|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška Kasacinės instancijos teismo pranešėjas Civilinė byla Nr. 3K-3-416/2005 Procesinio sprendimo kategorija 45. 4 LIETUVOS AUKŠČIAUSIASIS TEISMAS N U T A R T I S LIETUVOS RESPUBLIKOS VARDU 2005 m. rugsėjo 21 d. Vilnius Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija, susidedanti iš teisėjų: Č-o J-o (kolegijos pirmininkas), D-ės A-ės (pranešėja) ir A-o S-aus, rašytinio proceso tvarka teismo posėdyje išnagrinėjo civilinę bylą pagal atsakovo AB „R-ų skirstomieji tinklai“ kasacinį skundą dėl Vilniaus apygardos teismo 2004 m. spalio 1 d. sprendimo ir Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. vasario 1 d. nutarties peržiūrėjimo civilinėje byloje pagal ieškovų UAB „S-ma Telas“ ir UAB „A. Ž-io ir Ko“ (buvusio A. Ž-io ir Ko KŪB) ieškinį atsakovams AB „R-ų skirstomieji tinklai“ ir UAB „Fima“ dėl viešojo pirkimo komisijos sprendimo panaikinimo, tretysis asmuo: UAB „ABB“. Teisėjų kolegija n u s t a t ė : I. G-o esmė Ieškovai UAB ,,S-ma Telas” ir UAB „A. Ž-io ir Ko“ nurodė, kad atsakovas AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ paskelbė apie savo filialo Vilniaus elektros tinklų Vilniaus miesto šiaurinių ir Vilniaus miesto pietinių skyrių informacijos surinkimo ir valdymo sistemos paruošimo darbų pirkimą supaprastintų derybų būdu. Ieškovai pagal 2003 m. birželio 27 d. konsorciumo steigimo sutartį 2003 m. liepos 2 d. pateikė savo pirminį pasiūlymą. 2003 m. liepos 31 d. atsakovas AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ pakvietė konsorciumą dalyvauti 2003 m. rugpjūčio 4 d. derybose. Po derybų ieškovai buvo pakviesti pateikimui galutinių pasiūlymų ir šiuos pateikė 2003 m. rugpjūčio 19 d. Galutiniame pasiūlyme konsorciumas pasiūlė 827 321 Lt dydžio atliktinų darbų kainą. Ta aplinkybė, kad konsorciumas buvo atrinktas pagal pirminius pasiūlymus ir pakviestas deryboms, o vėliau ir galutiniams pasiūlymams pateikti, patvirtina, jog konsorciumo pasiūlymas atitiko atsakovo pirkimo dokumentuose nurodytas tiek kvalifikacines, tiek technines sąlygas ir kitus reikalavimus. 2003 m. lapkričio 18 d. konsorciumo atstovas - UAB ,,S-ma Telas” - gavo pranešimą, kuriuo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ informavo konsorciumą, kad pirkimo nugalėtoja pripažinta UAB ,,Fima”. Į UAB ,,S-ma Telas” pakartotinę pretenziją dėl tokio sprendimo neteisėtumo buvo atsakyta, kad 2003 m. lapkričio 20 d. su atsakovu UAB ,,Fima” buvo sudaryta pirkimo-pardavimo sutartis, todėl pirkimas laikomas įvykusiu, o ieškovų pretenzija nenagrinėtina. Ieškovų teigimu, atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ 2003 m. lapkričio 14 d. sprendimas laimėjusiu pripažinti UAB ,,Fima” ir jo pagrindu 2003 m. lapkričio 20 d. pasirašyta viešojo pirkimo-pardavimo sutartis yra neteistėta, nes taip atsakovas nenustatė pateiktų galutinių pasiūlymų preliminarios eilės ir pažeidė Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų nustatytą galutinių pasiūlymų nagrinėjimo, lyginimo ir vertinimo tvarką, atėmė iš ieškovų teisę reikšti pretenzijas dėl pasiūlymų įvertinimo rezultatų. Viešųjų pirkimų įstatymo 76 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad perkančioji organizacija prieš priimdama sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo privalo sudaryti preliminarią pasiūlymų eilę ir ją pateikti visiems kandidatams bei dalyviams. To paties straipsnio 5 dalis reglamentuoja, kad perkančioji organizacija priimti sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo gali tik tada, kai yra užbaigtas tiekėjo pretenzijų ir skundų nagrinėjimas. Atsakovas nenustatė jokios preliminarios pasiūlymų eilės, ieškovams nepranešė apie ją, todėl šie, negavę jokio pranešimo apie preliminarių pasiūlymų eilę, negalėjo tinkamai įgyvendinti jiems įstatymo suteiktų teisių į pretenzijos pareiškimą ir išnagrinėjimą. Atsakovas nenagrinėjo ieškovų 2003 m. lapkričio 21 d. pretenzijos ir taip pažeidė Viešųjų pirkimų įstatymo 101 straipsnio 5 dalį. Ieškovų teigimu, atsakovas nepagrįstai atmetė ieškovų galutinį pasiūlymą dėl jų pasiūlymo neatitikimo sąlygų 7. 3. 1. 5, 7. 3. 1. 7, 7. 3. 1. 10. 1 punktams ir dėl labai mažos pasiūlymo kainos nepagrindimo. Konsorciumas, savo darbams naudojantis įmonės „General elektric“ produktus, su savo pasiūlymu perdavė šios įmonės reikalingą sutikimą. Taip pat buvo pateiktas ir specialiai deryboms išduotas GE SAS 2003 m. rugpjūčio 27 d. sutikimo platinti šios bendrovės produktus patvirtinimas. Atsižvelgiant į tai, ieškovų pasiūlymas atitiko Kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus 7. 3. 1. 5 punkto reikalavimus. Perkančiajai organizacijai jau pirminio pasiūlymo pateikimo metu, t. y. 2003 m. liepos 2 d. , konsorciumo vardu buvo paduotas reikalaujamas ir pasiūlymo pateikimo metu galiojantis bei 7. 3. 1. 7 punkto reikalavimus atitinkantis ISO 9001 sertifikatas. Ieškovų pateiktas pasiūlymas atitiko ir kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus sąlygų 7. 3. 1. 10. 1 reikalavimus, nes konsorciumas turėjo sėkmingą ir tam reikalingą patirtį per pastaruosius trejus metus mažiausiai trijuose projektuose, kurie savo pobūdžiu ir sudėtingumu būtų panašūs į perkamus darbus. Dėl pasiūlymo kainos ieškovai nurodė, kad 2003 m. rugpjūčio 29 d. pateikė raštą su priedais, kuriame paaiškino jų pasiūlymo kainos dydį. K-a buvo sudaryta atsižvelgiant į tai, kad visi numatyti konkurso sąlygose objektai šiuo metu yra integruoti į UAB ,,S-ma Telas” sukurtą Vilniaus miesto SCADA sistemą GE SAS aparatūros ir programinės įrangos bazėje. Šiai sistemai kuriamas projektas yra esamos sistemos išplėtimas ir perkonfigūravimas. Dėl to sistemos išplėtimas praktiškai nesukelia didelių darbo sąnaudų, nes pagrindiniai sprendimai (duomenų bazės, aparatūros konfigūracijos) yra lengvai pritaikomi naujai sistemos architektūrai. Taip pat buvo gautos išskirtinai palankios tiekimo sąlygos iš partnerių. Realią pasiūlymo kainą patvirtina ir tas faktas, kad skelbiant šį pirkimą pirmą kartą dar 2001 metais UAB ,,S-ma Telas” pasiūlymas kainos prasme buvo panašus. Ieškovų teigimu, atsakovo UAB ,,Fima” pasiūlymas pripažintas laimėjusiu neteisėtai, nes jis neatitiko pirkimo dokumentų reikalavimų, be to, jo pasiūlymo kaina buvo nepagrįstai didelė. Šios įmonės sertifikato ISO 9001 galiojimas turėjo pasibaigti 2003 m. birželio l d. Jokių duomenų apie šio sertifikato galiojimo pratęsimą nėra. UAB ,,Fima”, sprendžiant pagal jų interneto tinklalapyje esančią reklaminę medžiagą, yra saugos srities lyderė ir nelaikoma bendrove, besispecializuojančia atliekant panašaus kaip ginčo pirkimo objektas darbus. Taigi atsakovo UAB ,,Fima”, kaip subjekto, neturinčio reikiamos patirties, pasiūlymas neatitiko kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus 7. 3. 1. 7. ir 7. 3. l. 10. l. punktų reikalavimų ir negali būti laikomas atitinkančiu konkurso sąlygas. Ieškovų teigimu, jiems nebuvo išsiųstas pranešimas apie pirkimo sutarties sudarymą per Viešųjų pirkimų įstatymo 15 straipsnio 5 dalyje nurodytą terminą. Atsakovo nepagrįsto ir neteisėto sprendimo pripažinti UAB ,,Fima” pasiūlymą laimėjusiu pagrindu 2003 m. lapkričio 20 d. pasirašyta viešojo pirkimo-pardavimo sutartis prieštarauja imperatyvioms Viešųjų pirkimų įstatymo normoms bei viešajai tvarkai. Panaikinęs 2003 m. lapkričio 14 d. sprendimą pripažinti UAB ,,Fima” pasiūlymą laimėjusiu, teismas pagal CK 1. 78 straipsnio 5 dalį ir 6. 277 straipsnio 2 dalį ex officio turi konstatuoti šio sprendimo pagrindu 2003 m. lapkričio 20 d. atsakovų AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” ir UAB ,,Fima” sudarytos viešojo pirkimo-pardavimo sutarties absoliutaus negaliojimo faktą ir teisines pasekmes. Apie atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ padarytus viešojo pirkimo procedūros pažeidimus liudija ir tas faktas, kad su UAB ,,Fima” sudarytoje sutartyje buvo pakeistos pirkimo dokumentuose nustatytos sąlygos, t. y. sutartyje pakeistas kvietime pateikti galutinius pasiūlymus įtvirtintas perkamų darbų atlikimo terminas. Vadovaudamiesi tuo, kas išdėstyta, ieškovai prašė teismo: 1) panaikinti 2003 m. lapkričio 14 d. atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ supaprastintų pirkimų komisijos posėdžio protokolu priimtą sprendimą, kuriuo: pripažinta, kad UAB ,,S-ma Telas” galutinis pasiūlymas neatitinka skelbto pirkimo sąlygų 7. 3. 1. 5, 7. 3. 1. 7, 7. 3. 1. 10. 1 punktų reikalavimų ir kad ieškovai nepagrindė labai mažos kainos; atmestas UAB ,,S-ma Telas” pasiūlymas; pripažinta, kad UAB ,,Fima” pasiūlymas tenkina 2003 m. rugpjūčio 12 d. sąlygose nurodytus reikalavimus ir UAB „Fima” laikoma laimėjusia konkursą bei pakviesta sudaryti sutartį; 2) įpareigoti atsakovą AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” laikantis pirkimo dokumentų ir teisės aktų reikalavimų iš naujo objektyviai įvertinti jam pateiktus galutinius pasiūlymus bei priimti naują sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo. II. Pirmosios instancijos teismo sprendimo ir apeliacinės instancijos teismo nutarties esmė Vilniaus apygardos teismas 2004 m. spalio 1 d. sprendimu ieškinį patenkino iš dalies: panaikino 2003 m. lapkričio 14 d. atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” supaprastintų pirkimų komisijos posėdžio protokolu priimtą sprendimą, kuriuo: 1) pripažinta, kad UAB ,,S-ma Telas” galutinis pasiūlymas neatitinka 2003 m. rugpjūčio 12 d. Kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus 7. 3. 1. 5, 7. 3. 1. 7, 7. 3. 1. 10. 1 punktų reikalavimų ir yra nepagrįstas dėl labai mažos kainos; 2) atmestas UAB ,,S-ma Telas” pasiūlymas; 3) pripažinta, kad UAB ,,Fima” pasiūlymas laikomas laimėjusiu konkursą, o UAB ,,Fima” pakviesta sudaryti sutartį; įpareigojo atsakovą AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ laikantis pirkimo dokumentų ir teisės aktų reikalavimų iš naujo objektyviai įvertinti jam pateiktus galutinius pasiūlymus bei priimti naują sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo; pripažino negaliojančia 2003 m. lapkričio 20 d. rangos sutartį Nr. 10520/5/215, sudarytą UAB ,,Fima” ir AB ,,R-ų skirstomieji tinklai”, dėl AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” filialo Vilniaus elektros tinklų Vilniaus miesto šiaurinio ir Vilniaus miesto pietinio skyrių informacijos surinkimo ir valdymo sistemos sukūrimo ir įdiegimo projektavimo, personalo apmokymo paslaugų, programinės, aparatinės įrangos, montavimo - derinimo darbų. Kitą ieškinio dalį teismas atmetė. Pirmosios instancijos teismas byloje esančių įrodymų bei ieškovų ieškinio pareiškime nurodytų faktinių aplinkybių pagrindu pripažino, kad atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” viešojo pirkimo komisija pažeidė viešųjų pirkimų lygiateisiškumo ir skaidrumo principus. Pagal AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ Pirkimų tvarkos 10. 6. 2 punktą visiems pirkimo dalyviams turi būti taikomi vienodi reikalavimai ir sudarytos vienodos galimybės. Ieškovams nebuvo suteikta pakankamai laiko pasinaudoti teise į pretenziją, nes pretenzijai pateikti buvo skirta tik viena diena. Taip atėmus iš vieno pirkimo dalyvio teisę į pretenziją, sudarius jam sąlygas, kliudančias pareikšti pretenziją, pretenzijos ignoravimas ir jos neišnagrinėjimas, pernelyg skubus sutarties sudarymas ir šios informacijos nuslėpimas nuo kito viešojo pirkimo dalyvio rodo perkančiosios organizacijos šališkumą. Teismas nusprendė, kad ieškovų pateiktas pasiūlymas atitiko pirkimo dokumentuose nustatytus minimalius kvalifikacijos reikalavimus ir kitus pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, t. y. atitiko Kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus 7. 3. 1. 5, 7. 3. 1. 7, 7. 3. 1. 10. 1 punktų nuostatas. Teismas nustatė, kad tiek ieškovų konsorciumo, tiek ir atsakovo UAB ,,Fima” kokybės vadybos sistema pirkimų metu buvo galiojančios. Atmetusi šiuo pagrindu ieškovų pasiūlymą, perkančioji organizacija pažeidė nediskriminavimo principą atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją, nes sprendimai dėl dviejų skirtingų tiekėjų - konsorciumo ir UAB ,,Fima” - buvo priimti taikant dvigubus reikalavimo standartus. Pirmosios instancijos teismas taip pat pripažino neteisėtas ir nepagrįstas atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ sprendimo dalis dėl ieškovų pasiūlymo atmetimo šiems pasiūlius labai mažą kainą. Teismas konstatavo, kad nebuvo pagrindo pripažinti konkursą laimėjusiu atsakovą UAB ,,Fima” ir kviesti jį sudaryti sutartį su perkančiąja organizacija. Teismas taip pat konstatavo, kad 2003 m. lapkričio 14 d. atsakovo sprendimas prieštarauja viešųjų pirkinių tikslui – sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyti perkančiajai organizacijai reikalingų paslaugų ar darbų, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas. Atsakovo nepagrįstas sprendimas pripažinti UAB ,,Fima” pasiūlymą laimėjusiu bei šio sprendimo pagrindu sudaryta sutartis prieštarauja imperatyviai Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnio normai. Teismas nurodė, kad viešųjų pirkimų santykių esmė yra perkančiosios organizacijos statusas ir jos paslaugų specifika, o reikšmė visuomenei bei valstybei liudija apie tai, kad šioje srityje sukoncentruotas ypatingas viešasis interesas. Visos institucijos ar įstaigos privalo griežtai laikytis Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimų, nes viešųjų pirkimų reguliavimu siekiama užtikrinti, jog racionaliai ir taupiai būtų naudojamos valstybės lėšos, kad paslaugos būtų perkamos už palankią kainą, taip pat, kad visiems asmenims, galintiems pateikti reikiamą prekę ar paslaugą, būtų sudarytos sąlygos pateikti savo pasiūlymą ir lygiomis galimybėmis su kitais dalyvauti pirkimo procedūrose. Panaikinus viešojo pirkimo komisijos sprendimą ir esant imperatyviems Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimams negalėjo būti sudaryta atsakovų rangos sutartis, todėl teismas, vadovaudamasis CK 6. 255 straipsnio 1 dalies reikalavimais, ex officio taikė niekinio sandorio teisines pasekmes, nes laikė, kad nagrinėjant šią bylą pagrindas pripažinti sandorį niekiniu yra akivaizdus. Atsižvelgdamas į tai, kad atsakovai nepateikė konkrečių duomenų apie rangos sutarties ar jos dalies įvykdymą, teismas, neturėdamas duomenų, kokia iš sutarties kilusios prievolės dalis yra įvykdyta, nurodė, kad restitucijos klausimo išspręsti negali (CK 1. 80 straipsnis). Teismas atsisakė patenkinti ieškovų reikalavimą dėl atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” viešojo pirkimo komisijos 2003 m. lapkričio 14 d. sprendimo dalies, kuria buvo pripažinta, kad UAB ,,Fima” pasiūlymas tenkina 2003 m. rugpjūčio 12 d. kvietimo sąlygose nurodytus reikalavimus, panaikinimo, pažymėjęs, kad šiam savo reikalavimui pagrįsti ieškovai nepateikė pakankamai įrodymų. Taip pat pripažino, kad nelaikytinas Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų pažeidimu perkančiosios organizacijos pakeistas perkamų darbų atlikimo terminas, nes, pratęsus konkurso terminus, sprendimas dėl konkurso rezultatų buvo priimtas tik 2003 m. lapkričio 14 d. , todėl akivaizdu, kad darbai negalėjo būti įvykdyti iki 2003 m. spalio l d. Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija 2005 m. vasario 1 d. nutartimi atsakovų apeliacinius skundus patenkino iš dalies: Vilniaus apygardos teismo 2004 m. spalio 1 d. sprendimo dalį, kuria teismas nusprendė įpareigoti atsakovą AB „R-ų skirstomieji tinklai”, laikantis pirkimo dokumentų ir teisės aktų reikalavimų, iš naujo objektyviai įvertinti jam pateiktus galutinius pasiūlymus AB „R-ų skirstomieji tinklai” filialo Vilniaus elektros tinklų Vilniaus miesto šiaurinių Vilniaus miesto pietinių skyrių informacijos surinkimo ir valdymo sistemos paruošimo darbų pirkimui skelbiamų supaprastintų derybų būdu bei priimti naują sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo, panaikino ir šią ieškinio dalį atmetė; kitą sprendimo dalį paliko nepakeistą. Apeliacinės instancijos teismas sprendė, kad nors pagal Viešųjų pirkimų įstyatymo 67 straipsnį vandentvarkos, energetikos, transporto ir telekomunikacijų srityje veikiančioms organizacijoms organizuojant supaprastintus pirkimus šio įstatymo ketvirto skyriaus nuostatos neprivalomos, tačiau minėtos organizacijos, vykdydamos viešuosius pirkimus, privalo laikytis Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintų viešųjų pirkimų principų ir kitų bendrųjų viešųjų pirkimų nuostatų. Kolegija, sistemiškai aiškindama Viešųjų pirkimų įstatymo 33, 100, 101 straipsnio nuostatas, padarė išvadą, kad energetikos organizacijoms, t. y. AB ,,R-ų skirstomieji tinklai”, taikoma pretenzinė konkurso rezultatų nagrinėjimo tvarka, pagal kurią pretenzijos gali būti pateikiamos per 5 dienas nuo dienos, kai tiekėjas sužinojo apie savo teisėtų interesų pažeidimą, ir perkančioji organizacija, gavusi pretenziją, sustabdo pirkimo procedūras ir per 5 dienas ją išnagrinėja. Kolegijos teigimu, AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” pažeidė pretenzijų nagrinėjimo tvarką. Atsakovas AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” privalėjo sudaryti konkurso nelaimėjusiems ieškovams UAB ,,S-ma Telas“ bei UAB „A. Ž-io ir Ko“ galimybę pareikšti pretenziją ir nustatyti protingą terminą sutarčiai su nugalėtoju UAB ,,Fima“ sudaryti. Suvaržydamas ieškovams teisę pasinaudoti įstatymo nustatyta pretenzine tvarka, atsakovas pažeidė lygiateisiškumo principą, nes užkirto ieškovams kelią sparčiai ir geranoriškai išspręsti ginčą, nesikreipiant į teismą, kartu apsaugant atsakovą AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” nuo galimų jam žalingų pasekmių. V-indama AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” elgesį po sprendimo konkurso nugalėtoju pripažinti UAB ,,Fima“, teisėjų kolegija sprendė, kad atsakovas pažeidė ieškovų teisę gauti informaciją, dėl ko jų pasiūlymai buvo atmesti. Taip AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” pažeidė Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnyje įtvirtintą skaidrumo principą ir sudarė prielaidas įtarimams, kad pirkimas vyko nesąžiningai. Kolegija taip pat sutiko su pirmosios instancijos teismo išvadomis dėl ieškovų pasiūlymų atitikimo Kvietimo pateikti pasiūlymus 7. 3. 1. 5, 7. 3. 1. 7, 7. 3. 1. 10. 1 punktų reikalavimus, nurodžiusi, kad atsakovas AB ,,R-ų skirstomieji tinklai”, siekdamas įsigyti naudingiausią pasiūlymą, turėjo teisę, kilus abejonių, prašyti ieškovų pateikti papildomos informacijos dėl jos teisių į siekiamą įdiegti programą ir ISO 9001 sertifikato galiojimo. Kolegija pažymėjo, kad AB ,,R-ų skirstomieji tinklai”, skelbdama Vilniaus miesto šiaurinio ir pietinio skyrių informacijos surinkimo ir valdymo sistemų sukūrimo darbų pardavimą, pasirinko mažiausios kainos vertinimo kriterijų, todėl viešųjų pirkimų komisija, vertindama pateiktus pasiūlymus, privalėjo pasiūlytoms kainoms skirti išskirtinį dėmesį. Įvertinusi byloje surinktus įrodymus, kolegija sutiko su pirmosios instancijos teismo išvada, kad komisija nepagrįstai atmetė ieškovų pasiūlymą dėl mažos kainos. Remdamasi tuo, kas išdėstyta, kolegija padarė išvadą, kad pirmosios instancijos teismas pagrįstai pripažino, jog AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” supaprastintų pirkimų komisija, vykdydama skelbiamų supaprastintų derybų būdu pirkimą, pažeidė Viešųjų pirkimų įstatymo normų reikalavimus ir atmesdama ieškovų pasiūlymą bei pripažindama pirkimo nugalėtoju UAB ,,Fima“ priėmė neteisėtą sprendimą, todėl pagrįstai šį sprendimą panaikino. Atsižvelgdama į Viešųjų pirkimų tikslus bei Viešųjų pirkimų įstatymo normų imperatyvų pobūdį, kolegija sprendė, kad pirmosios instancijos teismas turėjo teisę savo iniciatyva šią sutartį pripažinti niekine ir negaliojančia. Kolegija nurodė, kad pagal CK 1. 80 straipsnio 2 dalį pripažinus sandorį negaliojančiu jo šalys privalo grąžinti viena kitai tai, ką gavo pagal negaliojantį sandorį, tačiau, vadovaudamasi byloje pateiktais dokumentais, kolegija pažymėjo, kad AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” ir UAB ,,Fima” 2003 m. lapkričio 20 d. sudarytas sandoris įvykdytas (T. 5, b. l. 120-130), todėl sutarties šalių grąžinimas į pirminę padėtį reikštų atliktų darbų ardymą ir naujų darbų atlikimą, t. y. būtų susijęs su didelėmis papildomomis ir neprotingomis išlaidomis, todėl, pripažinus pirkimo sutartį negaliojančia, restitucijos teisėjų kolegija netaikė. Kolegija taip pat pažymėjo, kad tokiu atveju ieškovai UAB ,,S-ma Talas“ ir UAB „A. Ž-io ir Ko“, kurių teisėti interesai vykdant viešąjį pirkimą buvo pažeisti, pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 103 straipsnio nuostatas įgyja teisę į patirtos žalos atlyginimą. Kolegija taip pat nurodė, kad pirmosios instancijos teismas, tenkindamas ieškinį, įpareigojo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ iš naujo įvertinti ginčo pirkimui pateiktus dokumentus ir priimti naują sprendimą dėl laimėjimo pasiūlymo, tačiau, pažymėjo, kad neteisėta sutartimi parduoti darbai jau atlikti, atlikinėti juos iš naujo neprotinga ir viešojo pirkimo pasiūlymų vertinimas ir laimėtojo nustatymas iš naujo nesukurs ieškiniu pageidautų rezultatų ir teisinių pasekmių (pirkimo sutarties sudarymo), todėl šią teismo sprendimo dalį panaikino bei nusprendė šią ieškovų ieškinio dalį atmesti. III. Kasacinio skundo ir atsiliepimo į kasacinį skundą teisiniai argumentai Kasaciniu skundu atsakovas AB „R-ų skirstomieji tinklai” prašo teismo Vilniaus apygardos teismo 2004 m. spalio 1 d. sprendimą ir Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. vasario 1 d. nutartį panaikinti, priimti naują sprendimą, kuriuo ieškovų ieškinį atmesti. Kasacinis skundas grindžiamas šiais argumentais: 1. Nepagrįsta apeliacinės instancijos teismo išvada, kad AB „R-ų skirstomieji tinklai“ privalėjo taikyti Viešųjų pirkimų įstatymo 33 straipsnio 7 dalies 3 punkto, 100 ir 101 straipsnių nuostatas, reglamentuojančias pretenzijų pareiškimo ir nagrinėjimo tvarką. AB „R-ų skirstomieji tinklai“, kaip perkančiajai organizacijai, veikiančiai energetikos srityje, Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos taikomas tik tiek, kiek tai numatyta Viešųjų pirkimų įstatyme. Jame detaliai nurodyta, kokios jo nuostatos taikomos ir supaprastintiems pirkimams - tai pirkimo principai ir skelbimo apie pirkimus tvarka. Visa kita turi būti reglamentuota pačių įmonių pasitvirtinta tvarka. Įstatyme nenumatyta jokių kitų, tarp jų ir bendrųjų Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų, taikymo šiems pirkimams, todėl visos kitos Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos šiuo atveju neturėjo būti taikomos. Be to, pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 56 straipsnio 1 dalį šio įstatymo I bei II skyrių nuostatos taikomos tik tiems perkančiųjų organizacijų, veikiančių vandentvarkos, energetikos, transporto ar telekomunikacijų srityje, pirkimams, kurių vertė yra ne mažesnė už Viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatytą tarptautinio pirkimo vertės ribą ir tiek, kiek neprieštarauja Viešųjų pirkimų įstatymo III skyriaus, reglamentuojančio perkančiųjų organizacijų, veikiančių vandentvarkos, energetikos, transporto ar telekomunikacijų srityje, pirkimus, nuostatoms. Kadangi pirkimas neviršijo 17 264 000 Lt (5 000 000 EUR) ribos, tai įstatymo ir 56 straipsnis ir I bei II skyriaus nuostatos neturėjo būti taikomos. 2. Pirkimo sąlygų 1. 2 punkte buvo nurodyta, kad „pirkimas atliekamas pagal AB „R-ų skirstomieji tinklai“ supaprastintų pirkimų tvarką“, patvirtintą AB R-ų skirstomųjų tinklų 2003 m. kovo 25 d. valdybos posėdžio protokolu Nr. 4“, todėl ieškovai apie tai privalėjo žinoti ir, dalyvaudami pirkimų konkurse, privalėjo vadovautis būtent Pirkimų tvarkos nuostatomis, kurios nenumato preliminarios eilės sudarymo. Preliminarios eilės privalomo instituto nenumato ir viešuosius pirkimus reglamentuojančios ES direktyvos, kurias įgyvendinant buvo priimtas Viešųjų pirkimų įstatymas, to nenumato ir Vyriausybės 2003 m. kovo 3 d. nutarimu Nr. 277 patvirtinta, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 6 punktu, Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų tvarka. Dėl to preliminari eilė neturėjo būti sudaryta ir ji negalėjo būti pateikta pirkime dalyvavusiam ieškovų konsorciumui. Tai, kad ji nebuvo sudaryta, nesuponavo nė vieno viešųjų pirkimų principo pažeidimo. Be to, ieškovai jokių pretenzijų dėl Pirkimų tvarkos, įskaitant ir dėl preliminariosios eilės nesudarymo, nereiškė. Kasatorius taip pat pažymėjo, kad įstatymų leidėjas, suteikdamas teisę vandentvarkos, energetikos, transporto ar telekomunikacijų srityje veikiančioms perkančiosioms organizacijoms supaprastintus pirkimus vykdyti ne Viešųjų pirkimų įstatymo, bet perkančiųjų organizacijų patvirtinta tvarka, atsižvelgdamas į minėtose srityse veikiančių organizacijų veiklos specifiką bei didesnio operatyvumo poreikį, leido deformalizuoti supaprastintų pirkimų procedūras. Teiginiai, kad buvo reikalinga laikytis tų pačių kaip ir Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytų procedūrų ir terminų, prieštarauja įstatymų leidėjo tikslui šiems pirkimams nustatyti kitokį teisinį reguliavimą. Be to, nustatant tokį supaprastintų pirkimų reguliavimą, įstatymų leidėjo diskrecija buvo apribota tarpvalstybiniais įsipareigojimais - vidaus teisės sistemą suderinti su ES direktyvose (1993 m. birželio 14 d. Tarybos direktyva 93/38/EEB dėl subjektų, vykdančių savo veiklą vandens, energetikos, transporto ir telekomunikacijų sektoriuose, viešojo pirkimo tvarkos suderinimo, 1998 m. vasario 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 98/4/EEB, iš dalies pakeičianti direktyvą 93/38/EEB dėl subjektų, vykdančių savo veiklą vandens, energetikos, transporto ir telekomunikacijų sektoriuose, vykdomų pirkimų tvarkos derinimo, 1992 m. vasario 25 d. Tarybos direktyva 92/13/EEB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių Bendrijos taisyklių taikymą viešųjų pirkimų tvarkai vandens, energetikos, transporto ar telekomunikacijų srityje, suderinimo ir kt. direktyvos) numatytu viešųjų pirkimų reguliavimu. 3. Pirkimų tvarka nenustato, per kiek laiko nuo sprendimo dėl laimėjusio pasiūlymo priėmimo su pirkimo laimėtoju turi būti sudaryta sutartis, todėl tai, kad 2003 m. lapkričio 14 d. pirkimų komisijai priėmus sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo, 2003 m. lapkričio 20 d. su UAB „Fima“ buvo sudaryta Rangos sutartis, negalima laikyti pirkimo principų pažeidimu. Tiek ieškovams, tiek kitam konkurso dalyviui buvo sudarytos vienodos sąlygos - UAB „Fima“ taip pat nebuvo sudaryta preliminari eilė, ji, kaip ir ieškovai, buvo vertinta pagal paskelbtas vienodas šio pirkimo sąlygas. G-mybė pateikti pretenziją dėl laimėjusio pasiūlymo ir lygiateisiškumo principas nesietini. Juolab kad Viešųjų pirkimų įstatymų normos, reglamentuojančios pretenzinę ginčų sprendimų tvarką, supaprastintiems pirkimams neturėtų būti taikomos. Dėl to apeliacinės instancijos teismas, teisę į pretenziją susiejęs su lygiateisiškumo principo pažeidimu, netinkamai pritaikė materialines teisės normas. 4. Pretenzijos pateikimas nėra privaloma išankstinė ikiteisminė ginčo sprendimo tvarka prieš kreipiantis į teismą dėl konkurso rezultatų nuginčijimo. Taip pat galimybė pareikšti pretenziją nėra konstitucinės teisės į teisminę pažeistų teisių gynybą įgyvendinimo garantija ar prielaida. Tai, kad ieškovui galbūt buvo sudėtinga per trumpą terminą pateikti pretenziją dėl laimėjusio pasiūlymo, nereiškia jo, kaip pirkimų dalyvio esminių teisių pažeidimo, juolab negalėjo savaime lemti 2003 m. lapkričio 14 d. sprendimo dėl pirkimo rezultatų neteisėtumo ir būti šio sprendimo panaikinimo pagrindas. 5. Teismo argumentai, kad atsakovas pažeidė skaidrumo principą, t. y. kad buvo sudarytos prielaidos įtarimams, jog pirkimas vyko nesąžiningai, nepagrįsti. Apie pirkimus buvo paskelbta viešai, vokai su pirkimo dalyvių pasiūlymais buvo atplėšti bei pasiūlymų esminiai duomenys (kaina ir pan. ) buvo paskelbti dalyvaujant pirkimo dalyvių atstovams (2003 m. rugpjūčio 19 d. protokolas), apie sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo pirkimo dalyviai taip pat buvo informuoti Pirkimų tvarkoje nustatytais terminais bei tvarka. Pirkimo skaidrumas nebuvo pažeistas. Be to, skaidrumo principas, kaip ir visi kiti principai, negali būti ir nėra absoliutus. Jis turi būti derinamas su kitais principais. Šiuo atveju vienas iš tokių principų, taip pat įtvirtintų Pirkimo tvarkoje, yra konfidencialumo principas. Didelę pirkimo dalyvių pasiūlymų dalį sudaro konfidenciali informacija (techniniai, marketingo sprendimai ir pan. ), turinti svarią reikšmę konkurencinėje kovoje. T-ėl didesnis nei yra būtina, t. y. numatyta Pirkimų tvarkoje, pirkimo dalyvio pateikto pasiūlymo informacijos atskleidimas sąlygotų žalą pirkimo dalyvio konkurencinėms pozicijoms ir nebūtų pateisinamas. Atsižvelgiant į tai, pirkimo dalyviams, laikantis teisės aktų reikalavimų, buvo atskleista pakankama su pirkimu susijusi informacija. Ji buvo atkleista vienodai visiems pirkimo dalyviams, t. y. UAB „Fima“ taip pat nebuvo pateikta daugiau informacijos apie ieškovų pasiūlymą. Tiek skaidrumo, tiek lygiateisiškumo principai ir šiuo aspektu nebuvo pažeisti. 6. Dėl teisės normų, reglamentuojančių perkančiosios organizacijos pareigą patikrinti tiekėjų atitikimą minimaliems pirkimo dokumentuose nustatytiems kvalifikacijos reikalavimams, pažeidimo kasatorius nurodė, kad pagal Pirkimų tvarkos 6. 2. 1, 6. 2. 2 ir 6. 2. 4 punktus tiekėjų kvalifikaciniai duomenys vertinami vadovaujantis jiems pateiktuose pirkimo dokumentuose nustatytais kriterijais ir procedūromis. Teisę dalyvauti tolesnėse pirkimo procedūrose turi tik tie tiekėjai, kurių kvalifikaciniai duomenys atitinka perkančiosios organizacijos reikalavimus. Tik nenustačius formalių trūkumų (pažeidimų), pasiūlymas svarstomas iš esmės (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2004 m. rugsėjo 6 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-416/2004). Ieškovų pasiūlymas buvo atmestas pagrįstai, nes neatitiko kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus 7. 3. 1. 5, 7. 3. 1. 7 bei 7. 3. 1. 10. 1 punktuose nustatytų minimalių kvalifikacinių reikalavimų, t. y. UAB „S-ma Telas“ nepateikė ISO 9001 sertifikato. UAB „A . Ž-io ir Ko“ pateikė ISO 9001 sertifikatą, kurio galiojimo data baigėsi 2003 m. rugpjūčio 3 d. Sprendimą dėl ieškovų kvalifikacijos komisija priėmė 2003 m. lapkričio 14 d. Iki tol, kaip ir vėliau, AB „R-ų skirstomieji tinklai“ jokių dokumentų apie ISO 9001 sertifikato galiojimo pratęsimą ieškovai nepateikė, nors 2003 m. rugpjūčio 28 d. raštu Nr. 10520-465 komisija kreipėsi į ieškovus, prašydama pateikti ISO 9001 sertifikatą arba jo pratęsimą dar 3 metų laikotarpiui. Ieškovas naują ISO 9001 sertifikatą pateikė tik teismui, todėl apie jį Komisija nežinojo ir negalėjo žinoti, juolab juo remtis priimdama sprendimą. Komisija, vertindama pasiūlymą, nagrinėja tik tiekėjo pateiktus dokumentus, todėl tai, kad tiekėjas 2003 m. spalio 14 d. buvo gavęs ir turėjo ISO 9001 sertifikato galiojimo pratęsimą, kurio nepateikė perkančiajai organizacijai, negali turėti įtakos Komisijos sprendimo teisėtumui. Taigi teismas ISO 9001 sertifikato pratęsimo turėjimo pagrindu pripažinęs neteisėtu Komisijos sprendimą, netinkamai pritaikė materialines teisės normas. Be to, UAB „A. Ž-io ir Ko“ konkurso metu pateiktas kokybės valdymo sistemos pagal ISO 9001 sertifikatas, kurio galiojimo terminas baigėsi, pagal jo turinį yra išduotas darbams, nesusijusiems su valdymo sistemų kūrimu, diegimu bei paleidimo/derinimo dispečeriniuose centruose darbų valdymo kokybe, todėl laikytinas netinkamu ir dėl nurodytų priežasčių. 7. Tiekėjų kvalifikaciniai duomenys vertinami vadovaujantis jiems pateiktuose pirkimo dokumentuose nustatytais kriterijais, o šiame pirkime tiekėjo kvalifikaciją turėjo patvirtinti ne tik anksčiau atlikti darbai, bet ir ISO sertifikato turėjimas. Pagal konkurso sąlygas tiekėjai turėjo įrodyti sėkmingą patirtį per pastaruosius trejus metus. ISO 9001 sertifikatas buvo išduotas ne UAB „S-ma Telas“ , bet UAB „A. Ž-io ir Ko“, kurio atliktų darbų pobūdis - rekonstrukcija, remontas. Tik vieno iš Konsorciumo dalyvių patirties vykdant panašius darbus turėjimas be galiojančio ISO sertifikato negalėjo būti vertinamas kaip atitikimas minimalių kvalifikacijos reikalavimų atitikimas. 8. Dėl kvietimo pateikti galutinį pasiūlymą sąlygų 7. 3. 1. 5 punkte numatytas reikalavimas pirkimo dalyviui pateikti trečiosios šalies sutikimą prekiauti jos prekėmis, apeliacinės instancijos teismas nurodė, kad UAB „S-ma Telas“ naudoja įmonės „General E-ektric“ produktus ir pateikė šios įmonės sutikimą juos platinti. Tačiau pasiūlyme buvo pateiktos ne tik „General E-ektric“ programos, bet ir specialiai adaptuoti pastočių valdymo ir energijos vartojimo apskaitos programiniai paketai. Į kai kuriuos iš ieškovų siūlomų programinės įrangos paketų nuosavybės teisę turi AB „Lietuvos energija“. AB „Lietuvos energija“ 2003m. rugpjūčio 26 d. rašte Nr. 170-4700 nurodė, kad visos turtinės teisės, taip pat ir programinės įrangos platinimo teisė, neginčytinai priklauso AB „Lietuvos energija“. Kasatoriaus teigimu, šis raštas reiškia tiesiogines AB „Lietuvos energija“ pretenzijas į pirkimo objektui priskirtiną įrangą, todėl teismo išvada, kad nėra aišku, kokį sutikimą iš AB „Lietuvos energija“ privalėjo gauti ieškovai, yra nepagrįsta. Ieškovai, o ne AB „R-ų skirstomieji tinklai“, privalėjo pašalinti kilusias abejones dėl jų teisių į siūlomą įrangą ir AB „Lietuvos energija“ pretenzijas (apie tai jie buvo užklausti 2003 m. rugpjūčio 28 d. raštu Nr. 10520-466), tačiau to nebuvo padaryta. Įrangos, į kurią yra reiškiamos trečiojo asmens pretenzijos, įsigijimas prieštarautų pirkėjo interesams. Dėl to ir šis ieškovų pateikto pasiūlymo atmetimo pagrindas yra pagrįstas ir teisėtas, o teismas netinkamai pritaikė materialines teisės normas. 9. Vadovaujantis Kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus sąlygų 10 skyriaus „Galutinių pasiūlymų nagrinėjimas, vertinimas ir palyginimas“ 10. 1. 2 punktu, rangovo galutinis derybų pasiūlymas atmetamas, jeigu nepateikti 7. 3 ir 7. 4 punkte išvardyti dokumentai, patvirtinantys minimalią rangovo kvalifikaciją. Kadangi konkurso dalyvis neatitiko pagrindinių konkurso reikalavimų, tai jo pasiūlymą perkančioji organizacija ne tik galėjo, bet ir privalėjo atmesti. Toks komisijos sprendimas atitiko susiformavusią teismų praktiką (pvz. , Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2004 m. rugsėjo 6 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-416/2004). 10. Kasatorius nesutinka su teismų išvada, kad komisija nepagrįstai atmetė ieškovų pasiūlymą dėl mažos kainos. Pirkimų tvarkos 6. 2. 4 punkte numatyta, kad „pasiūlymas turi būti atmestas, jeigu tiekėjas pasiūlė labai mažą kainą ir pareikalavus per nustatytą terminą nepagrindė siūlomos kainos. “ Viešųjų pirkimų įstatyme taip pat numatyta tokia nuostata, ir ją įstatymo leidėjas formuluoja ne kaip perkančiosios organizacijos teisę, o kaip pareigą pareikalauti labai mažos kainos pagrindimo. Konkurso dalyvis, paprašytas pateikti labai mažos kainos pagrindimą, privalo ją pagrįsti ne nurodomomis jam palankiomis aplinkybėmis ar savo pateiktais skaičiavimais, o dokumentais, įrodančiais gamintojo savikainą, iš tiekėjo gaunamos įrangos kainas ir pritaikytas nuolaidas, sutaupymą dėl valiutos svyravimo, planuojamą darbų laiką bei valandinių įkainių sąmatomis, ir pan. B- koks labai mažos kainos pagrindimas negali būti laikomas tinkamu. Priešingu atveju perkančioji organizacija neturėtų galimybės patikrinti, ar iš tiesų konkurso dalyvis pateikė rinkos kainas atitinkantį pasiūlymą. Atsižvelgdama į šias aplinkybes, AB „R-ų skirstomieji tinklai“ supaprastintų pirkimų komisija, išnagrinėjusi ieškovų pateiktą informaciją, nustatė, kad UAB „S-ma Telas“ nepagrindė labai mažos kainos (2003-11-14 protokolas Nr. SSD-169), nes ieškovai, pateikdami nepagrįstą, normalios verslo praktikos neatitinkantį pasiūlymą, veikė nesąžiningai. Kasatorius pažymėjo, kad ieškovai savo pasiūlyme pateikė kainą, kuri išsiskiria iš tiek šiame, tiek kituose AB „R-ų skirstomieji tinklai“ vykdytuose pirkimų konkursuose pateiktose analogiškų paslaugų, darbų bei įrangos pasiūlymuose nurodytų kainose. UAB „S-ma Telas“ savo pasiūlytos kainos pagrindimą pateikė 2003 m. rugpjūčio 29 d. raštu Nr. 188-03. V-u iš pagrindinių pateiktos kainos pagrindimo motyvų ieškovai nurodė tai, kad 2001 m. jau buvo skelbtas Vilniaus SCADA konkursas, kurio metu UAB „S-ma Telas“ pateikė 1 196 278,38 Lt su PVM kainą. Tačiau ieškovas nepaminėjo, kad jų pasiūlymo kaina iš viso net nebuvo nagrinėta, nes visi pateikti pasiūlymai buvo atmesti kaip neatitinkantys techninių reikalavimų, o konkursas buvo nutrauktas, todėl toks siūlomos kainos pagrindimas negalėjo būti laikomas pagrįstu. Apeliacinės instancijos teismas taip pat nurodė, kad UAB „S-ma Telas“ bendradarbiavo su įmone „General E-ectric“, gaminančia aparatūrą ir programinę įrangą, o JAV dolerio kursas lito atžvilgiu 2003 m. , palyginti su ankstesniais metais, buvo sumažėjęs. Tokie teismo teiginiai nepagrįsti, nes jokių įrodymų, kad UAB „S-ma Telas“ iš anksto buvo susitarusi su „General E-ectric“ dėl fiksuotų įrangos kainų JAV doleriais prieš JAV dolerio kurso kritimą, byloje nėra. Teigdamas, kad pirkimo darbams įvykdyti galima naudoti jau perkančiosios organizacijos turimą įrangą, teismas taip pat netinkamai pritaikė materialinės teisės normas ir pažeidė tiekėjų lygiateisiškumo principą. Pirkimo sąlygų 4. 1 punkte numatyta, kad tiekiami įrenginiai turi būti nauji, ne senesni kaip 6 mėn. po pagaminimo. 11. Teismas nepagrįstai ex officio (savo iniciatyva) pripažino Rangos sutartį niekine, nes sudaryta Rangos sutartis pagal visus požymius yra nuginčijamasis sandoris. Teismas nurodė, kad Viešųjų pirkimų įstatymo normos yra imperatyvaus pobūdžio, nes nustato privalomą viešųjų pirkimų procedūrą ir nurodo, kokia tvarka ji atliekama. Tačiau šiuo atveju pirkimams taikytinas ne Viešųjų pirkimų įstatymas, o Pirkimų tvarka, kurios normos, negali būti pripažįstamos imperatyviomis. Viešojo intereso pažeidimas motyvuojamas būtinybe racionaliai ir taupiai naudoti valstybės lėšas, tačiau nepagrindžiama, kur ir kokiu būdu ginčijamame pirkime buvo naudojamos valstybės lėšos. Kasatorius pažymėjo, kad visi AB „R-ų skirstomieji tinklai“ pirkimai buvo ir yra vykdomi bendrovės lėšomis. 12. Apeliacinės instancijos teismas nurodė, kad pirmosios instancijos teismas, pripažindamas rangos sutartį niekine, turėjo teisinį pagrindą savo sprendimą grįsti ir CK 6. 225 straipsnio 1 dalimi. Tačiau tam būtinas pagrindinių sutarčių teisės principų pažeidimas. G-o atveju joks pagrindinių sutarčių teisės principų pažeidimas nebuvo konstatuotas, todėl ši materialinė teisės norma negalėjo būti taikoma. Kadangi Rangos sutartis yra nuginčijamasis sandoris, o dėl Rangos sutarties nuginčijimo ieškovai nekėlė reikalavimų, tai manytina, kad teismas ex officio (savo iniciatyva) negalėjo pripažinti sutarties negaliojančia. Atsiliepime į kasacinį skundą ieškovai UAB „S-ma Telas“ ir UAB „A. Ž-io ir Ko“, pritardami apeliacinės instancijos teismo nutartyje išdėstytiems motyvams, prašo teismo atsakovo kasacinį skundą atmesti ir Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. vasario 1 d. nutartį palikti nepakeistą, nurodydamas šiuos argumentus: 1. Ieškovai pažymėjo, kad energetikos srityje veikiančios organizacijos supaprastintus pirkimus turi atlikti nepažeisdamos Viešųjų pirkimų įstatyme numatytų principų. Nepranešimas tiekėjui apie jo pasiūlymo atmetimo priežastį, nesuteikimas jam prieš sprendimo dėl laimėjusio pasiūlymo priėmimą protingo laiko ir galimybės pasinaudoti įstatymine teise pareikšti pretenziją, pateiktos pretenzijos nenagrinėjimas, pirkimų nestabdymas pretenzijos nagrinėjimo laikotarpiu yra laikytini dalyvio diskriminavimu, jo lygiateisiškumo pažeidimu, pirkimo skaidrumo nepaisymu. 2. Ieškovai tik teisme turėjo galimybę sužinoti apie savo pasiūlymo atmetimo priežastis ir pagrindus. Jie nesutiko su kasatoriaus argumentais dėl skaidrumo principo derinimo su konfidencialumo pareiga, nes ieškovų pasiūlymo atmetimo priežastys negali būti laikomos konfidencialia informacija. Kasatoriai tokiais savo veiksmais diskriminavo ieškovus ir pažeidė ieškovų teisę į informaciją bei Viešųjų pirkimo įstatyme įtvirtintą skaidrumo principą. 3. Ieškovai nesutiko su kasacinio skundo argumentais, kad ginčo pirkimas neviršijo 1 381 120 Lt (400 000 EUR), todėl Viešųjų pirkimų įstatymo I ir II skyriaus nuostatos jiems negalėjo būti taikomos. Byloje esantys įrodymai patvirtina, kad kasatoriaus vykdomo pirkimo vertė viršija tarptautinio prekių pirkimo vertės ribą. Kita vertus, pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 11 straipsnį bet kuriuo atveju perkančioji organizacija privalėjo vykdyti pareigas, įtvirtintas Viešųjų pirkimų įstatymo 33 straipsnyje. Kasatoriaus pareiga nagrinėti pretenzijas yra įstatyminė ir privaloma kasatoriui. Tokia pareiga numatyta ir Supaprastintų pirkimų tvarkos 10. 8 punkte. Be to, nepagrįsti kasatoriaus argumentai, kad Europos Sąjungos direktyvos nenumato privalomos pretenzinės ginčų sprendimo tvarkos, taip pat nenustato terminų sutartims su laimėjusiu dalyviu sudaryti ar laukti pirkimo dalyvių pretenzijų. 1992 m. vasario 25 d. Tarybos direktyvos 92/13/EEB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių Bendrijos taisyklių taikymą viešųjų pirkimų tvarkai vandens, energetikos, transporto ir telekomunikacijų sektoriuose, suderinimo 1 straipsnyje numatyta, kad valstybės narės turi užtikrinti, kad perkančiųjų organizacijų priimti sprendimai būtų veiksmingai peržiūrėti. 4. Kasatorių argumentai dėl teismo išvadų susijusių su ieškovų neatitikimo Kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus sąlygų nagrinėjimo klausimu, ieškovų teigimu, negali būti kasacinio nagrinėjimo objektas, nes jais tik pervertinamos teismų jau ištirtos ir įvertintos faktinės bylos aplinkybės. Ieškovai, pritardami žemesnės instancijos teismų išvadoms, pažymėjo, kad kasatoriaus argumentai dėl sertifikato ISO pasibaigusio galiojimo, ieškovų reikiamos patirties neturėjimo, tiekėjo pareigos pagrįsti pernelyg mažą kainą netinkamo vykdymo, AB „Lietuvos energija” turtinių teisių į ginčo pirkime ieškovų pasiūlytą programinę įrangą neatitinka tikrovės. 5. Teismų sprendimas ex officio pripažinti negaliojančia kasatoriaus ir UAB „Fima” sudarytą Rangos sutartį pagrįstas dėl to, kad sudarant šią sutartį buvo pažeisti pagrindiniai sutarčių teisės principai, sutarties šalies ir viešieji interesai. Be to, konstatavus viešojo pirkimų komisijos sprendimo neteisėtumą, sudarytos Rangos sutarties absoliutaus negaliojimo akivaizdumas tapo neabejotinas. 6. Nesutikdami su kasatoriaus argumentais, kad pirkimai buvo vykdomi ne valstybės, o bendrovės lėšomis, ieškovai nurodė, kad kasatorius yra visuomeninis elektros energijos tiekėjas ir viešas juridinis asmuo, kurio didžioji akcinio kapitalo dalis priklauso valstybei, todėl valstybės ir visuomenės suinteresuotumas tuo, kad pirkimai būtų vykdomi teisėtai, skaidriai, racionaliai naudojant į perkančiąją organizaciją investuotą valstybės kapitalą, yra akivaizdus, todėl, pažeidus viešuosius pirkimus reglamentuojančias imperatyvias teisės normas, nukenčia viešasis interesas. Teisėjų kolegija k o n s t a t u o j a : IV. Byloje nustatytos aplinkybės Atsakovas AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” 2003 m. birželio 5 d. paskelbė R-ų skirstomųjų tinklų filialo Vilniaus elektros tinklų Vilniaus miesto šiaurinių ir pietinių skyrių informacijos susirinkimo ir valdymo sistemos paruošimo darbų pirkimą supaprastintų derybų būdu. Ieškovai UAB ,,S-ma Telas“ ir UAB „A . Ž-io ir Ko“, įsteigę konsorciumą dalyvauti paskelbtame viešajame pirkime, 2003 m. liepos 2 d. pateikė atsakovui AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” pirminį pasiūlymą ir buvo pakviesti 2003 m. rugpjūčio 4 d. dalyvauti derybose. Po derybų ieškovams buvo pasiūlyta pateikti galutinius pasiūlymus, kuriuos ieškovai pateikė 2003 m. rugpjūčio 19 d. , o rugpjūčio 29 d. , vykdydami atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” nurodymus dėl pagrindimo pasiūlyme nurodytos kainos, pateikė paaiškinimus ir dokumentus dėl pirkimo kainos. 2003 m. lapkričio 18 d. ieškovai gavo iš atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” pranešimą, kad konkurso nugalėtoju pripažintas konkurse taip pat dalyvavęs atsakovas UAB ,,Fima”. Ieškovai 2003 m. lapkričio 21 d. , vėliau gruodžio 4 d. kreipėsi į AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” su pretenzija dėl nepagrįsto viešųjų pirkimų komisijos sprendimo ir prašė pateikti konsorciumo pasiūlymo atmetimo motyvus. Atsakovas AB ,,R-ų skirstomieji tinklai” 2003 m. gruodžio 10 d. raštu pranešė ieškovams, kad pretenzijos nagrinėti negali, nes 2003 m. lapkričio 20 d. sudarė su konkurso laimėtoju UAB ,,Fima” sutartį. Dėl ko atmetė ieškovų pasiūlymą, atsakovas nepaaiškino, tačiau nurodė, kad Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimų nepažeidė. V. Kasacinio teismo argumentai ir išaiškinimai Kasacinio teismo paskirtis yra spręsti teisės aiškinimo ir taikymo klausimus, šios funkcijos atlikimas sudaro sąlygas įgyvendinti pagrindinę kasacijos užduotį – užtikrinti visoje valstybės teritorijoje vienodą teisės aiškinimą ir taikymą. CPK 353 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad kasacinis teismas, neperžengdamas kasacinio skundo ribų, patikrina apskųstus sprendimus ir nutartis teisės taikymo aspektu. Kasacinis teismas yra saistomas pirmosios ir apeliacinės instancijos teismų nustatytų aplinkybių. Taigi kasacinis teismas sprendžia tik teisės, o ne fakto klausimus. Šioje byloje kasacinio nagrinėjimo ribas lemia kasacinio skundo dalykas ir pagrindas, taip pat atsiliepimo į kasacinį skundą pagrindas. Dėl šių priežasčių teisėjų kolegija nurodo, kad kasacine tvarka gali būti nagrinėjami tik tie kasaciniame skunde ir atsiliepime į skundą išdėstyti kasacijos pagrindai ir teisiniai argumentai, pagrindžiantys nurodomus pagrindus, kuriuose yra formuluojamos teisės taikymo ir aiškinimo problemos, reikšmingos vienodinant teismų praktiką, susijusią su teisės taikymu ir aiškinimu (interpretavimu). Šie kasaciniam teismui suteikti įgalinimai leidžia siekti kasacijos tikslų – vykdyti teisingumą konkrečioje byloje (kasacijos individualus pobūdis) ir užtikrinti harmoningą teisės plėtrą valstybėje (norminę reikšmę turintis kasacijos pobūdis). Kasaciniame skunde keliamas Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų, kai viešuosius pirkimus vykdo energetikos srityje veikiančios organizacijos, taikymo ir aiškinimo klausimas, dėl kurių teisėjų kolegija pasisako. 1. Kasatoriaus teigimu, energetikos srityje veikiančioms įmonėms, vykdančioms pirkimus supaprastintų derybų būdu, Viešųjų pirkimų įstatymo 33 straipsnio 7 dalies, 100 ir 101 straipsnių nuostatos, įpareigojančios perkančiąją organizaciją nedelsiant pranešti pasiūlymus pateikusiems dalyviams apie pasiūlymų atmetimo priežastis, priimti sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo tik tada, kai bus išnagrinėtos pateikusių dalyvių pretenzijos ir skundai, bet ne anksčiau, kaip po 10 dienų nuo pranešimo išsiuntimo dalyviams dienos, užtikrinti pirkimo dalyviams galimybę pareikšti pretenziją dėl perkančiosios organizacijos sprendimo ar veiksmų, priimti pretenziją nagrinėti, sustabdyti pirkimo procedūrą pretenzijos nagrinėjimo laikotarpiu ir pan. , netaikomos. Savo argumentus kasatorius grindžia Viešųjų pirkimų įstatymo 64 straipsnio 2 dalimi, nustatančia, kad energetikos srityje veikiančios perkančiosios organizacijos supaprastintus pirkimus atlieka pačių patvirtinta tvarka. Tai pateisinama energetikos srityje veikiančių perkančiųjų organizacijų veiklos specifika, operatyvumo poreikiu. Be to, galimybė pareikšti pretenziją nėra konstitucinės teisės į teisminę gynybą įgyvendinimo garantija ar prielaida. Su šiais kasacinio skundo argumentais teisėjų kolegija nesutinka. Pagal kasatoriaus minėtą Viešųjų pirkimų įstatymo 64 straipsnio 2 dalį, energetikos srityje veikiančios organizacijos supaprastintus pirkimus turi vykdyti vadovaudamosi Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnyje įtvirtintais viešųjų pirkimų skaidrumo, nediskriminavimo ir lygiateisiškumo principais. Sprendžiant, ar kiekvienu konkrečiu atveju viešieji pirkimai vykdomi laikantis Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintų principų, būtina įvertinti tai, ko siekia įstatymų leidėjas, taikydamas Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintus principus organizacijų, veikiančių energetikos srityje, vykdomiems viešiesiems pirkimams. Teisėjų kolegija konstatuoja, kad viešųjų pirkimų teisiniu reguliavimu siekiama užtikrinti skaidrų viešųjų pirkimų vykdymą ne tik tam, kad būtų racionaliai naudojamos valstybės lėšos, bet ir tam, kad būtų užtikrinta sąžiningos konkurencijos laisvė. Dėl to vertinant viešuosius pirkimus, inter alia tuos, kuriuos vykdo energetikos ir kitose Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytose srityse veikiančios perkančiosios organizacijos, būtina įvertinti, ar šių organizacijų patvirtinta viešųjų pirkimų tvarka užtikrinamas tinkamas Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintų principų įgyvendinimas, nes tik laikantis skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principų galima sąžiningos konkurencijos laisvė, kuriai užtikrinti skirtas ne tik Viešųjų pirkimų įstatymas, bet ir ES direktyvos, reglamentuojančios subjektų, veikiančių vandens, energetikos, transporto ir telekomunikacijų srityse, viešuosius pirkimus (1993 m. birželio 14 d. Tarybos direktyva 93/38/EEB dėl subjektų, vykdančių savo veiklą vandens, energetikos, transporto ir telekomunikacijų sektoriuose, viešojo pirkimo tvarkos suderinimo, 1998 m. vasario 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 98/4/EEB, iš dalies pakeičianti direktyvą 93/38/EEB dėl subjektų, vykdančių savo veiklą vandens, energetikos, transporto ir telekomunikacijų sektoriuose, vykdomų pirkimų tvarkos derinimo, 1992 m. vasario 25 d. Tarybos direktyva 92/13/EEB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių Bendrijos taisyklių taikymą viešųjų pirkimų tvarkai vandens, energetikos, transporto ar telekomunikacijų srityje, suderinimo ir kt. direktyvos). 2. R-alavimas vykdant bet kokius viešuosius pirkimus inter alia ir tuos, kuriuos vykdo perkančiosios organizacijos, veikiančios energetikos srityje, užtikrinti pirkimų dalyviams teisę reikšti pretenzijas perkančiajai organizacijai dėl šios priimamų sprendimų, ypač dėl konkretaus dalyvio pasiūlymo atmetimo, būtinybę atmetant pasiūlymą aiškiai ir detaliai nurodyti dalyviui jo pasiūlymo atmetimo priežastis ir suteikiant dalyviui teisę per protingą terminą, kuris šiuo konkrečiu atveju reiškia realią galimybę pateikti savo nesutikimą ir perkančiosios organizacijos pareigą pretenziją išnagrinėti ir pateikti išsamų bei pagrįstą atsakymą, be abejo, įvertinus viešųjų pirkimų pobūdį šiuo konkrečiu atveju, garantuoja realų Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintų principų įgyvendinimą. Priešingu atveju nurodyti principai būtų deklaratyvaus pobūdžio ir viešaisiais pirkimais nebūtų pasiekti jų teisinio reguliavimo tikslai. Dėl to kasatoriaus Viešųjų pirkimų įstatyme ir ES direktyvose nustatytos galimybės vykdyti viešuosius pirkimus supaprastinta tvarka nuostatų interpretavimas, ignoruojant būtinybę užtikrinti pirkimų dalyvių tinkamą pretenzijų nagrinėjimą, ir pateisinant tai energetikos ir kitose Viešųjų pirkimų įstatyme nurodytose srityse veikiančių organizacijų veiklos specifika, atmestinas, nes priešingai, nei teigia kasatorius, atsižvelgiant į tokių perkančiųjų organizacijų veiklos pobūdį, teikiamų paslaugų svarbą ir apimtis valstybėje, negali būti pateisinamas Viešųjų pirkimų įstatymo normų aiškinimas, kad tai neužtikrintų tinkamos pretenzijų nagrinėjimo tvarkos. Pareigą užtikrinti, kad perkančiųjų organizacijų priimti sprendimai galėtų būti veiksmingai peržiūrėti nustato ir 1992 m. vasario 25 d. ES direktyvos 92/13/EEB 1 straipsnio 1 dalis. Dėl nurodytų priežasčių viešieji pirkimai inter alia, kuriuos vykdo organizacijos, veikiančios energetikos srityje, turi būti vykdomi griežtai laikantis Viešųjų pirkimų įstatymo V skyriuje įtvirtintos pretenzijų ir skundų nagrinėjimo, taikinimo bei žalos atlyginimo tvarkos. Teisėjų kolegija sutinka su apeliacinio teismo išvada, kad atsižvelgiant į Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje deklaruojamus pagrindinius viešųjų pirkimų lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir skaidrumo principus, kurie įtvirtinti ir atsakovo AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“ patvirtintos Supaprastintų pirkimų tvarkos 1. 5 punkte, atsakovas AB ,,R-ų skirstomieji tinklai“, vykdydamas supaprastintus pirkimus, privalėjo pirkimų dalyviams sudaryti lygiateises sąlygas dalyvauti konkurse, netaikyti jiems dvigubų standartų ir užtikrinti nekonfidencialios informacijos apie įvykusį pirkimą viešumą bei galimybę, įvykus viešajam pirkimui, pasinaudoti pretenzine tvarka. 3. Byloje teismai nustatė, kad pirkimų komisija atmetė dalyvio (ieškovų) pasiūlymą, konstatavusi ne tai, kad kito pirkimo dalyvio pasiūlymas buvo geresnis (šiuo konkrečiu atveju dalyvių pasiūlymai nebuvo lyginami), bet tai, kad pirkimo dalyvio pasiūlymas neatitinka pirkimo dokumentuose nurodytų reikalavimų, tačiau apie tai ieškovams nebuvo pranešta. Ieškovai gavo informaciją tik apie pirkimus laimėjusį pirkimo dalyvį (2003 m. spalio 18 d. pirkimų komisijos sprendimu), tačiau komisijos sprendimo atmesti ieškovų pasiūlymą priežastys ieškovams nebuvo nurodytos. Byloje taip pat nustatyta, kad ieškovai pareiškė atsakovui pretenziją, prašydami nurodyti pasiūlymo atmetimo priežastis, tačiau atsakovas tik po rangos sutarties sudarymo ir pakartotinės pretenzijos pateikimo informavo ieškovus, kad jų pasiūlymas atmestas dėl viešųjų pirkimų reikalavimų neatitikimo. Atsakovas nenurodė konkrečių ieškovų pasiūlymo atmetimo priežasčių ir nagrinėjo ieškovų pretenzijos, motyvuodamas tuo, kad 2003 m. lapkričio 20 d. sudarė su konkurso laimėtoju UAB ,,Fima” sutartį. Teismai šiuos atsakovo veiksmus įvertino kaip Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnyje įtvirtintų lygiateisiškumo, skaidrumo, nediskriminavimo principų bei Viešųjų pirkimų įstatymo 101, 102 straipsnių pažeidimą. Kolegija pažymi, kad, vykdant viešuosius pirkimus organizacijoms, veikiančioms energetikos ir kitose Viešųjų pirkimų įstatymo 64 straipsnyje nurodytose srityse, turi būti užtikrinamos ne tik lygios teisės visiems ūkio subjektams dalyvauti paskelbtose derybose, bet ir suteikta galimybė revizuoti pirkimų komisijos sprendimus, reikšti prieštaravimus ir pretenzijas. Pretenzijų nagrinėjimo tvarka turi būti protinga ir sudaryti sąlygas visiems pirkimo dalyviams skųsti pirkimus vykdančių organizacijos sprendimus, pateikti prieštaravimus. Skundo nenagrinėjimas, ar priėmus sprendimą atmesti konkretų pasiūlymą, nepranešimas apie tai pirkimo dalyviui, ir pasiūlymo priežasčių nenurodymas negali būti laikomi teisėtais, nes taip akivaizdžiai pažeidžiami lygiateisiškumo, teisingumo principai bei viešųjų pirkimų dalyvio teisė į informaciją. Dėl pirmiau nurodytų priežasčių teisėjų kolegija sutinka su teismų išvada, kad atsakovas, vykdydamas ginčijamą Vilniaus elektros tinklų Vilniaus miesto šiaurinių ir Vilniaus miesto pietinių skyrių informacijos surinkimo ir valdymo sistemos paruošimo darbų pirkimą supaprastintų derybų būdu, pažeidė Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnyje įtvirtintus principus. 4. Kasatorius nurodo, kad skaidrumo principas ir pirkimo dalyvio teisė į informaciją nebuvo pažeista, nes dėl laimėjusio dalyvio pasiūlymo likęs pirkimo dalyvis buvo informuotas. Kolegija su šiuo kasatoriaus argumentu nesutinka, nes, atmetus vieno ar kito pirkimo dalyvio pasiūlymą, būtina apie tai informuoti pirkimo dalyvį, dėl kurio buvo priimtas sprendimas, nurodant konkrečias pasiūlymo atmetimo priežastis, nes šioje konkrečioje situacijoje vykdant ginčijamą Vilniaus elektros tinklų Vilniaus miesto šiaurinių ir Vilniaus miesto pietinių skyrių informacijos surinkimo ir valdymo sistemos paruošimo darbų pirkimą supaprastintų derybų būdu pirkimo dalyviai nebuvo lyginti, o pasiūlymas atmestas kaip neatitinkantis galutinių pirkimo dokumentuose nurodytų reikalavimų. Be to, apie šį sprendimą ieškovai nebuvo informuoti, nebuvo nurodytos pasiūlymo atmetimo priežastys ir paskelbus laimėtoją. 5. Dėl kasatoriaus argumento, kad, vykdant viešuosius pirkimus, būtina lakytis konfidencialumo principo, kolegija pažymi, kad visais atvejais skaidrumas, kuris reiškia tinkamos informacijos apie organizuojamus viešuosius pirkimus, jo sąlygas bei priežastis, dėl kurių atmetamas vienas ar kitas dalyvio pasiūlymas, suteikimas, be abejo, turi būti derinamas su konfidencialumo principu, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad nė vienas principas nėra absoliutus, kolegija pažymi, kad visos informacijos, susijusios su sprendimu atmesti pasiūlymą dėl to, kad jis neatitinka reikalavimų, bei priežasčių, dėl kurių vienas ar kitas konkretaus dalyvio pasiūlymas atmetamas, nesuteikimas pirkimų dalyviui negali būti pateisinamas būtinybe laikytis konfidencialumo vykdant viešuosius pirkimus. Kasatoriaus argumentas, kad jis suteikė ieškovui visą informaciją, kurią suteikti reikalauja atsakovo patvirtinta viešųjų pirkimų tvarka ir Viešųjų pirkimų įstatymas, kad pirkimų tvarka numato reikalavimą informuoti visus pirkimų dalyvius apie laimėjusį pirkimus, bet ne pralaimėjusį dalyvį, taip pat atmestinas. Kolegija pažymi, kad vykdydama viešuosius pirkimus perkančioji organizacija yra įpareigota suteikti ne tik tą informaciją, kuri tiesiogiai numatyta Viešųjų pirkimų įstatyme ar atsakovo patvirtintoje pirkimų tvarkoje, bet ir tą, kurios kiekvienu konkrečiu atveju reikalauja skaidrumo principas. Ieškovai tik teisme turėjo galimybę sužinoti apie savo pasiūlymo atmetimo priežastis ir pagrindus. Kolegija sutinka su teismų išvada, kad ieškovų pasiūlymo atmetimo priežastys negali būti laikomos konfidencialia informacija. Kasatoriais tokiais savo veiksmais diskriminavo ieškovus ir pažeidė ieškovų teisę į informaciją bei Viešųjų pirkimo įstatyme įtvirtintą skaidrumo principą. 6. Kasatoriai teigia, kad nebuvo teisinio pagrindo naikinti pirkimų komisijos sprendimą, kad teismas nepagrįstai ex officio (savo iniciatyva) pripažino 2003 m. lapkričio 20 d. rangos sutartį, sudarytą su UAB „Fima“, niekine, nes sudaryta rangos sutartis pagal visus požymius yra nuginčijamasis sandoris. Procedūriniai viešųjų pirkimų tvarkos pažeidimai negali būti pagrindas pripažinti sudarytą pirkimų sutartį niekine dėl prieštaravimo imperatyvioms įstatymo normoms (CK 1. 80 straipsnis). Be to, pasak kasatoriaus, apeliacinio teismo procesinis sprendimas leidžia daryti išvadą, kad ginčuose dėl viešųjų pirkimų nuginčijamųjų sandorių institutas iš viso neegzistuoja, nes, panaikinus priimtą pirkimų komisijos sprendimą, teismas pripažįsta niekine ir šio sprendimo pagrindu sudarytą viešųjų pirkimų sutartį. Su šiais kasacinio skundo argumentais kolegija nesutinka. Šiuolaikinėje civilinėje teisėje pripažįstama, kad civilinių santykių dalyviai yra lygūs ir laisvi sukurti civilines teises ir pareigas sudarydami sandorius (sutartis). Tokia civilinių santykių dalyvių galimybė nustatyti tarpusavio teises ir pareigas sutarčių teisėje vadinama sutarties laisvės principu. Šis principas yra būtina sėkmingo rinkos funkcionavimo bet kurioje šalyje sąlyga, nes tik pripažįstant šalių autonomiją (sutarties šalių laisvę) yra galima verslo laisvė, grindžiama privačia iniciatyva ir atsakomybe. Kita vertus, laisvė sudarinėti sandorius (sutartis) nėra absoliuti, ir, kaip matyti iš CK 4 straipsnio 2 dalies 1 punkto turinio, sutartinė laisvė yra ribojama pirmiausia imperatyviomis teisės normomis (ius cogens). Be to, sutarties šalių laisvę varžo ir teisės principai (sąžiningumo, šalių lygiateisiškumo, jų kooperavimosi, gerų papročių ir pan. ). Pagal CK 1. 80 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą teisės normą sandorio negaliojimas yra siejamas su jo prieštaravimu imperatyvioms teisės normoms (ius cogens), t. y. su vienareikšmiškai įstatyme įtvirtintomis nuostatomis, kuriomis siekiama apsaugoti visuomenės interesus, viešąją tvarką. Minėta, kad sandorio pripažinimas negaliojančiu šiuo pagrindu yra sutarties laisvės principo išimtis, todėl, sprendžiant dėl sandorio negaliojimo aptariamuoju pagrindu, būtina nustatyti, ar yra atitinkamas visuomenės interesas, kuris reikalautų įsikišti į šalių privačius santykius, t. y. ar yra pakankamas pagrindas teigti, kad pamatinis visuomenės interesas reikalauja visuotinai pripažinti tokius sandorius negaliojančiais, nesiejant jo su konkrečiomis šalimis ar konkrečia situacija. Jau buvo minėta, kad Viešųjų pirkimų įstatymu siekiama užtikrinti racionalų valstybės biudžeto lėšų naudojimą, kokybiškų prekių ir paslaugų, reikalingų užtikrinti valstybės ir savivaldybės darnią ir tinkamą veiklą gavimą, skatinti konkurenciją ir rinkos plėtrą, garantuoti lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir skaidrumo principus, įgyvendinti priemones, atsižvelgiant į Nacionalinės kovos su korupcija programos tikslus ir uždavinius (2005 m. rugpjūčio 23 d. Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas). Viešųjų pirkimų teisinis reglamentavimas yra susijęs su viešojo intereso apsauga, todėl Viešųjų pirkimų įstatymas viešiesiems pirkimams nustato specialius reikalavimus, kurie dažniausiai yra imperatyvūs. Taigi, vertinant vykdomų viešųjų pirkimų pagal Viešųjų pirkimų įstatymą teisėtumą, būtina preciziškai įvertinti konkrečių pažeistų Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintų teisės normų pobūdį, Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas aiškinti ir vertinti taip, kad būtų apgintas viešasis interesas. Atsižvelgdama į tai, kas išdėstyta, kolegija pažymi, kad kiekvienu konkrečiu atveju, teismui nustačius, kad pažeista viešųjų pirkimų organizavimo, pretenzijų nagrinėjimo tvarka ir kad nepagrįstai perkančioji organizacija atmetė vieno ar kito pirkimų dalyvio pasiūlymą, teismas turi spręsti dėl konkrečių pažeidimų pobūdžio, taip pat spręsti, ar konkretus pažeidimas pateisina pirkimų komisijos sprendimo panaikinimą ir šio sprendimo pagrindu sudarytos sutarties pripažinimą niekine. Kolegija sprendžia, kad pirkimų komisijos sprendimo panaikinimas pateisinamas tik dėl esminių pažeidimų, kuriais pažeidžiamos imperatyvios Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos. Imperatyvių teisės normų pažeidimas vykdant viešuosius pirkimus gali reikštis esminių įstatyme nustatytų principų, dėl kurių buvo pažeistos sąžiningos konkurencijos sąlygos, pažeidimą, taip pat kai priimtas pirkimų komisijos sprendimas leidžia daryti išadą, kad neracionaliai panaudotos lėšos ir laimėtoju šiuo konkrečiu atveju turėjo būti ne komisijos paskelbtas pirkimų dalyvis, bet būtent tas dalyvis, kurio pasiūlymas buvo atmestas. Taigi sprendimas naikinamas tik tada, jei nustatomi imperatyvaus pobūdžio viešųjų pirkimų tvarkos pažeidimai, t. y. tiek konkrečių Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytų taisyklių, tiek pirkimų, kuriais būtina laikytis Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintų principų, esminiai pažeidimai. Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnyje įtvirtintų principų pažeidimas, ką pagrįstai konstatavo teismai šioje byloje, neabejotinai reiškia imperatyvių teisės normų pažeidimą. Panaikinus sprendimą dėl imperatyvių teisės normų pažeidimo, pirkimų komisijos sprendimo pagrindu sudarytos viešųjų pirkimų sutarties galiojimas negali būti pateisinamas, nes iš neteisėtų veiksmų negali kilti teisėtos pasekmės (ex iniuria ius non oritur), todėl nustačius, kad pirkimų komisijos sprendimas priimtas, pažeidus Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytus principus, bylą nagrinėję teismai galėjo ir ex officio privalėjo pagal CK 1. 78 straipsnio 5 dalį konstatuoti niekinio sandorio faktą ir taikyti jo negaliojimo padarinius, nes sandoriai, prieštaraujantys imperatyvioms įstatymo normoms, yra niekiniai ir negalioja ab initio, todėl negali sukelti jokių teisinių pasekmių. Be to, kolegija pažymi, kad apeliacinės instancijos teismas, pripažinęs 2003 m. lapkričio 20 d. rangos sutartį, sudarytą su UAB „Fima“, niekine, pagrįstai pagal CK 6. 145 straipsnio 2 dalį netaikė restitucijos, konstatavęs, jog rangos sutartis įvykdyta ir todėl sutarties šalių grąžinimas į pirminę padėtį būtų susijęs su didelėmis papildomomis ir neprotingomis išlaidomis. Kolegija taip pat pažymi, kad šiuo atveju ieškovai, kurių teisėti interesai vykdant viešąjį pirkimą buvo pažeisti, pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 103 straipsnį turi teisę į patirtos žalos atlyginimą. 7. Dėl kasacinio skundo argumentų, kad teismai nepagrįstai sprendė dėl ieškovų pasiūlymo atitikimo Kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus 7. 3. 1. 5, 7. 3. 1. 7 ir 7. 3. 1. 10. 1 punktuose nustatytiems reikalavimams, t. y. kad atsakovas nepagrįstai sprendė, jog ieškovai neatitinka reikalavimų, nes neturi galiojančio ISO 9001 sertifikato, neturi reikiamos patirties, trečiosios šalies sutikimo prekiauti jos prekėmis, teisėjų kolegija, sutikdama su atsiliepimo į kasacinį skundą argumentais, pažymi, kad ieškovų atitikimo kvietimo pateikti galutinius pasiūlymus reikalavimams klausimai yra fakto klausimai. Kasacinio skundo argumentais atsakovas iš esmės pervertina teismų jau įvertintas bylos aplinkybes, nes teigia, kad bylą nagrinėję teismai netinkamai ištyrė faktines bylos aplinkybes ir padarė klaidingas išvadas. Kasacinės instancijos teismas sprendžia tik teisės klausimus, todėl dėl šių argumentų gali pasisakyti tik tiek, kiek jie susiję su materialinės teisės normų taikymu ir aiškinimu. Kolegija pažymi, kad, teismui sprendžiant, ar perkančioji organizacija pagrįstai atmetė vieno ar kito pirkimų dalyvio pasiūlymą, teismas turi aiškintis, dėl kokių priežasčių šis pasiūlymas buvo atmestas ir ar pagrįstai perkančioji organizacija atmetė konkretaus dalyvio pasiūlymą. Perkančiosios organizacijos priimamų sprendimų pagrįstumą teismas turi vertinti viešųjų pirkimų dalyviams keliamų reikalavimų ir konkretaus dalyvio pateikto pasiūlymo bei visų kitų bylos aplinkybių kontekste pagal CPK 185 straipsnio reikalavimus. Pagal CPK 185 straipsnį teismas įvertina įrodymus pagal vidinį savo įsitikinimą, pagrįstą visapusišku ir objektyviu bylos aplinkybių, kurios buvo įrodinėjamos proceso metu, išnagrinėjimu, vadovaudamasis įstatymu; jokie įrodymai teismui neturi iš anksto nustatytos galios. Ši norma įtvirtina laisvo įrodymų vertinimo principą, reiškiantį, kad galutinai ir privalomai įvertinti įrodymus palikta teismo kompetencijai. L-o įrodymų vertinimo principas taip pat reiškia tai, kad nė vienas įrodymas negali turėti iš anksto nustatytos galios, įrodymų vertinimas turi būti grindžiamas visų įrodymų lygybės principu, laikantis nuostatos, kad visi įrodymai turi vienokią ar kitokią įrodomąją vertę ir nė vieno negalima iš anksto atmesti ar laikyti svaresniu. Teismas konstatuoti tam tikros aplinkybės buvimą ar nebuvimą gali tada, kai tokiai išvadai padaryti pakanka byloje esančių įrodymų. Įrodymų pakankamumas byloje reiškia, kad jie tarpusavyje neprieštarauja vieni kitiems ir jų visuma leidžia padaryti pagrįstą išvadą apie įrodinėjamų faktinių aplinkybių buvimą. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo jurisprudencijoje buvo ne kartą pabrėžta, kad įrodymų pakankamumo taisyklė civiliniame procese grindžiama tikimybių pusiausvyros principu. Civiliniame procese įrodinėjimas turi savo specifiką - nėra nustatyta, kad teismas gali daryti išvadą apie tam tikrų aplinkybių buvimą tik tada, kai dėl jų egzistavimo nėra absoliučiai jokių abejonių. Išvadą apie faktų buvimą teismas civiliniame procese gali daryti ir tada, kai tam tikrų abejonių dėl fakto buvimo lieka, tačiau byloje esančių įrodymų visuma leidžia manyti esant labiau tikėtina atitinkamą faktą buvus, nei jo nebuvus. (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2001 m. kovo 26 d. nutartis, priimta civilinėje byloje G. Š-uvienė v. Knygų prekybos valstybinės firmos “Knyga” R-einių filialas, bylos Nr. 3K-3-260/2001, 2002 m. balandžio 15 d. nutartis, priimta civilinėje byloje UAB „AAA” v. Lietuvos Respublikos valstybinis patentų biuras, bylos Nr. 3K-3-569/2002, 2003 m. vasario 24 d. nutartis civilinėje byloje T. G-ė v. R. Š-a ir kt. , Nr. 3K-3-294/2003 ir kt. ). Pažymėtina ir tai, kad įrodinėjimo procesas nėra begalinis. Teisės doktrina įrodinėjimo apimties kriterijumi laiko vadinamąjį protingo žmogaus etaloną. Vadovaudamasi tuo, kas išdėstyta, teisėjų kolegija sprendžia, kad apeliacinės instancijos teismas, spręsdamas, kad ieškovų pasiūlymas iš esmės atitiko atsakovo keliamus reikalavimus organizuojamų viešųjų pirkimų dalyviams, įrodinėjimo ir įrodymų vertinimo taisyklių, taigi ir CPK 185 straipsnio, nepažeidė, todėl kasacinio skundo argumentai, susiję su ieškovų pasiūlymo atitikimo atsakovo vykdytų viešųjų pirkimų reikalavimams, vertinimu, atmetami. Teisėjų kolegija, įvertinusi kasaciniame skunde išdėstytus argumentus, konstatuoja, kad nėra pagrindo keisti ar naikinti skundžiamą apeliacinės instancijos teismo procesinį sprendimą, nes jame nėra nustatyti materialinės ir procesinės teisės normų pažeidimai. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija, vadovaudamasi 359 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir 362 straipsnio 1 dalimi, n u t a r i a : Lietuvos apeliacinio teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. vasario 1 d. nutartį palikti nepakeistą. Ši Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartis yra galutinė, neskundžiama ir įsiteisėja nuo priėmimo dienos. Teisėjai Č-a- J-a- D-ė A-ė A-a- S-us Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |