|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr. 14 1997 m. gruodžio 22 d. Dėl civilinių bylų, kylančių iš mokesčių teisinių santykių, nagrinėjimo teismuose apibendrinimo rezultatų Lietuvos Aukščiausiojo Teismo senatas, apsvarstęs mokesčių ir kitų įstatymų taikymo praktiką Lietuvos Respublikos teismuose per 1995 m. II pusmetį - 1997 m. I ketvirtį bylose, išnagrinėtose civilinio proceso įstatymų nustatyta tvarka, nustatė, kad dėl mokesčių įstatymų dažnų pakeitimų ir papildymų bei juose esančių teisės spragų ir kolizijų teismai ne visada tinkamai taikė teisės normas. Pastebima nevie-noda įstatymo (teisės normos) aiškinimo ir taikymo, sprendžiant teismuose analogiškas bylas, praktika. Nereti atvejai, kai teismai reikiamai neišsiaiškina, ar turi įrodomąją galią teisminiam nagrinėjimui pateikti dokumentai. Kai kuriose bylose ginčui, kylančiam iš mokesčių teisinių santykių, išnagrinėti teismai taikė Civilinio kodekso (toliau - CK) teisės normas, nors CK 1 str. 3 d. nustatyta, kad mokesčių ir biudžetų santykiams minėto kodekso taisyklės netaikomos. Aukščiausiojo Teismo senatas, siekdamas suvienodinti mokesčių ir kitų įstatymų taikymą teismuose sprendžiant bylas, kylančias iš mokesčių teisinių santykių, bei vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 20 str. 1 d. 3 p. ir Lietuvos Aukščiausiojo Teismo statuto 5 str. 1 d. 3 p. , nutarė: Išaiškinti teismams, kad: 1. Lietuvos Respublikos CK 1 str. 3 d. nustatyta, kad mokesčių santykiams CK taisyklės netaikomos, todėl nagrinėjant teismuose bylas dėl mokesčių negalima vadovautis CK normomis. Teismai, remiantis CK 197 str. , negali sumažinti pagal mokesčių įstatymus mokesčių mokėtojams paskirtų baudų ir apskaičiuotų delspinigių. 2. Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 127 str. mokesčius, kitas įmokas ir rinkliavas į valstybės (savivaldybės) biudžetus nustato tik įstatymai. Apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką nustato tik atitinkamas mokesčio įstatymas arba jo pagrindu priimtas Vyriausybės nutarimas, arba jų pagrindu priimtas teisės aktas (Mokesčių administravimo įstatymo 5 str. 2 d. , Vyriausybės 1994 m. rugsėjo 19 d. nutarimu Nr. 864 patvirtintų “Lietuvos Respublikos finansų minis-terijos nuostatų” 8. 2 p. , 12. 4 p. , 12. 5 p. , 12. 11 p. ). Nagrinėdami šias bylas, teismai privalo išsiaiškinti: 1) kokiu įstatymu nusta-tytas mokestis; 2) kokiu teisės aktu nustatyta apmokestinimo tvarka; 3) ar buvogalima šiuo aktu nustatyti apmokestinimo tvarką; 4) ar nustatantis apmokestinimo tvarką teisės aktas buvo paskelbtas įstatymo nustatyta tvarka; 5) ar teisės aktas galiojo pažeidimo padarymo metu; 6) ar teisės aktas neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, įstatymams ar kitiems teisės aktams (CPK 11 str. 4, 5 d. ). Mokesčio administratorius Lietuvos Respublikos Seimo, Vyriausybės, Finansų ministerijos pavedimu leidžia teisės aktus mokesčių įstatymams įgyvendinti bei teikia paaiškinimus mokesčių mokėjimo klausimais (Mokesčių administravimo įstatymo 16 str. 6, 7 p. ). Teismai, nagrinėdami mokestinius ginčus, privalo patikrinti, ar mokesčio administratoriaus teisės aktas bei paaiškinimas nepriešta-rauja įstatymui ar Vyriausybės nutarimui, taip pat ar teisės aktas priimtas nurodytų valstybės institucijų pavedimu (CPK 11 str. 5 d. ). 3. Pagal Mokesčių administravimo įstatymo 54 str. 2 d. mokestinius ginčus nagrinėja vietos mokesčio administratorius (teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija), centrinis mokesčio administratorius (Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos) ir teismas. Vietos mokesčio administratorius nagrinėja mokestinius ginčus, kurie iškyla tiesiogiai tarp mokesčio mokėtojo ir mokesčio administratoriaus pareigūno, atliekančio to subjekto (asmens) veiklos patikrinimą (Mokesčių administravimo įstatymo 55 str. 1 d. ). Centrinis mokesčio administratorius nagrinėja mokestinius ginčus, dėl kurių vietos mokesčio administratorius priėmė sprendimą arba per įstatymo nustatytą terminą (30 d. ) sprendimo nepriėmė, bei skundus dėl centrinio mokesčio administratoriaus pareigūnų priimtų sprendimų (Mokesčių administravimo įstatymo 56 str. 1 , 3 d. ). Centriniam mokesčio administratoriui pateikiamame skunde negalima skųsti vietos mokesčio administratoriaus pareigūno sprendimo, veiksmo ar nevei-kimo, tos dalies, kuri nebuvo apskųsta vietos mokesčio administratoriui, taip pat negalima kelti reikalavimų, kurie nebuvo pareikšti vietos mokesčio administratoriui (Mokesčių administravimo įstatymo 56 str. 2 d. ). Mokesčių mokėtojų skundai dėl vietos mokesčio administratoriaus spren- dimų CPK 241 skirsnio nustatyta tvarka paduodami apylinkės teismui (CPK 135 str. ), o skundai dėl centrinio mokesčio administratoriaus sprendimų - apygardos teismui (CPK 136 str. 10 p. ). Skundai dėl mokesčio administratoriaus paskirtų administracinių nuobaudų panaikinimo paduodami CPK 24 skirsnio nustatyta tvarka apylinkės teismui. 4. Pagal Valstybės kontrolės įstatymo 35 str. valstybės kontrolierius, jo pavaduotojai ir kontrolės skyrių viršininkai, be kitų šiame straipsnyje išvardytų teisių, savo sprendimais turi teisę įpareigoti ūkio subjektų vadovus grąžinti bei ne ginčo tvarka išieškoti į valstybės ir savivaldybių biudžetus nesumokėtus mokesčius ir su jais susijusias ekonomines sankcijas bei įstatymo nustatyta tvarka skirti administracines nuobaudas. Valstybės kontrolės įstatymo 37 str. 1 d. nustato, kad kontrolės skyrių viršininkų sprendimai per 10 dienų nuo jų gavimo gali būti apskųsti valstybės kontrolieriui arba jo pavaduotojams. Ši minėtų sprendimų apskundimo tvarka yra ginčo išankstinio neteisminio sprendimo tvarka, kuria nepasinaudojus, negalimas skundo ar ieškinio nagrinėjimas teisme (CPK 150 str. 2 d. 2 p. , 243 str. 2 p. , 245 str. 1 p. ). Skundai dėl Valstybės kontrolės įstatymo 35 str. nurodytų pareigūnų sprendimų teismui paduodami CPK 241 skirsnio nustatyta tvarka, išskyrus administracinių nuobaudų skyrimo atvejį, kai skundžiama 24 skirsnio nustatyta tvarka, bei piniginių lėšų išieškojimo ne ginčo tvarka atvejį, kuomet sprendimai teismui apskundžiami pagal Valstybės kontrolės įstatymo 37 str 2 d. ieškininės teisenos tvarka (Aukščiausiojo Teismo senato 1997 06 13 nutarimas Nr. 10). 5. Mokesčio mokėtojas, nesutikdamas su vietos ir centrinio mokesčio admi-nistratoriaus priimtais sprendimais arba pastariesiems nepriėmus sprendimo per įstatymo nustatytą laiką, teismui skundžia vietos mokesčio administratoriaus priimtą sprendimą (Mokesčių administravimo įstatymo 58 str. 2 d. ). Ši procedūra yra privaloma ginčo išankstinio neteisminio sprendimo tvarka. Teismas, priimdamas skundą dėl mokesčio administratoriaus sprendimo, privalo išsiaiškinti, ar visa apimtimi buvo pasinaudota ginčo išankstinio neteisminio sprendimo tvarka, ir pareikalauti iš pareiškėjo skundų ir mokesčio administratoriaus priimtų sprendimų (atsakymų) įstatymo nustatyta tvarka patvirtintus nuorašus. Nustatęs, kad pareiškėjas nesilaikė ginčo išankstinio neteisminio sprendimo tvarkos, teisėjas pagal CPK 150 str. 2 d. 2 p. atsisako priimti skundą arba jo dalį, kurioje keliami nauji reikalavimai. Jeigu šios aplinkybės paaiškėja iškėlus civilinę bylą, teismas skundą ar jo dalį palieka nenagrinėtą (CPK 245 str. 1 p. ). Mokesčių administravimo įstatymo 54 str. 7 d. (1997 02 13 įstatymo redakcija) suteikia mokesčio administratoriui galimybę savo sprendimu atnaujinti mokesčio mokėtojo dėl svarbių priežasčių praleistą (20 dienų) skundo padavimo terminą. Šis terminas nėra naikinamasis, todėl bylą nutraukti pagal CPK 243 str. 2 p. nėra pagrindo. Teismas, atsisakydamas priimti skundą, palikdamas skundą ar jo dalį nenagrinėtą, nutartyje privalo nurodyti mokesčio administratorių, į kurį pareiškėjas galėtų kreiptis su skundu (CPK 150 str. 3 d. , 246 str. 1 d. ). Teismas gali atstatyti mokesčio administratoriaus neatnaujintą terminą, taip pat praleistą 20 d. terminą kreiptis su skundu į teismą, jeigu mokesčio adminis-tratorius nepagrįstai atsisakė jį atnaujinti arba kreipimosi su skundu į teismą terminas buvo praleistas dėl priežasčių, kurias teismas pripažįsta svarbiomis (Mokesčių administravimo įstatymo 54 str. 7 ir 9 d. , 55 str. 2 d. , 56 str. 4 d. , 58 str. 3 d. , CPK 127 str. ). Teismas, nutartimi atstatęs praleistą terminą, tame pačiame posėdyje išnagrinėja bylą iš esmės. Nutartis, kuria tenkinamas prašymas atstatyti neatnaujintą terminą, atskiruoju skundu neskundžiama. Atsikirtimai dėl nutarties gali būti įtraukiami į apeliacinį skundą (CPK 347 str. 2 d. ). 6. Nagrinėjant skundus CPK 241 skirsnio nustatyta tvarka, bylų dalyviai vadintini ne šalimis, o pareiškėjais ir suinteresuotais asmenimis. Pagal CPK 102 str. 1 d. 29 p. jie yra atleisti nuo žyminio mokesčio mokėjimo, taip pat nuo mokesčio už apeliacinius ir kasacinius skundus (CPK 102 str. 1 d. 13 p. ). Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė atleista nuo žyminio mokesčio bylose už ieškinius, apeliacinius ir kasacinius skundus (CPK 102 str. 1 d. 8 p. , Valstybės kontrolės įstatymo 35 str. 10 p. ). 7. Teismų sprendimai bylose, išnagrinėtose CPK 241 skirsnio tvarka, gali būti skundžiami aukštesnės instancijos teismui CPK nustatyta apeliacine bei kasacine tvarka. 8. Asmenims, pažeidusiems mokesčių įstatymus, taikomos tos ekonominės sankcijos, kurias numatė teisės pažeidimo metu galioję teisės aktai (Mokesčių administravimo įstatymo 50 str. 6 d. ), neatsižvelgiant į jų vėlesnį panaikinimą ar pakeitimą, išskyrus vėliau priimtuose teisės aktuose numatytas išimtis iš šios taisyklės. Šia nuostata teismai turi vadovautis ir nagrinėdami bylas pagal mokesčių mokėtojų skundus, paduotus CPK 241 skirsnio nustatyta tvarka, dėl valstybinės mokesčių inspekcijos pareigūnų taikytų (paskirtų) ekonominių sankcijų už Lietuvos Respub-likos įstatymo “Dėl laikinosios atsiskaitymų tvarkos ir sąlygų” 1 str. (1995 06 29 įstatymo Nr. I-979 redakcija) nuostatų pažeidimus. 9. Teismo sprendimas turi būti pagrįstas tik tais įrodymais, kurie turi ryšį su byla ir yra leistini (CPK 59 str. , 64 str. ). Jeigu įstatyme nurodyta, kad kokios nors aplinkybės gali būti nustatomos remiantis tik tam tikrais įrodymais (pvz. : Fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo 26 str. , Juridinių asmenų pelno mokes-čio įstatymo 5 str. 2 d. , Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 26 str. ir 28 str. , Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 4 str. 4 d. , ir 10 str. 5 d. ), tai teismo sprendimas apie tokių aplinkybių buvimą ar nebuvimą gali būti motyvuojamas tik šiais leistinais įrodymais. 10. Visi ūkinės veiklos subjektai, išvardyti Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 1 str. 1 d. , atliekamas ūkines operacijas privalo fiksuoti apskaitos dokumentuose, o Vyriausybės numatytais atvejais - specialiuose apskaitos dokumentuose. Ūkinės operacijos, kurios negali būti dokumentuotos, turi būti pagrįstos su jomis susijusių kitų operacijų apskaitos dokumentais (Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 4 str. 4 d. ). Visi apskaitos dokumentai turi būti surašyti laikantis Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 10 str. bei Vyriausybės nutarimuose ir kituose specia-liuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų. Minėto įstatymo 10 str. nustato visų apskaitos dokumentų privalomus rekvizitus. Specialūs apskaitos dokumentai, be bendrųjų privalomų rekvizitų, turi turėti ir privalomuosius papildomus rekvizitus, nustatytus kituose teisės aktuose Išsamus specialių apskaitos dokumentų sąrašas bei jų privalomieji papil-domi rekvizitai, tų dokumentų gaminimo, platinimo bei naudojimo tvarka patvirtinti Vyriausybės 1996 10 24 nutarimu Nr. 1230 “Dėl specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo” bei kitais jo pagrindu priimtais teisės aktais. Apskaitos dokumentui juridinę galią suteikia tik Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 10 str. nurodytų privalomų ir papildomų rekvizitų visuma, o specialiam apskaitos dokumentui - Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 10 str. ir minėto Vyriausybės nutarimo Nr. 1230 2, 7, 8 p. bei jo pagrindu priimtuose teisės aktuose nustatytų privalomųjų papildomų rekvizitų visuma. Teismas, nagrinėdamas mokesčių mokėtojų skundus ar ieškinius, privalo patikrinti mokesčio administratoriaus ginčijamo apskaitos dokumento tikrumą, jame nurodytų rekvizitų pilnutinumą (CPK 57 str. , 65 str. , Įmonių rejestro įstatymo 2, 3, 4, 8, 9 str. ). Jei ūkinės veiklos subjekto surašytame apskaitos dokumente nėra visų privalomų rekvizitų, išskyrus apskaitos dokumentus, išrašytus už telekomu-nikacijų paslaugų suteikimą masiniams vartotojams, ir specialiame apskaitos dokumente nėra visų privalomų ir privalomųjų papildomų rekvizitų arba jeigu jis surašytas ne ant Vyriausybės nustatyta tvarka įsigyto blanko, tai toks dokumentas juridinės galios neturi ir juo negali būti grindžiamas teismo sprendimas (Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 10 str. 5 d. ). 11. Teismas, nagrinėdamas civilines bylas pagal mokesčių mokėtojų skundus, negali būti saistomas vertinimu tik tų įrodymų, kuriais vadovavosi mokesčio administratorius, priimdamas sprendimą. Esant reikalui, teismas dalyvaujantiems byloje asmenims pasiūlo pateikti papildomus įrodymus, jeigu pateiktų įrodymų nepakanka pilnutiniam ir visapusiškam bylos aplinkybių išaiškinimui (CPK 58 str 2 d. , 65 str. ). Teismas, priimdamas naujai pateiktus įrodymus, turi išsiaiškinti, kodėl šie įrodymai nebuvo pateikti mokesčio administratoriui, kaip reikalauja Mokesčių administravimo įstatymo 20 str. 2 d. ir 55 str. 2 d. 3 p. nuostatos. 12. Fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo 35 str. 11 p. nusta-tyta, kad neapmokestinamos pajamos už parduotą gyventojui priklausiusį turtą, jei už jį gauta suma neviršija 1 PNM (vieno pagrindinio neapmokestinamojo minimumo) per mėnesį arba kai per metus parduotas vienas bet kokios vertės vienos ar kitos rūšies daiktas. Pagal šio įstatymo prasmę laikytina, kad pajamų mokesčiu neapmokestinamos pardavėjo pajamos, gautos per metus pardavus po vieną bet kokios rūšies daiktą, kai jo vertė viršija 1 PNM per mėnesį. 13. Asmenys, pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai, kurių pajamos už realizuotas prekes ir suteiktas paslaugas per paskutiniuosius 12 mėnesių viršija 50 tūkst. litų, pradedant tuo mėnesiu, kurį viršijo, pridėtinės vertės mokestį turi skaičiuoti ir mokėti į biudžetą bendra tvarka (Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 6 str. 3 d. 1997 10 14 įstatymo redakcija). Teismai šia nuostata turi vadovautis, nagrinėdami visas bylas, kylančias iš mokestinių ginčų, atsiradusių nuo Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo įsigaliojimo. 14. Likvidavus juridinį asmenį, pasibaigia jo prievolės ir neatsiranda teisių ir pareigų perėmimo santykiai, išskyrus tuos atvejus, kai Lietuvos Respublikos įstatymai įpareigoja kitą juridinį asmenį įvykdyti likviduoto juridinio asmens prievolę (CK 252 str. 3, 4 d. ). Reorganizavus juridinį asmenį, jo turtas (teisės ir pareigos) pereina naujai atsiradusiems juridiniams asmenims - teisių perėmėjams (Akcinių bendrovių įsta-tymo 10 str. 1 d. , Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 19 str. 1 d. , CK 38 str. ir kt. ). Priimtais Įmonių, Valstybės ir savivaldybės įmonių, Akcinių bendrovių, Žemės ūkio bendrovių, Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymų papildymais (1997 07 02, 1997 m. Valstybės žinios Nr. 69) nustatyta, kad reorganizavus juridinį asmenį, jo teisės ir prievolės, įskaitant nesumokėtus mokesčius, mokesčio administratoriaus pareigūnų bei kitų valstybės institucijų priskaičiuotas sumas, tarp jų baudas ir delspinigius, iki reorganizuojamos įmonės išregistravimo, pereina naujam juridiniam asmeniui (asmenims), t. y. jo teisių ir pareigų perėmėjui (perėmėjams). Ne pelno organizacijų (įmonių) veiklą reglamentuojančių įstatymų normose, nustatančiose jų reorganizavimo tvarką, taip pat numatyta galimybė teisių perėmėjui perimti šių organizacijų visas teises ir prievoles. Jomis laikytini ir įstatymų nustatyti, tačiau laiku į valstybės (savivaldybės) biudžetą nesumokėti mokesčiai, taip pat iki organizacijos reorganizavimo jai už mokesčių įstatymų pažeidimus paskirtos baudos bei apskaičiuoti delspinigiai (pvz. , Viešųjų įstaigų įstatymo 15 str. , L-daros ir paramos fondų įstatymo 16 str. ir pan. ). 15. Teismas privalo patikrinti, ar administracinio teisės pažeidimo protokolą surašė tam įgaliotas asmuo. Pagal šiuo metu galiojančius įstatymus valstybinės mokesčių inspekcijos įgalioti pareigūnai turi teisę surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus už administracinius teisės pažeidimus, numatytus: 1) ATPK 414, 1632, 16311, 164, 1711 str. 2 d. , 1712 str. 2 d. , 1723, 17211, 172 12, 173 str. 1 d. , 1736, 1739, 1932, 1933, 211 straipsniuose (ATPK 2591 str. 1 d. 1 p. ); 2) ATPK 1633-1638, 16310, 16312, 1711 str. 1 d. , 1712 str. 1 d. , 172, 1721, 1729, 17210, 1731, 17310, 17311, 2145, 21411 straipsniuose (ATPK 2461 str. , 2591 str. 2 d. , Mokesčių administravimo įstatymo 17 str. 1 d. 8 p. ); 3) ATPK 413, 171, 17312, 1852 straipsniuose (ATPK 2591 str. 2 d. 1 p. ). 16. Mokesčių inspekcijos įgalioti pareigūnai turi teisę surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus ne tik pagal savo, bet ir kitų valstybinių institucijų įgaliotų pareigūnų atliktų patikrinimų medžiagą (pvz. : Mokesčių policijos departamento prie V-aus reikalų ministerijos nuostatų 5. 1 p. , 5. 2 p. , 5. 4 p. , 6. 2 p. , ATPK 35 str. 2 d. , 259 str. 1 d. ). 17. Teismas, CPK 24 skirsnio nustatyta tvarka nagrinėdamas mokesčio mokėtojo skundą dėl valstybinės mokesčių inspekcijos paskirtos administracinės nuobaudos panaikinimo, taiko įstatymus, galiojusius teisės pažeidimo padarymo metu (ATPK 8 str. 1 d. ). Nagrinėjant bylą teisme, nustačius, kad po administracinės nuobaudos paskyrimo buvo priimti teisės aktai, švelninantys arba panaikinantys mokesčio mokėtojo atsakomybę už administracinį teisės pažeidimą, teismas taiko šiuos aktus. Aktai, nustatantys arba sugriežtinantys atsakomybę už administracinius teisės pažeidimus, atgal negalioja ir negali būti taikomi veikoms, padarytoms iki šių aktų įsigaliojimo (ATPK 8 str. 2 d. ). Teismas, nagrinėdamas CPK 241 skirsnio ir ieškininės teisenos tvarka bylas, kylančias iš mokesčių teisinių santykių, taiko įstatymus, galiojusius teisės pažeidimo padarymo metu (Mokesčių administravimo įstatymo 50 str. 6 d. ). 18. Teismai, nagrinėdami administracinių teisės pažeidimų bylas, turi teisę ne tik patikrinti paties administracinio teisės pažeidimo buvimą, bet ir išsiaiškinti, ar skiriant nuobaudą buvo laikytasi ATPK 30 str. numatytų nuobaudos skyrimo bendrųjų taisyklių, t. y. ar skiriant nuobaudą buvo atsižvelgta į padaryto teisės pažeidimo pobūdį, pažeidėjo asmenybę, jo kaltės laipsnį, turtinę padėtį, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes. Teismai, pripažinę teisės pažeidimą mažareikšmiu, remdamiesi ATPK 40 str. , gali atleisti pažeidėją nuo administracinės atsakomybės ir administracinio teisės pažeidimo bylą nutraukti (ATPK 251 str. 1 p. , 298 str. 1 d. 3 p. ). 19. Teismas, nagrinėdamas bylą dėl valstybinės mokesčių inspekcijos paskirtos administracinės nuobaudos panaikinimo, patikrina nutarimo skirti administracinę nuobaudą teisėtumą ir pagrįstumą (ATPK 297 str. 1 d. , CPK 268 str. 3 d. ). Teismas negali tenkinti skundo vien dėl formalių administracinių bylų teisenos pažeidimų, jeigu byla iš esmės išnagrinėta teisingai, pvz. , tinkamai taikytas įstatymas, pilnutinai išaiškintos bylos aplinkybės, tačiau netiksliai nurodyta teisės norma, kurios pagrindu paskirta administracinė nuobauda, nepilnutinai išdėstytos pažeidimo aplinkybės ir pan. (CPK 269 str. 1 d. 1 p. , ATPK 298 str. 1 d. 1 p. ). Nustatęs esminius administracinių bylų teisenos pažeidimus, dėl kurių galėjo būti neteisingai išspręsta byla (pvz. , nutarimą priėmė institucija (pareigūnas), neturinti teisės spręsti šios kategorijos bylų, pažeista teisė į gynybą, pažeistos proceso kalbos taisyklės ir pan. ), teismas paskirtą administracinę nuobaudą panaikina ir perduoda bylą nagrinėti iš naujo (CPK 269 str. 1 d. 2 p. ir 2 d. , ATPK 298 str. 1 d. 2 p. ir 2 d. ). Teismas, vadovaudamasis CPK 269 str. 1 d. 3 p. ir ATPK 298 str. 1 d. 3 p. , paskirtą administracinę nuobaudą panaikina ir bylą nutraukia, kai nustato ATPK 250 str. nurodytas aplinkybes. Administracinio teisės pažeidimo teisena taip pat gali būti nutraukta teismui nustačius ATPK 251 str. nurodytas aplinkybes. AUKŠČIAUSIOJO TEISMO SENATO PIRMININKAS P. KŪRIS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO SENATO SEKRETORĖ L. ŽILIENĖ Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |