|
|
TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos.
Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia .
Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt .
Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.
TEISINĖS PASLAUGOS Rengiame ieškinius, atsiliepimus, pareiškimus, prašymus internetu. Kaina nuo 26,07 € (90 litų). www.valetudogrupe.lt Vieša teismų sprendimų paieška Teismų praktikos nusikaltimų ir baudžiamųjų nusižengimų valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams baudžiamosiose bylose (BK Teismų praktikos nusikaltimų ir baudžiamųjų nusižengimų valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams baudžiamosiose bylose (BK 225, 226, 227, 228, 229 straipsniai) apibendrinimo apžvalga Įvadinės pastabos Kyšininkavimas, tarpininko kyšininkavimas, papirkimas, piktnaudžiavimas siekiant turtinės ar kitokios asmeninės naudos (BK 225, 226, 227, 228 straipsniai) yra korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos, daromos tiek viešame, tiek ir privačiame sektoriuose. Korupcija kelia grėsmę teisinei valstybei, demokratijai ir žmogaus teisėms, trukdo plėtoti ekonomiką, sąžiningą konkurenciją, pakerta tinkamą valdymą ir demokratinių institucijų stabilumą, iškraipo socialinį teisingumą. Korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos įgauna ir tarptautinį pobūdį, kelia pavojų visos tarptautinės bendruomenės interesams. Tai matyti ir Lietuvos Respublikos ratifikuotose tarptautinėse sutartyse, iš kurių paminėtinos 2000 m. Jungtinių T-ų konvencija prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą bei 1999 m. Europos Tarybos Baudžiamosios teisės konvencija dėl korupcijos. K-os su korupcija problema svarbi ir Europos Sąjungoje. Dėl to 1997 m. buvo parengta Konvencija dėl kovos su korupcija, susijusia su Europos Bendrijų pareigūnais ar Europos Sąjungos valstybių narių pareigūnais, o 2003 m. liepos 22 d. priimtas Tarybos pagrindų sprendimas 2003/568 TVR dėl kovos su korupcija privačiame sektoriuje. K-a su šiuo neigiamu socialiniu reiškiniu gali būti efektyvi, jeigu ji yra visapusiška, nuosekli ir veiksminga. V-a iš priemonių, skirtų visuomenės apsaugai nuo korupcijos, yra baudžiamasis įstatymas, nustatantis baudžiamąją atsakomybę už korupcines veikas. Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso nuostatos dėl nusikalstamų veikų valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams iš esmės yra suderintos su Lietuvos Respublikos ratifikuotų tarptautinių sutarčių nuostatomis ir Europos Sąjungos teisės aktais. Vykdant tarptautinius įsipareigojimus ir įgyvendinant Europos Sąjungos teisės aktus 2000 m. Baudžiamajame kodekse nustatytos naujos nusikalstamų veikų sudėtys, išplėstas subjekto sąvokos aiškinimas nustatant baudžiamąją atsakomybę tiek valstybiniame, tiek privačiame sektoriuje dirbantiems fiziniams asmenims. Be to, nustatyta, kad baudžiamojon atsakomybėn už korupcines veikas traukiami ir juridiniai asmenys. Atsižvelgiant į teisingo įstatymų, reglamentuojančių baudžiamąją atsakomybę už nusikaltimus ir baudžiamuosius nusižengimus valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, taikymo svarbą, į tai, kad naujajame įstatyme nėra didelės žalos, kyšio ir kitų sąvokų išaiškinimo, kad, palyginti su 1961 m. Baudžiamuoju kodeksu, pasikeitė bei atsirado naujų nusikalstamų veikų sudėčių ir rūšių, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriuje išanalizuota teismų praktika šios kategorijos bylose ir padarytos atitinkamos išvados. Analizuoti teismų sprendimai parodė, kad taikant BK 225, 226, 227, 228, 229 straipsnius teismų praktika iš esmės nėra skirtinga, nusikalstamų veikų sudėties požymiai, nusikalstamas veikas kvalifikuojančių požymių nustatymo kriterijai, nusikalstamų veikų baigtumo ir kiti klausimai paprastai suprantami ir sprendžiami vienodai. Kyšininkavimas. Tarpininko kyšininkavimas. Papirkimas (BK 225, 226, 227 straipsniai) Bylose, kuriose asmenys nuteisti pagal BK 225, 226 ir 227 straipsnius, kyšis buvo turtinės vertybės, pvz. : pinigai, meno kūriniai; turtinės paslaugos, pvz. : nemokamas automobilio, buto remontas, ir pan. Baudžiamoji atsakomybė už kyšininkavimą, tarpininko kyšininkavimą ir papirkimą kyla nepriklausomai nuo kyšio vertės. Kyšio vertė turi reikšmę taikant BK 225, 226, 227 straipsnių atitinkamas dalis, todėl bylose ji yra nustatoma. Iš priimtų sprendimų matyti, kad kyšio vertė nustatoma pagal jo vertę (kainą) nusikalstamos veikos padarymo metu. Jeigu kyšis yra ne nacionalinė valiuta, jo piniginė išraiška litais nustatoma pagal Lietuvos banko nustatytą lito ir kitos ne nacionalinės valiutos keitimo kursą (santykį). Pagal BK 225 straipsnį baudžiamoji atsakomybė kyla valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui, kuris savo ar kitų naudai tiesiogiai ar netiesiogiai priėmė, pažadėjo ar susitarė priimti kyšį, reikalavo ar provokavo jį duoti už jo veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus. BK 225 straipsnio taikymas siejamas su šios nusikalstamos veikos vykdytojo – valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens – įgaliojimais, todėl bylose kiekvienu atveju nustatoma, kokie įgaliojimai ir kokiais įstatymais ar kitais teisės aktais jam yra suteikti. BK 225 straipsnis taikomas ir tais atvejais, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo už kyšį veikia viršydamas savo įgaliojimus. Nagrinėjant nurodytos kategorijos bylas, teismuose laikomasi šių nuostatų: jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo gauna turtines vertybes ar paslaugas, kurias asmuo jam perduoda ar suteikia ne už konkrečių veiksmų atlikimą (ar neatlikimą) vykdant įgaliojimus, BK 225 straipsnis netaikomas. Tokia veika, atsižvelgiant į kitas nustatytas bylos aplinkybes, kvalifikuojama kaip piktnaudžiavimas (BK 228 straipsnis). Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo už kyšį pažada paveikti atitinkamą instituciją, įstaigą ar organizaciją, valstybės tarnautoją ar jam prilygintą asmenį, kad jie atitinkamai teisėtai ar neteisėtai veiktų ar neveiktų, veika kvalifikuojama pagal BK 226 straipsnį. Įstatymo dispozicijoje kyšininkavimo požymiai nurodyti alternatyviai, todėl BK 225 straipsnis taikomas padarius bent vieną iš joje nurodytų veikų. Pagal teismų praktiką kyšis laikomas priimtu, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo pats ar per trečiuosius asmenis priima visą ar bent dalį kyšio. Kada kyšis priimtas, t. y. iki ar po kokių nors kyšio davėjo interesais veiksmų atlikimo (ar neatlikimo), veikos kvalifikavimui reikšmės neturi. Kauno miesto apylinkės teismo 2004 m. lapkričio 2 d. nuosprendžiu T. J. pagal BK 225 straipsnio 1 dalį nuteista už tai, kad, būdama valstybės tarnautoja, 2003 m. gegužės 24 d. priėmė 200 JAV dolerių (800 Lt) kyšį už 2003 m. gegužės 23 d. vykusio Negyvenamųjų patalpų nuomos konkurso, kurio komisijos narė ji buvo, sprendimą pripažinti konkurso laimėtoju vienintelį konkurse dalyvavusį klubą. Teismas nustatė, kad T. J. aktyviai padėjo K. V. laimėti konkursą, bendravo su juo ir patarinėjo, kaip sutvarkyti dokumentus, todėl 200 JAV dolerių, kuriuos ji priėmė po konkurso, pripažino kyšiu, duotu ir priimtu už jos teisėtą veikimą vykdant įgaliojimus (baudžiamoji byla Nr. 1-53/04). Klaipėdos miesto apylinkės teismo 2005 m. kovo 21 d. nuosprendžiu R. K. nuteistas pagal BK 225 straipsnio 2 dalį ir 300 straipsnio 1 dalį už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas – mokyklos direktorius, už neteisėtą veikimą vykdant įgaliojimus – brandos atestato suklastojimą, įrašant tikrovės neatitinkančius duomenis, kad M. Š. yra baigęs vidurinę mokyklą, 2002 m. rugpjūčio–rugsėjo mėnesiais priėmė 900 Lt kyšį, kuris jam buvo duodamas dalimis – 700 Lt iki neteisėtų veiksmų atlikimo ir 200 Lt po jų atlikimo (baudžiamoji byla Nr. 1-173-539/05). Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšio nepriima dėl kokių nors nuo jo valios nepriklausančių aplinkybių, tačiau dėl jo buvo susitaręs, pažadėjęs priimti, reikalavęs ar provokavęs duoti, tokią veiką teismai kvalifikuoja kaip baigtą nusikaltimą. Klaipėdos miesto apylinkės teismo 2004 m. birželio 29 d. nuosprendžiu S. B. ir A. B. nuteisti už tai, kad, būdami valstybės tarnautojai – policijos pareigūnai, 2004 m. kovo 29 d. sulaikę M. M. ir įtarę, kad jis transporto priemonę vairavo neblaivus, už neteisėtą neveikimą – administracinio teisės pažeidimo protokolo nesurašymą – pareikalavo 200 Lt kyšio. Pastarajam neturint pinigų, nurodė vietą ir laiką, kur juos atnešti, kaip užstatą paėmė telefoną, ir, M. M. įvykdžius reikalavimą, 2004 m. balandžio 6 d. priėmė iš jo 150 Lt kyšį. M. M. kyšį pareigūnams davė su teisėsaugos institucijos žinia, t. y. atliekant nusikalstamą veiką imituojančius veiksmus, tačiau teismas, nustatęs, kad kyšis buvo priimtas prieš tai jo pareikalavus, S. B. ir A. B. nusikalstamą veiką kvalifikavo pagal BK 225 straipsnio 2 dalį kaip baigtą kyšininkavimą (baudžiamoji byla Nr. 1-616-29/04). Iš teismų sprendimų matyti, kad susitarimas priimti kyšį paprastai pasireiškia kyšio gavėjo ir kyšio davėjo susitarimu dėl kyšio dydžio, priėmimo laiko, būdo, vietos ir pan. Vilniaus apygardos teismo 2004 m. spalio 12 d. nuosprendžiu Ą. J. ir A. Š. nuteisti už tai, kad, būdami valstybės tarnautojai – Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnai, už susitartą priimti 1800 eurų kyšį 2004 m. sausio 26 d. per Lavoriškių tarptautinį pasienio kontrolės punktą į B-arusijos teritoriją be transporto priemonių patikrinimo leido išvykti L. P. ir A. Z. vairuojamiems vilkikams su kontrabanda gabenamomis 196 000 Lt vertės puspriekabėmis–šaldytuvais. Teismas Ą. J. ir A. Š. veiką kvalifikavo pagal BK 24 straipsnio 6 dalį, 199 straipsnio 1 dalį ir 225 straipsnio 2 dalį, t. y. susitarimą priimti kyšį pripažino baigta nusikalstama veika (baudžiamoji byla Nr. 1-419/04). R-alavimu duoti kyšį teismai paprastai pripažįsta tokius veiksmus, kai kyšio atvirai reikalaujama ar netgi grasinama, jeigu nebus duodamas kyšis, atlikti neteisėtus veiksmus, arba neatlikti teisėtų veiksmų, kuriuos valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo galėjo ir turėjo atlikti vykdydamas įgaliojimus, arba kyšio reikalaujama grasinant jo negavus atlikti teisėtus veiksmus. Mažeikių rajono apylinkės teismo 2005 m. kovo 10 d. nuosprendžiu V. L. ir E. J. nuteisti pagal BK 225 straipsnio 2 dalį už tai, kad, būdami valstybės tarnautojai – policijos pareigūnai, 2000 m. lapkričio 21 d. iš D. F. ir K. L. reikalavo ir priėmė 2000 Lt kyšį už neteisėtą neveikimą vykdant įgaliojimus – ikiteisminio tyrimo nepradėjimą dėl A. T. sužalojimo (baudžiamoji byla Nr. 1-70-215-(03)/05). Kauno miesto apylinkės teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nuosprendžiu R. L. nuteistas pagal BK 225 straipsnio 2 dalį už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas – policijos pareigūnas, nustatęs J. P. veiksmuose nusikalstamos veikos požymius, 2004 m. vasario 12 d. už neteisėtą neveikimą vykdant įgaliojimus, t. y. už ikiteisminio tyrimo nepradėjimą, reikalavo iš jos 2000 Lt kyšio, o 2004 m. vasario 13 d. priėmė 1600 Lt kyšį (baudžiamoji byla Nr. 1-909/04). Šiose bylose teismai nustatė, kad reikalavimas duoti kyšį pasireiškė grasinimais negavus kyšio atlikti teisėtus veiksmus – pradėti ikiteisminius tyrimus. Provokavimu duoti kyšį teismai paprastai pripažįsta tokius veiksmus, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšio atvirai nereikalauja, tačiau savo veiksmais (ar neveikimu) sudaro tokią situaciją, kad asmuo, siekdamas apsaugoti savo teisėtus interesus, priverstas duoti kyšį, arba tokie valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veiksmai ar kalbos, kurie asmeniui aiškiai leidžia suprasti, kad kol nebus duotas kyšis, bus teisėtai veikiama priešingai jo interesams. R-einių rajono apylinkės teismo 2005 m. kovo 3 d. nuosprendžiu V. Š. nuteistas už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas – policijos pareigūnas, padedant ne valstybės tarnautojui G. Š. , 2004 m. balandžio 2 d. sulaikius Ž. K. ir K. B. , padariusius Kelių eismo taisyklių pažeidimus, provokavo juos duoti kyšį už neteisėtą neveikimą vykdant įgaliojimus ir tą pačią dieną iš Ž. K. priėmė 200 Lt kyšį. Šioje byloje teismas nustatė, kad V. Š. ir G. Š. provokavo Ž. K. ir K. B. duoti kyšį teigdami, kad už pažeidimą jiems gali būti paskirtas 12 parų areštas, bauda nuo 200 iki 500 Lt, o motociklas gali būti nugabentas į policijos komisariatą ir jiems reikės apmokėti jo transportavimo išlaidas (baudžiamoji byla Nr. 1-50-0476/05). Atsakomybė už kyšininkavimą diferencijuojama pagal kyšio vertę ir pagal tai, už kokį – teisėtą ar neteisėtą – veikimą (ar neveikimą) jo yra siekiama ar gaunama. Jeigu kyšis priimamas, pažadama ar susitariama jį priimti, reikalaujama ar provokuojama jį duoti už teisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, veika kvalifikuojama pagal BK 225 straipsnio 1 dalį, jeigu tie patys kyšininkavimo veiksmai padaromi už neteisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus – pagal BK 225 straipsnio 2 dalį. Visagino miesto apylinkės teismo 2004 m. spalio 11 d. nuosprendžiu L. D. pagal BK 225 straipsnio 2 d. buvo nuteistas už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas – FNTT apskrities skyriaus inspektorius, 2002 m. spalio 11 d. iš I. V. individualios įmonės savininko už neteisėtą neveikimą vykdant įgaliojimus, t. y. administracinio teisės pažeidimo protokolo nesurašymą už pažeidimą, numatytą ATPK 413 straipsnyje, pareikalavo 4000 Lt kyšio, melagingai nurodydamas, kad toks pažeidimas yra padarytas, bei grasindamas už jį paskirti 27 000 Lt baudą, ir tą pačią dieną priėmė 4000 Lt kyšį. Vilniaus apygardos teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėjų kolegija 2005 m. vasario 17 d. nuosprendžiu L. D. nusikalstamą veiką iš BK 225 straipsnio 2 dalies perkvalifikavo į BK 225 straipsnio 1 dalį. Tokį sprendimą apeliacinės instancijos teismas motyvavo tuo, kad I. V. administracinio teisės pažeidimo nebuvo padaręs, surašyti administracinio teisės pažeidimo protokolą nebuvo pagrindo, ir, tai žinodamas, L. D. kyšio reikalavo ir jį priėmė ne už neteisėtą, o už teisėtą neveikimą vykdant įgaliojimus. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėjų kolegija 2005 m. lapkričio 22 d. nutartimi šio teismo nuosprendį paliko nepakeistą (baudžiamoji byla Nr. 2K-514/2005). Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, priėmęs, pažadėjęs ar susitaręs priimti, reikalavęs ar provokavęs duoti didesnės negu 250 MGL vertės kyšį už teisėtą ar neteisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, atsako pagal BK 225 straipsnio 3 dalį. Teismų praktika rodo, kad jeigu kyšininkavimas padaromas bendrininkų grupe, kvalifikuojant veiką atsižvelgiama į visą kyšio vertę, o ne į tai, kuri jo dalis teko kiekvienam iš bendrininkų. Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, priėmęs, pažadėjęs ar susitaręs priimti mažesnės negu 1 MGL vertės kyšį, reikalavęs ar provokavęs jį duoti už teisėtą ar neteisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, laikomas padariusiu ne nusikaltimą, o baudžiamąjį nusižengimą, kvalifikuojamą pagal BK 225 straipsnio 4 dalį. Kauno miesto apylinkės teismo 2004 m. rugsėjo 14 d. nuosprendžiu G. M. nuteistas pagal BK 225 straipsnio 4 dalį už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas, dirbdamas pataisos namų apsaugos ir priežiūros skyriaus prižiūrėtoju, 2004 m. birželio 12 d. nurodė E. G. duoti jam 100 Lt kyšį už dviejų mobiliojo ryšio telefonų įnešimą į pataisos namus bei perdavimą nuteistajam A. O. ir 2004 m. birželio 14 d. gavo iš E. G. 100 Lt kyšį bei du mobiliojo ryšio telefonus, pažadėdamas juos perduoti nuteistajam A. O. (baudžiamoji byla Nr. 1-1413/04). Kyšininkavimo (BK 225 straipsnis) vykdytoju pripažįstamas tik specialaus subjekto požymius turintis asmuo – valstybės tarnautojas arba jam prilygintas asmuo. Spręsdami, ar asmuo turi specialaus subjekto požymius, teismai vadovaujasi BK 230 straipsnyje pateiktu valstybės tarnautojų ir jiems prilygintų asmenų sąvokų išaiškinimu bei kitais įstatymais ir teisės aktais, reglamentuojančiais jo veiklą. Nusikalstamos veikos bendrininkais (organizatoriais, kurstytojais, padėjėjais) pripažįstami ir neturintys specialaus subjekto požymių asmenys. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšininkaudamas padaro dar ir kitas nusikalstamas veikas, pvz. , bendrininkauja padarant kontrabandą, kaip kyšį priima jam žinomai nusikalstamu būdu įgytą turtą, panaudoja žinomai suklastotus dokumentus, teismai jas kvalifikuoja pagal nusikalstamų veikų sutaptį. Pagal BK 226 straipsnį baudžiamoji atsakomybė kyla tarpininkui, už kyšį pažadėjusiam paveikti atitinkamą instituciją, įstaigą ar organizaciją, valstybės tarnautoją ar jam prilygintą asmenį, kad jie atitinkamai teisėtai ar neteisėtai veiktų ar neveiktų. Jeigu tarpininkas, padaręs BK 226 straipsnyje numatytą veiką, padaro su ja susijusias dar ir kitas nusikalstamas veikas, jos kvalifikuojamos pagal padarytų nusikalstamų veikų sutaptį. Vilniaus apygardos teismo 2005 m. birželio 8 d. nuosprendžiu K. G. pagal BK 226 straipsnio 1 dalį, 227 straipsnio 2 dalį ir 24 straipsnio 6 dalį, 199 straipsnio 1 dalį nuteistas už tai, kad, pasinaudodamas tarnyba ir pažintimi su Muitinės kriminalinės tarnybos Vilniaus skyriaus vyriausiuoju inspektoriumi A. A. , už kyšį pažadėjo I. P. paveikti A. A. , kad jis 2003 m. gegužės 11 d. per Vilniaus oro uosto muitinės postą netikrindamas praleistų R. G. , S. B. ir A. P. atsigabentus auksinių ir sidabrinių juvelyrinių dirbinių krovinius. Tęsėdamas pažadą, tą pačią dieną pažadėjo A. A. kyšį ir susitarė dėl pagalbos padarant kontrabandą. 2003 m. gegužės 15 d. , 15-16 val. , iš I. P. priėmė 2000 Lt kyšį už tarpininkavimą, o kitus iš I. P. gautus 5000 Lt po to, kai muitinės procedūra buvo baigta ir krovinys praleistas be patikrinimo, tą pačią dieną, 20. 05 val. , perdavė A. A. , t. y. davė jam pažadėtą kyšį už neteisėtą veikimą vykdant įgaliojimus (baudžiamoji byla Nr. 1-100038/2005). Pagal BK 227 straipsnį papirkimo objektyvieji požymiai realizuojami pasiūlymu, pažadu duoti kyšį arba kyšio davimu valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą jo veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų. Kam priklauso siūlomas, pažadamas ar duodamas kyšis, kieno interesais papirkėjas veikia, veikos kvalifikavimui reikšmės neturi. Klaipėdos apygardos teismo 2005 m. lapkričio 11 d. nuosprendžiu J. S. nuteistas pagal BK 227 straipsnio 2 dalį už tai, kad 2005 m. gegužės 30 d. Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnui N. G. davė 200 eurų kyšį siekdamas jo neteisėtos veikos vykdant įgaliojimus, t. y. už tai, kad, Ukrainos Respublikos piliečiui O. B. per Lietuvos Respublikos sieną vykstant su suklastotu pasu, jis nebūtų sulaikytas pasienio kontrolės punkte ir jam būtų leista neteisėtai išvykti iš Lietuvos Respublikos į Vokietiją (baudžiamoji byla Nr. 1-146-382/05). Įstatymo dispozicijoje papirkimo požymiai nurodyti alternatyviai, todėl BK 227 straipsnis taikomas padarius bent vieną iš joje nurodytų veikų. Papirkimo sudėtis yra formali, todėl nusikalstama veika laikoma baigta: 1) pasiūlius duoti kyšį; 2) pažadėjus duoti kyšį; 3) davus kyšį. Iš teismų sprendimų matyti, kad pasiūlymas ar pažadas duoti kyšį paprastai pasireiškia nurodant valstybės tarnautojui, jam prilygintam asmeniui ar tarpininkui konkretų kyšio dydį, jo perdavimo būdą, laiką ir pan. Šilutės rajono apylinkės teismo 2004 m. rugpjūčio 9 d. nuosprendžiu E. V. ir D. V. nuteisti už tai, kad 2003 m. gruodžio 9 d. kelyje V-yškiai–Š-eitlaukis pasiūlė Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnams 10 000 Lt kyšį siekdami neteisėtos šių pareigūnų veikos – nesulaikymo ir nepatraukimo atsakomybėn už tai, kad E. V. vairuojamu mikroautobusu, priklausančiu D. V. , neteisėtai gabeno akcizais apmokestinamų prekių, t. y. 16 000 Lt vertės 20 000 pakelių cigarečių. E. V. ir D. V. kyšio pasiūlymą valstybės tarnautojams siekiant jų neteisėtos veikos vykdant įgaliojimus teismas pripažino baigta nusikalstama veika ir kvalifikavo pagal BK 227 straipsnio 2 dalį (baudžiamoji byla Nr. 2K-245/2005). Kauno apygardos teismo 2004 m. balandžio 9 d. nuosprendžiu V. E. nuteistas už tai, kad 2003 m. birželio 19 ir 23 d. Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnui pažadėjo duoti 700 JAV dolerių kyšį už pageidaujamą jo neteisėtą veikimą vykdant įgaliojimus – padėjimą jam ir jo giminaičiams neteisėtai pereiti Lietuvos Respublikos valstybės sieną į Lenkijos Respubliką. V. E. pažadą duoti valstybės pareigūnui kyšį siekiant jo neteisėto veikimo vykdant įgaliojimus teismas pripažino baigta nusikalstama veika ir kvalifikavo pagal BK 227 straipsnio 2 dalį (baudžiamoji byla Nr. 1-192/04). Teismų praktika rodo, kad kyšis laikomas duotu, kai papirkėjas jį perduoda (tiesiogiai ar netiesiogiai) valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą jo veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų. Kada kyšis duodamas – prieš ar po pageidaujamų veiksmų atlikimo (ar neatlikimo) – veikos kvalifikavimui reikšmės neturi. Jeigu valstybės tarnautojas, jam prilygintas asmuo ar tarpininkas duodamo kyšio nepriima dėl aplinkybių, nepriklausančių nuo papirkėjo valios, teismai papirkėjo veiką kvalifikuoja kaip baigtą nusikaltimą ar baudžiamąjį nusižengimą. Vilniaus miesto 2-ojo apylinkės teismo 2005 m. rugsėjo 15 d. nuosprendžiu L. Š. nuteista pagal BK 227 straipsnio 1 dalį už tai, kad 2005 m. sausio 14 d. davė 200 Lt kyšį teisėjui ir 100 Lt kyšį posėdžių sekretorei už pageidaujamą jų veikimą vykdant įgaliojimus, t. y. už 2004 m. gruodžio 30 d. nuosprendžio, kuriuo ji buvo atleista nuo baudžiamosios atsakomybės susitaikius su nukentėjusiaisiais, priėmimą ir sekretoriavimą teismo posėdžiuose. Byloje nustatyta, kad polietileninius maišelius, kuriuose buvo pinigai ir maisto produktai, L. Š. , paaiškinusi, kad tai ne kyšis, o dovanėlė, paliko kabinete ir skubiai pasišalino. Teisėjas ir sekretorė kyšio nepriėmė. Teismas L. Š. veiką kvalifikavo kaip baigtą nusikaltimą, o L. Š. versiją, kad ji davusi ne kyšį, o dovaną,– atmetė. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2006 m. kovo 14 d. nutartimi teismo nuosprendis paliktas nepakeistas (baudžiamoji byla Nr. 2K-195/2006). Klaipėdos rajono apylinkės teismo 2005 m. balandžio 12 d. nuosprendžiu J. R. nuteistas už tai, kad 2005 m. kovo 8 d. policijos pareigūnui davė 100 Lt kyšį už pageidaujamą neveikimą vykdant įgaliojimus, t. y. už tai, kad nebūtų patrauktas administracinėn atsakomybėn už padarytą Kelių eismo taisyklių pažeidimą. Policijos pareigūnas kyšio nepriėmė, tačiau teismas J. R. nusikalstamą veiką pripažino baigta ir kvalifikavo pagal BK 227 straipsnio 3 dalį (baudžiamoji byla Nr. 1-143-04/05). Klaipėdos miesto apylinkės teismo 2004 m. lapkričio 19 d. nuosprendžiu V. G. nuteistas už tai, kad 2004 m. spalio 28 d. davė 1000 Lt kyšį apygardos prokuratūros prokurorei už pageidaujamą jos teisėtą veikimą vykdant įgaliojimus – jo bei kitų asmenų interesų, susijusių su butų privatizavimu, gynimą bei atstovavimą teisme. Prokurorė kyšio, kurį rado V. G. paliktą tarp kitų jai pateiktų dokumentų, nepriėmė, tačiau teismas papirkimą pripažino baigta nusikalstama veika ir kvalifikavo pagal BK 227 straipsnio 1 dalį (baudžiamoji byla Nr. 1-1155-26/04). V-aviškio rajono apylinkės teismo 2005 m. kovo 18 d. nuosprendžiu J. Ū. nuteista už tai, kad 2004 m. birželio 3 d. valstybės tarnautojui prilygintam asmeniui V. Č. pasiūlė, padėdama ant stalo, 200 Lt kyšį už pageidaujamą jo teisėtą veikimą vykdant įgaliojimus, t. y. už greitesnį dokumentų, reikalingų draudimo išmokai gauti, sutvarkymą. Teismas nustatė, kad V. Č. priimti kyšį atsisakė ir J. Ū. duotą kyšį atsiėmė, tačiau papirkimą pripažino baigtu ir kvalifikavo pagal BK 227 straipsnio 1 dalį (baudžiamoji byla Nr. 1-74-402/05). Atsakomybė už papirkimą yra diferencijuojama pagal kyšio vertę ir pagal tai, už kokį – teisėtą ar neteisėtą – valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veikimą (ar neveikimą) jis jam arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų, yra siūlomas, pažadamas arba duodamas. Jeigu kyšis pasiūlomas, pažadamas arba duodamas valstybės tarnautojui arba jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą teisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų, veika kvalifikuojama pagal BK 227 straipsnio 1 dalį. Jeigu tie patys veiksmai padaromi siūlant, pažadant ar duodant didesnės negu 250 MGL vertės kyšį arba siekiant neteisėtos paperkamo valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veikos vykdant įgaliojimus, veika kvalifikuojama pagal BK 227 straipsnio 2 dalį. Šilutės rajono apylinkės teismo 2004 m. birželio 29 d. nuosprendžiu A. S. nuteistas pagal BK 227 straipsnio 2 dalį už tai, kad 2004 m. balandžio 5 d. policijos pareigūnui davė 100 JAV dolerių (280 Lt) kyšį siekdamas neteisėtos jo veikos vykdant įgaliojimus – suklastoto vairuotojo pažymėjimo grąžinimo (baudžiamoji byla Nr. 1-2161/04). Jeigu valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą, nepriklausomai nuo to, už kokį – teisėtą ar neteisėtą – veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų, pasiūlyto, pažadėto ar duoto kyšio vertė yra mažesnė negu 1 MGL dydžio, teismai nusikalstamą veiką pripažįsta baudžiamuoju nusižengimu ir kvalifikuoja pagal BK 227 straipsnio 3 dalį. Druskininkų miesto apylinkės teismo 2005 m. kovo 25 d. nuosprendžiu T. K. nuteistas pagal BK 227 straipsnio 3 dalį už tai, kad 2005 m. kovo 23 d. Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnams davė 10 JAV dolerių (26,32 Lt) kyšį už pageidaujamą jų neveikimą vykdant įgaliojimus, t. y. už tai, kad jis nebūtų sulaikytas ir nubaustas už akcizais ir PVM apmokestinamų prekių įvežimo į Lietuvos Respubliką tvarkos pažeidimą (baudžiamoji byla Nr. 1-47-418/05). Vilniaus miesto 1-ojo apylinkės teismo 2005 m. lapkričio 17 d. nuosprendžiu V. G. pagal BK 227 straipsnio 3 dalį nuteistas už tai, kad 2005 m. spalio 4 d. policijos pareigūnui, sustabdžiusiam jį automobilį vairuojant neturint vairuotojo pažymėjimo (nes šis iš jo dvylikai mėnesių buvo atimtas už Kelių eismo taisyklių pažeidimą), davė 50 Lt kyšį už pageidaujamą pareigūno neveikimą vykdant įgaliojimus, t. y. už tai, kad jokios poveikio priemonės jam nebūtų taikomos (baudžiamoji byla Nr. 1-1317-654/05). Iš teismų sprendimų matyti, kad papirkėjai, kuriems taikytas BK 227 straipsnis, taip pat ir asmenys, už papirkimą atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės, bylose nukentėjusiaisiais nepripažįstami. Kyšis, perduotas kyšio gavėjui, vadovaujantis BK 72 straipsnio 2 dalimi, konfiskuojamas. Jeigu kyšis yra duotas su teisėsaugos institucijos žinia, jis nekonfiskuojamas ir grąžinamas jo savininkui. Piktnaudžiavimas (BK 228 straipsnis). Tarnybos pareigų neatlikimas (BK 229 straipsnis) Piktnaudžiavimas, numatytas BK 228 straipsnyje, yra valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimas, sukėlęs padarinius – didelę žalą valstybei, tarptautinei viešajai organizacijai, juridiniam ar fiziniam asmeniui. Jeigu dėl piktnaudžiavimo tarnyba ar įgaliojimų viršijimo įstatymo dispozicijoje nurodytų padarinių nekyla arba tarp padarytos veikos ir kilusių padarinių nėra priežastinio ryšio, BK 228 straipsnis netaikomas. Teismų praktika rodo, kad sprendžiant bylas piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi suprantamas kaip valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens savo tarnybinės padėties, įstatymais ir kitais teisės aktais suteiktų teisių, pareigų ir įgaliojimų panaudojimas arba nepanaudojimas priešingai tarnybos interesams, o įgaliojimų viršijimas – įstatymais ir kitais teisės aktais valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui suteiktų įgaliojimų ribų peržengimas. Įgaliojimų viršijimas padaromas tik neteisėtu veikimu. Teismų praktika rodo, kad paprastai tai būna veiksmai, priklausę kitų institucijų ar įstaigų kompetencijai; veiksmai, kuriems atlikti reikalingas specialus sprendimas ar leidimas; veiksmai, kurie nebuvo būtini ir kuriuos atlikti buvo galima tik įstatyme ar kitame teisės akte nustatytais atvejais; veiksmai, kurie visiškai uždrausti (pvz. , apklausos metu smurto prieš įtariamąjį naudojimas). Pagrindinis kriterijus, atribojantis piktnaudžiavimą, kaip nusikalstamą veiką, nuo tarnybinio (arba drausminio) nusižengimo, yra didelės žalos požymis. Teismai, taikydami BK 228 straipsnį, pripažįsta žala ne tik turtinio, bet ir kitokio pobūdžio žalą, dėl kurios nukenčia valstybės, tarptautinės viešosios organizacijos, juridinio ar fizinio asmens turtinė padėtis arba (ir) padaromas neigiamas poveikis jų neturtiniams interesams. Turtine žala pripažįstamas turto netekimas arba sužalojimas, turėtos išlaidos (tiesioginiai nuostoliai), negauta nauda ar negautos pajamos, o kitokio pobūdžio žala – fizinė, moralinė, organizacinė ar kito neturtinio pobūdžio žala, padaryta teisės ginamoms ir saugomoms nematerialioms vertybėms. Iš priimtų sprendimų matyti, kad didelės žalos požymis kiekvienu atveju nustatomas atsižvelgiant į konkrečias bylos aplinkybes, t. y. į tai, kokiais teisės aktais ginami interesai pažeisti, kaltininko einamų pareigų svarbą ir pan. Sprendžiant klausimą, ar turtinė žala yra didelė, atsižvelgiama ne tik į žalos piniginės išraiškos dydį, bet ir į tai, kiek ji reikšminga tokią žalą patyrusiam asmeniui. Kitokio, t. y. neturtinio, pobūdžio žala paprastai pripažįstama didele, jeigu ji patiriama dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintų teisių ir laisvių pažeidimo arba piktnaudžiaujant tarnyba dar ir kitos nusikalstamos veikos padarymo. Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintų teisių ir laisvių pažeidimas, valstybės tarnybos autoriteto sumenkinimas ar kiti esmingai žalingi padariniai paprastai pripažįstami didele žala ne tik tarnybai ar asmeniui, bet ir valstybei. Vilniaus apygardos teismo 2004 m. kovo 15 d. nuosprendžiu A. V. nuteistas pagal BK 199 straipsnio 1 dalį ir 228 straipsnio 1 dalį už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas, dirbdamas teritorinės muitinės kelio posto vyriausiuoju inspektoriumi, pasinaudodamas tarnybine padėtimi priešingais tarnybai interesais, bendrininkavo padarant kontrabandą – pažeisdamas Lietuvos Respublikos muitinės statuto, Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, Vilniaus teritorinės muitinės vyriausiojo inspektoriaus pareigybės aprašymo atitinkamų nuostatų reikalavimus, sąmoningai netikrino iš B-arusijos į Lietuvos Respublikos kelio postą 2002 m. lapkričio 30 d. įvažiavusio krovininio automobilio „Ford Transit“ su privalomu pateikti muitinės kontrolei kroviniu, neįformino muitinės procedūros, neįvedė duomenų į kompiuterinę duomenų bazę ir taip netrukdomai leido į Lietuvos Respublikos teritoriją kontrabanda gabenti 140 186,74 Lt vertės prekių. Teismas pripažino, kad tokiais veiksmais A. V. padarė didelę žalą valstybei, nes buvo sumenkintas muitinės autoritetas, valstybės tarnautojo vardas, be to, valstybei nesumokėta 26 725 Lt importo muito ir pridėtinės vertės mokesčių (baudžiamoji byla Nr. 1-25/04). Vilniaus miesto 2-ojo apylinkės teismo 2005 m. gruodžio 19 d. nuosprendžiu V. P. ir A. B. pagal BK 228 straipsnio 1 dalį, 24 straipsnio 6 dalį, 22 straipsnio 1 dalį, 182 straipsnio 1 dalį ir 300 straipsnio 1 dalį nuteisti už tai, kad, būdami policijos pareigūnai, pasinaudojo tarnybine padėtimi priešingais tarnybai interesais, bendrininkavo pasikėsinant apgaule užvaldyti svetimą turtą – pažeisdami Lietuvos Respublikos Policijos veiklos įstatymo, Policijos generalinio komisaro įsakymu patvirtintos Policijos patrulių veiklos instrukcijos atitinkamas nuostatas, 2005 m. gegužės 1 d. ir 2005 m. gegužės 29 d. suklastoję dokumentus įformino tariamas autoavarijas, kurių metu neva buvo sužaloti automobiliai BMW 730 ir „Toyota L-d Cruizer“ ir išdavė E. U. pažymas apie neva įvykusius draudiminius eismo įvykius, taip padėdami jam apgaule siekti gauti 1730 Lt ir 2852,03 Lt draudiminių išmokų. Teismas pripažino, kad tokiais veiksmais V. P. ir A. B. padarė didelę žalą Policijos departamentui, nes buvo sumenkintas jo prestižas ir diskredituotas valstybės tarnautojo vardas (baudžiamoji byla Nr. 1-930-487/05). R-iškio rajono apylinkės teismo 2004 m. kovo 4 d. nuosprendžiu A. B. ir A. M. nuteisti pagal BK 228 straipsnio 1 dalį už tai, kad būdami policijos pareigūnai, 2003 m. rugpjūčio 29 d. rajono policijos komisariato areštinės tardymo kambaryje, siekdami, kad sulaikytasis A. R. prisipažintų padaręs nusikaltimus, viršijo tarnybinius įgaliojimus – surakino jį antrankiais, paguldė ant grindų, popieriumi užkimšo burną, sudavė ne mažiau kaip 27 smūgius į įvairias kūno vietas, padarydami jam nežymų sveikatos sutrikdymą. Teismas pripažino, kad nukentėjusiajam A. R. buvo padaryta didelė žala – sukeltas didelis fizinis skausmas, pažeistos jo konstitucinės teisės ir laisvės (baudžiamoji byla Nr. 1-15-04/04). Šiaulių miesto apylinkės teismo 2005 m. balandžio 29 d. nuosprendžiu D. K. , R. V. ir E. J. nuteisti pagal BK 228 straipsnio 1 dalį už tai, kad, būdami policijos pareigūnai, 2003 m. sausio 26 d. policijos komisariato patalpose, viršydami tarnybinius įgaliojimus, prieš nukentėjusįjį V. G. panaudojo neteisėtus veiksmus – surakinę rankas ir kojas, mušė medine lazda, uždėję polietileninį maišelį ant galvos, kūną dirgino elektrošoku, spardė ir mušė rankomis, taip padarydami jam nežymų sveikatos sutrikdymą. Teismas pripažino, kad tokiais veiksmais D. K. , R. V. ir E. J. padarė didelę žalą ne tik nukentėjusiajam V. G. , bet ir, sumenkindami policijos autoritetą, valstybei. Tuo pačiu nuosprendžiu pagal BK 228 straipsnio 1 dalį D. K. ir E. J. nuteisti už įgaliojimų viršijimą neteisėtai atimant laisvę nukentėjusiajam V. G. , t. y. už neteisėtą jo nuo 2003 m. sausio 26 d. 17. 30 val. iki 2003 m. sausio 27 d. 10. 10 val. laikymą sulaikymo kameroje bei vežiojimą iš policijos komisariato į policijos nuovadą ir atgal (baudžiamoji byla Nr. 1-100-621/05). Piktnaudžiavimas, sukėlęs BK 228 straipsnio 1 dalyje nustatytus padarinius, kvalifikuojamas pagal BK 228 straipsnio 2 dalį, jeigu nustatoma, kad veika padaryta siekiant turtinės ar kitokios asmeninės naudos, nesant kyšininkavimo požymių. Vilniaus miesto 3-iojo apylinkės teismo 2004 m. rugsėjo 29 d. nuosprendžiu B. K. nuteistas pagal BK 228 straipsnio 2 dalį ir BK 182 straipsnio 1 dalį už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas, dirbdamas Vilniaus miesto savivaldybės tarybos Administracinės komisijos atsakinguoju sekretoriumi, piktnaudžiavo tarnybine padėtimi siekdamas sau turtinės naudos – privalėdamas kontroliuoti nutarimo dėl administracinės nuobaudos, paskirtos G. D. , vykdymą, 2002 m. balandžio mėnesį nurodė G. D. užpildyti mokėjimo kvitą ir duoti jam 200 Lt, melagingai pažadėdamas šiuos pinigus įmokėti į Valstybinės mokesčių inspekcijos sąskaitą banke, tačiau gautus pinigus pasisavino, nutarimo priverstinio vykdymo tyčia nepradėjo, dėl to, praleidus nutarimo vykdymo senaties terminus, valstybė patyrė 400 Lt turtinę žalą. Teismas nustatė, kad tokiais veiksmais diskredituodamas valstybės tarnautojo vardą, sumenkindamas miesto savivaldybės tarybos Administracijos komisijos autoritetą B. K. valstybei padarė didelę neturtinio pobūdžio žalą (baudžiamoji byla Nr. 1-377-17/04). Klaipėdos miesto apylinkės teismo 2004 m. kovo 4 d. nuosprendžiu J. K. pagal BK 228 straipsnio 2 dalį ir 182 straipsnio 1 dalį nuteistas už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas, dirbdamas mokyklos direktoriaus pavaduotoju, piktnaudžiavo tarnybine padėtimi siekdamas sau turtinės naudos – pažeisdamas pareiginės instrukcijos atitinkamų nuostatų reikalavimus, už praktinių mokymų pravedimą, egzaminų organizavimą ir dokumentų tvarkymą iš mokykloje kursus lankiusių asmenų nuo 2001 m. spalio mėnesio iki 2002 m. liepos 1 d. neteisėtai rinko pinigus ir apgaule užvaldė nukentėjusiųjų 10 100 Lt, tokiais veiksmais padarydamas didelę žalą valstybei, nes buvo sumenkintas mokyklos prestižas bei diskredituotas valstybės tarnautojo vardas (baudžiamoji byla Nr. 1-158-32/04). Iš priimtų sprendimų matyti, kad turtinės naudos siekimas suprantamas kaip siekis gauti bet kokio pobūdžio turtinės naudos tiek sau, tiek savo giminėms, šeimos nariams ir pan. , o siekimas kitokios asmeninės naudos – kaip siekis gauti neturtinio pobūdžio naudos. Kauno apygardos teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2004 m. spalio 12 d. nuosprendžiu G G. nuteistas pagal BK 228 straipsnio 2 dalį už tai, kad, būdamas policijos pareigūnas, dirbdamas Ekonominių nusikaltimų tyrimo skyriaus inspektoriumi, piktnaudžiavo tarnybine padėtimi siekdamas turtinės naudos savo uošviui – žinodamas, kad yra jo uošvio J. B. ir S. S. notaro patvirtintas susitarimas, pagal kurį S. S. įsipareigojo teikti J. B. konsultacijas įsigyjant, vėliau parduodant arba išnuomojant fekalinę siurblinę, o J. B. – už paslaugas atsilyginti sumokant 15 proc. gauto pelno, pažeisdamas baudžiamojo proceso įstatymo reikalavimus nenusišalino nuo A. J. pareiškime nurodytų faktų patikrinimo, 2002 m. gruodžio 3 d. apklausė S. S. apie minėtos sutarties sudarymo aplinkybes, grasino iškelti jam baudžiamąją bylą už komercinės paslapties atskleidimą, taip bandydamas paveikti S. S. , kad jis iš J. B. nereikalautų pagal susitarimą priklausančių mokėti pinigų. Teismas nustatė, kad tokiais veiksmais G. G. padarė didelę žalą nukentėjusiajam S. S. ir, diskredituodamas policijos pareigūno vardą, veikdamas priešingai policijos veiklos principams, valstybei. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėjų kolegija 2005 m. vasario 15 d. nutartimi teismo nuosprendis paliktas nepakeistas (baudžiamoji byla Nr. 2K-153/2005). Piktnaudžiavimo vykdytojais pripažįstami tik specialaus subjekto požymius turintys asmenys – valstybės tarnautojai arba jiems prilyginti asmenys, o nusikalstamos veikos bendrininkais (organizatoriais, kurstytojais, padėjėjais) – ir neturintys specialaus subjekto požymių asmenys. Teismų praktika rodo, kad nagrinėjant šios kategorijos bylas teismuose laikomasi tokių nuostatų: jeigu piktnaudžiaujančio tarnyba valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veiksmuose yra specialiojoje normoje nustatyti nusikalstamos veikos valstybės tarnybai ar viešiesiems interesams sudėties požymiai, veika kvalifikuojama pagal tą straipsnį, kuris nusikalstamos veikos sudėtį numato specialiojoje normoje; jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo piktnaudžiaudamas padaro kontrabandą, sukčiavimą, pagrobia svetimą turtą arba jį pasisavina ar iššvaisto, veikos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis; jeigu piktnaudžiaujant nukentėjusiajam padaromas sunkus ar nesunkus sveikatos sutrikdymas arba atimama gyvybė, veikos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis; jeigu nukentėjusiajam sukeliamas fizinis skausmas ar nežymiai sutrikdoma sveikata, veika kvalifikuojama tik pagal BK 228 straipsnį. Tarnybos pareigų neatlikimas, numatytas BK 229 straipsnyje, yra valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens savo pareigų neatlikimas ar jų netinkamas atlikimas dėl neatsargumo, sukėlęs padarinius – didelę žalą valstybei, juridiniam ar fiziniam asmeniui. Jeigu įstatymo dispozicijoje nurodytų padarinių nekyla arba tarp padarytos veikos ir kilusių padarinių nėra priežastinio ryšio, BK 229 straipsnis netaikomas. Iš priimtų sprendimų matyti, kad neteisėtas valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens neveikimas, t. y. tų pareigų, kurios priklauso jo kompetencijai ir yra būtinos tarnybos interesams užtikrinti, nevykdymas pripažįstamas savo pareigų neatlikimu, o valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens aplaidus, nekokybiškas, atmestinas ir pan. savo pareigų vykdymas, neužtikrinantis tarnybos interesų, – netinkamu savo pareigų atlikimu. Žalos sąvoka bei didelės žalos požymis, būtinas baudžiamajai atsakomybei kilti pagal BK 229 straipsnį, suprantami ir aiškinami kaip ir piktnaudžiavimo atveju. Vilniaus apygardos teismo 2004 m. lapkričio 15 d. nuosprendžiu R. L. nuteistas pagal BK 229 straipsnį už tai, kad, būdamas valstybės tarnautojas – teritorinės muitinės kelio posto vyresnysis inspektorius, 2003 m. liepos 16 d. , dirbdamas transporto priemonių su kroviniu įvažiavimo į Lietuvos Respubliką juostoje, netinkamai atliko savo pareigas – neapžiūrėjęs krovininio automobilio „Volvo F 10“ su jūriniu konteineriu–priekaba, neįsitikinęs, kad krovininis automobilis vyksta su kroviniu, nurodytu dokumentuose, Įvežamų krovinių deklaracijos žurnale įrašė, kad gabenamas ruberoidas, kad krovinys atitinka dokumentus, nurodė tikrinimo būdus ir, pažymėjęs, kad pažeidimų nenustatyta, krovinį užplombavo. Taip R. V. į Lietuvos Respublikos teritoriją kontrabanda įvežė 28 800 litrų techninio etilo spirito. Teismas konstatavo, kad dėl R. L. netinkamo pareigų atlikimo, t. y. aplaidaus savo pareigų, nustatytų atitinkamuose teisės aktuose, vykdymo, valstybė dėl nesumokėtų apie 832 032 Lt importo muito ir 887 501 Lt akcizo mokesčių patyrė didelę žalą (baudžiamoji byla Nr. 2K-483/2005). Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, neatlikdamas tarnybos pareigų, pažeidžia atitinkamus teisės aktus, apibrėžiančius jo kompetenciją, teises ir pareigas, todėl kiekvienu atveju bylose yra nustatoma ir konkrečiais teisės aktais pagrindžiama, kokių savo pareigų jis neatliko arba atliko netinkamai. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo savo tarnybos pareigų neatlieka dėl objektyvių, nuo jo valios nepriklausančių priežasčių, BK 229 straipsnis netaikomas. Alytaus rajono apylinkės teismo 2004 m. lapkričio 17 d. nuosprendžiu J. P. nuteistas pagal BK 229 straipsnį už tai, kad būdamas policijos pareigūnas pažeidė Lietuvos Respublikos policijos veiklos įstatymo, Policijos komisariato vyriausiojo komisaro įsakymu patvirtintų pareigybės aprašymo atitinkamas nuostatas ir reikalavimus – 2002 m. rugsėjo 24 d. budėtojų dalyje gavęs telefoninį pranešimą apie padarytą nusikaltimą, į jį nereagavo, dėl to didelę žalą patyrė nukentėjusiosios J. V. ir V. G. , nes į jų kreipimąsi nebuvo reaguota ir nusikalstama veika nepradėta tirti, taip pat ir valstybė, nes, neatlikdamas savo pareigų, J. P. diskreditavo policijos pareigūno vardą, sumenkino teisėsaugos institucijos autoritetą. Teismas nustatė, kad J. P. privalėjo ir turėjo galimybę patikrinti gautą pirminę informaciją apie padarytą nusikaltimą, tačiau dėl neatsargumo savo pareigų neatliko ir dėl to pranešimas apie nusikalstamą veiką oficialiai nebuvo užregistruotas, padarytas tyčinis smurtinis nusikaltimas nepradėtas tirti (baudžiamoji byla Nr. 1-245-10/04). Marijampolės rajono apylinkės teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nuosprendžiu L. V. nuteista pagal BK 229 straipsnį už tai, kad būdama policijos pareigūnė dėl neatsargumo netinkamai atliko savo pareigas – būdama atsakinga už ikiteisminio tyrimo veiksmų atlikimą byloje dėl eismo įvykio, 2004 m. vasario 12 d. atlikdama įvykio vietos apžiūrą, nesilaikė policijos komisariato vadovo įsakymu patvirtinto tyrėjo pareigybės aprašymo reikalavimų, neišsamiai ir netiksliai užfiksavo eismo įvykio situaciją, įvykio vietos apžiūros protokole nenurodė, kiek pinigų, kokie daiktai ir dokumentai buvo rasti pas kiekvieną eismo įvykyje žuvusį asmenį, neužtikrino įvykio vietoje paimtų daiktų ir pinigų apsaugos, todėl dalis jų buvo pavogta, vieno iš žuvusiųjų pinigai nepagrįstai grąžinti kito žuvusiojo artimiesiems, dėl to nukentėjusieji B-arusijos piliečiai E. J. , T. G. , M. I. , V. I. ir O. M. patyrė turtinę žalą, o valstybė, tokiais veiksmais sumenkinus policijos pareigūno vardą, policijos institucijos autoritetą bei prestižą užsienyje, – didelę žalą. Nuteistosios L. V. gynybos versiją, kad jos veiksmai nenusikalstami, nes jai trūko darbo patirties ir ji nebuvo mokoma, kaip surašyti įvykio vietos apžiūros protokolus, paimti ir saugoti daiktus, tiek pirmosios, tiek ir apeliacinės instancijų teismai atmetė. Teismai konstatavo, kad L. V. turėjo pakankamą kvalifikaciją ir darbo patirtį, žinojo, kad įvykio vietos apžiūros metu paimami daiktai turi būti apžiūrimi, aprašomi ir saugomi, tačiau, elgdamasi nusikalstamai nerūpestingai, to nepadarė (baudžiamoji byla Nr. 1-385-09/04). Teismų praktika rodo, kad tais atvejais, kai dėl tarnybos pareigų neatlikimo kitas asmuo netenka gyvybės, sunkiai arba nesunkiai sutrikdoma jo sveikata, jeigu kaltininkas numatė, kad dėl jo veikimo ar neveikimo gali atsirasti tokių padarinių, tačiau lengvabūdiškai tikėjosi jų išvengti, arba, nors ir nenumatė, tačiau pagal veikos aplinkybes ir savo asmenines savybes galėjo ir turėjo numatyti, veikos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis. Išanalizavus teismų praktiką, pažymėtina, kad: 1. Kyšininkavimo, tarpininko kyšininkavimo ir papirkimo bylose kyšis suprantamas kaip neteisėtai gautas ar siekiamas gauti nepagrįstas atlygis, t. y. bet koks turtas, pvz. , pinigai, vertybiniai popieriai, meno kūriniai, kitoks kilnojamasis ar nekilnojamasis turtas, teisiniai ar kitokie dokumentai, patvirtinantys nuosavybės teisę į turtą ar interesus į jį; turtinės paslaugos, pvz. , nemokamas automobilio ar namo remontas, neprocentinių paskolų suteikimas, mokesčių sumažinimas; ir kt. 2. Pagal baudžiamąjį įstatymą baudžiamoji atsakomybė už kyšininkavimą, tarpininko kyšininkavimą ir papirkimą kyla nepriklausomai nuo kyšio vertės, tačiau kyšio vertė turi reikšmę taikant atitinkamas BK 225, 226 ir 227 straipsnių dalis, todėl kiekvienu atveju yra nustatoma. Kyšio vertė nustatoma pagal jo vertę (kainą) nusikalstamos veikos padarymo metu. Jeigu kyšis yra ne nacionalinė valiuta, jo piniginė išraiška litais nustatoma pagal Lietuvos banko nustatytą lito ir kitos valiutos keitimo kursą (santykį). Jeigu kyšio (pvz. , turtinės paslaugos) vertei nustatyti reikia specialių žinių, tai pavedama atlikti specialistui arba, esant būtinybei, skiriama ekspertizė. 3. Kyšininkavimas, numatytas BK 225 straipsnyje, yra valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens kyšio priėmimas, pažadas ar susitarimas priimti kyšį, reikalavimas ar provokavimas duoti kyšį už jo veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus. Veikimas ar neveikimas vykdant įgaliojimus suprantamas kaip valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens atlikimas ar neatlikimas kyšio davėjo ar kito asmens interesais veiksmų, kuriuos jis turi ir (ar) gali atlikti vykdydamas įstatymais ar kitais teisės aktais jam suteiktus įgaliojimus. BK 225 straipsnis taikomas ir tais atvejais, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo už kyšį veikia viršydamas savo įgaliojimus. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo gauna turtines vertybes ar paslaugas, kurias asmuo jam perduoda ar suteikia ne už konkrečių veiksmų atlikimą (ar neatlikimą) vykdant įgaliojimus, BK 225 straipsnis netaikomas. Tokia veika, atsižvelgiant į kitas nustatytas bylos aplinkybes, kvalifikuojama kaip piktnaudžiavimas (BK 228 straipsnis). Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo už kyšį pažada paveikti atitinkamą instituciją, įstaigą ar organizaciją, valstybės tarnautoją ar jam prilygintą asmenį, kad jie atitinkamai teisėtai ar neteisėtai veiktų ar neveiktų, veika kvalifikuojama pagal BK 226 straipsnį. 4. Kyšininkavimo objektyvieji požymiai – 1) kyšio priėmimas, 2) pažadas jį priimti, 3) susitarimas jį priimti, 4) reikalavimas jį duoti, 5) provokavimas jį duoti – įstatymo dispozicijoje suformuluoti kaip alternatyvūs, todėl baudžiamajai atsakomybei kilti pakanka, kad būtų padaryta bent viena šių veikų. Kyšininkavimo sudėtis formali, todėl nusikalstama veika laikoma baigta nuo bet kurios iš šių veikų padarymo. Tiesiogiai ar netiesiogiai (pvz. , per trečiuosius asmenis), savo ar kitų (pvz. , giminaičių) naudai kaltininkas gauna ar siekia gauti neteisėtą atlygį, veikos kvalifikavimui reikšmės neturi. 5. Kyšis laikomas priimtu, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo pats ar per trečiuosius asmenis priima visą ar bent dalį kyšio. Kada kyšis priimtas, t. y. iki ar po kokių nors kyšio davėjo interesais veiksmų atlikimo (ar neatlikimo), kur ir kaip (atvirai ar užmaskuotai) jis priimtas, ar, priėmus kyšį, buvo patenkinti kyšio davėjo interesai, veikos kvalifikavimui reikšmės neturi. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo turtines vertybes (ar paslaugas), papirkėjo įvardijamas kaip dovana, priima po veiksmų atlikimo (ar neveikimo), tokia dovana, nors jos ir nebuvo reikalauta ar provokuota ją duoti, susitarta ar pažadėta priimti, laikoma kyšiu ir kvalifikuojama pagal BK 225 straipsnį, jeigu nustatoma, kad faktiškai ji buvo duodama ir priimta kaip kyšis, t. y. atlygis (užmokestis) už valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veikimą (ar neveikimą) vykdant įgaliojimus jos davėjo interesais. 6. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšio nepriima dėl priežasčių, nepriklausančių nuo jo valios, tačiau dėl jo buvo susitaręs, pažadėjęs priimti, reikalavęs ar provokavęs duoti, veika kvalifikuojama kaip vienas baigtas nusikaltimas. 7. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo nesiekė gauti kyšio ir duoto kyšio (pvz. , kyšio davėjas jį paliko ant valstybės tarnautojo stalo, atsiuntė paštu) nepriėmė, BK 225 straipsnis netaikomas. 8. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo turtines vertybes gauna pažadėdamas jas kaip kyšį perduoti kitam valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už jo veikimą (ar neveikimą) vykdant įgaliojimus, tačiau jas pasisavina ar dėl kitų priežasčių neperduoda, veika, atsižvelgiant į byloje nustatytas aplinkybes (apgaulės, išankstinės tyčios pasisavinti kyšį buvimą ar nebuvimą, susitarimo su kyšio gavėju buvimą ar nebuvimą ir kt. ), kvalifikuojama kaip sukčiavimas (BK 182 straipsnis) arba kaip bendrininkavimas kyšininkaujant ar paperkant (BK 225 ar 227 straipsnis ir atitinkama BK 24 straipsnio dalis). 9. Susitarimas priimti kyšį paprastai yra kyšio gavėjo ir kyšio davėjo susitarimas dėl kyšio priėmimo laiko, būdo, vietos ir pan. , o pažadas – tik pažadėjimas jį priimti. 10. R-alavimu duoti kyšį pripažįstami tokie veiksmai, kai kyšio atvirai reikalaujama ar netgi grasinama, jeigu nebus duodamas kyšis, atlikti neteisėtus veiksmus, padaryti žalą teisėtiems asmens interesams arba neatlikti teisėtų veiksmų, kuriuos valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo galėjo ir turėjo atlikti vykdydamas įgaliojimus, arba kyšio reikalaujama grasinant jo negavus atlikti teisėtus veiksmus. 11. Provokavimu duoti kyšį pripažįstami tokie veiksmai, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšio atvirai nereikalauja, tačiau savo elgesiu sudaro tokią situaciją, kad asmuo, siekdamas apsaugoti savo teisėtus interesus, priverstas duoti kyšį. Provokavimu duoti kyšį pripažįstami ir tokie valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veiksmai ar kalbos, kurie asmeniui aiškiai leidžia suprasti, kad jeigu nebus duotas kyšis, bus teisėtai veikiama (arba neveikiama) priešingai jo interesams. 12. Kyšininkavimo kvalifikavimas priklauso nuo kyšio vertės ir nuo to, už kokį – teisėtą ar neteisėtą – veikimą (ar neveikimą) vykdant įgaliojimus jo yra siekiama ar gaunama. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšį priima, pažada ar susitaria jį priimti, reikalauja ar provokuoja jį duoti už teisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, t. y. už tokius veiksmus (ar neveikimą), kuriuos valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo vykdydamas įgaliojimus gali ir privalo atlikti (ar neatlikti) kyšio davėjo interesais, veika kvalifikuojama pagal BK 225 straipsnio 1 dalį. Jeigu kyšis priimamas, pažadama ar susitariama jį priimti, reikalaujama ar provokuojama jį duoti už neteisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, veika kvalifikuojama pagal BK 225 straipsnio 2 dalį. Kyšininkavimas už neteisėtą neveikimą yra tada, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšio davėjo interesus patenkina ar žada patenkinti neatlikdamas veiksmų, kuriuos jis privalo atlikti vykdydamas įgaliojimus, o už neteisėtą veikimą – kai kyšio davėjo interesus patenkina ar žada patenkinti atlikdamas neteisėtus veiksmus, t. y. tokius, kokių valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo negali ir neturi atlikti vykdydamas įgaliojimus. 13. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo priėmė, pažadėjo ar susitarė priimti, reikalavo ar provokavo duoti didesnės negu 250 MGL vertės kyšį už teisėtą ar neteisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, veika kvalifikuojama pagal BK 225 straipsnio 3 dalį. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, susitaręs, pažadėjęs priimti, reikalavęs ar provokavęs duoti didesnės negu 250 MGL vertės kyšį, priima jį dalimis ir viso jo dar nėra gavęs, veika kvalifikuojama pagal BK 225 straipsnio 3 dalį kaip baigtas nusikaltimas. Jeigu kyšininkavimas yra padarytas bendrininkų grupe, kvalifikuojant veiką atsižvelgiama į visą kyšio vertę, o ne į tai, kuri jo dalis teko kiekvienam iš bendrininkų. 14. Kyšininkavimo, numatyto BK 225 straipsnyje, vykdytojas yra tik specialaus subjekto požymius turintis asmuo – valstybės tarnautojas arba jam prilygintas asmuo. Sprendžiant klausimą, ar asmuo turi specialaus subjekto požymius, vadovaujamasi BK 230 straipsnyje pateiktu valstybės tarnautojų ir jiems prilygintų asmenų sąvokų išaiškinimu bei kitais įstatymais ir teisės aktais, reglamentuojančiais jo veiklą. Pripažįstant asmenį nusikalstamos veikos vykdytoju, kiekvienu atveju nustatoma ir konkrečiais įstatymais bei kitais teisės aktais pagrindžiama, į kokias pareigas asmuo buvo priimtas, kokias funkcijas vykdė, kokias teises, pareigas ir įgaliojimus turėjo. Specialaus subjekto požymiai būtini tik šios nusikalstamos veikos vykdytojams. Nusikalstamos veikos bendrininkais (organizatoriais, kurstytojais, padėjėjais) pripažįstami ir neturintys specialaus subjekto požymių asmenys. 15. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo kyšininkaudamas padaro dar ir kitas nusikalstamas veikas, pvz. , bendrininkauja padarant kontrabandą (BK 199 straipsnis), kaip kyšį priima jam žinomai nusikalstamu būdu įgytą turtą (BK 189 straipsnis), panaudoja žinomai suklastotus dokumentus (BK 300 straipsnis), jos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis. 16. Pagal BK 226 straipsnio 1 dalį tarpininko kyšininkavimas pasireiškia už kyšį duotu pažadu paveikti atitinkamą instituciją, įstaigą ar organizaciją, valstybės tarnautoją ar jam prilygintą asmenį, kad jie atitinkamai teisėtai ar neteisėtai veiktų ar neveiktų. Ar duodamas tokį pažadą tarpininkas jau gavo kyšį, ar tik pažadėjo ar susitarė jį priimti, veikos kvalifikavimui pagal BK 226 straipsnį reikšmės neturi. 17. Jeigu tarpininkas, padaręs BK 226 straipsnyje numatytą veiką, padaro su ja susijusias dar ir kitas nusikalstamas veikas, pvz. , kišasi į valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens veiklą (BK 288 straipsnis) ar jį papirkinėja (BK 227 straipsnis), jos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis. 18. Papirkimas, numatytas BK 227 straipsnyje, yra pasiūlymas, pažadas duoti kyšį arba kyšio davimas valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų. Kam priklauso tiesiogiai ar netiesiogiai siūlomas, pažadamas ar duodamas kyšis, kieno interesais (savo, giminių, draugų) papirkėjas veikia, veikos kvalifikavimui reikšmės neturi. 19. Papirkimo sudėtis yra formali, todėl nusikalstama veika laikoma baigta: 1) pasiūlius duoti kyšį; 2) pažadėjus duoti kyšį; 3) davus kyšį. 20. Pasiūlymas ar pažadas duoti kyšį paprastai pasireiškia nurodant valstybės tarnautojui, jam prilygintam asmeniui ar tarpininkui konkretų kyšio dydį, jo perdavimo būdą, laiką ir pan. 21. Kyšis laikomas duotu, kai papirkėjas jį perduoda (tiesiogiai ar netiesiogiai) valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą jo veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų. Kyšio davimo vieta ir būdas – atviras ar užmaskuotas, pvz. , nereikalaujant skolos grąžinimo, neimant mokesčio už paslaugas ir pan. , kada jis duodamas – prieš ar po pageidaujamų veiksmų atlikimo (ar neatlikimo), veikos kvalifikavimui reikšmės neturi. Jeigu turtinės vertybės (ar paslaugos) duodamos kaip dovana po pageidaujamų veiksmų atlikimo (ar neatlikimo) prieš tai nesiūlius ir nepažadėjus duoti kyšį, tokia „dovana“ laikoma kyšiu ir veika kvalifikuojama pagal BK 227 straipsnį, jeigu nustatoma, kad ji buvo duodama kaip kyšis, t. y. atlygis už valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veikimą (ar neveikimą) vykdant įgaliojimus. Jeigu valstybės tarnautojas, jam prilygintas asmuo ar tarpininkas duodamo kyšio nepriima dėl aplinkybių, nepriklausančių nuo papirkėjo valios, papirkėjo veika kvalifikuojama kaip baigtas nusikaltimas ar baudžiamasis nusižengimas. 22. Papirkimo kvalifikavimas priklauso nuo kyšio vertės ir nuo to, už kokį – teisėtą ar neteisėtą – valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veikimą (ar neveikimą) jis jam arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų, yra siūlomas, pažadamas arba duodamas. Jeigu kyšis pasiūlomas, pažadamas arba duodamas valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą teisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų, veika kvalifikuojama pagal BK 227 straipsnio 1 dalį. Jeigu tie patys veiksmai padaromi pasiūlant, pažadant ar duodant didesnės negu 250 MGL vertės kyšį arba siekiant neteisėtos paperkamo valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veikos vykdant įgaliojimus, veika kvalifikuojama pagal BK 227 straipsnio 2 dalį Papirkimas už pageidaujamą teisėtą veikimą ar neveikimą yra tada, kai kyšis pasiūlomas, pažadamas arba duodamas už tokius valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veiksmus (ar neveikimą), kuriuos jis gali ir privalo atlikti (arba neveikti) vykdydamas įgaliojimus. Papirkimas siekiant neteisėtos paperkamo valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veikos yra tada, kai kyšis pasiūlomas, pažadamas ar duodamas už tai, kad valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo atliktų neteisėtus veiksmus (ar neteisėtai neveiktų) ir, taip neteisėtai veikdamas (ar neveikdamas), patenkintų papirkėjo interesus. 23. Jeigu valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui už pageidaujamą teisėtą ar neteisėtą veikimą ar neveikimą vykdant įgaliojimus, arba tarpininkui, siekiant tų pačių rezultatų, pasiūlomo, pažadamo ar duodamo kyšio vertė yra mažesnė negu 1 MGL dydžio, nusikalstama veika laikoma baudžiamuoju nusižengimu ir kvalifikuojama pagal BK 227 straipsnio 3 dalį. 24. Papirkėjas, kuriam taikomas BK 227 straipsnis, taip pat ir asmuo, už papirkimą atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės, nukentėjusiuoju nepripažįstamas, kyšis, perduotas kyšio gavėjui, vadovaujantis BK 72 straipsnio 2 dalimi, konfiskuojamas. Kyšis, duotas su teisėsaugos institucijos žinia, nekonfiskuojamas ir grąžinamas jo savininkui. 25. Piktnaudžiavimo, numatyto BK 228 straipsnyje, objektyvieji požymiai pasireiškia: 1) pavojinga veika – piktnaudžiavimu tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimu; 2) pavojingais padariniais – didelės žalos valstybei, tarptautinei viešajai organizacijai, juridiniam ar fiziniam asmeniui kilimu; 3) priežastinio ryšio tarp padarytos veikos ir kilusių padarinių buvimu. 26. Piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi yra valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens savo tarnybinės padėties, įstatymais ir kitais teisės aktais suteiktų teisių, pareigų ir įgaliojimų panaudojimas arba nepanaudojimas priešingai tarnybos interesams, jos veiklos principams, esmei ir turiniui. Piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi padaromas aktyviais veiksmais (turtines vertybes naudojant ne pagal paskirtį, sudarant neteisėtus, nepagrįstus sandorius, eksploatuojant pavaldinių darbą savo interesais, neteisėtai suteikiant sau ar kitiems asmenims lengvatų ar privilegijų ir pan. ) arba neveikimu, t. y. neatlikimu veiksmų, kurie, tinkamai atliekant savo pareigas ir įgaliojimus, buvo būtini. 27. Įgaliojimų viršijimas yra įstatymais ir kitais teisės aktais valstybės tarnautojui ar jam prilygintam asmeniui suteiktų įgaliojimų ribų peržengimas. Įgaliojimų viršijimas padaromas tik neteisėtu veikimu. Tai paprastai būna veiksmai, kurie nepriklausė kaltininko kompetencijai; veiksmai, kuriems atlikti reikalingas specialus sprendimas ar leidimas; veiksmai, kurie nebuvo būtini ir kuriuos atlikti buvo galima tik įstatyme ar kitame teisės akte nustatytais atvejais; veiksmai, kurie visiškai uždrausti; ir kt. 28. Taikant BK 228 straipsnį žala suprantama kaip turtinio ar kitokio pobūdžio žala, dėl kurios nukenčia valstybės, tarptautinės viešosios organizacijos, juridinio ar fizinio asmens turtinė padėtis arba (ir) padaromas neigiamas poveikis jų neturtiniams interesams. Turtinė žala yra turto netekimas arba sužalojimas, turėtos išlaidos (tiesioginiai nuostoliai), taip pat negauta nauda ar negautos pajamos, kurios būtų gautos, jeigu nebūtų buvę neteisėtų veiksmų (ar neveikimo). Kitokio pobūdžio žala yra fizinė, moralinė, organizacinė ar kito neturtinio pobūdžio žala, padaryta teisės ginamoms ir saugomoms nematerialioms vertybėms (asmens sveikatai, garbei, orumui, juridinio asmens reputacijai, valstybės tarnybos autoritetui ir pan. ). 29. Didelės žalos požymis, būtinas baudžiamajai atsakomybei kilti, yra vertinamasis, todėl kiekvienu atveju nustatomas atsižvelgiant į konkrečias bylos aplinkybes, t. y. į žalos pobūdį, kokiais teisės aktais ginami interesai pažeisti, nukentėjusiųjų skaičių, nusikalstamos veikos laiką, trukmę, kaltininko einamų pareigų svarbą ir pan. Sprendžiant klausimą, ar turtinė žala yra didelė, atsižvelgiama ne tik į žalos piniginės išraiškos dydį, bet ir į tai, kiek ji reikšminga tokią žalą patyrusiam asmeniui (pvz. , nukentėjusiajam, kurio materialinė padėtis yra sunki, didelė žala pripažįstama ir tokia žala, kuri pagal jos piniginę išraišką nėra didelė). Kitokio, t. y. neturtinio, pobūdžio žala paprastai pripažįstama didele, jeigu ji patiriama dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintų teisių ir laisvių pažeidimo arba piktnaudžiaujant tarnyba dar ir kitos nusikalstamos veikos padarymo. Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintų teisių ir laisvių pažeidimas, valstybės tarnybos autoriteto sumenkinimas ar kiti esmingai žalingi padariniai paprastai pripažįstami didele žala ne tik tarnybai ar asmeniui, bet ir valstybei. 30. Piktnaudžiavimas, sukėlęs BK 228 straipsnio 1 dalyje nustatytus padarinius, kvalifikuojamas pagal BK 228 straipsnio 2 dalį, jeigu veika padaryta siekiant turtinės ar kitokios asmeninės naudos, nesant kyšininkavimo požymių. Siekimas turtinės naudos suprantamas kaip siekimas bet kokios turtinio pobūdžio naudos (pvz. , neatlygintinai naudotis įmonės turtu ar įsigyti jį sumažintomis kainomis, gauti jo iš kitų asmenų) ne tik sau, bet ir savo giminėms, šeimos nariams ar kitiems asmenims, su kuriais kaltininkas susijęs draugystės, partnerystės ar pan. ryšiais, o siekimas kitokios asmeninės naudos – kaip siekimas gauti neturtinio pobūdžio naudos (garbės, pareigų paaukštinimo ir pan. ). 31. Nusikaltimo, numatyto BK 228 straipsnyje, vykdytojas yra specialaus subjekto požymius turintis asmuo – valstybės tarnautojas arba jam prilygintas asmuo. Nusikalstamos veikos bendrininkais (organizatoriais, kurstytojais, padėjėjais) pripažįstami ir neturintys specialaus subjekto požymių asmenys. 32. Piktnaudžiavimas, numatytas BK 228 straipsnio 1 dalyje, padaromas tiesiogine arba netiesiogine tyčia. Kvalifikuotas piktnaudžiavimas, numatytas BK 228 straipsnio 2 dalyje, padaromas tik tiesiogine tyčia. 33. Jeigu piktnaudžiaujančio tarnyba valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veiksmuose yra specialiojoje normoje numatyti nusikalstamos veikos valstybės tarnybai ar viešiesiems interesams (pvz. , BK 225 ar 2281 straipsniai) sudėties požymiai, veika kvalifikuojama pagal tą straipsnį, kuris nusikalstamos veikos sudėtį numato specialiojoje normoje. 34. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo piktnaudžiaudamas padaro, pvz. , kontrabandą (BK 199 straipsnis), sukčiavimą (BK 182 straipsnis), pagrobia svetimą turtą arba jį pasisavina ar iššvaisto (BK 178, 183, 184 straipsniai), veikos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis. 35. Jeigu piktnaudžiaujant nukentėjusiajam padaromas sunkus ar nesunkus sveikatos sutrikdymas arba atimama gyvybė, veikos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis. Jeigu nukentėjusiajam sukeliamas fizinis skausmas ar nežymiai sutrikdoma sveikata, veika kvalifikuojama tik pagal BK 228 straipsnį. 36. Tarnybos pareigų neatlikimo, numatyto BK 229 straipsnyje, objektyvieji požymiai pasireiškia: 1) priešinga valstybės tarnybai veika – neatlikimu savo pareigų ar jų netinkamu atlikimu; 2) pavojingais padariniais – didelės žalos valstybei, juridiniam ar fiziniam asmeniui kilimu; 3) priežastinio ryšio tarp padarytos veikos ir kilusių padarinių buvimu. 37. Savo pareigų neatlikimas yra neteisėtas valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens neveikimas, t. y. tų pareigų, kurios priklauso jo kompetencijai ir yra būtinos tarnybos interesams užtikrinti, nevykdymas, o netinkamas savo pareigų atlikimas – valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens aplaidus, nekokybiškas, atmestinas, nepakankamai efektyvus ir pan. savo pareigų vykdymas, neužtikrinantis tarnybos interesų. 38. Tarnybos pareigų neatlikimas ar netinkamas atlikimas pasireiškia ilgalaikiu, sistemingu tarnybos pareigų nevykdymu ar netinkamu vykdymu arba vienkartiniu poelgiu. 39. Žalos sąvoka bei didelės žalos požymis, būtinas baudžiamajai atsakomybei kilti pagal BK 229 straipsnį, suprantami kaip ir piktnaudžiavimo atveju. 40. Jeigu valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo savo tarnybos pareigų neatlieka arba jas atlieka netinkamai dėl objektyvių, nuo jo valios nepriklausančių priežasčių (pvz. , užduočiai įvykdyti neužtikrinamas finansavimas), BK 229 straipsnis netaikomas. 41. Tarnybos pareigų neatlikimas padaromas dėl nusikalstamo pasitikėjimo arba nusikalstamo nerūpestingumo. 42. Jeigu dėl tarnybos pareigų neatlikimo kitas asmuo netenka gyvybės, sunkiai ar nesunkiai sutrikdoma jo sveikata ir jeigu kaltininkas numatė, kad dėl jo veikimo ar neveikimo gali atsirasti tokių padarinių, tačiau lengvabūdiškai tikėjosi jų išvengti, arba, nors ir nenumatė, tačiau pagal veikos aplinkybes ir savo asmenines savybes galėjo ir turėjo tai numatyti, veikos kvalifikuojamos kaip nusikalstamų veikų sutaptis (pagal BK 229 straipsnį ir 132, 137 arba 139 straipsnio atitinkamas dalis). 2007 m. sausio 4 d. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyrius Nutartis Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt |