|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO TEISĖJŲ SENATO NUTARIMAS Nr APŽVALGA Mokesčių vengimo ir kitų nusikaltimų finansams (BK 322, 323, 324, 325 straipsniai) nagrinėjimo baudžiamosiose bylose teismų praktikos apibendrinimo apžvalga Apibendrinimo tikslas ir apimtis. Tikslus galiojančių įstatymų laikymasis, tvarkant buhalterinę apskaitą, yra nustatyto dydžio mokesčių mokėjimo į valstybės biudžetą ir fondus pagrindas. T-ėl šio apibendrinimo tikslas - susipažinti su mokesčių vengimo ir kitų nusikaltimų finansams teismų praktika ir išsiaiškinti pasitaikančius neaiškumus taikant šias BK normas. Iš Lietuvos teismų buvo išreikalautos baudžiamosios bylos, išnagrinėtos 1997 m. , I, II ir III ketvirčiuose, kuriose teisiamieji buvo kaltinami padarę nusikaltimus, numatytus BK 322, 323, 324 ir 325 straipsniuose. Toks nedidelis teisminės praktikos laikotarpis pasirinktas todėl, kad beveik visos šios BK normos buvo pakeistos 1997 m. Apibendrinimui iš 24 apylinkių teismų buvo gautos 44 baudžiamosios bylos 45 kaltinamųjų atžvilgiu, 41 iš jų teismai nuteisė. V-a- asmuo išteisintas pagal BK 322 str. ir nubaustas pagal ATPK 1731 str. , o tris asmenis teismai išteisino BPK 5 str. 2 p. pagrindu, t. y. nesant jų veikoje nusikaltimo sudėties. Bendrosios pastabos. Pirmosios instancijos teismai pripažino kaltais ir nuteisė: pagal BK 322 str. - 24 asmenis, pagal BK 323 str. - 3 asmenis, pagal BK 325 str. - 4 asmenis ir 3 asmenys nuteisti pagal iki 1995 m. sausio 1 d. galiojusius BK 1621 ir 1623 straipsnius. Be to, 7 asmenys nuteisti pagal aptariamų BK straipsnių sutaptis: pagal BK 322 str. ir 324 str. - 4 asmenys, pagal BK 322 str. ir 325 str. - 1 asmuo ir pagal BK 1621 str. ir 1623 str. - 2 asmenys. Apeliacine ir kasacine tvarka nebuvo apskųstas nei vienas apkaltinamasis nuosprendis, ir tik vieną išteisinamąjį nuosprendį prokuroras apskundė apeliacine tvarka, tačiau apeliacinė instancija prokuroro apeliacinį skundą atmetė. G- būti, kad nuosprendžių stabilumą šios kategorijos bylose įtakojo tai, jog teismai už minėtus nusikaltimus nuteistiesiems skyrė beveik minimalias bausmes, todėl nuosprendžiai nebuvo skundžiami. Bylų analizė leidžia daryti išvadą, kad teismai šios kategorijos bylose iš esmės teisingai taiko įstatymus, tačiau pasitaiko klaidų. Dalį teismų daromų klaidų sąlygoja ir tai, kad minėtos BK normos dažnai keičiamos. Baudžiamojo įstatymo taikymo klausimai. Baudžiamojo kodekso 322 ir 323 straipsniuose kalbama apie aplaidų ir apgaulingą buhalterinės apskaitos tvarkymą, t. y. - apie tam tikras taisykles ir tam tikrą tvarką, kurios yra privalomos tvarkant buhalterinę apskaitą. Pagal šių nusikaltimų sudėties aprašymo būdą aišku, kad ta nusikaltimo sudėties dalis, kurioje turėtų būti atskleistas įstatymais ir norminiais aktais reglamentuojamas buhalterinės apskaitos tvarkymas, yra blanketinė. T-ėl teismai, nustatydami šių nusikaltimų sudėties požymius, turi vadovautis ne tik BK normomis, bet ir Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymu (1992 m. birželio 18 d. , Nr. I-2659), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais: “Dėl juridinio asmens teisių neturinčių įmonių buhalterinės apskaitos” (1995 m. sausio 4 d. , Nr. 8), “Dėl geresnio kasos darbo organizavimo, jos operacijų vykdymo bei kasos aparatų naudojimo” (1994 m. balandžio 29 d. , Nr. 336) bei kitais įstaty-mais ir norminiais aktais, reglamentuojančiais privalomą buhalterinės apskaitos tvarkymą. Tačiau bylų analizė rodo, kad, nustatant šių nusikaltimų sudėties požymius, teismai ne visada vadovaujasi nurodytais įstatymais. Pavyzdžiui, Kauno miesto apylinkės teismas 1997 m. balandžio 25 d. nuosprendžiu pagal BK 322 str. nuteisė E. K-ę, tačiau nuosprendyje nenurodė, kokių įstatymų, reglamentuojančių buhalterinės apskaitos tvarkymą, ji nusikalstamai aplaidžiai nevykdė (baudž. byla Nr. I-807/97). Teismų praktikoje nevienodai sprendžiamas nusikaltimų, padarytų dėl aplaidaus ir apgaulingo buhalterinės apskaitos tvarkymo, subjektų klausimas. Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 1 straipsnyje nustatyta privaloma individualių (personalinių) įmonių, tikrųjų ūkinių bendrijų, komanditinių (pasitikėjimo) ūkinių bendrijų, akcinių, uždarųjų akcinių, kooperatinių, žemės ūkio ir investicinių bendrovių, valstybės ir savivaldybės įmonių bei kitų įstaigų ir organizacijų finansinės apskaitos tvarka. Pagal minėto įstatymo 7 str. buhalterinė apskaita gali būti tvarkoma: 1) organizavus savarankišką buhalterinės apskaitos tarnybą; 2) pagal sutartis naudojantis buhalterinių, auditinių ir kitų konsultacinių įmonių paslaugomis. Pažymėtina, kad savarankiška buhalterinės apskaitos tarnyba arba pareigybė privaloma valstybės ir savivaldybės įmonėse, akcinėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse. Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 8 ir 24 straipsniuose pasakyta, kad vyriausiasis finansininkas (buhalteris), tvarkydamas buhalterinę apskaitą, turi garantuoti buhalterinių įrašų teisingumą ir kad atskaitomybė būtų parengta laiku, o įmonės administracijos vadovas (savininkas) atsako už buhalterinės apskaitos organizavimą, atskaitomybės pateikimą laiku ir apskaitos dokumentų išsaugojimą. Be to, minėto įstatymo 11 straipsnyje nurodyta, kad už apskaitos dokumentų išrašymą laiku ir teisingai, už juose esančių duomenų tikrumą ir ūkinės operacijos teisėtumą atsako asmenys, surašiusieji ir pasirašiusieji apskaitos dokumentus. Iš to darytina išvada, kad aplaidžios ir apgaulingos buhalterinės apskaitos tvarkymo nusikaltimų subjektais gali būti pripažįstami asmenys, priklausomai nuo jų asmeninės atsakomybės, kuri tvarkant buhalterinę apskaitą jiems priskirta įstatymais ir norminiais aktais. Jie šiuos įstatymų reikalavimus privalo vykdyti pagal savo darbo funkcijas todėl, kad yra įmonės vadovai (savininkai) ar buhalteriai. Tačiau teismų praktikoje šios Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo nuostatos traktuojamos nevienodai. V-ais atvejais teismai pripažįsta šių nusikaltimų subjektais tik asmenis, betarpiškai tvarkančius buhalterinę apskaitą, o kitais atvejais - ir įmonės vadovus (savininkus). Antai Šiaulių rajono apylinkės teismas 1997 m. balandžio 25 d. nuosprendžiu pagal BK 322 str. nuteisė tik UAB “Ariolė” vyr. buhalterę L. B-iūtę (baudž. byla Nr. 1-142/97). O štai K-ės rajono apylinkės teismas 1997 m. gegužės 27 d. nuosprendžiu pagal BK 322 str. nuteisė UAB “Palėja” direktorių A. S-ų ir vyr. buhalterę A. J-aitienę (baudž. byla Nr. 1-76/97). Jeigu buhalterinę apskaitą tvarko įmonės savininko šeimos nariai, nesusiję su įmone darbo santykiais, tokiu atveju už aplaidų ir apgaulingą buhalterinės apskaitos tvarkymą turi atsakyti įmonės savininkas. Š-ių rajono apylinkės teismo 1997 m. balandžio 11 d. nuosprendžiu pagal BK 322 str. buvo nepagrįstai išteisintas O. K-is, motyvuojant tuo, kad buhalterinę apskaitą tvarkė ne jis, o jo motina, kuri nebuvo susijusi su įmone darbo santykiais (baudž. byla Nr. 1-29/97). Nusikaltimų, numatytų BK 322 ir 323 straipsniuose, objektyviąją pusę apibūdina trys sąlygos, būtinos baudžiamajai atsakomybei atsirasti: 1) veika (neveikimas) - aplaidus ar apgaulingas buhalterinės apskaitos tvarkymas (pvz. : nesurašomi ar nesurenkami pirminiai apskaitos dokumentai, nevedami ūkinių operacijų žurnalai, dokumentai neapibendrinami apskaitos registruose, apskaitos dokumentai neišsaugojami, suklastojami, paslepiami sunaikinami ir pan. ); 2) pasekmės - jeigu dėl nusikalstamai aplaidžios ar apgaulingos apskaitos visiškai ar iš dalies nebuvo galima nustatyti ar tuo buvo trukdoma nustatyti įmonės veiklos, komercinės, ūkinės, finansinės būklės rezultatus bei įvertinti turtą; 3) priežastinis ryšys tarp veikos (neveikimo) ir kilusių pasekmių. Nusikalstamai aplaidžiam buhalterinės apskaitos tvarkymui charakteringas neveikimas. Tačiau nuosprendžiuose teismai ne visuomet atskleidžia nusikaltimų objektyviąją pusę. Pavyzdžiui, Panevėžio miesto apylinkės teismas 1997 m. vasario 7 d. nuosprendžiu pagal BK 322 str. pripažino kaltu ir nuteisė A. V-šelį, tačiau nuosprendyje nurodė tik tiek, kad A. V-šelis, būdamas individualios įmonės savininku, nuo 1995 m. iki 1996 09 01 aplaidžiai tvarkė buhalterinę apskaitą, dėl to iš dalies nebuvo galima nustatyti įmonės finansinės būklės rezultatų. Iš šio nuosprendžio neaišku, kokiais konkrečiais veiksmais ar neveikimu pasireiškė netinkamas buhalterinės apskaitos tvarkymas, kokių įstatymų ar norminių aktų reikalavimų jis nevykdė ir pan. (baudž. byla Nr. 1-130/97). Aplaidi buhalterinė apskaita pasireiškia tik neatsargia kaltės forma - nusikalstamu pasitikėjimu ar nusikalstamu nerūpestingumu, o apgaulinga apskaita - tik tyčia. Tačiau nuosprendžiuose teismai ne visuomet nurodo kaltės formą. Antai S-o rajono apylinkės teismo 1997 m. sausio 24 d. nuosprendžiu pagal BK 323 str. A. Jazbutis pripažintas kaltu ir nuteistas už tai, kad sunaikino savo personalinės įmonės dokumentus, juos išmesdamas (baudž. byla Nr. 1-20/97). Tačiau nei kvotos, nei teismo metu neištirta, ar A. Jazbutis tai padarė tyčia, ar dėl įstatymų, nustatančių apskaitos dokumentų saugojimo terminus, nežinojimo. Teismams kyla neaiškumų dėl buhalterinės apskaitos dokumentų neiš-saugojimo, ypač tais atvejais, kai įmonės vadovas buhalterinės apskaitos dokumentų saugojimą paveda kitiems asmenims, arba įmonės vadovas (savininkas) visai nenustato dokumentų saugojimo tvarkos ar nustato netinkamą saugojimo tvarką. T-ėl teismai privalo tikrinti, ar nustatyta apskaitos dokumentų saugojimo tvarka galėjo realiai užtikrinti jų saugumą. Antai Vilniaus miesto 1-ojo apylinkės teismo 1997 m. birželio 11 d. nuospren-džiu pagal BK 322 str. A. Kuzkinas nuteistas už tai, kad dirbdamas UAB “Plastikon” direktoriumi nuo 1996 09 15 iki 1996 09 25 paliko be priežiūros butą, kuriame be jokių apsaugos priemonių buvo laikomi įmonės buhalterinės apskaitos dokumentai. Nurodytu laikotarpiu buvo įvykdyta vagystė įsibraunant į butą, iš kurio, be kitų daiktų, dingo ir buhalterinės apskaitos dokumentai. Byloje nėra duomenų, kad A. Kuzkinas buvo nustatęs buhalterinės apskaitos dokumentų saugojimo tvarką, užtikrinančią jų saugumą. T-ėl nuosprendyje teismas pagrįstai nurodė, kad nors A. Kuzkinas ir nenumatė, kad apskaitos dokumentai gali dingti, tačiau turėjo ir galėjo tai numatyti (baudž. byla Nr. 1-847/97). Pasitaiko atvejų, kai teismai daro klaidų atribojant baudžiamąją atsakomybę už aplaidų ir apgaulingą buhalterinės apskaitos tvarkymą, numatytą BK 322 ar 323 str. 1 d. , nuo administracinės atsakomybės, numatytos ATPK 173 str. 1 d. Pavyzdžiui, V. Kepišas pagal BK 322 str. buvo kaltinamas tuo, kad būdamas UAB direktoriumi, pažeisdamas Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymą, pats vedė UAB buhalterinę apskaitą ir, be to, įvykdė daug pažeidimų, dėl kurių negalima nustatyti UAB įmonės ūkinės-komercinės veiklos rezultatų bei įvertinti jos turto. Klaipėdos miesto apylinkės teismas 1997 m. kovo 24 d. nutartimi V. Kepišą nubaudė ne baudžiamąja, bet administracine tvarka pagal ATPK 1731 str. (dabar veikiančio ATPK 1731 str. 1 d. ). Nutartyje teismas nurodė, kad V. Kepišo veiksmai turi būti kvalifikuojami ne pagal BK 322 str. , o pagal ATPK 1731 str. , nes jis pažeidė buhalterinės apskaitos taisykles neteisingai vesdamas buhalterinę apskaitą, dėl to nebuvo galima įvertinti bendrovės turto, t. y. V. Kepišas padarė pažeidimą, kuris numatytas ir BK ir ATPK, o įstatymu tos veikos nėra atribotos. Teismas laiko, kad šiuo atveju yra normų konkurencija ir esant tokiai situacijai turi būti taikoma ta norma, kuri numato mažesnę atsakomybę, t. y. ATPK 1731 str. (baudž. byla Nr. 1-227/97). Tokia teismo išvada kelia rimtų abejonių, nes baudžiamąją atsakomybę už aplaidų ir apgaulingą buhalterinės apskaitos tvarkymą nuo administracinės atsakomybės, numatytos ATPK 1731 str. 1 d. , atriboja tai, kad baudžiamajai atsakomybei būtinos pasekmės, numatytos BK 322 str. ir 323 str. 1 d. dispozicijose, o administracinei atsakomybei užtenka apskaitos taisyklių pažeidimo fakto. Administracinė atsakomybė už ATPK 1731 str. 2 ir 3 dalyse numatytus pažeidimus galima tada, kai dėl aplaidaus buhalterinės apskaitos tvarkymo nesumokama nuo trisdešimties iki penkiasdešimties minimalių gyvenimo lygių dydžio sumos mokesčių, o, apgaulingai tvarkant buhalterinę apskaitą, siekiama nuslėpti arba nuslepiama nuo dešimties iki penkiasdešimties minimalių gyvenimo lygių dydžio sumos mokesčių. Taigi šiuo atveju administracinės atsakomybės galimybė siejama su šiame straipsnyje numatytu nesumokėtų ar nuslėptų mokesčių dydžiu. Tačiau, kaip jau buvo minėta, kad pagal BK 322 ir 323 straipsnius baudžiamajai atsakomybei atsirasti būtinos pasekmės, numatytos šių straipsnių dispozicijose. T-ėl darytina išvada, kad asmeniui dėl aplaidaus ar apgaulingo buhalterinės apskaitos tvarkymo nesumokėjus daugiau kaip penkiasdešimt minimalių gyvenimo lygių mokesčių sumos, bet nesant jo veikoje pasekmių, numatytų BK 322 ir 323 straipsnių dispozicijose, jis atsako administracine tvarka pagal BK 1731 str. 2 ar 3 dalis. Teismai, nagrinėdami baudžiamąsias bylas, kuriose asmenys kaltinami pagal BK 324, 325 straipsnius, turi vadovautis ne tik šiomis BK normomis, bet ir Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (1995 m. birželio 28 d. Nr. I-974), Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymu (1996 m. gegužės 16 d. Nr. I-1338), Lietuvos Respublikos fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinuoju įstatymu (1990 m. spalio 5 d. Nr. I-641), Lietuvos Respublikos juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymu (1990 m. liepos 31 d. Nr. I-442) bei kitais įstatymais ir norminiais aktais, reglamentuojančiais mokesčių mokėjimo ir finansinės apskaitos tvarką. Teismai ne visuomet atkreipia dėmesį į tai, kad baudžiamajai atsakomybei pagal BK 324 str. reikalingos dvi sąlygos, būtent: a) žinomai neteisingų duomenų apie savo arba įmonės pajamas, pelną ar jų naudojimą įrašymas į deklaraciją arba į nustatyta tvarka patvirtintas ataskaitas bei kitus dokumentus; b) šių dokumentų pateikimas valstybinei mokesčių inspekcijai. Baudžiamąja tvarka pagal BK 325 str. 1 ir 2 dalis asmuo atsako tik tuo atveju, kai valstybinė mokesčių inspekcija jam raštu priminė apie pareigą pateikti deklaraciją ar kitokius nustatyta tvarka patvirtintus dokumentus bei ataskaitas ir sumokėti mokesčius. Teismų praktika leidžia daryti išvadą, kad teismai, kvotos ir tardymo įstaigos nevienodai supranta raštiško priminimo formą ir jo įteikimo tvarką. Tuo tarpu bet koks valstybinės mokesčių inspekcijos raštiškas priminimas ar įspėjimas laikytinas priminimu. Baudžiamajai atsakomybei atsirasti pakanka vieno raštiško valstybinės mokesčių inspekcijos priminimo, jei toks priminimas yra įteiktas mokesčio mokėtojui. Tačiau apibendrintų bylų analizė rodo, kad raštiški priminimai siunčiami ir įteikiami po kelis kartus, dėl to dirbtinai vilkinamas baudžiamosios bylos iškėlimas. Pavyzdžiui, Trakų rajono valstybinė mokesčių inspekcija įmonės savininką M. B-ą įspėjo tris kartus (baudž. byla Nr. 1-41/97), o Š-ių rajono valstybinė mokesčių inspekcija įmonės savininką V. B-į įspėjo net penkis kartus: 1995 02 01, 1995 03 01, 1995 06 20, 1995 07 31 ir 1996 02 12 (baudž. byla Nr. 1-45/97), ir tik po to jiems buvo iškeltos baudžiamosios bylos. Įstatymas nereikalauja, kad priminimas, kuris Mokesčių administravimo įstatyme vadinamas raginimu, būtų įteikiamas asmeniui būtinai pasirašytinai. Mokesčių administravimo įstatymo 30 str. 5 d. numatyta, kad jeigu mokesčio mokėtojas atsisako priimti raginimą ir tai atitinkamai įforminama, atsisakymas priimti raginimą prilyginamas įteikimui. Be to, mokesčio mokėtojui raginimas laikomas įteiktu ir tuo atveju, kai mokesčio mokėtojas, pasikeitus veiklos vietai ir darbo laikui, per 5 darbo dienas apie tai neinformavo mokesčių administratorių. T-ėl atsakomybė už priminimo negavimą ryšium su darbo ar gyvenamosios vietos pakeitimu turėtų tekti mokesčio mokėtojui. Pavyzdžiui, Kėdainių rajono apylinkės teismas 1997 m. gegužės 29 d. nuosprendžiu R. L-į, kaltinamą pagal BK 325 str. 2 d. , išteisino, nurodydamas, kad R. L-ys negavo nei vieno valstybinės mokesčių inspekcijos raštiško priminimo, ir padarė išvadą, jog jo veikoje nebuvo visų būtinų BK 325 str. 2 d. numatyto nusikaltimo sudėties elementų. Tačiau iš bylos medžiagos matyti, kad R. L-ys ilgai slapstėsi nuo policijos ir mokesčių inspekcijos, nebūdavo namuose, dėl to daugkartiniai mokesčių inspekcijos raštiški priminimai, siųsti R. L-io nurodytu darbo ir gyvenamosios vietos adresu, negalėjo būti jam įteikti. Šiuo atveju R. L-io išteisinimas prieštarauja BK 325 str. 1 d. dispozicijos nuostatoms (baudž. byla Nr. 1-174/97). Būtina baudžiamosios atsakomybės pagal BK 325 str. 1 ir 2 dalis sąlyga - įmonės mokumas. Pagrindiniai įmonių nemokumo nustatymo kriterijai ir sąlygos patvirtinti Vyriausybės 1993 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 276. Tačiau vienais atvejais keliamos baudžiamosios bylos, jei įmonės vadovas nepasiskelbė nemokiu šio nutarimo nustatyta tvarka, kitais atvejais manoma, kad tai formalumas, o realiai - kvotėjas gali pats konstatuoti įmonės nemokumą. R-ėtų pripažinti, kad tuo atveju, kai įmonė nevykdo veiklos, neturi turto ir lėšų sąskaitoje, be teisminio įmonės pripažinimo nemokia bei neteisminio pasiskelbimo apie nesugebėjimus įvykdyti finansinius įsipareigojimus, įmonės faktinis nemokumas galėtų būti nustatomas ir kvotos ar tardymo įstaigų. Tačiau būtina patikrinti, ar įmonė tapo nemokia dėl subjekto - savininko, ar dėl darbuotojų kaltės, siekiant išvengti mokesčių mokėjimo. Už piktybinius mokesčių įstatymų pažeidimus, numatytus mokesčių admi-nistravimo įstatymo 49 str. , ūkio subjektams taikomos ekonominės sankcijos - baudos. Be to, už šiuos pažeidimus kalti asmenys gali būti patraukti tiek administracinėn tiek baudžiamojon atsakomybėn. Tokiais atvejais daugelis teismų laikosi nuostatos, kad, savininką nubaudus pagal mokesčių administravimo įstatymą, jo nebegalima bausti antrą kartą už tą patį pažeidimą, t. y. taikyti administracinę arba baudžiamąją atsakomybę. Atribojant administracinę atsakomybę, numatytą ATPK 1721 str. 1 d. , nuo baudžiamosios atsakomybės, numatytos BK 324 straipsnyje, turi būti atsižvelgiama į tai, kad veika, numatyta BK 324 str. , gali būti padaroma tik tyčia, o veiksmai, numatyti ATPK 1721 str. 1 d. , - dėl nerūpestingumo, aplaidumo ir pan. , nes kitų aiškių skiriamųjų kriterijų nėra, tos veikos sutampa ir persipina. Kai kaltininkas vengdamas sumokėti mokesčius ar įmokas padaro didelę turtinę žalą valstybei ar Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui, jis atsako pagal BK 325 str. 2 ir 4 dalis. Šios didelės žalos sąvokos įstatymų leidėjo nėra išaiškintos, todėl teismai nevienodai vertina tos žalos dydį. D-uma teismų didelę turtinę žalą valstybei, padarytą nesumokėjus mokesčių, laiko tuomet, kai nesumokėtų mokesčių suma viršija 3000 minimalių gyvenimo lygių (MGL) dydžio mokesčių sumą, o didelę turtinę žalą Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui, kai ši suma viršija 1000 minimalių gyvenimo lygių (MGL) dydžio įmokų sumą. Tokiai teismų praktikai pritaria Valstybinė mokesčių inspekcija ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba. Sprendžiant nusikaltimų, numatytų BK 324 ir 325 str. 1 ir 2 dalyse, subjektų klausimą, kai kurie teismai daro klaidų. Pagal Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymą, Lietuvos Respublikos fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinąjį įstatymą, Lietuvos Respublikos juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymą šių nusikaltimų subjektai yra juridinių asmenų bei neturinčių juridinio asmens teisių įmonių vadovai (savininkai) ir fiziniai asmenys, kurie privalo deklaruoti savo turtą ir pajamas, laiku teikti deklaracijas ir ataskaitas apie įmonės pajamas, pelną bei jų panaudojimą ir laiku mokėti mokesčius. Už nusikaltimus, numatytus BK 325 str. 3 ir 4 dalyse, atsako draudėjai (Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. vasario 20 d. nutarimu Nr. 266, 2 str. ). Teismai nevienodai sprendžia materialinės žalos valstybei, padarytos nesumokėjus mokesčių, atlyginimo klausimą. D-iau kaip dviejuose trečdaliuose apibendrintų bylų (32 bylos) civilinio ieškinio klausimas nebuvo sprendžiamas. Šiose bylose civiliniai ieškiniai nebuvo pareikšti ir duomenų apie žalos atlyginimą jose nėra. Likusiose bylose (jų buvo 12) civilinius ieškinius pareiškė valstybinės mokesčių inspekcijos. Teismas, priimdamas nuosprendį, civilinio ieškinio klausimus sprendė įvairiai: septyniose bylose civiliniai ieškiniai patenkinti pilnai, t. y. išieškotos nesumokėtų mokesčių sumos, delspinigiai ir baudos - iš viso 460 172,55 litai; trijose bylose civiliniai ieškiniai palikti nenagrinėti. V-oje byloje civilinis ieškinys paliktas nenagrinėtas BPK 341 str. 2 p. tvarka, nes teisiamasis buvo išteisintas, kitoje byloje žalos atlyginimo klausimas jau buvo nagrinėjamas civilinio proceso tvarka, o trečioje byloje ieškinys paliktas nenagrinėtas todėl, kad išieškojimui yra nustatyta neteisminė sprendimo tvarka. Be to, dviejose bylose teismas, priimdamas apkaltinamąjį nuosprendį, civiliniam ieškovui pripažino teisę į ieškinio patenkinimą, o jo dydžio klausimą perdavė nagrinėti civilinio proceso tvarka. Tokiu būdu, sprendžiant materialinės žalos atlyginimo klausimus, vienodos teisminės praktikos nėra. Tuo tarpu pagal Mokesčių administravimo įstatymą nesumokėti mokesčiai ir ekonominės sankcijos išieškomi ne ginčo tvarka. Už nusikaltimus, numatytus BK 323, 324 ir 325 straipsniuose, turto konfiskavimo pagal BK 35 str. skyrimas yra privalomas. Tačiau teismai šį įstatymo reikalavimą vykdo ne visuomet (Š-ių rajono apylinkės teismo baudžiamoji byla Nr. 1-45/97; Alytaus rajono apylinkės teismo baudžiamoji byla Nr. 1-98/97). Baudžiamojo proceso įstatymo taikymo klausimai. Nusikaltimų, numatytų BK 322, 323 straipsniuose ir 324 bei 325 straipsnių pirmosiose dalyse, kvota atlie-kama sumarinio proceso tvarka. Tačiau iš apibendrintų bylų matyti, kad daugumoje jų (65,90 proc. ) atliekamas parengtinis tyrimas, kadangi bylos yra didelės apimties, ne visuomet nusikaltimai yra akivaizdūs, todėl nėra galimybių atlikti tyrimą suma-rinio proceso tvarka. Tais atvejais, kai tyrimas atliekamas sumarinio proceso tvarka, pasitaiko BPK 446 str. 1 d. pažeidimų, nes byla iškeliama pažeidus jos iškėlimo terminus. Antai Trakų rajono valstybinės mokesčių inspekcijos mokesčių išieškojimo ir prevencijos skyriaus vyr. kvotėjas pranešimą apie M. B-o padarytą nusikaltimą gavo 1996 07 12, o baudžiamąją bylą jam iškėlė tik 1996 08 12. Teismas bylą perdavė parengti-niam tardymui atlikti (baudž. byla Nr. 1-41/97). Kai kurie teismai nevienodai supranta, kokie pareigūnai gali patvirtinti nutarimą iškelti baudžiamąją bylą ir patvirtinti pranešimą teismui. Tokias teises turi valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkas arba specializuoto kvotos padalinio vadovas, kurie pagal BPK normas nusikaltimų finansams bylose, tiriamose sumarinio proceso tvarka, turi visus įstatymo suteiktus įgaliojimus, tarp jų patvirtinti nutarimą iškelti asmeniui baudžiamąją bylą ir pranešimą teismui. T-ėl Š-ių rajono apylinkės teismas V. B-io baudžiamąją bylą nepagrįstai perdavė parengtiniam tardymui atlikti, laikydamas, kad nutarimą iškelti V. B-iui baudžiamąją bylą ir pranešimą teismui patvirtino pareigūnas, neturėjęs tokių įgaliojimų, t. y. valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkė (baudž. byla Nr. 1-45/97). Kai kurie teismai nelaiko audito aktų įrodymais, reikalaudami ekspertizių išvadų, motyvuodami tuo, kad patikrinimą atlikę asmenys neperspėjami dėl bau-džiamosios atsakomybės už teisingos išvados davimą. Tuo tarpu audito aktus, kaip ir kitus kompetentingų įstaigų patikrinimo ar revizijos aktus, galima laikyti įrodymais, jeigu jų išvados nekelia pagrįstų abejonių proceso dalyviams. Neretai teismai, surašydami sutrumpintą aprašomąją nuosprendžio dalį bylose, tiriamose sumarinio proceso tvarka, pažeidžia BPK 3461 str. reikalavimus, nes nenurodo nusikalstamos veikos, pripažintos įrodyta, aplinkybių - nusikaltimo padarymo vietos, laiko, būdo, kaltės pobūdžio (pavyzdžiui, minėtame Panevėžio miesto apylinkės teismo nuosprendyje A. V-šelio baudžiamojoje byloje (baudž. byla Nr. 1-130/97). Nagrinėjant šios kategorijos baudžiamąsias bylas, padaryta nemažai materialinės ir procesinės teisės pažeidimų, tačiau prokuratūra apskundė nuosprendį tik vienoje byloje, bet ne tais pagrindais, kuriais reikėjo apskųsti (baudž. byla Nr. 1-29/97). Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyrius Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |