikalavimų. konsultacija. Įmonių bankroto įstatymo 2 str. 12 punkte paaiškinta įmonės sanavimo sąvoka, nurodant, kad įmonės sanavimas yra komplekso priemonių įmonės mokumui atkurti įgyvendinimas. K-imai, susiję su bankrutuojančios įmonės sanavimu, išsamiai reglamentuoti Įmonių bankroto įstatymo šeštajame skirsnyje. Šio skirsnio normomis ir reikia vadovautis nagrinėjant bankroto bylas. Įmonių bankroto įstatymas (1997 m. ) nenumato, kad bankrutuojančių įmo-nių sanavimo klausimus reguliuotų poįstatyminiai aktai. Įmonių sanavimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 04 20 nutarimu Nr. 276, taikoma tik nagrinėjant bankroto bylas pagal 1992 m. rugsėjo 15 d. Įmonių bankroto įstaty-mo nuostatas. klausimas. Kieno sąskaita atliekamas auditas bei ekspertizė? K-iu procesiniu dokumentu tai įforminama, kai pareiškimo priėmimo klausimas tuo metu dar neišspręstas? konsultacija. Pagal Įmonių bankroto įstatymo 13 str. 1 dalies 3 ir 4 punktus, teisėjas, gavęs pareiškimą iškelti bankroto bylą, gali skirti įmonei auditą ir skirti ekspertizę įmonės nekilnojamojo ir (arba) kito turto rinkos vertei nustatyti. I- audi-tą, ir ekspertizę teisėjas privalo skirti nutartimi, kuri priimama bankroto bylos iškėlimo stadijoje (CPK 165, 247 str. ). Sumas, išmokėtinas ekspertams, ekspertinėms organizacijoms, auditoriams, audito įmonėms, į teismo specialiąją sąskaitą iš anksto įmoka ta šalis, kuri pareiškė prašymą skirti ekspertizę arba auditą. Jeigu nurodytus prašymus pareiškė abi šalys arba jeigu tai daroma teismo iniciatyva, reikalaujamas sumas įmoka šalys lygiomis dalimis. Jeigu lėšų, išmokėtų ekspertams, ekspertinėms organizacijoms, auditoriams ir audito įmonėms, nurodytos šalys iš anksto neįmokėjo į teismo specialiąją sąskaitą, bankroto bylą iškėlęs teismas nutartimi jas išieško pagal anksčiau nurodytas taisyk-les. Jeigu atsisakoma iškelti bankroto bylą, šios lėšos išieškomos tik iš ieškovo. Šalis, atleista nuo teismo išlaidų mokėjimo, išlaidų, išmokėtų ekspertui, ekspertinei organizacijai, auditoriui, audito įmonei, nemoka (CPK 110, 111 str. ). Sumų, išmokėtų liudytojams ekspertams ir vertėjams, apskaičiavimo ir jų išankstinio mokėjimo tvarką reguliuoja 1992 m. sausio 23 d. Vyriausybės nutarimas Nr. 38 “L-ytojams, nukentėjusiems, ekspertams, vertėjams, specialistams, kvies-tiniams ir kitiems šaukiamiems asmenims išmokėtinų sumų dydžio nustatymo ir apmokėjimo tvarka” (žr. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos ir Vyriausy-bės žinios, 1992 m. , Nr. 11-290). Šios taisyklės taikytinos ir auditorių darbo pagal teismo pavedimą apmokėjimui (CPK 11 str. 6 d. ). Civilinių bylų skyriaus pirmininkas Č. J-a- Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |