Paieška : Teismų praktika Civilinė byla NrDarbo sutarties turinys, sudarymas, vykdymas Darbosutarties turinys Darbosutarties TEISĖS GIDAS 

Svetainės meniu





Labiausiai lankomi svetainės puslapiai
1. Darbo teisė
2. Nekilnojamo turto savininkų
teisės ir pareigos

3. Šeimos teisė
4. Ieškinio padavimas teismui,
ką turėčiau žinoti

5. Nemokamos teisinės
pagabos kontaktai


Svetainėje yra
#4102: Svečiai
#0: Vartotojai
#5716: Registruoti vartotojai


Jūs čia svečias.
+ registracija

TeisesGidas.lt portalas talpinamų bylų atžvilgiu yra tik informacijos perdavėjas, bet ne jos autorius. Šios bylos pirminis šaltinis yra lat.lt. Atsižvelgiant į vartotojų prašymus bylos filtruojamos (neviešinant vardų ir (ar) pavardžių), todėl išviešintos bylos tekstas gali skirtis nuo originalios bylos. Jeigu norite sužinoti ar asmuo yra teistas, spauskite čia . Vartotojai pastebėję, kad Portale naudojama informacija pažeidžia Jų autorines ar gretutines teises, turi nedelsiant susisiekti su svetainės Administracija admin@teisesgidas.lt . Svetainės ir Forumo www.TeisesGidas.lt pateikiamoje medžiagoje gali būti techninių netikslumų ar tipografijos klaidų. Būsime dėkingi jei informuosite apie Jūsų pastebėtus netikslumus. Administracija gali daryti pakeitimus ar pataisas bet kuriuo metu.

TEISINĖS PASLAUGOS
Rengiame ieškinius, atsiliepimus,
pareiškimus, prašymus internetu.
Kaina nuo 26,07 € (90 litų).

www.valetudogrupe.lt



Vieša teismų sprendimų paieška
Civilinė byla Nr
Darbo sutarties turinys, sudarymas, vykdymas

Darbo
sutarties turinys

Darbo
sutarties sąlygos nustatytos DK 95 straipsnyje.
Jos suskirstytos į tris grupes: 1) būtinosios darbo sąlygos (susitarimas
dėl darbovietės ir darbo funkcijų); 2) darbo apmokėjimo sąlygos (darbo
užmokesčio sistema, darbo užmokesčio dydis, mokėjimo tvarka ir kt. ); 3) papildomos
darbo sutarties sąlygos (sąlygos, kurių darbo įstatymų, kiti norminių aktų arba
kolektyvinės darbo sutarties nuostatos nedraudžia nustatyti (išbandymas,
profesijų jungimas ir kt. ). Visos šalių sulygtos darbo sutarties sąlygos, jeigu
darbo įstatymuose, kituose norminiuose
teisės aktuose arba kolektyvinėje darbo sutartyje nėra draudimo dėl jų
susitarti, vienodai privalomos darbo sutarties šalims. Darbo
sutarties šalis vienašališkai neturi teisės keisti darbo sutartyje teisėtai
sulygtų darbo sąlygų.
Prastova ir
atlyginimas už prastovos laiką nepriskiriami prie darbo sutarties sąlygų (DK 95 straipsnis)
(Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos
2005 m. balandžio 11 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-195/2005).
Darbo teisės
teorijoje darbo sutarties sąlygos pagal nustatymo būdą skirstomos į nustatomas
šalių susitarimo ir norminio akto (įstatymo, kolektyvinės sutarties ir pan. ).
Šalių susitarimu nustatomos sąlygos skirstomos į būtinąsias ir papildomas.
Būtinosios yra tokios, dėl kurių šalims nesusitarus sutartis laikoma
nesudaryta. Būtinosios sąlygos yra dvejopos: privalomos visoms darbo sutartims,
t. y. suprantamos tiesiogine (tikrąja) prasme, nes be jų kiekviena darbo
sutartis negalioja; ir privalomos, kad galiotų tam tikra darbo sutartis, nes
kitaip bus įprasta darbo sutartis. Papildomos sąlygos yra visos kitos darbo
sutartyje šalių aptariamos, bet nesančios jai (sutarčiai) privalomos sąlygos. Dėl
jų galima tartis arba nesitarti – darbo sutartis galios. Pažymėtina, kad
susitartos papildomos sąlygos tampa šalims privalomos (kaip ir būtinosios) ir
individualizuoja darbo sutartį (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos 2008 m. gegužės 19 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-274/2008).

Darbo
funkcijos

Darbo
funkcijos nustatymas yra svarbi darbo sutarties sąlyga, nes darbdavys neturi
teisės reikalauti, kad darbuotojai atliktų darbą, nesulygtą darbo sutartimi (DK
119 straipsnis).
Nagrinėjamoje
byloje iš mašinistų ir jų padėjėjų darbo sutarčių negalima nustatyti darbo
sutarties šalių teisių ir pareigų, todėl reikėtų analizuoti ir vertinti tuos AB
„Lietuvos geležinkeliai“ lokalinius aktus, kuriuose tai turėtų būti atskleista (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos  2004 m. spalio 13 d. nutartis
byloje Nr. 3K-3-540/2004).

Darbo
apmokėjimo sąlygos

DK 95 straipsnio
3 dalyje nurodyti įstatymų leidėjo reikalavimai darbo sutarties šalims
nustatant darbo užmokestį: „kiekvienoje darbo sutartyje šalys sulygsta dėl
darbo apmokėjimo sąlygų“. Iš šios normos akivaizdu, kad, sudarydamos darbo
sutartį, abi jos šalys laisva valia suderina sutarties sąlygas ir, jas
nustatydamos, prisiima konkrečius iš sutarties kylančius įsipareigojimus.
Siekiant apsaugoti darbuotoją, darbo teisėje šalių laisvė, nustatant darbo
sutarties sąlygas, yra apribota, ji siauresnė nei civilinėje teisėje, taigi
įstatyme nustatomi tam tikri privalomi reikalavimai darbo sutarties turiniui.
Taigi šalys, sudarydamos darbo sutartį, neturi visiškos laisvės pasirinkti jos
sąlygas, bet yra saistomos tam tikrų įstatymo leidėjo ir Vyriausybės nustatytų
sąlygų. Sutarties laisvės principo įgyvendinimas galimas tiek, kiek šios
sąlygos jo neriboja. Šalims sutarus dėl darbo užmokesčio, jo dydis, sudėtinės dalys
sutartyje turi būti nurodomos taip, kad būtų aiškios abiem šalims ir atitiktų
suderintą jų valią.
Kolegija
pažymi, kad abiem darbo sutarties šalims – darbdaviui ir darbuotojui – yra
privalomos sąlygos, įtrauktos į darbo sutartį. Sąlygos, įtvirtintos ne darbo
sutartyje, bet nuostatuose, įmonės vadovo įsakymuose, kituose administracijos
aktuose, tampa neatskiriama darbo sutarties dalimi tik tuo atveju, kai darbo
sutartyje yra nuoroda į konkretų aktą, t. y. abi sutarties šalys susitarė
tokio akto nuostatas laikyti sutarties sąlygomis (Lietuvos Aukščiausiojo
Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2007 m. birželio
27 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-300/2007; Teismų praktika
28, p. 84–89).

Nekonkuravimo
sąlyga

Teisėjų
kolegija konstatuoja, kad pagal byloje nagrinėjamo nekonkuravimo susitarimo
prigimtį, pobūdį ir esmę šis susitarimas vertintinas kaip civilinis teisinis
sandoris, nepaisant to, kad jis buvo sudarytas darbo sutarties šalių ir
inkorporuotas į šalių sudarytą darbo sutartį kaip jos papildymas. V-a- iš
pagrindinių civilinės teisės principų, be kurio neįmanoma privačia iniciatyva
grindžiama rinkos ekonomika, yra sutarčių laisvės principas. Sutarties šalys
turi teisę sudaryti sutartį, turinčią kelių rūšių sutarčių elementų; tokia
sutarčiai taikomos atskirų rūšių sutartis reglamentuojančios normos, jeigu ko
kita nenumato šalių susitarimas arba tai neprieštarauja sutarties esmei. Tai
reiškia, kad darbo sutartyje inkorporuotas nekonkuravimo susitarimas gali būti
vertinamas kaip galiojantis civilinis teisinis susitarimas, sukuriantis jo
šalims civilines teises ir pareigas. DK normos nekonkuravimo susitarimų
nereglamentuoja. Nagrinėjamas nekonkuravimo susitarimas šalių sudarytas joms
veikiant kaip civilinių teisinių santykių subjektams ir to susitarimo pagrindu
tarp šalių yra atsiradę civiliniai teisiniai santykiai, kuriems DK netaikytinas
(DK 1 straipsnis) (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių
bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2007 m. spalio 22 d. nutartis
byloje Nr. 3-3-415/2007; Teismų praktika 28,p. 138–148).

Darbdavio išlaidų darbuotojo
kvalifikacijai atlyginimo sąlyga

Kiekvienoje
darbo sutartyje šalys privalo sulygti dėl būtinųjų sutarčių sąlygų, šalių
susitarimu gali būti sulygstama ir dėl kitų darbo sutarčių sąlygų, jeigu darbo
įstatymai, kiti norminiai teisės aktai arba kolektyvinė sutartis nedraudžia jas
nustatyti (DK 95 straipsnio 4 dalis). Ieškovo (darbdavio) ir
atsakovės darbo santykių metu galiojusioje DK 127 straipsnio 3 dalyje buvo nustatyta darbo sutarties
šalių teisė sulygti, kad darbuotojas įsipareigoja darbo sutarties nutraukimo jo
pareiškimu be svarbios priežasties atveju atlyginti darbdaviui jo turėtas
išlaidas per paskutinius vienerius darbo metus darbuotojo mokymui, kvalifikacijos
kėlimui, stažuotėms ir kt. Bylą nagrinėję pirmosios ir apeliacinės instancijų
teismai nustatė, kad šalių sudarytoje darbo sutartyje nebuvo sąlygų,
apibrėžiančių jų teises ir pareigas, susijusias su darbuotojo mokymo,
kvalifikacijos kėlimo ir pan. , finansavimu, tačiau teismai pripažino, jog
atsakovė prisiėmė prievolę atlyginti darbdaviui jos mokymo ar profesinės
kvalifikacijos kėlimo išlaidas, pasirašiusi įmonės V-aus darbo tvarkos
taisykles, kuriose nustatyta tokia darbuotojo pareiga, jeigu šis, neišdirbęs
trejų metų, savo pareiškimu nutraukia darbo sutartį. Teismas ieškovo teises
susigrąžinti darbuotojo mokymo išlaidas, o atsakovės pareigą jas darbdaviui
atlyginti laikė šalių sudarytos darbo sutarties dalimi, ką ir teigė
ieškovas (kasatorius), todėl kasaciniame skunde nepagrįstai nurodoma į DK 93–95 straipsnių
normų netinkamą aiškinimą ir taikymą (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo
Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2006 m. sausio 16 d.
nutartis byloje Nr. 3K-3-36/2006).

Darbo
sutarties aiškinimas

Šalių
ginčas kilo dėl kolektyvinės sutarties aiškinimo. Kolektyvinės sutarties
teisinis reglamentavimas yra darbo teisės sritis. Darbo santykiams civilinės
teisės normos taikomas tik tada, kai darbo teisėje nėra normų, kuriomis būtų
galima tam tikrą klausimą išspręsti (CK 1. 1 straipsnio 3 dalis, DK 9 straipsnio
2 dalis). Kadangi darbo teisėje nėra normų, reguliuojančių individualios
darbo sutarties ar kolektyvinės sutarties aiškinimą, taikytinos civilinės
teisės normos, nustatančios sutarčių aiškinimo taisykles.
Pagal
CK 6. 193 straipsnio 1 dalį sutartis aiškinama atsižvelgiant į jos
šalių tikruosius ketinimus.
Pagal
Darbo kodekso 60 straipsnį kolektyvinės sutarties šalys yra darbdavys ir
įmonės darbuotojų kolektyvas, atstovaujamas profesinės sąjungos. Taigi kolektyvinės
sutarties šalimi yra ne pavienis įmonės darbuotojas, o darbuotojų visuma –
įmonės kolektyvas. Pavienis įmonės darbuotojas civilinės teisės požiūriu šiuo
atveju yra trečiasis asmuo, kuriam kolektyvinė sutartis suteikia tam tikrų
teisių (CK 6. 191 straipsnis).
Profesinė sąjunga, kaip kolektyvo atstovas, o ne pavieniai darbuotojai dalyvauja
derantis dėl kolektyvinės sutarties, ją sudaro ir kontroliuoja jos vykdymą. Dėl
to būtent profesinės sąjungos, kaip kolektyvinės šalies atstovo, pateiktas
kolektyvinės sutarties aiškinimas atskleidžia tikruosius jos šalių ketinimus (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2003 m.
gegužės 14 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-597/2003).

Priėmimas į
darbą konkurso būdu

Sveikatos
priežiūros įstaigos, turinčios viešosios įstaigos statusą, veikia pagal
specialaus sveikatos priežiūros įstaigų teisinę padėtį nustatančio įstatymo ir šių įstaigų steigėjų priimtų
įstatų nuostatas. Viešosios įstaigos steigėjas organizuoja viešą konkursą
tokios įmonės administracijos vadovo pareigoms eiti. Sveikatos
priežiūros įstaigų įstatymo 28 straipsnyje nustatyta steigėjo kompetencija leidžia jam,
sprendžiant įstaigos veiklos klausimus, pasiekti kuo efektyvesnių rezultatų
teikiant medicinos paslaugas. Efektyvesnė veikla turi būti svarbus kriterijus
renkant konkurso laimėtoją tokios įstaigos vadovo pareigoms. K-atai eiti
tokios įstaigos vadovo pareigas turi pademonstruoti ne tik medicinos žinias,
bet ir tokių specializuotų įstaigų vadybos sugebėjimus, jų pritaikymo
galimybes, kad užtikrintų teikiamų medicinos paslaugų tinkamą lygį ir reikiamas
darbo sąlygas besikeičiančiomis aplinkybėmis. Įstatymo nuostata, kad su
įstaigos vadovu sudaroma terminuota darbo sutartis, reiškia, jog kas penkeri
metai steigėjas gali parinkti tokį vadovą, kuris tuo metu efektyviausiai galėtų
vadovauti įstaigai. Šiuo aspektu reikšmingos kandidatų į vadovo pareigas
programos, tokių programų pritaikymo galimybės. Įstatymo leidėjas suteikia
sveikatos priežiūros įstaigos steigėjui teisę nustatyti konkurso įstaigos
vadovo pareigoms eiti organizavimo sąlygas ir tvarką. Tai nereiškia, kad
steigėjas atleidžiamas nuo pareigos konkursą organizuoti nepažeidžiant bendrųjų
teisės, darbo teisės, konkursų organizavimo principų, todėl turi būti iš anksto
nustatomi aiškūs konkurso dalyvių vertinimo kriterijai ir visiems jiems taikomi
tie patys reikalavimai, kad neatsirastų galimybės kuriam nors kandidatui be
teisinio pagrindo įgyti pranašumą prieš kitus.
Pripažįstant
įstatyme nustatytų reikalavimų konkurso organizavimui pažeidimo faktą, turi
būti konstatuotas konkretaus pretendento teisių pažeidimas. V- faktas, kad
asmuo nelaimėjo konkurso, nesudaro pagrindo panaikinti konkurso rezultatus,
jeigu neįrodoma, kad pažeidimą ir pretendento netekimą galimybės šį konkursą laimėti
sieja priežastinis ryšys (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos 2006 m. lapkričio 16 d. nutartis
byloje Nr. 3K-3-612/2006).
Konkursas –
tai asmens profesinių, dalykinių ir asmeninių savybių, reikalingų eiti tam
tikras pareigas, patikrinimo būdas, kurį atlieka nustatyta tvarka sudaryta
konkurso organizacinė komisija, vadovaudamasi konkurso nuostatais. Konkurso
tikslas – patikrinti pretendentų į laisvą darbo vietą žinias ir įgūdžius,
asmenines bei dalykines savybes, kad į vadovaujančių darbuotojų ir specialistų
pareigas būtų išrinktas geriausias.
DK 101 straipsnio
1 dalyje nustatyta galimybė vadovus, vadovaujančius ir kitus svarbius
darbuotojus skirti konkurso būdu. DK 101 straipsnio 2 dalyje,
atsižvelgiant į valstybės, savivaldybių įmonių ir įstaigų veiklos tikslus ir
principus, nustatyta pareiga šių institucijų darbuotojus skirti konkurso būdu;
įvertinus tokių įmonių, įstaigų darbuotojų svarbą, Vyriausybė įpareigota
sudaryti konkursinių pareigų sąrašą. Kolegija, sistemiškai aiškindama abi DK
101 straipsnio dalis, daro išvadą, kad įstatymo prasme valstybės,
savivaldybių įmonių ir įstaigų vadovų pareigos, atsižvelgiant į jų teisinę
padėtį, yra konkursinės nepriklausomai nuo to, kad dar nėra Vyriausybės
nustatyto viso šių įmonių, įstaigų darbuotojų konkursinių pareigų sąrašo (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2008 m.
rugsėjo 23 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-420/2008).

Išbandymas
sudarant darbo sutartį (šalių susitarimas dėl išbandymo sąlygos, išbandymo
terminas, išbandymo rezultatai)

Išbandymas –
tam tikras terminas, darbo sutarties šalių susitarimu nustatomas sudarant darbo
sutartį, per kurį darbdavys gali patikrinti, ar darbuotojas tinka sulygtam
darbui, o darbuotojas – ar darbas ir jo sąlygos tinka jam ( DK 105 straipsnio
1 dalis). Taigi darbo sutarties šalių susitarimo dėl išbandymo turinį
sudaro ne vien tik išbandymo terminas, bet ir tai, kokiu tikslu (kurios iš
darbo sutarties šalių iniciatyva) išbandymas nustatytas. Dėl to, šalims
susitarus dėl išbandymo, rašytinėje darbo sutartyje nurodytinas ne tik
nustatytas išbandymo terminas, bet ir kitas esminis tokio susitarimo elementas
– išbandymo tikslas (išbandymo nustatymo iniciatorius). Ydinga ir neatitinkanti
DK 105 straipsnio 1 dalyje nustatyto teisinio reglamentavimo yra
praktika, kai rašytinėje darbo sutartyje nenurodoma, kieno iniciatyva
nustatomas išbandymas. Jeigu darbo sutartyje nustatytas tik išbandymo terminas,
tai vien ši aplinkybė išbandymo sąlygos nedaro negaliojančios ir nereiškia, kad
dėl išbandymo sąlygos iš viso nesusitarta. Neįrašęs darbo sutartyje išbandymo
tikslo, darbdavys neatlieka DK 99 straipsnio
3 dalyje jam nustatytos pareigos tinkamai įforminti darbo sutartį, nes
nenurodo visų esminių išbandymo susitarimo elementų. Dėl to darbdavys turi
prisiimti dėl tokios pareigos neįvykdymo atsirandančią riziką. Kasacinis
teismas yra išaiškinęs, kad tokiu atveju, kilus ginčui dėl nustatyto išbandymo
tikslo (išbandymo iniciatoriaus), ši darbo sutarties sąlyga aiškintina
darbuotojo naudai (t. y. išbandymas nustatytas darbuotojui pageidaujant
patikrinti, ar darbas jam tinka), jeigu darbdavys neįrodo priešingai (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2002 m.
kovo 13 d. nutartis A. K. v. UAB „
L-na“, byla Nr. 3K-3-432/2002).
Išbandymo
terminas negali būti ilgesnis kaip trys mėnesiai (DK 106 straipsnio
1 dalis). Ši draudžiamoji darbo teisės nuostata yra imperatyvi, todėl
darbo sutarties šalys neturi jokių galimybių susitarti dėl ilgesnio išbandomojo
termino ar jį pratęsti. Įstatymų nustatytais atvejais norint patikrinti, ar
darbuotojas tinka sulygtam darbui, gali būti taikomi ilgesni išbandymo
terminai, bet neilgesni kaip šeši mėnesiai (DK 106 straipsnio
2 dalis). Pabrėžtina, kad ilgesnis negu trys mėnesiai terminas gali būti
nustatomas tik įstatymu. Tai reiškia,
kad jeigu specialiajame įstatyme
nenustatyta ilgesnio negu trijų mėnesių išbandymo termino, tai draudžiama
darbdaviui darbo sutartyje nustatyti ilgesnį terminą. Išbandymo laikotarpiu
darbuotojui taikomi visi darbo įstatymai,
todėl laikoma, kad darbo sutartis įsigalioja nuo jos sudarymo momento. Darbo
sutarties sąlyga dėl išbandymo yra tik viena iš darbo sutarties papildomųjų
sąlygų (DK 95 straipsnio 4 dalis). Nuo šios sąlygos priklauso ne
darbo sutarties galiojimas, bet tik paprastesnė darbo sutarties nutraukimo
tvarka, t. y. jei išbandymas nustatytas darbdavio iniciatyva, tai
darbdavys, pripažinęs, kad išbandymo rezultatai nepatenkinami, iki išbandymo
termino pabaigos gali atleisti darbuotoją iš darbo, apie tai raštu įspėjęs
darbuotoją prieš tris dienas, ir nemokėti šiam išeitinės kompensacijos (DK 107 straipsnio
1 dalis). Kai išbandymo terminas pasibaigia, o darbuotojas toliau
tebedirba, tai darbo sutartį leidžiama nutraukti tik DK 124–129 ir 136 straipsniuose
įtvirtintais pagrindais ir laikantis DK
XII skyriaus 4 skirsnyje nustatytos darbo sutarčių nutraukimo
tvarkos.
Tokia darbo
teisinių subjektų praktika, kai išbandymas nustatomas pakartotinai ar,
pratęsiant jo terminą, viršijamas įstatyme
nustatytas maksimalus išbandymo terminas, neatitinka DK 106 straipsnyje
nustatyto teisinio reglamentavimo ir yra neleidžiama, nes ja iš esmės siekiama
išvengti DK 106, 124–129, 136 straipsniuose bei XII skyriaus 4
skirsnyje nustatyto teisinio reglamentavimo. Pasibaigus išbandymo laikotarpiui,
sprendžiama apie darbuotojo tinkamumą, o naujos darbo sutarties sudarymas, vėl
nustatant išbandymo laikotarpį, turi būti laikomas pirmiau sudarytos
neterminuotos darbo sutarties tęstinumu (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo
Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2008 m. birželio 19 d.
nutartis byloje Nr. 3K-3-318/2008).

Darbo
sutarties su išbandymo sąlyga nutraukimas

Atleidimo iš
darbo pagal Darbo kodekso 107 straipsnio 1 dalį pagrindas yra
neigiami išbandymo rezultatai. Pagal lingvistinį šios teisės normos aiškinimą,
darbuotojo išbandymo rezultatų vertinimas priklauso tik darbdaviui. Tokią
išvadą galima daryti įvertinus darbo sutartyje sulygtas šalių sąlygas, t. y.
atsižvelgiant į tai, kas yra nustatomo bandomojo termino iniciatorius.
Nagrinėjamoje byloje bandomasis terminas sulygtas darbdavio iniciatyva, todėl
šį klausimą sprendžia tik darbdavys. Kilus darbuotojo ir darbdavio ginčui DK
107 straipsnio 1 dalies pagrindu, įrodinėjimo našta tenka darbdaviui.
Teisėjų kolegija konstatuoja, kad teismai, nagrinėdami tokio pobūdžio ginčus,
negali spręsti tų klausimų, kurie pagal įstatymą ir darbo teisinių santykių sutartinį pobūdį yra darbdavio
prerogatyva, o tai reiškia, kad teismas negali pripažinti, kad darbuotojas tinka
dirbti sulygtą darbą (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus
teisėjų kolegijos 2000 m. spalio 16 d. nutartis civilinėje byloje pagal ieškovės D. P. ieškinį
UAB „Wellman“, byla Nr. 3K-3-1012/2000), kai nustatomas
išbandymo terminas, o išbandymo rezultatai darbdavio pripažinti nepatenkinamais
(Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų
kolegijos 2004 m. vasario 18 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-122/2004).
DK 107 straipsnio
1 dalyje nustatyta, kad darbdavys turi teisę pripažinti, jog darbuotojas
neišlaikė išbandymo. Toks pripažinimas laikytinas pagrįstu ir teisėtu, jeigu
darbdavys pateikia konkrečius įrodymus, patvirtinančius, kad per išbandymo
laikotarpį darbuotojas netinkamai atliko darbą. G-ma padaryti išvadą, kad ši
norma draudžia darbdaviui savivaliauti, t. y. nutraukti darbo sutartį be
jokių motyvų ir įrodymų, patvirtinančių, jog darbuotojas nesusitvarkė su jam
pavestu darbu, ir todėl jis netinka pavestam darbui.
Ieškovės
atsisakymas, vengimas priimti rašytinį įspėjimą dėl atleidimo iš darbo
prilyginamas jo gavimui (DK 107 straipsnio 1 dalis). Ieškovė iš darbo
buvo atleista 2003 m. sausio 29 d. , t. y. nepasibaigus įspėjimo
terminui, todėl tokiu atveju pagal įstatymo analogija (DK 9 straipsnio 1 dalis)
gali būti taikomas DK 130 straipsnio 8 dalis ir darbuotojo atleidimo
data perkeliama iki to laiko, kada turėjo pasibaigti įspėjimo terminas. Šioje
normoje nenustatyta bendrųjų taisyklių išimčių, todėl ji nėra specialioji ir
gali būti taikoma pagal analogiją (DK 9 straipsnis). Toks atleidimo iš
darbo tvarkos pažeidimas nėra besąlyginis pagrindas pripažinti atleidimą iš
darbo neteisėtu. Negalima sutikti su apeliacinės instancijos teismo argumentu,
kad ši įstatymo analogija gali būti taikoma ir tais atvejais, kai darbuotojas iš
viso neįspėjamas apie atleidimą iš darbo. Toks DK 107 straipsnio
1 dalies pažeidimas reikštų, kad darbdavys apskritai nesilaikė atleidimo iš
darbo minėtu pagrindu tvarkos (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos  2004 m.
balandžio 14 d. nutartis byloje 3K-3-275/2004).
Atsižvelgiant
į darbo sutarties šalių lygiateisiškumą, darbuotojas turi teisę ginčyti jo
atleidimą iš darbo Darbo kodekso 107 straipsnio 1 dalies pagrindu ir
šioje byloje darbdavys privalo įrodyti, kad darbuotojas iš tiesų neišlaikė
išbandymo, t. y. kad darbuotojas dėl savo dalykinių ar asmeninių savybių
nesugeba ar negali dirbti darbo, dėl kurio atlikimo buvo sulygta sudarant
sutartį. N-amą išbandymo rezultatą darbdavys gali įrodinėti visomis CPK 177 straipsnyje
nurodytomis įrodinėjimo priemonėmis. Dėl to teismo pareiga nagrinėjant tokias
bylas – patikrinti, ar darbdavys tikrai turėjo pakankamą pagrindą pripažinti,
jog darbuotojas neišlaikė išbandymo. Toks pripažinimas laikytinas pagrįstu ir
yra teisėtas, jeigu darbdavys pateikia konkrečių įrodymų, patvirtinančių, kad
per išbandymo laikotarpį darbuotojas netinkamai atliko darbą (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m.
kovo 16 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-154/2005).

T-uota
darbo sutartis

Pagal DK 109 straipsnį
terminuota darbo sutartis nuolatinio pobūdžio darbui atlikti gali būti sudaroma
tik išimtiniais atvejais, nustatytais DK 109 straipsnio 2 dalyje.
Teisėjų kolegija taip pat pažymi, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas yra
pripažinęs, kad terminuotos darbo sutarties sudarymas, kai tam nėra teisinio
pagrindo, pažeidžia darbuotojo teises. Nustačius, kad terminuota darbo sutartis
sudaryta pažeidžiant darbo įstatymus, darbuotojo teisės turi būti ginamos (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo 2003 m. sausio 16 d. nutartis civilinėje byloje V. K. prieš AB „V-a“, byla Nr. 3K-7-4/2003) (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus
teisėjų kolegijos 2005 m. lapkričio 14 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-568/2005).
Sudaryti terminuotą darbo sutartį paprastai yra
naudingiau darbdaviui, darbuotojo teisės ir interesai, esant terminuotai darbo
sutarčiai, tampa labiau pažeidžiami. Viešąjį interesą daugiau atitinka
darbuotojo ir darbdavio interesų pusiausvyrą užtikrinančios neterminuotos darbo
sutartys, todėl terminuotų darbo sutarčių sudarymui įstatyme nustatyti tam
tikri imperatyvieji reikalavimai. Pagal DK 109 straipsnio 2 dalį
neleidžiama sudaryti terminuotos darbo sutarties, jeigu darbas yra nuolatinio
pobūdžio, išskyrus atvejus, kai tai nustato įstatymai arba kolektyvinės
sutartys. Tai reiškia, kad darbdaviui draudžiama pasiūlyti darbuotojui sudaryti
terminuotą darbo sutartį darbui, kuris pagal savo esmę yra nuolatinio pobūdžio
ir įstatymai ar kolektyvinė sutartis nenumato galimybės sudaryti tokią sutartį.
Bendriausia prasme darbas nėra nuolatinis, kai jo poreikis ar atlikimas yra
objektyviai apribotas laiko. Vadinasi, kilus ginčui, ar darbas, kuriam dirbti
yra sudaroma darbo sutartis, laikytinas nuolatiniu ar laikinu, negali būti
sprendžiama pagal sutarties šalių subjektyvius vertinimus. Dėl to pažymėtina,
kad DK 109 straipsnio 2 dalyje neįtvirtinta galimybės sudaryti su
darbuotoju terminuotą darbo sutartį vien tuo pagrindu, jog to pageidauja
darbuotojas. Toks darbo sutarties šalių laisvės apribojimas yra pagrįstas
darbuotojų teisių apsauga nuo galimo piktnaudžiavimo terminuotoms darbo
sutartims sudaryti. Darbdavys organizuoja darbą, esant ginčui dėl terminuotos
darbo sutarties teisėtumo, jam tenka pareiga įrodinėti, kad darbas nėra
nuolatinio pobūdžio, arba kad konkrečiu atveju terminuotos darbo sutarties
sudarymas galimas pagal įstatymą ar kolektyvinę sutartį.
DK 109 straipsnio 2 dalies prasme svarbu yra
tai, ar atsakovo įstaigoje dirbančio papildomo ugdymo pedagogo darbas yra nuolatinio
pobūdžio. Tuo tarpu reikšminga yra tai, kad teismas nustatė, jog atsakovas tam
pačiam darbui, netgi darbui su tos pačios rūšies būreliais vienus papildomo
ugdymo pedagogus įdarbino neterminuotai, o su kitais sudarė terminuotas darbo
sutartis. Teisėjų kolegija sutinka su apeliacinės instancijos teismo išvada,
kad ši aplinkybė apie skirtingą tą patį darbą dirbančių asmenų traktavimą
paneigia darbdavio teigimą, jog papildomo ugdymo pedagogų darbas šioje įstaigoje
yra laikino pobūdžio (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus
teisėjų kolegijos 2006 m. sausio 30 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-74/2006).

Darbo
sutartis dėl papildomo darbo, antraeilių pareigų

Pirmosios
instancijos teismas, vertindamas byloje surinktus įrodymus, atsižvelgė į pačių
darbo sutarties šalių elgesį, vykdant darbo sutartį, ir padarė pagrįstą išvadą,
kad, eidama antraeiles pareigas, kasatorė negalėjo atlikti kitų funkcijų,
nustatytų jos pareiginėje instrukcijoje, taip pat būti darbe visą darbo dieną,
kasdien atvykstant į atsakovo buveinę. Iš šalių susidariusių darbo santykių
matyti, kad kasatorės atliekamas darbas buvo susijęs tik su vadovavimu
jaunuolių ir vaikų folkloro ansambliui „R-tukas“, bet ne kasdieniniu buvimu
Etninės kultūros centre aštuonias darbo valandas. Beje, iš kasmet pateikiamų
pažymų apie kasatorės darbo laiką pagrindinėje darbovietėje atsakovui buvo
žinomi jos atliekamo darbo pobūdis ir darbo laikas. Šioje byloje atsakovo
reikalavimas kasatorei eiti antraeiles vyresniosios folkloristės pareigas visą
darbo dieną VEVC vertinamas kaip naujų darbo sutarties sąlygų ir darbo tvarkos
nustatymas (DK 95 straipsnio 1, 2 dalys). Tai gali būti
atliekama tik gavus kasatorės sutikimą (DK 120 straipsnio 2 dalis).
Atsakovas negavo tokio sutikimo. Dėl to esant tokiai byloje nustatytai
situacijai, kai ieškovės darbo funkcijos apibrėžtos būtent vadovavimu jaunuolių
ir vaikų ansambliui „R-tukas“, neatsižvelgiant į konkretaus kasdieninio darbo
laiko trukmę, darbdavio reikalavimas darbuotojui dirbti visą darbo dieną VEVC yra
vertintinas kaip darbdavio nesąžiningumas bei piktnaudžiavimas savo teisėmis
prieš darbuotoją – silpnesniąją darbo santykių šalį (DK 35 straipsnio 1 dalis)
(Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos
2008 m. birželio 2 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-306/2008).

Darbo
sutarties vykdymas

Darbo
užmokestį teisingai apskaičiuoti ir išmokėti privalo darbdavys, darbo sutarties
sąlyga apie darbo atlygintinumą reiškia ne formalius reikalavimus darbo sutarties
formai, o susitarimo esmei (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos 2008 m. balandžio 1 d. nutartis
byloje Nr. 3K-3-195/2008).
Darbuotoja,
dėl kurios atleidimo iš darbo teisėtumo kilo ginčas, turi regėjimo negalią.
Šiuo atveju dėl savo fizinių savybių darbuotoja yra aiškiai silpnesnė darbo
sutarties šalis. Dėl to vertindami bylos aplinkybes apie tai, kad darbuotoja
neatliko darbo sutartyje nurodytų pareigų, t. y. neatvyko į darbovietę
pasikeitusiu adresu, padarydama pravaikštą, teismai turėjo atsižvelgti į
darbuotojos asmeninę padėtį, į jos individualias (subjektyvias) galimybes
atvykti į darbą ir vykdyti kitas darbo pareigas. Pagal universalų teisės
principą teisė asmeniui negali nustatyti neįmanomų vykdyti pareigų (impossibilium
nulla obligatio est). Šis principas galioja ir darbo teisiniuose
santykiuose, kai darbdavys inicijuoja darbo sutarties sąlygų pakeitimą (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2008 m.
gegužės 19 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-274/2008).

Darbo sutarties
pakeitimas. Perkėlimas į kitą darbą

Kolektyvinėje
sutartyje ir V-aus darbo tvarkos taisyklėse įtvirtintas darbo režimas slenkamo
grafiko principu gali būti keičiamas į kitokį darbo laiko režimą esant DK 120 straipsnio
1 dalyje nustatytiems pagrindams: keičiantis gamybai, jos mastui,
technologijai arba darbo organizavimui, kitais gamybinio būtinumo atvejais.
Kai keičiamas
dviejų tos pačios specialybės ir tą patį darbą atliekančių darbuotojų darbo
laiko režimas, kitiems darbuotojams paliekant tą patį darbo laiko režimą, toks
darbo organizavimas pažeidžia darbo teisės subjektų lygybės principą (DK 2 straipsnio
1 dalies 4 punktas). Padidėjusi darbo apimtis poilsio dienomis gali
būti pripažinta gamybiniu būtinumu, kurio pagrindu gali būti keičiamos darbuotojų
darbo sąlygos, jeigu jau esamomis darbo sąlygomis nebūtų galima išspręsti
iškilusių darbo organizavimo problemų. Nagrinėjamoje byloje teismai padarė
teisingą išvadą, kad būtinumą daugiau darbuotojų paskirti dirbti poilsio
dienomis galima išspręsti, sudarant atitrinkamą darbo laiko grafiką visiems
darbuotojams, o ne vienam iš darbuotojų nustatant šešių darbo dienų savaitę, taip
poilsio dieną – sekmadienį – pakeičiant į darbo dieną (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2004 m.
balandžio 7 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-258/2004).
Kad būtų
galima konstatuoti, jog darbuotojo veiksmai rodo jį sutikus dirbti už mažesnį
nei sulygtas darbo sutartyje darbo užmokestį, būtina nustatyti, kad darbuotojas
žinojo apie jam darbdavio sumažintą darbo užmokestį, tačiau sąmoningai pradėjo
dirbti (dirbo) už mažesnį darbo užmokestį ir įstatymo nustatyta tvarka (DSĮ 42 straipsnis,
DK 297 straipsnio 1 dalis) neginčijo darbdavio veiksmų dėl darbo užmokesčio
sumažinimo (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų
kolegijos 2004 m. gruodžio 22 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-697/2004).
Iki DK
įsigaliojimo (2003 m. sausio 1 d. ) sudarytose darbo sutartyse
sulygtos darbo užmokesčio sąlygos, neatitinkančios naujų įstatymų ir kitų
norminių aktų nuostatų, savaime nepanaikinamos. DK įstatymai ir jų lydimieji
aktai nustato darbo sutarties keitimo tvarką. Tokia tvarka nustatyta DK
XII skyriaus trečiajame skirsnyje, DK 139 straipsnio ir kitų norminių
aktų nuostatose.
Įsigaliojus DK
ir pasikeitus darbo sutarties sąlygų ir jų pakeitimo tvarkos reglamentavimui
darbdavys negali vienašališkai pakeisti pirmiau sudarytos darbo sutarties
sąlygų, tarp jų ir darbo apmokėjimo, išskyrus darbo sąlygų pakeitimą ypatingais
atvejais, taip pat prastovos atveju (DK 2 straipsnio 1 dalies 2 punktas,
93 straipsnis, 94 straipsnio 1 dalis, 95, 120, 121, 122 straipsniai).
DK 120 straipsnio
3 dalis reglamentuoja darbo sutartyje sulygtų darbo apmokėjimo sąlygų
keitimą. Pagal šias nuostatas darbo sutartyje sulygtas darbo apmokėjimo sąlygas
darbdavys gali keisti tik gavęs raštišką darbuotojo sutikimą. Tokio sutikimo
nereikia, kai įstatymais, Vyriausybės nutarimais ar pagal kolektyvinę sutartį
yra keičiamas tam tikros ūkio šakos, įmonės ar darbuotojų kategorijos darbo
apmokėjimas. Šiuo atveju buvo keičiamos švietimo darbuotojo (priešmokyklinio
ugdymo pedagogo) darbo apmokėjimo sąlygos dėl darbo organizavimo pakeitimo, bet
ir tokiais atvejais negalima buvo sumažinti darbo sutartimi sulygto darbo
užmokesčio be darbuotojo raštiško sutikimo (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo
Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. gegužės 13 d.
nutartis byloje Nr. 3K-3-265/2005)
DK 120 straipsnis
reglamentuoja darbo sutarties būtinųjų sąlygų, taip pat darbo apmokėjimo ir
kitų darbo sutarties sąlygų pakeitimą. Šio straipsnio 3 dalies nuostatos
reglamentuoja darbo apmokėjimo sąlygų, sulygtų darbo sutartyje, pakeitimą. Tai
yra individualių darbo ginčų dalykas. Kolektyvinės sutarties nuostatomis
keičiamos visos įmonės ar tam tikros kategorijos darbuotojų darbo apmokėjimas.
Jos suteikia teisę darbdaviui keisti individualioje darbo sutartyje sulygtas
darbo apmokėjimo sąlygas be darbuotojų raštiško sutikimo. Darbuotojo raštiškas
sutikimas reikalingas tik tuo atveju, jeigu dėl darbo apmokėjimo sąlygų pakeitimo
sumažėja to darbuotojo darbo užmokestis, sulygtas darbo sutartyje, sudarytoje
iki kolektyvinės sutarties pakeitimo. G-a- dėl atskiro darbuotojo darbo
užmokesčio sumažinimo yra individualus darbo ginčas, nagrinėtinas DK trečiosios dalies devynioliktojo skyriaus
normų nustatyta tvarka (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. gegužės 30 d. nutartis
byloje Nr. 3K-3-317/2005).
DK 120 straipsnyje
reglamentuojamos darbo sutarties sąlygų pakeitimas, o šio straipsnio 3 dalis
– specialioji norma dėl darbo apmokėjimo sąlygų, nurodytų DK 95 straipsnio
3 dalyje, pakeitimo. Pagal DK 10 straipsnio 1 dalį, sistemiškai
aiškinant DK 120 straipsnio 3 dalį, atsižvelgiant į DK 95 ir 120 straipsnių,
reglamentuojančių darbo sutarties sąlygas ir jų keitimą, sąsajas, kolegija daro
išvadą, kad DK 120 straipsnio 3 dalyje nurodyta ne apie bet kokių, o
apie darbo sutartyje sutartų darbo apmokėjimo sąlygų pakeitimą. Taigi
darbdaviui keičiant darbo apmokėjimo sąlygas taip, kad nustatytosios darbo
sutartyje lieka nepažeistos, DK 120 straipsnio 3 dalyje nustatyti
reikalavimai netaikytini (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių
bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2007 m. birželio 27 d. nutartis
byloje Nr. 3-3-300/2007; Teismų praktika 28, p. 84–89).
Teisėjų
kolegija konstatuoja, kad apeliacinės instancijos teismas, pasisakydamas dėl
darbdavio ir darbuotojo teisės susitarti dėl dienpinigių mažinimo darbdavio
įsakymu ir darbuotojui jį pasirašant, bei spręsdamas, jog toks įsakymas
laikytinas darbo sutarties pakeitimu, pažeidė DK normas, reglamentuojančias individualių darbo sutarčių
sudarymą ir vykdymą, nukrypo nuo Lietuvos Aukščiausiojo Teismo suformuotos
teisės taikymo ir aiškinimo praktikos (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo
Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 1999 m. balandžio 12 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-50/1999; 2004 m. rugsėjo 27 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-415/2004; 2004 m. kovo 22 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-182/2004 ir kt. ).
Darbo
sutarties keitimo tvarka turėtų būti tokia pati kaip ir jos sudarymo,
susitarimą patvirtinant parašais rašytiniame darbo sutarties tekste. Dėl to
negali būti laikomas darbo sutarties pakeitimu darbdavio priimtas įsakymas;
darbuotojo parašas tokiame įsakyme negali būti prilyginamas pasirašymui
rašytiniame darbo sutarties tekste. Šiuo atveju galėtų būti laikoma, kad
darbuotojas su įsakymu supažindintas (DK
95 straipsnis) (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2008 m.
vasario 4 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-53/2008).

Prastova

DK 122 straipsnio
2 dalyje nustatytas teisinis reglamentavimas, kaip sprendžiamas
darbuotojo, esančio prastovoje, užimtumo klausimas. Šioje teisės normoje
nustatyta darbuotojo, esančio prastovoje, perkėlimo į kitą darbą galimybė, kuri
gali būti ir nesiejama su darbuotojo profesija, specialybe ir kvalifikacija.
Tokia liberali, suteikianti pasirinkimo galimybę, užimtumo darbo vietoje
reglamentacija atitinka tiek darbdavio, tiek darbuotojo interesus. DK 195 straipsnyje
nustatytas mokėjimo už prastovos laiką reglamentavimas skatina darbdavį
nagrinėti darbuotojo perkėlimo į kitą darbą galimybes. Darbdavys negali mokėti
darbuotojui prastovos atveju Vyriausybės nustatyto minimalaus valandinio
atlygio už kiekvieną prastovos valandą, kai jis turi galimybę pasiūlyti
darbuotojui prastovos atveju įmonėje esantį kitą darbą pagal jo profesiją,
specialybę, kvalifikaciją, kurį jis galėtų dirbti nepakenkdamas savo sveikatai.
Nepasiūlęs tokio darbo darbdavys privalo mokėti darbuotojo 2/3 vidutinio valandinio
darbo užmokesčio dydžio, buvusio iki prastovos, atlyginimą, bet ne mažiau nei
Vyriausybės patvirtintas minimalus valandinis atlygis už kiekvieną prastovos
valandą (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų
kolegijos 2006 m. balandžio 19 d. nutartis byloje Nr. 3K-3-282/2006).

Nušalinimas
nuo darbo

Pagal nuo 2004 m.
gegužės 1 d. įsigaliojusią M-icinos praktikos įstatymo redakciją teisinė
situacija dėl licencijos nagrinėjamoje byloje vis dėlto labiausiai atitiktų
situaciją, kai licencija sustabdoma ir atsiranda ne tik draudimas gydytojui
verstis medicinos praktika, bet ir darbdavio pareiga nušalinti darbuotoją nuo
pareigų licencijos galiojimo sustabdymo laikui. Darbo kodekse nušalinimą nuo darbo, kaip laikiną darbo funkcijų vykdymo sustabdymą,
reglamentuoja DK 123 straipsnis (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių
bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2005 m. rugsėjo 28 d. nutartis
byloje Nr. 3K-3-429/2005).
Nutartis






Jeigu pastebėjote svetainėje kokį teisės aktų pažeidimą prašome pranešti svetainės administratoriui admin@teisesgidas.lt
- Puslapio generavimas: 0.74167 sekundės -