|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr Sprendimo byloje GRADINGER prieš A-riją santrauka (Pareikimo Nr. 00015963/90) Sprendimas priimtas 1995 m. spalio 23 d. (sprendimo tekstas anglų ir prancūzų kalbomis). Faktai 1987 m. sausio 1 d. , vairuodamas automobilį, pareiškėjas ponas Gradinger sukėlė autoįvykį, kurio metu žuvo dviratininkas. Ponas Gradinger buvo nugabentas į ligoninę, kur paėmus jo kraujo mėginį buvo nustatyta, kad alkoholio kiekis kraujyje 0,8 g/l . 1987 m. gegužės 15 d. St. Pölten apygardos teismas pareiškėją nuteisė už neatsargų gyvybės atėmimą ir nubaudė 200 baudos dienų po 160 A-rijos šilingų (ATS) dydžio kiekviena, o neįvykdžius šio sprendimo – 100 dienų trukmės kalinimu (A-rijos baudžiamojo kodekso 80 straipsnis). Pasak pareiškėjo, teisminio nagrinėjimo metu ekspertas pareiškė, kad turint omenyje laiko tarpą tarp paskutinio išgėrimo ir susidūrimo, alkoholio lygis jo kraujyje negalėjo viršyti nustatytos ribos. Nuosprendyje nurodoma, kad nors pareiškėjas ir gėrė prieš įvykį, bet ne tiek daug, kad jo veika atitiktų A-rijos baudžiamojo kodekso 81 straipsnio 2 dalį, kurioje numatyta sunkesnė bausmė už neatsargų gyvybės atėmimą, padarytą apsvaigus nuo alkoholio. 1987 m. liepos 16 d. St. Pölten administracinė institucija (district authority /l’administration du district / Bezirkshauptmannschaft) išdavė teismo įsakymą, kuriuo pareiškėjas už administracinį teisės pažeidimą – vairavimą apsvaigus nuo alkoholio – buvo nubaustas 12 000 ATS dydžio bauda, o neįvykdžius šio sprendimo – 2 savaičių kalinimu. Minėtas įsakymas buvo išduotas pagal 1960 m. Kelių eismo įstatymo (Straßenverkehrsordnung) 5 straipsnio 1 dalį ir 99 straipsnio 1 dalies a punktą ir remiantis kitokia, t. y. 1987 m. vasario 5 d. medicinos išvada, pagal kurią, atsižvelgiant į laiką, praėjusį nuo susidūrimo iki kraujo mėginio paėmimo, įvykio metu alkoholio lygis pareiškėjo kraujyje turėjo būti bent 0,95 g/l. Pareiškėjas apskundė minėtą įsakymą Žemutinės A-rijos regiono valdžios institucijai, kuri 1988 m. liepos 27 d. atmetė skundą remdamasi 1988 m. birželio 16 d. eksperto išvada, pagal kurią alkoholio lygis pareiškėjo kraujyje buvo 0,9 g/l. 1988 m. spalio 11 d. Konstitucinis teismas atsisakė priimti nagrinėti pareiškėjo skundą nesant pakankamų galimybių skundą išspręsti pareiškėjo naudai. Kitas Administraciniam teismui pateiktas skundas 1989 m. kovo 29 d. buvo atmestas kaip nepagrįstas. Sprendime buvo nurodyta, kad konstatuodamos, jog įvykio metu pareiškėjas buvo apsvaigęs nuo alkoholio, nustatant 0,9 g/l girtumą, vietinės valdžios institucijos teisingai interpretavo teisę. Šis sprendimas buvo grindžiamas 1988 m. birželio 16 d. eksperto išvada, pagal kurią įvykio metu visas pareiškėjo suvartotas alkoholis jau buvo patekęs į kraują. Pareiškėjas neginčijo pastarosios nuomonės, taigi jo teiginys, kad ekspertas neanalizavo paskutinio išgėrimo prieš įvykį poveikio, neteisingas. Be to, priešingai nei teigė pareiškėjas, skiriant ekspertizę, buvo laikomasi įstatymų nustatytos tvarkos. Kas dėl Tarptautinio pilietinių ir politinių teisių pakto, įtvirtinančio principą non bis in idem, tai jis nebuvo tiesiogiai taikytinas A-rijos teisinėje sistemoje. Taigi bausdamos pareiškėją už vairavimą neblaiviam po to, kai baudžiamasis teismas jį dėl analogiškos sunkinančios aplinkybės išteisino, administracinės institucijos nepadarė teisės aiškinimo klaidos. Teisė Pareiškėjas teigė, kad proceso dėl administracinio teisės pažeidimo metu jam buvo atimta teisė į teismą ir teisė būti išklausytam tokios institucijos, todėl buvo pažeista Konvencijos 6 straipsnio 1 dalis. Dėl Konvencijos 6 straipsnio 1 dalies pažeidimo Dėl 6 straipsnio taikytinumo Pareiškėjo manymu, jo kaltinimas administraciniu teisės pažeidimu (the administrative criminal offence / l’infraction administrative pénale) prilygo „baudžiamajam kaltinimui“. Vyriausybė to neginčijo. Teismas priminė, kad sprendžiant, ar teisės pažeidimas (offence / infraction) kvalifikuotinas kaip baudžiamasis (“criminal” / le caractčre pénal ) Konvencijos prasme, pirmiausia būtina nustatyti, ar šį teisės pažeidimą apibrėžianti nuostata valstybės atsakovės teisinėje sistemoje priklauso baudžiamajai teisei; antra, reikia atsižvelgti į teisės pažeidimo pobūdį ir gresiančios bausmės griežtumo laipsnį (žr. , be kitų šaltinių, the Öztürk v. Germany judgment of 21 February 1984, Series A no. 73, p. 18, para. 50, ir the Demicoli v. Malta judgment of 27 August 1991, Series A no. 210, p. 15–17, paras. 31–34). Kaip ir Komisija, Teismas pažymėjo, kad nors svarstomi teisės pažeidimai ir bylą lydinčios procedūros patenka į administracinę sferą, savo prigimtimi jie vis dėlto yra baudžiamojo pobūdžio. Tai atsispindi ir vartojamoje terminijoje. A-rijos teisė nurodo administracinius teisės pažeidimus (administrative offences / infractions administratives / V-waltungsstraftaten) bei administracinį baudžiamąjį procesą (administrative criminal procedure / procédure administrative pénale / V-waltungsstrafverfahren). Be to, pareiškėjui paskirta bauda buvo lydima įsakymo jos nesumokėjimo atveju jį įkalinti. Šių argumentų pakanka, kad būtų nustatyta, jog teisės pažeidimas, kuriuo buvo apkaltintas pareiškėjas, gali būti priskirtas „baudžiamiesiems“ Konvencijos prasme. Iš to išplaukia, kad 6 straipsnis taikytinas. Ar Konvencijos 6 straipsnis buvo pažeistas Pareiškėjas tvirtino, kad nė viena iš jo bylą nagrinėjusių institucijų negali būti laikoma teismu Konvencijos 6 straipsnio 1 dalies prasme. Tai taikytina ne tik administracinėms institucijoms, bet ir Konstituciniam teismui, kuris buvo apribotas konstitucinių problemų nagrinėjimu. Tas pats taikytina ir Administraciniam teismui, kuris buvo susaistytas administracinių institucijų nustatytų faktų, išskyrus atvejus, kai buvo padaryta procesinių klaidų, taigi nebuvo įgalintas rinkti įrodymus arba nustatyti faktus ar atsižvelgti į naujus klausimus; be to, administracinės priemonės panaikinimo atveju šis teismas nebuvo įgalintas priimti naują sprendimą, o turėjo perduoti bylą iš naujo svarstyti administracinei institucijai. Taigi Administracinio teismo atliktas peržiūrėjimas apsiribojo išimtinai teisės klausimais, ir todėl šis teismas negali būti prilygintas visišką jurisdikciją turinčiai institucijai. Vyriausybė ginčijo pareiškėjo požiūrį, Komisija jam pritarė. Teismas pakartojo, kad sprendimas, priimtas administracinių institucijų, kurios savaime neatitinka Konvencijos 6 straipsnio 1 dalies reikalavimų (kaip ir šioje byloje srities institucijų bei regiono valdžios institucijos atveju), turi būti „visišką jurisdikciją turinčios teisminės institucijos“ kontrolės objektas (žr. inter alia ir mutatis mutandis, iuos Teismo sprendimus: Albert and Le Compte v. B-gium of 10 February 1983, Series A no. 58, p. 16, para. 29; Öztürk, p. 21–22, para. 56; ir Fischer v. A-ria of 26 April 1995, Series A no. 312, p. 17, para. 28). Konstitucinis teismas nėra tokia institucija. Šioje byloje šis teismas galėjo nagrinėti ginčijamą procesą tik dėl atitikties Konstitucijai, o tai nesuteikė galimybės išnagrinėti visų reikšmingų faktų, todėl Konstitucinis teismas stokojo 6 straipsnio 1 dalies reikalaujamų galių. Administracinio teismo galios turi būti įvertintos atsižvelgiant į tai, kad šioje byloje šis teismas posėdžiavo procese, kuris Konvencijos prasme buvo baudžiamojo pobūdžio. Taigi, vertinant teismo galių atitiktį 6 straipsnio 1 daliai, atsižvelgtina į skundus, pareiškėjo iškeltus šiame teisme, bei „teisminės institucijos, turinčios visišką jurisdikciją“ savybes. Pastarosios apima galią panaikinti žemesnės institucijos sprendimus visais – tiek teisės, tiek fakto – klausimais. Kadangi Administraciniam teismui trūko tokių galių, šis teismas negali būti laikomas teismu Konvencijos prasme. Be to, 1987 m. spalio 14 d. sprendimu A-rijos Konstitucinis teismas nustatė, kad bausmių, kurių neapima išlyga dėl 5 straipsnio, ribotas peržiūrėjimas, atliekamas Administracinio teismo arba Konstitucinio teismo, buvo nepakankamas. Taigi pareiškėjas neturėjo teisės kreiptis į teismą. Tai reiškia, kad Konvencijos 6 straipsnio 1 dalis buvo pažeista. Išvada: pažeidimas (vienbalsiai). Dėl žodinio nagrinėjimo nebuvimo ir liudytojų parodymų neišklausymo Atsižvelgdamas į padarytą išvadą dėl teisės kreiptis į teismą pažeidimo, Teismas manė, kad nebūtina nagrinėti likusių skundų dėl 6 straipsnio 1 dalies pažeidimo. Išvada: nagrinėti nebūtina (vienbalsiai). Dėl Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnio pažeidimo Pareiškėjas teigė, kad vietinės valdžios institucijos, bausdamos jį pagal Kelių eismo įstatymo 5 straipsnį, nubaudė už faktus, identiškus tiems, kurių pagrindu apygardos teismas nusprendė, kad jis neturi atsakyti pagal A-rijos baudžiamojo kodekso 81 straipsnio 2 dalį. Abi minėtos nuostatos iš esmės draudžia vairuoti motorinę transporto priemonę, kai alkoholio lygis kraujyje yra 0,8g/l arba didesnis, todėl buvo pažeistas Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnis. Dėl išlygos dėl Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnio Vyriausybė įrodinėjo, kad pareiškėjas negali remtis Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsniu, nes A-rijos deklaracija apribojo minėtos nuostatos taikymo sferą išimtinai baudžiamuoju procesu, reglamentuotu A-rijos baudžiamojo proceso kodeksu. Tačiau Teismas nusprendė, kad A-rijos deklaracija neatitinka Konvencijos 64 straipsnio 2 dalies1 reikalavimų, todėl yra negaliojanti. Dėl Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnio taikytinumo ratione temporis Vyriausybė taip pat tvirtino, kad Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnis buvo netaikytinas ratione temporis. Pagal A-rijos teisę pareiškėjui paskirta sankcija priklausė nuo įstatymo, galiojančio administracinio teisės pažeidimo padarymo arba sprendimo priėmimo pirmojoje instancijoje metu, jeigu tai buvo labiau palanku kaltinamajam. Šioje byloje svarbios datos buvo atitinkamai 1987 m. sausio 1 d. ir liepos 16 d. , tuo tarpu Konvencijos protokolas Nr. 7 įsigaliojo 1988 m. lapkričio 1 d. Tai, kad Administracinis teismas priėmė sprendimą po pastarosios datos, nekeičia situacijos, nes Administracinis teismas taip pat turėjo spręsti pagal teisės pažeidimo padarymo arba pirmosios instancijos sprendimo priėmimo metu galiojusį įstatymą. Kaip ir Komisija, Teismas atkreipė dėmesį į tai, kad Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnio tikslas – uždrausti baudžiamojo proceso, kuris buvo pabaigtas galutiniu sprendimu, pakartojimą. Taigi ši nuostata netaikoma tol, kol nepradėtas naujas procesas. Like the Commission, the Court observes that the aim of Article 4 of Protocol No. 7 (P7-4) is to prohibit the repetition of criminal proceedings that have been concluded by a final decision. That provision (P7-4) does not therefore apply before new proceedings have been opened. Avec la Commission, la Cour rappelle que l’article 4 du Protocole n° 7 (P7-4) a pour but de prohiber la répétition de poursuites pénales définitivement clōturées. Cette disposition ne trouve donc pas ą s’appliquer avant l’ouverture d’une nouvelle procédure. Šioje byloje taikymo sąlygos ratione temporis yra įvykdytos tiek, kiek naujasis procesas pasiekė pabaigą priimant sprendimą (1989 m. kovo 29 d. Administracinio teismo sprendimą) vėliau, negu įsigaliojo Konvencijos protokolas Nr. 7. Ar Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnis buvo pažeistas Atsakydama į pareiškėjo argumentus, kuriems pritarė Komisija, Vyriausybė tvirtino, kad 4 straipsnis neužkerta kelio dvi svarstomas nuostatas taikyti iš eilės (applying the two provisions in issue consecutively / l’application consécutive). ios nuostatos buvo i prigimties skirtingos ir jomis buvo siekiama skirtingų tikslų: A-rijos baudžiamojo kodekso 81 straipsnio 2 dalis baudė už neatsargų gyvybės atėmimą, įvykdytą apsvaigus nuo alkoholio, tuo tarpu Kelių eismo įstatymo 5 straipsnis – vien tik už motorinės transporto priemonės vairavimo apsvaigus nuo alkoholio faktą. Pirmasis buvo sukurtas tam, kad būtų baudžiama už veikas, kurios sukelia mirtį ir kelią grėsmę visuomenės saugumui, o antrasis – siekiant užtikrinti ramų kelių eismą. Teismas pažymėjo, kad, apygardos teismo nuomone, A-rijos baudžiamojo kodekso 81 straipsnio 2 dalyje nurodyta sunkinanti aplinkybė, t. y. 0,8 g/l arba didesnis alkoholio kiekis kraujyje, nebuvo inkriminuotina pareiškėjui. Kita vertus, administracinės institucijos nustatė, jog tam, kad pareiškėjui būtų iškelta byla pagal Kelių eismo įstatymo 5 straipsnį, šis alkoholio lygis buvo pasiektas. Teismas visiškai supranta, kad svarstomos nuostatos skiriasi ne tik teisės pažeidimų įvardijimu (designation of the offences / l’appellation des infractions), bet ir – kas, beje, yra svarbiau – prigimtimi (nature / nature) bei tikslu (purpose / but). Jis atkreipė dėmesį, kad Kelių eismo įstatymo 5 straipsnio uždrausta veika sudaro tik vieną veikos, baudžiamos pagal A-rijos baudžiamojo kodekso 81 straipsnio 2 dalį, aspektą (represents only one aspect / ne représente qu’un aspect). Nepaisant to, abu ginčijami sprendimai buvo pagrįsti tuo pačiu elgesiu. Taigi Konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnis buvo pažeistas. Nevertheless, both impugned decisions were based on the same conduct. Accordingly, there has been a breach of Article 4 of Protocol No. 7 (P7-4). Néanmoins, les deux décisions litigieuses se fondent sur le mźme comportement. Partant, il y a eu violation de l’article 4 du Protocole n° 7 (P7-4). Išvada: pažeidimas (vienbalsiai). Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |