|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr LIETUVOS APELIACINIAM TEISMUI APYGARDŲ TEISMAMS MIESTŲ IR RAJONŲ APYLINKIŲ TEISMAMS Dėl kai kurių Darbo kodekso, Civilinio kodekso ir Civilinio proceso kodekso normų taikymo A3-100 2004 m. kovo 4 d. Klausimas. Kokie terminai nustatyti DK 293 straipsnio 1 dalyje ir 296 straipsnyje: ieškinio senaties (DK 27 straipsnis), naikinamieji (DK 28 straipsnis) ar procedūriniai (procesiniai) (DK 29 straipsnis)? Konsultacija. DK 293 straipsnio 1 dalyje nustatyti du terminai: a) dešimties dienų terminas darbuotojui apskųsti darbo ginčų komisijos sprendimą; b) septynių dienų terminas darbo ginčų komisijos raštvedžiui pasiųsti teismui darbuotojo skundą ir darbo ginčo bylą. Nustatant pirmojo iš minėtų dviejų terminų rūšį, pažymėtina, kad šis terminas nėra skirtas veiksmams atlikti neteisminėje institucijoje vykstančiose procedūrose, taip pat nėra skirtas atlikti procesiniams veiksmams teismo procese, teismui nagrinėjant civilines bylas. Darbo bylas teismas nagrinėja pagal CPK taisykles, išskyrus išimtis, kurias nustato kiti Lietuvos Respublikos įstatymai (CPK 1 straipsnio 1 dalis), tuo tarpu pagal CPK ir kitus galiojančius įstatymus teismas nėra apeliacinė institucija (instancija) darbo ginčų komisijos atžvilgiu. DK 293 straipsnio 1 dalyje vartojamos sąvokos ,,skundas“, ,,apskųsti“ CPK normų prasme reiškia procesinį dokumentą – ieškinį ir būtent ieškinio padavimą. Aptariamas terminas skirtas darbuotojui, nesutinkančiam su darbo ginčų komisijos sprendimu ir siekiančiam valstybės prievarta užtikrinamos pažeistų jo darbo teisių gynybos, pareikšti ieškinį teisme. Taigi šis terminas yra siejamas su teismine pažeistų darbuotojo darbo teisių gynyba. Jo pasibaigimas negali būti vertinamas kaip sukeliantis subjektinės teisės išnykimą. Todėl darytina išvada, kad DK 293 straipsnio 1 dalyje nustatytas dešimties dienų terminas darbuotojui apskųsti darbo ginčų komisijos sprendimą yra ieškinio senaties terminas (DK 10, 27 straipsniai). Sistemiškai aiškinant DK normas taip pat darytina išvada, kad šis terminas taikomas ir DK 295 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose numatytais atvejais (DK 10 straipsnis). DK 293 straipsnio 1 dalyje nustatytas septynių dienų terminas pasiųsti teismui darbuotojo skundą ir darbo ginčo bylą skirtas ne darbo ginčo šalims, o darbo ginčų komisijos raštvedžiui, kuris techniškai aptarnauja darbo ginčų komisiją (DK 287 straipsnis) ir neturi teisės atsisakyti priimti darbuotojo, nesutinkančio su darbo ginčų komisijos sprendimu, jam paduotą ir teismui adresuojamą procesinį dokumentą. Šis terminas nustato laikotarpį, per kurį darbo ginčų komisijos raštvedys, gavęs darbuotojo skundą dėl darbo ginčų komisijos sprendimo, privalo atlikti procedūrinį veiksmą. Taigi šis DK 293 straipsnio 1 dalyje nustatytas septynių dienų terminas yra procedūrinis terminas (DK 10, 29 straipsniai). DK 296 straipsnyje nustatytas trijų mėnesių terminas darbuotojui kreiptis į darbo ginčų komisiją. Pagal DK 289 straipsnį darbo ginčų komisija yra privalomas pirminis organas, nagrinėjantis darbo ginčus, jeigu DK ar kiti įstatymai nenustato kitos ginčo sprendimo tvarkos. Darbuotojas, kreipdamasis dėl darbo ginčo išnagrinėjimo į darbo ginčų komisiją, pradeda privalomą darbo ginčo nagrinėjimo procedūrą. Tačiau aptariamas terminas nėra siejamas su teismine pažeistų darbo teisių gynyba, pareiškiant ieškinį. Šis terminas tiesiogiai susijęs su veiksmų atlikimu neteisminėse procedūrose ir nepanaikina darbuotojo teisės į valstybės prievarta užtikrinamą jo pažeistų darbo teisių gynimą teisme, šio termino pasibaigimas negali būti vertinamas kaip sukeliantis subjektinės teisės išnykimą, todėl, remiantis išdėstytais argumentais, darytina išvada, kad DK 296 straipsnyje nustatytas trijų mėnesių terminas darbuotojui kreiptis į darbo ginčų komisiją yra procedūrinis terminas (DK 10, 29 straipsniai). Klausimas. Kaip teismas išsprendžia darbuotojo ieškinio priėmimo klausimą, jeigu ieškinys paduotas tiesiogiai teismui, nesilaikius privalomos ginčo išankstinio nagrinėjimo ne teisme tvarkos, be to, praleidus DK 296 straipsnyje nustatytą terminą? Konsultacija. DK 286 straipsnyje nustatyta, kad individualius darbo ginčus, jeigu DK arba kiti įstatymai nenustato kitokios sprendimo tvarkos, nagrinėja: 1) darbo ginčų komisija; 2) teismas. DK 289 straipsnyje įtvirtinta, kad darbo ginčų komisija yra privalomas pirminis organas, nagrinėjantis darbo ginčus, jeigu DK ar kiti įstatymai nenustato kitos ginčo sprendimo tvarkos. Darbo ginčus, kurie, nesikreipiant į darbo ginčų nagrinėjimo komisiją, tiesiogiai nagrinėjami teismuose, reglamentuoja DK 295 straipsnio 2 dalis. Kai darbuotojas, nesilaikydamas privalomos darbo ginčo išankstinės nagrinėjimo ne teisme (darbo ginčo komisijoje) tvarkos, dėl darbo ginčo išnagrinėjimo kreipiasi tiesiogiai į teismą, t. y. nesilaikydamas individualių darbo ginčų nagrinėjimo tvarkos, nustatytos DK 285, 289, 295 straipsniuose, ieškinio priėmimo teisme klausimas išsprendžiamas vadovaujantis CPK 137 straipsnio 2 dalies 3 punktu bei 3 dalimi, 412 straipsnio 1 dalimi, ir teismas tokį darbuotojo ieškinį priimti atsisako. Aplinkybė, kad, kaip nurodyta klausime, darbuotojas yra praleidęs DK 296 straipsnyje nustatytą trijų mėnesių terminą kreiptis į darbo ginčų komisiją, aptariamu atveju nėra reikšminga ieškinio priėmimo klausimo išsprendimui. Klausimas. Ar teismas gali priimti darbuotojo ieškinį, kuriuo nesutinkama su darbo ginčų komisijos sprendimu, jeigu ieškinys paduotas tiesiogiai teismui, o ne per darbo ginčų komisijos raštvedį, kaip tai numatyta DK 293 straipsnio 1 dalyje? Konsultacija. DK 293 straipsnio 1 dalis suteikia darbuotojui arba jo atstovui teisę apskųsti darbo ginčų komisijos sprendimą teismui. Ši teisės norma numato, kad skundas paduodamas darbo ginčų komisijos raštvedžiui ir adresuojamas teismui; gavęs skundą, darbo ginčų komisijos raštvedys skundo nuorašą įteikia dalyvaujantiems byloje asmenims, o patį skundą ir darbo ginčo bylą per septynias dienas pasiunčia teismui. Šioje teisės normoje įvardijamas ,,skundas“ CPK normų prasme reiškia procesinį dokumentą – ieškinį. Jeigu darbuotojas, nesutikdamas su darbo ginčų komisijos sprendimu, ieškinį paduoda ne darbo ginčų komisijos raštvedžiui, o tiesiogiai teismui, tai reiškia, kad ieškinys paduotas nesilaikant minėtos DK 293 straipsnio 1 dalies nuostatos dėl ieškinio padavimo tvarkos. Tačiau DK normos nenumato minėtos DK 293 straipsnio 1 dalies nuostatos nesilaikymo teisinių pasekmių. Ieškinio priėmimą reglamentuojančio CPK 137 straipsnio 2 dalis, kurioje išsamiai išvardyti atsisakymo priimti ieškinį pagrindai, taip pat CPK XX skyriaus normos, reglamentuojančios darbo bylų nagrinėjimo ypatumus, nenumato, kad tokiu atveju yra pagrindas teismui atsisakyti priimti darbuotojo ieškinį. Todėl teismas, gavęs darbuotojo ieškinį, paduotą nesilaikant DK 293 straipsnio 1 dalyje nustatytos jo padavimo tvarkos, neturi procesinio pagrindo vien tik dėl šios priežasties atsisakyti priimti ieškinį. Aplinkybė, kad darbuotojo ieškinys paduotas nesilaikant DK 293 straipsnio 1 dalyje nustatytos jo padavimo tvarkos, teismui nėra procesinė kliūtis priimti ieškinį. Jį priėmęs teismas pats išreikalauja darbo ginčo bylą (CPK 225 straipsnio 5 punktas, 415 straipsnio 1 dalis). Klausimas. Kokius veiksmus turi atlikti teismas, kai darbuotojas, vadovaudamasis DK 294 straipsnio 2 dalimi, raštu kreipiasi į teismą, kad darbo ginčų komisijos sprendimas būtų įvykdytas priverstinai pagal nustatytą teismo sprendimų vykdymo tvarką? Konsultacija. Atsižvelgiant į anksčiau galiojusius 1964 m. CPK 372 straipsnio 8 punktą, 373 straipsnio 5 punktą, Darbo ginčų nagrinėjimo įstatymo 5 straipsnio 2 dalį bei vadovaujantis Civilinio proceso kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo (2002 m. vasario 28 d. įstatymas Nr. IX-743) 10 straipsnio 7 dalimi, DK 294 straipsniu, 2002 m. CPK 584 straipsnio 2 dalies 2 punktu ir 587 straipsnio 4 punktu, darytina išvada, kad darbo ginčų komisijos sprendimas, priimtas išnagrinėjus darbo ginčą DK XIX skyriaus nustatyta tvarka, yra savarankiškas vykdytinas ir vykdomasis dokumentas, būtent kurį (o ne jo pagrindu išduotą vykdomąjį raštą) antstolis vykdo pagal 2002 m. CPK vykdymo procesą reglamentuojančias teisės normas. Tokio vykdomojo dokumento pateikimą ir priėmimą vykdyti reglamentuojantys 2002 m. CPK 650, 651 straipsniai numato, kad vykdomasis dokumentas pateikiamas vykdyti tiesiogiai antstoliui, kuris išsprendžia vykdomojo dokumento priėmimo vykdyti klausimą. Tai reiškia, kad darbuotojas dėl priverstinio darbo ginčų komisijos sprendimo vykdymo turėtų kreiptis tiesiogiai į antstolį ir jam pateikti darbo ginčų komisijos sprendimą. Tuo tarpu DK 294 straipsnio 2 dalies nuostata, jog tam, kad darbo ginčų komisijos sprendimas būtų įvykdytas priverstinai, darbuotojas visų pirma turi kreiptis į teismą, yra nevisiškai suderinta su antstolių teisinį statusą nustatančiais teisės aktais ir 2002 m. CPK vykdymo procesą reglamentuojančiomis teisės normomis, būtent kuriomis teismas turėtų vadovautis nagrinėjamu atveju. Kai darbuotojas, vadovaudamasis DK 294 straipsnio 2 dalimi, dėl priverstinio darbo ginčų komisijos sprendimo įvykdymo raštu kreipiasi ne tiesiogiai į antstolį, o į teismą, teismas darbuotojo pateiktus dokumentus turi persiųsti atitinkamam antstoliui, apie tai informuodamas darbuotoją. Klausimas. Ar teismas, gindamas pažeistas darbuotojo (ieškovo) teises DK 297 straipsnio 3 ar 4 dalyse nustatytais būdais, turi atsižvelgti į darbuotojo (ieškovo) gautą išeitinę išmoką? Konsultacija. DK 297 straipsnio 3 ir 4 dalyse nustatyti du skirtingi pažeistų darbuotojo darbo teisių, jį neteisėtai atleidus iš darbo, gynimo būdai. Kita vertus, šie darbuotojo teisių gynimo būdai yra universalūs, t. y. jie taikomi nepriklausomai nuo to, kokiu konkrečiu pagrindu nutraukta darbo sutartis, dėl kurios nutraukimo teisėtumo ginčas nagrinėjamas teisme. Taigi praktikoje galimi atvejai, kai teismas aptariamus pažeistų teisių gynimo būdus taikys tiek darbuotojams, kurie yra gavę išeitinę išmoką, tiek ir darbuotojams, kuriems išeitinė išmoka nepriklausė ir jie tokios išmokos nėra gavę (DK 140 straipsnis). DK 297 straipsnio 3 dalis įsakmiai nustato, kad teismas priteisia darbuotojui vidutinį darbo užmokestį už šioje teisės normoje apibrėžtą priverstinės pravaikštos laiką, ir nenumato galimybės šią išmoką mažinti atsižvelgiant į darbuotojo gautą išeitinę išmoką. Be to, išeitinė išmoka (DK 140 straipsnis) yra garantinė išmoka. Garantinė išmoka nėra darbo užmokestis (atlyginimas už darbą), tačiau jos tikslas – kad darbuotojas, įstatymų numatytais atvejais atitrauktas nuo darbo, neprarastų darbo užmokesčio. Todėl išeitinė išmoka (DK 140 straipsnis), kaip garantinė išmoka, yra prilygintina darbo užmokesčiui. CK 6. 241 straipsnio 1 dalies 4 punktas numato, kad darbo užmokestis ir jam prilygintos išmokos negali būti išreikalautos kaip be pagrindo įgytas turtas, jeigu gavėjas veikė sąžiningai arba nebuvo padaryta sąskaitybos klaida. Ši įstatymo nuostata taikytina ir darbuotojo gautai išeitinei išmokai. Taigi darbuotojo gauta išeitinė išmoka negali būti iš jo išreikalauta kaip be pagrindo įgyta, išskyrus atvejus, kai šis darbuotojas veikė nesąžiningai arba buvo padaryta sąskaitybos klaida. Darbuotojo gautos išeitinės išmokos įskaitymas į pagal DK 297 straipsnio 3 dalį jam priteisiamą vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką, tokiu būdu gautos išeitinės išmokos dydžiu mažinant darbuotojui priteisiamą vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką, reikštų gautos išeitinės išmokos iš jo išreikalavimą. Tuo tarpu, kaip jau minėta, toks išreikalavimas galimas tik tada, jeigu darbuotojas (gavėjas) veikė nesąžiningai arba buvo padaryta sąskaitybos klaida (CK 1. 1 straipsnio 3 dalis, 6. 241 straipsnio 1 dalies 4 punktas). Darytina išvada, kad teismas, taikydamas DK 297 straipsnio 3 dalį, į darbuotojui (ieškovui) priteisiamą vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką negali įskaityti šio darbuotojo gautą išeitinę išmoką, išskyrus atvejus, kai darbdavys (atsakovas) įrodo, kad yra CK 6. 241 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytos sąlygos, kurioms esant išmokos išreikalavimas yra galimas. Atsižvelgiant į išeitinės išmokos paskirtį ir į tai, kad teisė į ją siejama būtent su darbo sutarties nutraukimu, darytina išvada, kad DK 297 straipsnio 4 dalies nuostatos, jog teismas priteisia darbuotojui DK 140 straipsnio 1 dalyje nustatyto dydžio išeitinę išmoką, tikslas yra ne įtvirtinti darbuotojo, dėl ginčijamo darbo sutarties nutraukimo jau gavusio tokio dydžio išeitinę išmoką, teisę ją gauti antrą kartą, o užtikrinti, kad kiekvienas darbuotojas, kurio atleidimas iš darbo pripažįstamas neteisėtu ir kuris negali būti grąžintas į pirmesnį darbą, būtų gavęs ar gautų DK 140 straipsnio 1 dalyje nustatyto dydžio išeitinę išmoką. Taigi jeigu DK 140 straipsnio 1 dalyje nustatyto dydžio išeitinė išmoka darbuotojui (ieškovui) jau yra išmokėta, teismas, taikydamas DK 297 straipsnio 4 dalį, sprendimo motyvuojamojoje dalyje turi tik konstatuoti jos išmokėjimo faktą, tačiau šios išmokos darbuotojui (ieškovui) nebepriteisia. Priešingas DK 297 straipsnio 4 dalies aiškinimas prieštarautų DK 10 straipsnio 1 ir 3 dalyje nustatytiems šio kodekso normų aiškinimo principams. Pažymėtina, kad DK 297 straipsnio 4 dalies taikymui reikšminga aplinkybė, ar darbuotojui (ieškovui) yra išmokėta DK 140 straipsnio 1 dalyje nustatyto dydžio išeitinė išmoka, turi būti nustatoma be kita ko atsižvelgiant į tą darbuotojo (ieškovo) nepertraukiamąjį darbo stažą, kurį jis atitinkamoje darbovietėje turi teismo sprendimo priėmimo dieną. Jeigu darbuotojui (ieškovui) jau yra išmokėta išeitinė išmoka, tačiau ji savo dydžiu mažesnė už šiam darbuotojui teismo sprendimo priėmimo dieną priklausančią išeitinę išmoką pagal DK 140 straipsnio 1 dalį, teismas, taikydamas DK 297 straipsnio 4 dalį, turi priteisti darbuotojui (ieškovui) skirtumą tarp DK 140 straipsnio 1 dalyje nustatyto dydžio išeitinės išmokos ir jam (darbuotojui) išmokėtos išeitinės išmokos. Klausimas. Kas nurodytina pirmosios instancijos teismo sprendimo rezoliucinėje dalyje, priteisiant darbuotojui vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką nuo atleidimo iš darbo dienos iki teismo sprendimo įvykdymo dienos (DK 297 straipsnio 3 dalis) arba iki teismo sprendimo įsigaliojimo dienos (DK 297 straipsnio 4 dalis)? Kaip pirmosios instancijos teismas, priimdamas sprendimą, apskaičiuoja darbuotojo vidutinį darbo užmokestį iki teismo sprendimo įvykdymo arba įsigaliojimo dienos? Kaip išsprendžiamas žyminio mokesčio išieškojimo į valstybės biudžetą klausimas iš atsakovo, neatleisto nuo bylinėjimosi išlaidų mokėjimo, kai pirmosios instancijos teismas priteisia darbuotojui vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką? Konsultacija. Pirmosios instancijos teismas, išspręsdamas ginčą iš esmės ir pagal DK 297 straipsnio 3 ir 4 dalis priteisdamas darbuotojui (ieškovui) vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką, privalo apskaičiuoti ir priteisti darbuotojui (ieškovui) konkrečią vidutinio darbo užmokesčio sumą, apskaičiuotą už priverstinės pravaikštos laikotarpį nuo jo (darbuotojo) atleidimo iš darbo dienos iki teismo sprendimo priėmimo. Darbuotojas (ieškovas) taip pat turi teisę gauti iš darbdavio (atsakovo) vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laikotarpį nuo teismo sprendimo priėmimo iki atitinkamai jo įvykdymo arba įsigaliojimo dienos, tačiau teismas, priimdamas sprendimą, apskaičiuoti konkrečią šios išmokos sumą neturi galimybės, nes nėra žinoma, kada darbdavys (atsakovas) įvykdys teismo sprendimą arba teismo sprendimas įsigalios. Praktikoje galimi atvejai, kai, darbdaviui (atsakovui) operatyviai įvykdžius teismo sprendimą dėl darbuotojo (ieškovo) grąžinimo į pirmesnį darbą, pastarasis iš viso nebus priverstinėje pravaikštoje po teismo sprendimo priėmimo. Tačiau teismas, vykdydamas DK 297 straipsnio 3 ir 4 dalių reikalavimus, sprendimo rezoliucinėje dalyje visgi turi išdėstyti išvadą dėl darbdavio (atsakovo) pareigos mokėti darbuotojui (ieškovui) vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laikotarpį nuo teismo sprendimo priėmimo iki atitinkamai jo įvykdymo arba įsigaliojimo dienos, kartu nurodydamas duomenis, reikšmingus vidutinio darbo užmokesčio už šį priverstinės pravaikštos laikotarpį apskaičiavimui. Taigi pirmosios instancijos teismas, priteisdamas darbuotojui (ieškovui) vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką (DK 297 straipsnio 3 ir 4 dalys), teismo sprendimo rezoliucinėje dalyje turi nurodyti: 1) priteisiamą vidutinio darbo užmokesčio sumą, apskaičiuotą už priverstinės pravaikštos laikotarpį nuo darbuotojo (ieškovo) atleidimo iš darbo dienos iki teismo sprendimo priėmimo dienos imtinai; 2) priteisiamą vidutinį darbo dienos užmokestį už priverstinės pravaikštos laikotarpį po teismo sprendimo priėmimo, šio laikotarpio pradžios dieną ir pabaigos momentą, darbuotojo (ieškovo) savaitės darbo laiko režimą (darbo dienų skaičių per savaitę), šią teismo sprendimo rezoliucinės dalies dalį išdėstydamas, pavyzdžiui, taip: ,,Priteisti iš atsakovo . . . ieškovo . . . , dirbusio penkių darbo dienų savaitės režimu, naudai po . . . vidutinio darbo dienos užmokesčio už priverstinės pravaikštos laikotarpį nuo . . . iki šio teismo sprendimo įvykdymo (arba įsigaliojimo) dienos“. Konkrečią darbuotojui (ieškovui) išieškotino vidutinio darbo užmokesčio už priverstinės pravaikštos laikotarpį, buvusį po teismo sprendimo priėmimo, sumą apskaičiuoja antstolis vykdymo procese. Pažymėtina, kad teismo sprendimo įvykdymo diena, iki kurios pagal DK 297 straipsnio 3 dalį darbuotojui priteisiamas vidutinis darbo užmokestis už priverstinės pravaikštos laiką, yra ta diena, kurią darbuotojas grąžinamas į pirmesnį darbą, taip atkuriant iki jo darbo teisių pažeidimo buvusią padėtį ir užbaigiant priverstinės pravaikštos laikotarpį. Tuo tarpu, pavyzdžiui, aplinkybės, kada darbdavys (atsakovas) įvykdė teismo sprendimo dalis dėl atitinkamų išmokų iš jo išieškojimo darbuotojo (ieškovo) naudai, žyminio mokesčio išieškojimo į valstybės biudžetą ir pan. , nėra reikšmingos DK 297 straipsnio 3 dalies taikymui aptariama prasme. Pirmosios instancijos teismas, priteisdamas darbuotojui (ieškovui) konkrečią vidutinio darbo užmokesčio sumą, apskaičiuotą už priverstinės pravaikštos laikotarpį nuo atleidimo iš darbo dienos iki teismo sprendimo priėmimo dienos imtinai, turi nuo šios sumos pagal CPK 80 straipsnio 1 dalies 1 punktą, 85 straipsnio 1 dalies 1 punktą apskaičiuoti žyminį mokestį ir jį priteisti į valstybės biudžetą iš atsakovo, neatleisto nuo bylinėjimosi išlaidų mokėjimo (CPK 96 straipsnio 1 dalis). Pirmosios instancijos teismo priteisiamas darbuotojui (ieškovui) vidutinis darbo užmokestis už priverstinės pravaikštos laikotarpį nuo teismo sprendimo priėmimo iki jo įvykdymo arba įsigaliojimo dienos yra terminuota išmoka. Šios išmokos ieškinio suma turėtų būti nustatoma pagal CPK 85 straipsnio 1 dalies 4 punktą, tačiau nei pareiškiant ieškinį, nei pirmosios instancijos teismui nagrinėjant bylą ir priimant sprendimą apskaičiuoti šios išmokos ieškinio sumos galimybės nėra. Žyminis mokestis turtiniuose ginčuose mokamas nuo ieškinio sumos (CPK 80 straipsnio 1 dalies 1 punktas), kurios nustatymą reglamentuoja CPK 85 straipsnis. Nesant galimybės nustatyti ieškinio sumos darbuotojui (ieškovui) priteisiamo vidutinio darbo užmokesčio už priverstinės pravaikštos laikotarpį po teismo sprendimo priėmimo dalyje, pirmosios instancijos teismas, priteisdamas šią terminuotą išmoką, neturi teisinio pagrindo nuo jos priteisti iš darbdavio (atsakovo) žyminį mokestį į valstybės biudžetą, todėl žyminis mokestis nuo aptariamos terminuotos išmokos į valstybės biudžetą iš darbdavio (atsakovo) nepriteisiamas. Klausimas. 2000 m. CK nėra teisės normų, draudžiančių juridiniams asmenims skolintis pinigus iš fizinių asmenų, tačiau CK 2. 75 straipsnio 1 dalis suteikia teisę kitų įstatymų nustatytais pagrindais ir tvarka apriboti juridinių asmenų teisnumą. 1990 m. gegužės 8 d. Įmonių įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad šio įstatymo 6 straipsnyje nurodytoms įmonėms, tarp jų ir uždarosioms akcinėms bendrovėms, bei jų junginiams draudžiama verstis kredito įstaigų veikla, taip pat draudžiama skolintis pinigų iš fizinių asmenų, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytus atvejus ir būdus. 2000 m. liepos 13 d. Akcinių bendrovių įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje sakoma, kad bendrovė turi teisę skolinti ir skolintis pinigų. Be to, šio straipsnio 3 dalyje numatyta, kad bendrovė turi teisę skolintis iš savo akcininkų tiek juridinių, tiek ir fizinių asmenų. Ar gali fizinis asmuo, kuris nėra uždarosios akcinės bendrovės akcininkas, skolinti pinigų uždarajai akcinei bendrovei? Konsultacija. CK 2. 74 straipsnio 1 dalis įtvirtina bendrą taisyklę, kad privačiųjų juridinių asmenų teisnumas yra neribojamas. Taigi privatieji juridiniai asmenys gali įgyti bet kokias civilines teises ir pareigas, t. y. šios rūšies juridiniams asmenims netaikoma ultra vires doktrina. Šios taisyklės išimtis nustato CK 2. 75 ir 2. 77 straipsniai, pagal kurių prasmę ir turinį darytina išvada, kad privačiųjų juridinių asmenų teisnumą leidžiama riboti tik išimtiniais atvejais. Pagal CK 2. 75 straipsnio 1 dalį juridinių asmenų teisnumas negali būti apribotas kitaip, kaip tik įstatymų nustatytais pagrindais ir tvarka, o CK 2. 77 straipsnio 1 dalis nustato, kad įstatymų nustatytais atvejais juridiniai asmenys gali imtis tam tikros rūšies veiklos tik gavę įstatymų nustatyta tvarka išduotą licenciją. Vadinasi, privačiųjų juridinių asmenų teisnumo ribojimas, taigi ir draudimas jiems verstis tam tikra veikla, įgyti bei įgyvendinti tam tikras civilines teises, galimas tik remiantis įstatymais. Be to, pagal CK 1. 2 straipsnio 2 dalį bet koks civilinių teisių ribojimas turi būti pagrįstas, t. y. tokiu ribojimu turi būti siekiama apsaugoti viešąją tvarką, geros moralės principus, žmonių sveikatą ir gyvybę, asmenų turtą, jų teises ir teisėtus interesus. 1990 m. gegužės 8 d. Įmonių įstatymo 12 straipsnio 2 dalis numatė, kad šio įstatymo 6 straipsnyje nurodytoms įmonėms, taigi ir akcinėms bendrovėms, uždarosioms akcinėms bendrovėms, taip pat jų junginiams draudžiama verstis kredito įstaigų veikla, taip pat draudžiama skolintis pinigų iš fizinių asmenų, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytus atvejus ir būdus. 2000 m. liepos 13 d. priimto Akcinių bendrovių įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje buvo nurodyta, kad bendrovė turi teisę skolintis pinigų, o šio straipsnio 3 dalyje nustatė bendrovės teisę skolintis iš savo akcininkų tiek juridinių, tiek ir fizinių asmenų. Pažymėtina, kad nuo 2004 m. sausio 1 d. Įmonių įstatymas neteko teisinės galios (žr. 2003 m. gruodžio 11 d. Įmonių įstatymo, jį keitusių bei su juo susijusių įstatymų pripažinimo netekusiais galios įstatymą). Be to, tą dieną įsigaliojo 2003 m. gruodžio 11 d. priimtas Akcinių bendrovių įstatymo pakeitimo įstatymas, kuriuo 2000 m. liepos 13 d. Akcinių bendrovių įstatymas buvo išdėstytas nauja redakcija. Teikiant priimti šį įstatymą buvo siekiama suderinti Akcinių bendrovių įstatymo nuostatas su CK nuostatomis. Kadangi akcinių bendrovių (uždarųjų akcinių bendrovių), kaip ir kitų privačiųjų juridinių asmenų, teisnumą nustato CK, todėl išdėstant Akcinių bendrovių įstatymą nauja redakcija atsisakyta atskiro straipsnio, kuriame būtų nustatytos tokios bendrovės teisės bei pareigos. Akcinės bendrovės (uždarosios akcinės bendrovės) galimybę skolintis pinigų iš savo akcininkų fizinių asmenų patvirtina Akcinių bendrovių įstatymo, išdėstyto nauja redakcija, 15 straipsnio 5 punktas, nustatantis akcininkų teisę skolinti pinigų bendrovei, o sprendžiant, ar šios bendrovės turi teisę skolintis pinigų iš kitų fizinių asmenų, atsižvelgtina į 2002 m. rugsėjo 10 d. priimto Finansų įstaigų įstatymo nuostatas. Finansų įstaigų įstatymo 2 straipsnio 23 dalis nustato, kad kredito įstaiga – tai Lietuvos Respublikos įmonė ar įstaiga arba užsienio valstybės įmonės padalinys, veikiantis Lietuvos Respublikoje, kurie turi licenciją verstis ir verčiasi indėlių ir kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš neprofesionalių rinkos dalyvių, t. y. iš anksto nenustatytų asmenų (Finansų įstaigų įstatymo 2 straipsnio 17 dalis), bei piniginių paskolų teikimu, taip pat turintys teisę verstis dalies ar visų kitų šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatytų paslaugų teikimu ir prisiimantys su tuo susijusią riziką bei atsakomybę. Pagal prasmę šis kredito įstaigos apibrėžimas atitinka Europos parlamento ir Tarybos 2000 m. kovo 20 d. direktyvoje 2000/12/EB „Dėl kredito įstaigų steigimosi ir veiklos“ vartojamą kredito įstaigos sąvoką. Šios direktyvos 1 straipsnyje nurodyta, kad kredito įstaiga – tai įmonė, kuri verčiasi indėlių ar kitų grąžintų lėšų priėmimu iš visuomenės ir paskolų teikimu savo sąskaita. Vadinasi, vertimasis indėlių ir kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš neprofesionalių rinkos dalyvių, taigi ir pinigų skolinimusi iš tokių asmenų, yra išimtinė kredito įstaigų teisė. Tai reiškia, kad verstis pinigų skolinimusi iš kitų asmenų (pinigų priėmimu pagal paskolos sutartį) gali tik akcinė bendrovė (uždaroji akcinė bendrovė), turinti licenciją, kuri leidžia verstis kredito įstaigos veikla, viešai deklaruojanti, kad teikia tokio pobūdžio paslaugas, bei gaunanti už tai pajamų (Finansų įstaigų įstatymo 2 straipsnio 42 dalis). Akcinė bendrovė (uždaroji akcinė bendrovė), kuri neturi tokios licencijos ir nesiverčia indėlių ar kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš neprofesionalių rinkos dalyvių, gali tik skolintis iš tokių asmenų, tačiau neviršijant nuosavo kapitalo dydžio, nes pagal Finansų įstaigų įstatymo 3 straipsnio 4 dalies 2 punktą tik kredito įstaiga turi išimtinę teisę skolintis iš neprofesionalių rinkos dalyvių, viršydama nuosavo kapitalo dydį. Toks akcinių bendrovių (uždarųjų akcinių bendrovių), neturinčių licencijų kredito įstaigos veiklai, teisnumo apribojimas yra leistinas CK 2. 75 straipsnio 1 dalies ir 2. 77 straipsnio 1 dalies nuostatų prasme bei atitinka CK 1. 2 straipsnio 2 dalies reikalavimus. Taip pat pažymėtina, kad Finansų įstaigų įstatymo 3 straipsnio 4 dalies 2 punkte įtvirtinto maksimalaus leistino paskolos dydžio turi būti laikomasi visais atvejais, kai akcinė bendrovė (uždaroji akcinė bendrovė), neturinti licencijos kredito įstaigos veiklai, skolinasi pinigų iš fizinių asmenų nepriklausomai nuo to, ar jie yra šios bendrovės akcininkai, ar nėra. Klausimas. Ar gali ieškovas (kreditorius) ieškiniu (pareiškimu dėl teismo įsakymo išdavimo) prašyti iš atsakovo (skolininko) priteisti skolą užsienio valiuta? Ar šiuo atveju yra pagrindas teismui nustatyti terminą ieškinio trūkumams pašalinti (CPK 115 straipsnio 2 dalis, 138 straipsnis), atsisakyti priimti kreditoriaus pareiškimą dėl teismo įsakymo išdavimo (CPK 435 straipsnio 2 dalies 1 punktas)? Konsultacija. Pagal CK 1. 100 straipsnį pinigai, kaip civilinių teisių objektas, gali būti tik tokie Lietuvos banko išleidžiami banknotai, monetos ir sąskaitų lėšos, kitų valstybių išleidžiami banko bilietai, valstybės iždo bilietai, monetos ir lėšos sąskaitose, kurie yra teisėta atsiskaitymo priemonė (CK 1. 100 straipsnis). CK 6. 36 straipsnio 1 dalis nustato, kad piniginės prievolės turi būti išreiškiamos ir apmokamos valiuta, kuri pagal galiojančius įstatymus yra teisėta atsiskaitymo priemonė Lietuvos Respublikoje. Kokie pinigai yra teisėta atsiskaitymo priemonė Lietuvos Respublikoje, nustato 1993 m. liepos 1 d. Pinigų įstatymas ir 1993 m. liepos 7 d. Užsienio valiutos Lietuvos Respublikoje įstatymas. Pagal Pinigų įstatymo 1 straipsnio 1 dalį Lietuvos Respublikos piniginis vienetas yra litas, o šio įstatymo 3 straipsnis (2002 m. spalio 22 d. įstatymo Nr. IX-1141 redakcija) įpareigoja Lietuvos Respublikoje juridinius ir fizinius asmenis litus mokėjimams ir atsiskaitymams priimti be apribojimų. Vadovaujantis Užsienio valiutos Lietuvos Respublikoje įstatymo 3 straipsnio 3 dalimi (2002 m. spalio 22 d. įstatymo Nr. IX-1140 redakcija), užsienio valiutą mokėjimams ir atsiskaitymams negrynaisiais pinigais leidžiama naudoti šalims dėl to susitarus, o Europos Sąjungos valiuta euras šalims susitarus gali būti naudojamas mokėjimams bei atsiskaitymams tiek negrynaisiais, tiek ir grynaisiais pinigais. Taigi litas nėra vienintelė teisėta atsiskaitymo priemonė Lietuvos Respublikoje, nes sandorio šalims susitarus mokėjimams ir atsiskaitymams pagal sandorį gali būti naudojama ir užsienio valiuta. Kai prievolė buvo teisėtai išreikšta užsienio valiuta, tai kreditoriui, reiškiančiam Lietuvoje ieškinį dėl šios prievolės įvykdymo, įstatymas suteikia pasirinkimo teisę – jis gali reikalauti jam priteisti skolą ta užsienio valiuta, kuria teisėtai išreikšta prievolė, arba Lietuvos Respublikos nacionaline valiuta (Pinigų įstatymo 1 straipsnio 1 dalis) pagal valiutų kursą, galiojantį mokėjimo dieną (CK 6. 36 straipsnio 3 dalis). Todėl ieškinys ar pareiškimas dėl teismo įsakymo išdavimo, kuriuo prašoma priteisti iš atsakovo (skolininko) skolą užsienio valiuta, kuria teisėtai buvo išreikšta prievolė, vien tik dėl šios priežasties negali būti vertinamas kaip procesinis dokumentas, kuris neatitinka jam keliamų reikalavimų. Vadinasi, šiuo atveju teismui nėra pagrindo taikyti ieškinio trūkumų šalinimo taisyklių (CPK 115 straipsnio 2 dalis, 138 straipsnis) ar pareiškimo dėl teismo įsakymo išdavimo atsisakymo priimti taisyklių (CPK 435 straipsnio 2 dalies 1 punktas), jeigu nėra kitų aplinkybių, dėl kurių tokios taisyklės turi būti taikomos. Jeigu piniginė prievolė buvo išreikšta ta valiuta, kuri nėra teisėta atsiskaitymo prievolė prievolės įvykdymo vietoje, kreditorius CK 6. 36 straipsnio 3 dalyje įtvirtintos pasirinkimo teisės neturi, nes įstatymas įsakmiai nustato, kad tokiu atveju skolininkas privalo apmokėti prievolę ta valiuta, kuri yra teisėta atsiskaitymo priemonė, pagal valiutų kursą, galiojantį mokėjimo metu prievolės įvykdymo vietoje (CK 6. 36 straipsnio 4 dalis). Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |